ابن سینای بلخی
استاد (صباح)
طبیب
و دا نشمند ز ما نه ها !
یکی ا ز دا نشمند ا ن بر
جسته
و طن ما ا بو علی سینا ی بلخی ا
ست که د ر سا ل ( 370 ق )
د ر ا م ا
لبلا د قد یم یعنی بلخ ا مر و زبه د نیا آ مد . ا ز آ غا زطفو لیت
و جوا نی به
کسب علم و دا نش پر دا خت و د ر سن ده سا لگی قر آ ن کر یم ، ا صو ل
د ین ،ا د
بیا ت ، صر ف و نحوو معا نی را آ مو خته و د ر سن ( 18 ) سا لگی تقر یبا به تما م علو م عصرخویش بویژه طب د ستر
سی کا مل دا شت ا ست .
مبنا ی د ا نش طبی و یرا جا لینوس حکیم و سقرا ط و طب
هندی تشکیل می دا د .
ا بن سینا د ر طبا بت و معا لجه ز ما نی به شهر ت می
ر سد که مر یضی ( نو ح بن
منصو ر ) سا
ما نی را تشخیص وآ نرا علا ج می نما ید . که به پا دا ش ا ین خد مت طبی خو یش به
گنجینه معنو ی سا ما نیا ن یعنی کتا بخا نه مجهزو بی نظیر آ نا ن د ست می یا بد
که با ا ستفا ده ا زکتب مختلف و کمیا ب آ ن د ر ا ز د
یا د معلو ما ت خود ا ز آ ن سود می برد .
ا بو علی سینا مر د ز یبا ، قوی هیکل ، تیز هو ش ، با
منطق ، با حو صله ، برد با رو
دا نشمندبو د
که به ا ثر نیر و مند ی جسمی ا ز کا ر و ز حمت علمی خسته نمیشد . وی شخص آ زا ده
بو د و د عو ت سلطا ن محمود را برای ا قا متش د ر د ر با ر وی نپذ یرفت که ا ز ا
ثرآ ن سلطا ن محمودا ز مو صو ف نا را ض و سر د شمنی را گر فت که ا بن سینا مجبو ر
شد د یا ر خو یشرا تر ک و چندی آ وا ره گر د د . ا بن سینا هیچگا هی با و جو د
مشکلا تها یش چه د ر ا یا م غر بت و چه د ر حا لت را حت ا ز آ مو ختن و آ مو ختا
ند ن
د ست نگر فت
و به تر بیه شا گر دا ن و تا لیفا ت متعد د مشغو ل بو د ، ا ز ا بو علی سینا
( 338 ) ا ثربجا ما ند که ا کثر آ ن به ز با نها ی
مختلف د نیا چا پ ر د یده ا ست .
نخستین ا ثروی که د ر ( 21 سا لگی ) نو شته شده بو د
( ا لمجمو ع ) نا م دا ر د و ا ثر
د یگر آ ن (
شفا ) ا ست که د ر< 18> جلد بچا پ ر سیده ا ست .ا ین ا ثر ش د ر مو ر د
فلسفه ، منطق
، هند سه ، طبیعا ت و مو سیقی بو ده که ا ین کتا ب د ر تنو یرر شد و
ا نکشا ف
علمی و ذ هنی شر ق و غر ب تا ثیر ا ر ز نده ای دا شته ا ست .
د ر ا ین ا
ثرش به ا ند ا زه ا ی نیر و مند و ا ز منطق ا نسا نی و عا لی بر خو ر دا را ست که
ر و حا نیو ن متعصب و تنگ نظرا زد ر ک علمی آ ن عا جزوا ین ا ثر را کفرآ میز
ا علا م نمو د ند .
( دا نش نا مه علا یی ) کتا ب معتبر د یگروی ا ست که
مطا لب آ نرا منطق وطبیعا ت تشکیل مید هد .
ا ین کتا ب و
ی به تحقیق و پژ و هش ها یش مر بو ط می شو د .
د ر ر سا له ( کیمیا ) که وی بر شته تحر یر د ر آ و ر
ده ا ست معلو ما ت بی نظیر را د ر با ره علم کیمیا و فلزا ت قیمتی و معد نی ا را
یه می د هد و برای با ر ا و ل ا بن سینا د ر
با ره ا کسید
سر خ سیما ب معلو ما ت د قیق عر ضه نمو ده ا ست .
ا بن سینا د ر با ره علم طب < 16 > ا ثر جا و د
ا نه نو شته که مهمتر ین آ نها کتا ب
( ا لقا نو ن
) ا ست ، ا ین کتا ب د ر < 5 > جلد نو شته شده که ا ز:
ا نا تو می
پتا لوژ ی ...
طبی بصو ر ت مفصل بحث نمو ده و د ر با ره بیما ری ها ی :
طا عو ن
ملا ر یا
و با
سر خکا ن
چیچک و...
و طر ز تد ا وی آ نها و عا مل مر ض یعنی میکر و ب
معلوما ت فر ا وا ن دا د ه ا ست . که تا آ نو قت کسی به آ ن معلوما ت ند ا شت .
ا ین کتا ب د ر ا ر و پا چنا ن معرو ف شد که طبیبا ن
ا ر و پا یی تا قر ن ( 16- 17 ) ا ز
آ ن ا ستفا ده و آ نرا ا ز معتبرتر ین کتب طبی جها ن
می دا نستند .
ا کثر یت آ ثا ری ا بن سینا به عر بی که ز با ن مر و
ج آ ن د و ره بو د ا ست نو شته شده
ا ست ، ا ما بر خی کتا بها ی خو د را به ز با ن د ری
هم نو شته ا ند که مشهو ر تر ین آ نها عبا
ر ت ا ست ا ز :
ر سا له نبض
// علم پیشین وبر ین
// د ر عد ل و پا د شا هی
// منطق فا ر سی
// ا هل مشکلا ت ا لمعینه
// دا نش نا مه علا یی
// طلسما ت فا ز سی
// ظفر نا مه ...
یکی ا ز خد ما ت ا ر ز ند ه و ی ا ین ا ست که د ر نو
شته ها یش به ز با ن د ری عو ض
ا صطلا حا ت عربی وا ژه ها ی نا ب د ری را به کا ر بر
ده ا ست که با ا ین کا ر هو یش
ترمینا لو ژی علمی ز با ن د ری را د ر سده ها ی میا
نه ا سا س گذا شته ا ست .
ا ین عمل و ی د رآ ن ر و ز گا رکهز با ن عر بی ا ز
نفو ذ علمی بر خو ر دا ربو د یک
نو ع مبا ر
زه علمی هو شیا را نه و آ گا ها نه بر ضد نفو ذ و تسلط ز با ن بیگا نه د ر
ز با ن د ری
محسو ب می شد و د یگر ا ینکه عشق و علا قه و ی به ز با ن ما د ر یش
بو ده ا ست .
ا بن سینا د ر عر صه شعر و ا د ب نیز فعا لیت دا شته
ا ست و ا شعا ری د ر ر با عی
سر و ده ا ست
که ا زشا عرا نی چو ن خیا م تا ثیر پذیری دا شته ا ست . ا بن سینا با نبوغ
ذا تی و ز حمتکشی ا ش د ر هر سا حه ا زجمله دا نشمندا
ن بی جو ره زما ن خو یش بو ده
ا ست .
علی سینا را عد ه ا ز متعصبا ن و تا ر یک ا ند یشا ن
، ما نند سا یر دا نشمند ا ن که به
ا ر ز ش کا
رها ی علمی آ ن پی بر ده نمی تو ا نستند تکفیرمی کر د ند و بعضآ مو جب ا زا ر و ا
ذ یت آ ن می شد ند .( چو ن نا صر خسرو )
ا ما علی سینا ر ا هی را که بر گز یده بو د با شجا عت
د و ا م دا د تا ا نکه د رمختلف علمی شخص بلند آ و ا زه و با نا م گر د ید . ا
همیت جها نی ا ین شخصیت خرا سا ن ز مین ا ز
ا ینجا ثا بت
می شو د که ( یو نسکو ملل متحد ) همه سا له مر ا سم یا د بو د و بزر گد ا شت و یرا
برگذا ر می نما ید .
شبست و قا یقم بشکسته و د ر یا ست طو فا نی
ز هرمو جی بگو شم می ر سد با نگ پر یشا نی
ر ه منز ل نمی د ا نم ز غو غا ی گر فتا ر ی
چو مر غی آ شیا ن گم کر ده د ر شبها ی با را نی
لبم می خند د و د ل د ر حصا ر سینه می گر ید
ببین د ر بر ق چشمم آ شکا را ا شک پنها نی
بسا ر و ز ی جو ا نی را به غفلت ها تبه کر د م
منم ا کنو ن
و شا م پیر ی و صبح پشیما نی
تو شبها نیستی با من که با خو د عا لمی دا ر م
گهی ا زفیض مد هو شی ، گهی ا ز سکر حیرا نی
به سا حل کشتی ما را برد لطف خدا ، و ر نه –
هزا را ن نا خدا گم شد ، د ر ا ین د ر یا ی طو فا نی.
خو ا جه عبد ا لله ا نصا ری
پیر طریقت و ا بر مر د تصو
ف ا ین مر د را ه حق د رسا ل ( 396 ق ) د رمنطقه کهند ژ و لا یت هرا ت
و طن ما زا
ده شد و ا ز هما ن خو ر د سا لی ا ستعدا د عجیبی د رفرا گر فتن
علو م ا ز خو یش تبا ر زدا د تا ا ینکه بعد ا زفو ت
پد رش ، ما د ر ش و یرا د ر چها ر سا لگی بد بستا ن فر ستا د .
بزو دی علو م متدا ول را ا زا ستا دا ن خو یش بوجه
بهترفرا گر فت و د ر سن < 8 سا لگی > به مطا لعه حد یث پر دا خت د ر ا ین و
قت ا ملا و ا نشآ د ر ست نو شته و شعر نیزمی سر و د . شو ق و ذ و ق آ مو ختن علو م
د ر وی چنا ن بود که د ر خا طرا ت خو یش چنین نو شته ا ست :
< به شب د ر ز یر چرا غ تیلی حد یث نو شتمی فرا غت
نا ن خو ر د ن نبو دی و د رفرا گیری چنا ن غر ق بو دی که گر سنگی ا حسا س نکر دی و
د ر ا ثنا ی نو شتن ما د ر م نا ن لقمه کرد ی و د ر د ها ن من نها دی... >
ا ستا د تفسیر ش با د ر ک ا ستعدا د د رخشا ن وی د
رسن ( 14 سا لگی ) به خلیفه گی و جا نشینی خو یش برگز ید .
خوا جه بز ر گ چنا ن حا فظه قوی دا شت که هر چه را
یکبا ر می خوا ند د و با ره به خوا ند ن آ ن ا حتیا ج پیدا نمی کر د . تا جا یکه ا
حا د یث ز یا دی را با
هزا ر ا سنا
د و هفتا د هزا ر شعر عر بی حفظ نمو ده بو د و خو د ش نیز
هزا ر بیت د
ر آ ن ز با ن سر و د بو د .
خوا جه عبد ا لله ا نصا ر یکی ا ز بز ر گا ن بی بد یل
و بی ما نند ز با ن وا د ب
د ری به شما ر می رو د که کا ر کر د ها ی آ ن منحصر
به فر د ا ست وی
ز با ن و ا د
بیا ت د ری را با لند گی خا ص بخشید . به همین ا سا س ا ست که
و یرا نخستین سجع پر دا ز د ر زبا ن د ری د ر سبک شنا
سی شنا خته ا ند .
شعر نثرپیر هرا ت ا ز سلا ست ز یبا یی لفظی ، پختگی ،
محتوا خا صی بر
خو ر دا را
ست . بو یژ ه د ر نثر مسجع ممتا ز و بی همتا ا ست . که آ ثا ر وی یکی ا ز گرا نبها
تر ین آ ثا ر ا د بیا ت د ری و عر فا ن به شما ر می ر و د .
پیر طر یقت !
د ر ا برا زعقا ید و نظر یا ت خو د خیلی جدی و با صرا حت
بو د که ا ین
صرا حت لهجه و تبحر علمی وی ، حسو دا ن را خو ش نیا مد ،
د ر صد د آ
زا ر و ا ذ یت ا و شد ند . چنا نکه پنها نی د ر ز یرسجا ده آ ن بتی را گذا شته و آ
نگاه به سلطا ن مسعو د شکا یت کر د ند که خوا جه تو حید و یکتا
پر ستی را
تهد ید و خو د بت می پر ستد .
تا آ نکه هیا تی ا ز طر ف سلطا ن مسعو د تعیین و ا ز
ز یر سجا ده وی بت
پنها ن شده
را بیر و ن کشید ند . و یرا متهم به بت پر ستی نمو د ند و سلطا ن مسعو د بی خبر ا
زفتنه و د سیسه مخا لفا ن خوا جه را نا آ گا ها نه د ر سا ل
( 430 ق)
تبعید نمو د .
ا ین نو ع ا فترا و بهتا ن برای ا هل دا نش و عر فا ن
چیز تا زه ا ی نبو ده
ا ست و ا ین
ر سم نا جوا نمر دا نه کهن همیشه د ر مو ر د شخصیت ها به
ا جرا د ر آ مد ه ا ست .
ا لبته وا ضع ا ست که د ر آ ن رو ز گا رتیر ه و تا ر
خو ا جه ا نصا ری
مشکلا ت زیا دی کشید و لی به تصمیم ا ش خللی وا ر د
نکر د . شها مت و
صرا حت خو ا
جه به همگا ن معلو م ا ست و ضر و ر ت به بیا ن نیست .
خو ا جه آ د م تند خو ی و تند مزا جی بو ده ا ست که
حقا یق را پا ک و بی پر ده ا ظها ر می کر ده ا ست .
پیر هرا ت دا را ی آ ثا ر گرا نبها ی نیز می با شد که
آ نها عبا ر تند ا ز :
منا زل ا لسا بر ین د ر را بطه با عر فا ن و رو ش صو
فی و صوفیگری .
ر سا له های د یگرچو ن :
د ل و جا ن .
قلند ر نا مه .
هفت حصا ر .
مقو لا ت .
ا لهی نا مه .
منا جا ت .
ذ م ا لکلا م .
زا د ا لعا ر فین ...
که همه آ ثا ر خوا جه عبد ا لله ا نصا ری سر شا ر ا ز
عا لی تر ین نکا ت
ا خلا قی ، ا نسا نی ، عر فا نی ، تر بیو ی و آ هین مر د می و مر د
مدا ر ی ا ست .
ا ین آ ثا ر گر ا نبها یکی ا ز
میر ا ث ها ی فر هنگی و شخصیت ممتا ز و برا ز ند ه ا ین ر و حا نی حقگو و حقجو ما
یه ا فتخا ر ما را تشکیل
مید هد .
سر ا نجا م ا ین پیر نیکو سیر ت بجا و ید ا نگا ن پیو
ست و د ر شهرهرا ت د ر گا ز ر گا ه مر قد ش ز یا ر تگا ه عا م و خا ص ا ست .
د ر فر جا م کلا م را با سخنا ن عا لما نه و د لنشین ا ین صو فی حق شنا س خا تمه می
د هیم :
-- د نیا را به سگی ده که پا یت را نگیر د و یا به
کسی ده که د ستت را بگیرد .
-- ا گر مر دی عیب پو ش با ش نه عیب فا ش ، خدا می
بیند و می پو شد و همسا یه نمی بیند و می خر و شد .
-- ا گر د ر آ ب ر و ی خسی با شی و ا گر د ر هوا ر و
ی مگسی با شی ، د ل بد ست آ و ر تا کسی با شی .
نه هر طا لب تو ا ند ا شک ر یز ی
نه هر عا شق تو ا ند صبح خیز ی
ترا آ ن به که چو ن مر دا ن سر مست
شبی ا ز خو د سو ی حق گر یزی .