استاد صباح
افغانستان قبل از میلاد قسمت دوم
- و یجو ر و ید . نسبت به ا ین سه کتا ب ، کتا ب ر یگ و یدی قدا مت دا رد .
د ر ر یگ و یدی ا ز د ریا ها ما نند :
- سند هو ( سند )
- کو بها ( کا بل )
- سو و یتی ( سوا ت )
- هره و یتی ( ا ر غندا ب ) یا ا را کو ز یا یا د گر
د یده .
ا تهرا و ید ا ز شهر بلخ یا بخدی بنا م بلهیکا یا د
می کند .
د ر سرو د های و یدی ا ز شا ها ن و قبا یل بز ر گ آ
ر یا یی ها ما نند ا لینا ( نو ر ستا ن ) و بها لا نه
( مر دم بو لا ن ) و غیره نا م بر ده شده ا ما ا ز
سر و د های قد یم و یدی که د ر بلخ با ستا ن سر و ده شده تا
ا کنو ن د ر کی نیست .
آ ر یا یی ها با سر و د های خود که جا نب سند هو پرا
گنده شد ند ا ز جمله قبیله بز ر گ بها را ته که ا ز ا را
کو ز یا به سند هو مها جر شده بو د ند ، مسکن خو د را بنا م بها را ته و ر ته و بها را
ته و ر شو نا مگذا ری
کر د ند که ا ین نیز می توا ند جزی ا ز قلمرو کشو ر
ما د ر گذ شته با شد .
ا سترا بو ن د ر مو رد پا ر تی ها می نو یسد :
که سا حه حا کمیت آ نها و سیع ، و پا ر تیها شا مل
کو میز نه ( کمش ) کو ر ینه و حتی می توا ن گفت که تقریبآ شا مل تما م منا طق ا ند
که تا د ر وا زه های خزر و ا را ضی های ( ری ؟ ) و تا بیری ( تبرستا ن ) می ر سد .
( پا ر تها ) که د رغر وب آ ر یا نا ز ند گی می کر د ند ا یا لت کو چک ا ما
مستهلکا ت ز یا دی
دا شتند .
پا ر تی ها با کتر یها یا با ختری ها ملت وا حدی را
تشکیل کرده بعد به کمک ا ر سا س یا ا ر شا ک با ختری
ا مپرا طو ری بز ر گی را د ر پا رت وآ ر یا نا دا د
ند وبا ر و ما چند ین با ر جنگید ن . ا سترا بو ن پا ر تی ها را با ختری می دا ند
گو یا پا ر تها ، سیتها و با ختری ها ا ز یک قو م و یک ملت ا ند که ا مر و ز بنا م
ا فغا ن یا د می شو ند . ( منظو ر تنها پشتو ن نیست
بلکه تما م ا قوا م ا فغا نستا ن کنو نی ) و ی می نو یسد :
پا رتها د موکرا ت و دا را ی د و مجلس بو د ند . یکی
مجلس ا مرا و خا ندا ن شا هی و د یگر مجلس علما و
ا عیا ن ، که د ر و قت لز و م ا ین د و مجلس شاه را
نیزا نتخا ب می نمو د ند که ا ین نیز نما یا نگرا ین
وا قعیت ا
ست که د ر آ ر یا نا و ا فغا نستا ن کنو نی مر د م ر و سا ی خو د را ا ز طر یق جر
گه ها و
مجا لس
تعیین و ا نتخا ب می کرد ند و
ا سترا بون د ر مو رد هرا ت می نو یسد :
ا ین ا یا لت همسرحدا یا لت با کتر یا بوده و دشتهای
آ ر یا ا ز آ ب آ ریوس ( هریرو د و ما رگو س ،
مر غا ب ) آ
بیا ری می گر د د .
د ر مو رد د را نگیا نا می نو یسد :
تا کر ما
ن ا متدا د دا رد ، د را نگیا نا را جزآ ریا نا
نا مید ه ا ند، وی ا را کو ز یا ( حوزه ا ر غندا ب ،
کند ها
رو کو فن < کا بل > ) را ا زآ ر یا د و رندا نسته و آ نرا د ر جنو ب کو ه های تو رس قرا ردا ده
و تا ر
ود ا ندو س می ر سا ند . ما رگیا نا یا ما ر ژیا نا را د ر قلمرو آ ز یا نا دا خل
که تما م حو زه مر غا ب
را د ر
برمیگیردوغرب آ نرا بنا م مروا لرود مو سو م نمو ده ا ست .
د ر مو
رد با کتر یا ( بلخ یا یخدی ) ا سترا بو ن می نو یسد :
قسمت ا
زبا کتر یا به شما ل تور و س وا قع ا ست و با ما رگیا نایا مر غا ب و صل بوده ا ست
، د رنقشه
ا سترا
بون قسمت شما ل با کتریا ا ن طر ف تو ر و س وا قع بو ده و ا لبته تخا ر ستا ن
نیزجزبا کتر یا نا
( بلخ )
بو ده ا ست .
ا سترا
بو ن با کتریا نا را مر کزبز ر گ آ ر یا نا نا میده ا ست . وی می نو یسد :
( بلخ
بنا م ز ر یا سپا نیزیا د گر د یده .) وی تخا ر ستا ن را نیزا ز جمله شهرهای باکتر
یا نا دا نسته ا ست .
ا ز ا
ظهارا ت ا سترا بو ن آ شکا را می گر د د که تخا ر ستا ن ، با کتریا نا ، ما ر ژ یا
نا ، پا رتیا، سغدیا نا ،
هر کا
نیا وما رگیا نا جزقلمر وآ ر یا نا بو ده ود ر این با ره مطلقآ حکم می نما ید.
حد ود وا ر بعه آ ر یا نا
استرا بو ن ا متدا د مسبقیم کوه هما لیا و بحرهند را که به
جنوب هند وا قع ا ست ، جنوب آ ر یا نا نا میده
ا ست . بنا برا ن آ
ر یا نا ا ز جنوب و شما ل به هما لیا و بحر هند محد ود می شود. سرحدهندو آریا نارا
ا ند و س ( سند ) می دا ند .
سر حد غر بی آ ریا نا مستقیمآ ا ز د روا زه های خز ربه جنو
ب د ما غه جا سک می ر سد و د ر شما ل
غر بی آ ریا نادر وا زه های خز رهر کا نی و پا ر تی شا مل
می با شد .
با ید گفت که ا سترا بون پا رس را مملکت وا حد نمی دا ند وا
یا لت گا هی متعلق به مدیای سا بق و زما نی
به د را زی ر ود ا ندوس 1200 – 1300 ستادوبرای طول مملکت ا
زد را وه خز رآ ریا ( هرا ت )
ا ورتوسپا نا( کا بل ) ا ندوس ( سند ) و د یگرراه آ ریا پر
فتا زپا ( پیشا و را ن ) ا را کوزیا( ا ر غندا ب
کند ها ر)ا ند وس که راه د را زیست خم و پیچ آ نرا کشیده ،
طول آ ریا نارا 1400 ستا دمی دا ند و جغرا فیه
ا سترا بون بحث مفصلی د ر مو ردآ ریا نا ی کبیرا نجا م دا
ده ا ست .
ا سترا بو ن و آ سیا
ا سترا بون آ سیا را عبا رت ا ز آ ن ا را ضی می دا ندکه ا ز د ریای د ون و بحیره
آ زوف تا خلیج بنگا ل
( بحیره شر قی )ا متدا د دا رد .
ا سترابون د ر جغرا فیه خود تو ضیح دا ده ا ست که برا عظم آ
سیا را سلسله جبا ل تور وس به د و حصه
تقسیم می نما ید و ا ین ر شته جبا ل ا ز د ما غه پا مفیلی
کنا ره های د ر یای ا یژه شر وع شده تا بحر
شر قی یا خلیج بنگا
ل ا متدا د می یا بد .
ا سترا بون د ر بعضی موا ر د یگا نگی ملی وا شترا ک تمدن و
و حد ت سیا سی با شند گا ن حصص
شما لی تو ر وس و
متصل به آ نرا با با شند گا ن قسمتهای جنو بی آ ن یکی می دا ند .
مثلآ ا یا لت با ختررا که د ر شما ل توروس و متصل به آ نرا
ا زنقطه نظربا شند گا ن و مد نیت آ ن جزی
آ ر یا نا می دا ند و یگا نکی با خنری ها را با د یگرا هل آ
ر یا نا خا طر نشا ن می کند .
ا سترا بو ن و قسمت شما لی
آ سیا
د ر ا ین بخش ا سترا بو ن د رنخست بر با شند گا ن آ سیا ی
شما لی تو ر وس می گو ید :
ا ز ا ین د یا ر( به تر تیبی که ما تعقیب می کنیم ) نخست آ
نهای هستند که میا ن پو نت ا و کسن و بحر
خز روا قع شده ا ند
و ا زآ نجا بچپ تا نیس بطر ف شما ل تا بحرا متدا دیا فته ا ند. ( مرا دمن ا ز بحر،
بحرخا ر جی ا ست) < بحرشما لی > که با آ ن خز را تصا
ل مید ا رد ا ینها ا زطر ف جنو ب به تنگتر ین
قسمت( خا کنائ ) محا طه می گر د ند که بحرخز ررا ا زپشت ا و
کسن جدا می نما ید .( خا کنا ئ منگریلی
یا گر جستا ن و دا غستا ن را د ر بر گرفته ا ست )ا ز سر ز
مینی می آ ید که آ نهم به ا ین طر ف تو ر وس
قرا ر دا رد.
بعضی ا زکشو رهای که د را ین سا حه شما لی می با شد چه به
وا سطه ( ما و وت ) ها ( طا یفه ا زسو ر و
ما تها ) و چه بو سیله طوا یف ذ یل مسکون گر د یده ا ست :
سو ر و ما تها.
سیتها .
ا کا هنها.
زیژ ها .
هیمو کها. که میا ن پونت ا و کسن و بحرخز رپرا گنده شده ا
ند و با یستی بر آ نها کوهستا نیهای قفقاز راعلا وه نمو د که عبا رت ا ز :
ا یبرها .
گرجستا نیها .
ا لبا نیها . می
با شد .
بلا دی که د ر شر ق بحیره خز رو شما ل هند وا قع می با شد د
رآ نها ( شر ق با ختر یه ) هیرو کا نیها، پا ر تی ها ، با ختری ها و سغدی ها بود و
با ش دا ر ند .
د ر ز مره طوا یفی که د ر شما ل تو ر وس جا دا رند ا ما آ
نهای را که د ر قلب کو هستا نها ا قا مت
دا ر ند نیزحسا ب
می نما یم ، چو ن پا ر و پا میزا دی ها و قبا یل مختلفه :
پا ر تیها .
ا ر منیها .
سیلسیم ها .
سیکسیوهی .
پس سی د یکو سها ...
ا سترا بون و جنو ب آ سیا
ا سترا بون قسمت جنو ب تو ر وس را بهترا ز شما ل آ ن می شنا
سد و سا یرجغرا فیه و تا ر یخ نگا
را ن یو نا نی
نیزقسمتهای جنو بی آ سیا را بهتر می شناختند ز یرا مما لک متمد نه آ سیا ی قد یم و
د نیای قد یم را تشکیل دا ده مرا کزتمد ن و مد نیت ملل آ
سیا ی بوده و ا ز نظرسیا ست و حرب نیز
ا ین قسمت آ سیا برا ز ند گی دا شته ا ست .
ر وا بطه تجا ر تی و سا یرعلا یق فر هنگی یو نا ن و ر و م
با جنو ب آ سیا بوده و د ر آ ن ر وزگا ران
و چند ین قر ن بعد نیزقسمت شما لی و جنو بی ( بیشترحصه جنو
بی) آ سیا مر د ما ن بدوی مسکون بوده و ر ول مهمی د ر د نیای قد یم و قر ون و سطی
قسمت شما لی آ سیا بحیث مر کزا نشعا ب
ا قوا م مها جم و سر چشمه تها جما ت د ر تا ریخ جای و یژه
را دا شت .
ا سترا بون می نو یسد :
قسمت جنو ب آ سیا به مما لک و حد ود سیا سی معینی تقسیم شده
بود .
ا سترا بو ن پس ا زآ ن که ا ز مما لک تذ کرمی د هد قبا یل و
کشو رهای جنو ب آ سیا را تو ضیح
می د هد. مثلآ ا ر هند و ستا ن ، آ ر یا نا ، فا رس و
عر بستا ن .
ا سترا بو ن و سلسله کوه
تو ر وس
ا سترا بو ن ا ز تقسیما ت طبیعی آ سیا به د و حصه به و سیله
سلسله جبا ل تو ر وس ذ کرنمو ده ،
خو د سلسله کوه تو ر وس را به قسمتهای مختلف تقسیم می نما
ید و نسبت به تو ر وس می نو یسد :
عر ض سلسله تو ر وس ا ز ( 3000 ) ستا د کم نیست و طو ل آ ن
به د را زی طو ل آ سیا ( 45000 )
ستا د می با شد ، یعنی ا ز سوا حل مقا بل ر و د س تا شرق
هند و سیتبا ا متدا د دا رد .
ا سترا بون د ر مو ر د سلسله جبا ل تو ر و س می نگا ر د :
که سلا سل ا ین کوه را ا قوا م مختلف ا شغا ل کر ده ا ند که
بعضی ا ز آ نها مجهو ل ا ند و برخی
معلو م ما نند :
پا ر تیها .
مد ها .
ا ر منی ها .
کا با د و ها .
سیلیسی ها .
پرزد ینها. ( با
ید گفت که : د رجغرا فیه ا سترا بو ن یک ستا دمسا وی به 600 گا م ا ست ) .
نظر
یا ت ا سترا بو ن د ر مو ر د هر کا نیا
نسبت به و لا یت هر کا نیا که جزبلا د خرا سا ن ا ست ا سترا
بو ن می نگا ر د :
مملکت و سیع و حا صل خیزی می با شد و شهرهای آ ن قرا رذ یل
ا ست :
قلا بر و س .
سا ما ر یا نه .
کا ر تا .
تا په . ا سترا بو
ن می نو یسد که قصر شا هی به فا صله ( 1400 ) ستا
د د ر د ر وا زه های خز ر
( تنگی فیر و زکوه ) وا قع می با شد و نسبت به حا صل خیزی آ
ن سر ز مین می نو یسد :
ا زیک تا ک یک متر یت مشرو ب و ا زیک د ر خت ا نجیرشصت مد
یم ا نجیربد ست می آ ید ، دا نه های که ا زد ر خت ا نجیربروی زمین می ا فتددرختهای
جد یدی را تو لید می نما ید و میوه جا ت
زیا دی دا رد که د
ر جاهای پیدا نمیگر د د .
ا دا ره و حشیا نه مدی ها و فا رس ها و ا دا ره غیرمنظم پا
ر تها و عد م ا منیت ، متا سفا نه ا ین مملکت را قا بل ا ستفا ده نسا خته ا ست .
ا سترا بو ن می نو یسد :
( د رایالت هر کا نی د و رود خا نه و جود دا رد ، یکی ا و
کوس یا ا و خوس که ا زنیسا می گذ ردوبه
ا کسوس می ر یزد و د یگری ا و کسوسی که به بحرمی ر یزد) .
ا سترا بو ن ا کسو س را بز رگترین ر ود خا نه آ سیا بجزرو د
خا نه های هندی می دا ند، سپس ا ز
قو ل ا را تو ستین
ا ریستوبو ل وپا تر و کل می نو یسد :
که ا کسوس قا بل د ریا نو ردی ا ست ، بحدی که ما ل التجا ره
هندی را به بحرهر کا نی می ر سا ن و
ا زآ نجا ما ل ا لتجا ره به ا لبا نی و گر جستا ن گذ شته به
مما لک د یگرمی ر سد .
ا زنو شته ا سترا بون د ر مو رد ا کسوس وا ضع می گر د د که
: رود آ مو د رد نیای قد یم راه بز رگ
تجا رتی بوده و ما ل ا لتجا ره آ ر یا نا و هند بو سیله آ ب
آ موتا سوا حل خزرمی رسید و ازبحرخزر
گذ شته به قفقا زموا صلت می نمود و ا زآ نجا به غرب ا نتقا
ل دا ده می شد.
با و جود یکه ا سترا بون ا ین راه را بصو رت وا ضع ذ کر
نموده ا ست ، ا ین راه نیزما نند راه
ا بر یشم یکی ا
زبنا د ربز رگ تجا رتی جها ن بوده و می توا نست ا ز نظرا قتصا دی و ا ز لحا ظ
موقعیت برای کشو رما مفید وا قع گر دد.
ا فغا نستا ن
د ر عصرحجر
سر زمین که ا مرو زبنا م ا فغا نستا ن یا د می شو دا ززما
نه های بسیا رد ور محل سکو نت ا نسا نهای ا ولیه بو ده ا ست .
آ ثا رمکشوفه نشا ن می د هد که ا ز حدو د ( 50 ) هزا رسا ل
قبل ا نسا نها د ر ا ین سر زمین ز ندگی دا شته ا ند .
طبق تحقیقا ت ( د کترکا رلتن کون ) آ مریکا یی که روی پا
رچه کربن نمبر 14 ( قره کمر) ایبک
ا نجا م دا ده ا ست
، ا ین حقیقت بد ست آ مده که ا ین غا ر- بین ( 30 تا 50 ) هزا رسا ل قبل ، محل
سکو نت ا نسا نها بو ده و د ر ا ین جا زند گی و بو د و با ش
و جود دا شته ا ست .
ا ز سا ل ( 1922 م ) به ا ین طرف د ر نقا ط مختلف ا فغا
نستا ن حفریا ت علمی وبا ستا ن شنا سی
ا نجا م شده ا ست و
توا نست ا ین کا و شها قسمتهای ا ز تا ریخ با ستا نی کشو رما را ر و شن میسا زد
و معلو م شد که ا نسا نهای ا و لیه بیشترد ر ا طرا ف ر ود
خا نه های ا فغا نستا ن زند گی می کر د ند
ز یرا ز ند گی د ر ا طرا ف ر ود خا نه ها آ سا ن تر بوده ا
ست .
ا قوا م بدوی ای که د ر ا ین سر ز مین زند گی می کر د ند به
شکا رحیوا نا ت و ا ستفاده ا ز گیا ها ن
و حبو با ت خود ر وو کوهی ر و ز گا رمی گذ را نید ن ، بعد
کم کم ا ز ا ین مر حله به مر حله جدید تری گا م بردا شته و به ا هلی کرد ن بعضی
حیوا نا ت و سر ا نجا م به دا مدا ری و زرا عت آ شنا شده
و به سا ختن قر یه و دهکده پر دا خته وآ ثا رچند دهکده بسیا
رقد یمی د ر نقا ط مختلف ا ین کشو ر
کشف شده ا ست و ا زمغا ره ( چهل ستو ن ) و بعضی نقا ط د
یگرآ لا ت و ا بزا رسنگی و ا ستخوا نی
بد ست آ مده که پیدا یش ا ین قبیل آ ثا ربیا نگرآ ن ا ست که
د ر ا ین د وره ا بتدا ی ا نسا نها ی آ نر وز
ا ز آ لا ت و ا دوا ت یا د شده برای شکا رو برای د فاع ا
زخو یش ا ستفا ده می کر ده ا ند .
بعد ها ا ین جا معه ا بتدا ئ به تد ریج و د ر طول هزا را ن
سا ل ، ا ز نظروضع ز ندگی به مر حله متکا مل تری قد م نها ده و به عصرفلزا ت دا خل
گر دیده ا ند .
د را ین زما ن مس جای آ لا ت سنگی را گر فته ، تبر، د شنه ،
کا رد، بیل و غیره سا خته ا ند .
صنعت کو زه گری وظر وف سفا لی د ر میا ن شا ن ر واج یا فته
، همین طو رکشا و رزی خود را
تو سعه دا ده ا ند .
د رحفر یا ت ( آ ق کپرک ) آ ثا ری ا ز قبیل :
آ یینه بر نجی .
ا نگشتر .
د ست بند .
سلاح ا بتدائ ... بد ست آ مده که متعلق به عصرحجرجد ید ا ست
و ا ز( 2 تا 9 ) هزا رسا ل قبل از میلادرا د ربرمی گیرد و د رهمین زما ن بزو گو
سفند و بعضی حیوا نا ت د یگرد را ین سا حه تربیت
می شده وحبو با ت غذا ی کشت و ز رع می گر دیده ا ست .
آ ثا رکشف شده د ر شما ل غر بی بلو چستا ن نشا ن می دهد که
د رحد ود ( 4 هزا ر) سا ل قبل دهکده های د را ین منطقه و جود دا شته که سا کنین آ
نها کشا ور زی می کرده ا ند .
بعضی تحقیقا ت دیگر و بخصوص تفحصا ت سا ل < 1951 م >
د ر ( مند یکک ) وا قع د ر< 55 > کیلو متری شما ل قندها رنشا ن دا د که ا
ز< 3 هزا ر> سا ل قبل ا زمیلاد مرد م ا ین منطقه ده نشین بوده وخا نه های ا
زخشت وگل می سا خته وبه زرا عت ودا مدا ری آ شنا بوده ا ند .
ا سلحه و زیو را ت مسی و ظر وف سفا لین که دا رای ا شکا ل
هند سی بو دند بد ست آ مده ا ست .
مجموع ا ین کشفیا ت نما ینگرسطح بلند پیشه و ری آ ن عهد می
با شد . یکی ا زکا نو نهای زندگی ما
قبل تا ریخ حو زه ( ا رغندا ب ) و( هیرمند ) بوده ا ست .
سا کنین ا و لیه ا فغا نستا ن
ا نسا نهای که قبل ا زآ ر یا یی ها د را فغا نستا ن زند گی
می کرد ند د رست مشخص نگردیده که ا ز
چه نژا د بوده و چه نا م ونشا ن دا شته ا ند ؟ آ یا نسلی هم
ا زآ نها با قی ما نده یا خیر. ؟
ا ما سا کنین ا و لیه کشو رهای همجوا رتا حدو دی معلو م شده
ا ند . د ر لغت نا مه دهخدا کلمه تا پور
آ مده ا ست که تا پورقومی بود ند که قبل ا زآ ریا یی ها د
رما زند را ن می زیسته ا ند و نا م طبرستا ن
ا زآ نها بجای مانده ا ست . عبد ا لرفیع حقیقت می نویسد :
قبل ا زآ ریا یی ها د رمغرب ا یرا ن مرد ما نی موسو م به (
کاس سو ) که نژا دآ نها محققآمعلو م نیست
و مورخین یو نا نی آ نها را ( کسی ) یا ( کو سیا ن ) نا
میده ا ند و درگیلان( کا د سیا ن) د رما زندرا ن
( تا پور) د ر جنوب غربی ( عیلا می ها ) د ر سوا حل خلیج فا
رس وعما ن ( حبشی ها) ز ند گی می
کرده ا ند . عیلا می ها تمد ن نسبتآ پیشرفته ای دا شتند .
ا سما عیل و کیلی می گو ید : ا قوا می که قبل ا زآ ر یا یی ها د ر شما ل
غرب ا یرا ن د ر حد ود
آ ذ ربا یجا ن فعلی سکو نت دا شتند بنا مهای ( ا ورا رتو) (
ما نا نی) ( لو لو بی ) ( خز ری ) ... یا د می شد ند .
سا کنین کشو رپهنا و رهند قبل ا زآ ریا ، قو م پر جمعیت ( د
را ویدی ) بو د ند که د رزد وخو ردهای
بسیا رد رطی قر ون متما دی ا زمها جمین آ ر یا یی شکست سختی
خو رد ند و ا زجمعیت شا ن بسیا ر
کا سته شد وبا قی ما نده شا ن د رمیا ن جنگلزا رهای ا نبوه
پنا بر د ند وبا ا ین طر یق نسلی ا زآ نها
با قی ما ند که به نا م ( نجسها) معر و فند . مجموع جمعیت (
د را ویدی ) ا مر وزبه بیش ا ز < 50 >
میلیون می ر سد .
آ ر یا یی ها د ر سرراه خود ا قوا م< نا گا > را مطیع
سا ختند و د رجنو ب هند با ( د را ویدی ها)
ا فغا نستا ن مهد تمد ن جهان
ا فغا نستا ن یکی ا
زا ولین کا نو نهای تمد ن د رجها ن محسوب
می گرد د.
د رآ سیا قد یمترین
کا نون تمد ن جها ن بین ا لنهرین وسرزمین کلده ا ست که تا ریخ آ ن ا زپنج هزا رسا
ل قبل ا زمیلا د شروع می شود ومبا دی علم ریا ضی ونجوم ا زآ نها ست .
کا
نون د وم – تمدن کشورمصرد را فریقا ا ست که
ا زسه هزا رسا ل قبل ا زمیلا دمعلوما ت حکمت ،
ریا ضی ، طب ونجو م دا شتند .
کا
نون سو م – سوا حل مشرقی مد یترا نه وفلسطین
ا ست که د رآ ن فینقی ها وبنی ا سرا هیل ا زسه
هزا رتا
د و هزا رقبل ا زمیلا د د ربحرپیما ی ،
تجا رت وصنا عت نسا جی پیش قد م بود ند .
کا
نون چها رم – کشو رچین ا ست که تا ریخ آ ن
سه هزا رسا ل قبل ا
زمیلا د تخمین می شو د . چین
دا رای یک تمد ن
مستقل د رصنا یع نسا جی ، نقا شی،
سنگ ترا شی ، رنگسا
زی ، کا غذ وبا رت سا زی وهمچنا ن موسیقی ، ا د بیا ت وفلسفه بو د .
کا
نون پنجم – فلا ت آ ریا ن و د وطرفه هند وکش
( ا فغا نستا ن وا یرا ن ) ا ست . ا فغا نستا ن ا زد و تا سه هزا رسا ل قبل ا
زمیلا د دا رای زرا عت وآ بیا ری پیشرفته وشهرآ با د و پرنفوس بود . طی هزا رسا ل
ا ول قبل ا زمیلا د صنا یع د ستی ، مسکوکا ت ،
طب ، نجوم ، نسا جی وفلزکا ری ر واج دا شت .
کا
نون ششم – کشو رهند ا ست که یکنم هزا رسا ل قبل
ا زمیلا د حکمت ، فلسفه ، منطق ، ریا ضی ، طب
ونجوم رشد قا بل ملا حظه و تمد ن مستقل دا شتند که
د رد کن و سیلو ن نیزمنتشرگرد یده ا ست . کا نون هفتم
– د را روپا و د وشبه
جزیره یو نا ن و
ا یتا لیا بود که ا زیکهزا رسا ل قبل ا زمیلا د
کشو ر
یو نا ن ا سا س عظیمی برای علوم وفلسفه ، طب ، نجوم ، ریا ضی ، هند سه... گذا شتند. همچنا ن ر وم قدیم پیرو علوم یونا ن بود ند که مرکزنا شرتمد ن د رقسمتی ا ز جها ن شد ند .
یکی ا زمشخصات د وره تا ریخی ا
فغا نستا ن ا ین
ا ست که با بیشترین مد نیتهای تا ریخی
جها ن آ شنا
ا ست . ا فغا نستا ن هم با مد نیت سوا
حل مد یتترا نه
آ شنا وهم با مد نیت های هند وچین دا خل دا د وستد
مد نی بوده ا ست . ا فغا نستا ن سرز مینی ا ست که ا ز
لحا ظ تحقیقا ت تا ریخ وبا ستا ن شنا سی به کا ری
زیا دی نیا زدا رد تا آ ثا رو معلوما
ت کا فی ا زتمدن های گذ شته را کشف نموده مورد مطا لعه قرا ردهند .
ا زمغا ره قره کمرد را یبک ولا یت سمنگا ن ا سلحه چقما قی وسا ما نی ا ستخوا
نی بد ست آ مده ا ست که متعلق بمرد م دوره عتیق حجرا ست که ا زا ین آ لا ت برای
شکا رحیوا نا ت و جمع آ و ری میوه و حبوبا ت
مو رد ا ستفا ده قرا رمی گرفت .
یکی ا زمغا ره های مهم ا فغا نستا ن قدیم مغا ره عظیم
چهلستون د ربا میا ن ا ست . ر وی همرفته میتوا ن گفت
جا معه ا فغا نستا ن ا ز( 20000 ) سا ل قبل ا زمیلا د
موجود بوده ومرا حل مختلف تکا مل را طی کرده
ا زیک جا معه بدوی ا شترا کی ، طا
یفوی وما د ر
شا هی دا خل ومرا حل مختلف فلزا ت گرد یده که در
ا ین وقت مس جا ی آ لا ت سنگی را گرفت وتبر، د شنه
، کا رد، بیل ... سا ختند . ما لدا ری وا نکشا ف
ز راعت مقا م مرد را با لا برد وتقد م
زن برمرد ا ز
بین رفت .
د رسا ل ( 1965 م) دا کترلوی د و پری آ مریکا ی د ر
نتیجه حفریا ت خود د رآ ق کپرک د رجنوب شهرمزا ر
شریف وکنا رد ریا ی بلخ آ ثا ری ا زقبیل آ یینه برنجی،
ا نگشترو د ست بند ، ا سلحه ها ی چقما قی ، قیزه ا سپ و نگین لا جو رد ا
نگشتروغیره شوا هد بد ست آ و رد که متعلق به د و ره جد ید حجرا ز د وتا سه هزا رسا
ل
( ق م ) ا ست . ا ین محقق آ مریکا ی معتقدا ست که
ا ین آ ثا را زعمق بیشتر زمین ا زیک د
وره قد یم و
زند گی ا نسا نها بیشترا زبیست هزا رسا ل ( ق م )
نما یند گی می کند . چنین آ ثا رتا ا کنون ا زآ سیا ی
مرکزی وهند ستا ن بد ست نیا مده ا ست .
آ ریا نا
ا فغا نستا ن د رقد یم با سرز مین هم سا حه بود که بین
فا رس وهند قرا رد
ا شت ویونا نی های قدیم آ نرا آ ریا
نا می خوا ند ند . د رفا رس قد یم بنا م ( ا یریا ) یا
( ا یریا نا) د رسا نسکریت ( آ ریا و رته ) یا ( ورثه)
و د رز ند بنا م ( آ ریا یی ویجو) یا د می شد .
آ ریا نا قدیمترین نا م ا فغا نستا ن ا زعهد ا ویستا هزا ر
سا ل قبل ا زمیلا د تا قرن پنجم میلا دی د رطو ل تا ریخ
وطی یکنم هزا رسا ل به ا ین کشو را طلا ق میشد . د ر
ا ویستا ا ین نا م به شکل ا یریا نا ذ کر گرد یده . مفهوم
آ ریا نا به معنی کشو رمرد ما ن ( ا علی ، نجیب زا ده و
آ زا ده ) می با شد .
چو ن که کلمه سا نسکریت آ ریا به مفهوم آ زا ده ، نجیب ونجیب زا ده می با
شد، محترم ، ممتا زو شریف معنا و تعبیرشده ا ست .
حد ود آ ریا نا د رشرق به د ریا ی سند . جنوب به بحر هند متصل و د رشما ل کوه ها ی پا را پا میزوس
سرحد
آ ن بود . ا زغرب کرما ن ویزد را شا مل میگر د ید .
کلمه آ ریا نا برا ی ا ولین با رد رکتا ب ( آ را تسفن )
د رقرن سوم قبل ا زمیلا د به شکل یونا نی د یده میشود .
دا کترعیسی بهنا م) د رمو رد سا کنین ا ولیه ا ین سر زمین
می نویسد :
< ا ینها مرد ما ن بو د ند که د رحد ود ( 2900 ق م )
ا زسوی شما ل به طرف دها نه ر ود هیرمند که درنتیجه
شرا یط بخصوصی برای شهرنشینی منا سب بو د سرا زیرشد ند وسپس
هزا رسا ل بعد د رزما نی که مسیررود
هیرمند تغیریا فت ا ین مرد م به طرف د ره پنجا ب
مها جرت کرد ند ود
رآ نجا ا مپرا طو ری بز رگ موهنجودا رووهرا په یا ها را پا را تشکیل دا د ند
.>
...................................
ا
سترا بو ن و سر ز مین آ ر یا نا ی کهن :
آ ر یا نا ی قد
یم یا ا فغا نستا ن ا مر و ز تا ر یخ چند هزا ر سا له پر ا ز نشیب وفرا ز دا ر د .
که
ا ین نما ینگر حما سه آ فر ینی و د و را ن ز ند
گی صلح آ میز د ر طی قر نها ی متما دی بو ده
ا ست .
د ر ا فغا نستا
ن آ ثا ر قبل ا ز تا ر یخ که مر بو ط به د و ره سنگ صیقل و فلز ا ست کشف گر د یده
ا ست .
د ر آ نو نز د
یک مر وه آ ثا ر ا ستعما ل مس د یده شده که د ر آ ر یا نا یا ا فغا نستا ن قبل ا ز
هجر ت آ ر یا یی ها
مد نیتی و جو د
دا شت .
د ر نا د علی ،
ز ر نج سیستا ن ، نا ل جا له وا ن و مند یگک و د یگر منا طق آ ثا ر مشکو ف گر د
یده که تا ر یخ
آ ن به 7000 ا
لی 8000 سا ل می ر سد که ا ین تعلق می
گیر د به ا نسا نهای که قبل ا ز آ ر یا یی ها د ر ا فغا نستا ن سکو نت دا شتند .
د ر صحرا ی هزا
ر سم که د ر شما ل ا فغا نستا ن و هند و کش مو قعیت دا ر د د ر مغا ره ها ی طبیعی
آ ن آ ثا ر
بو د و با ش ا
نسا نهای ا و لیه به مشا هده ر سیده ا ست ، همچنا ن د ر شما ل آ ر یا نا آ نطر ف د
ر یا ی آ مو
ا سکلیت ا نسا
نی کشف گر د یده که تا ر یخ آ ن به 100000 ا لی
150000 سا ل می ر سد ، شا ید ا ین
ا سکلیت
به ا نسا نهای ا
ند ر ننتا ل تعلق دا شته با شد ، مو ر خین و با ستا ن شنا سا ن عقیده دا ر ند که
قبل ا ز آ مد ن
آ ر یا یی ها د
ر آ ر یا نا سیا ه پو ستا ن ز ند گی دا شتند که طر ف هند و غر ب آ ر یا نا فرا ر و
د ر مد یا و پا ر س
به نژا د سا
میها مخلو ط شده ا ند .
د ر مو رد و طن
ا صلی آ ر یا یی ها نظر یا تی مختلف و جو د دا رد بعضی ها آ ر یا نم وا هیگو را سا
حل با لتیک
بر خی کنا ره
های د ر یا ی سیاه و عد ه ای سوا حل شر قی و شما ل خز ر می دا نند .
بعضی دا نشمند ا
ن عقیده دا ر ند که مسکن ا صلی آ ر یا یی ها پا میر و سر چشمه د ر یا ی آ مو ا کسو
س می
با شد . آ ر یا یی ها د ر آ غا ز هجر ت شا ن ا
بتد ا به بخدی یا بلخ کو چید ن . گو بینو عقید دا ر د که آ ر یا یی ها
4000 سا ل قبل ا
ز میلا د به بخدی هجر ت نموده ا ند ، بعضی ها هجر ت آ نها را د ر بخدی 3000 قبل ا
ز میلا د
تخمین می نما
یند . آ ر یا یی ها بعد ا ز مد ت طو یلی بنا بر ترا کم نفوس و تنگ بو د ن چرا گاه
ها و یا عوا مل
طبیعی ویا د را
ثر جنگهای قبیلوی مجبو ربه هجر ت شده ا ند . آ ر یا یی ها ا زبخدی به طرف جنو ب ا
فغا نستا ن
ا ز راه هر یوا
به ا را کو ز یا و بعد به سند هو هجر ت نمو د ند .
مو ر خین تا ر
یخ هجر ت آ ر یا یی ها را جا نب سند هو ( هند ) 1200 – 1500 سا ل قبل ا ز میلا د
می دا نند
شا خه د یگر ا ز آ ر یا یی ها جا نب نیسا و ا ز
نیسا به هر یوا و ا ز آ نجا جا نب غر ب کشو ر به مد یا و پا ر س
هجر ت کر ده ا
ند که ا ین شا خه آ ر یا یی ها با نژا د سا می مخلو ط شده و تحت تا ثیر مد نیت غیر
آ ر یا یی د ر
آ مد ند .
د ر ین جا نبا
ید فرت مو ش کر د که د ر ز ما ن شا ها ن بخدی د ر پا ر س و ما د سلطنت ها و جو د
ند ا شت ا گر
شا ها ن نیزو جو
د دا شت محلی و کو چک بو د ند ، ا سم ما د و پا ر س تنها د ر کتیبه های فا تحین سا
می د یده
می شو د . د ر ا
و ستا ا ز ا ین نا مها یا دی نشده ا ست . ا ز ا ین بر می آ ید که ز ر د شت و مد
نیت ا و ستا هی
به خا ک آ ر یا
نا و ا فغا نستا ن ا مر و ز تعلق دا ر د و ا د عا ها ی پا ر سی ها ( ا یرا نی ها )
کا ملأ عا ری ا ز
حقیقت تا ر یخی
ا ست .
د ر ا و ستا ا ز
شا نز ده قطعه ز مین د ر آ ر یا نا یا ذ گر د یده که ا ین شا مز ده قطعه ز مین د ر
سا حه آ ر یا نا
یا ا فغا نستا ن
فعلی شا مل می با شد که د ر ا ین شا نز ده قطعه ز مین ما د و پا ر س شا مل نیست .
ا یا لا ت شا
هنشا هی بخدی آ ر یا نا قرا ر ذ یل می با شد :
1 – آ ر یا نم
وا هیگو محل ا صلی و ا و لی آ ر یا یی ها .
2 – بخدی ( بلخ
) .
3 – سفید یا نا
( ثمر قند ) .
4 – مو ر و ( حو
زه مر غا ب ) .
5 – نیسا یا (
میمنه ) .
6 – هر یوا یا آ
ر یا نا ( حو زه هر یر و د و هرا ت ) .
7 – و یکره ته (
کو فن ، کا بل ) .
8 – ا و ر وا (
کو هستا نها ی جنو ب شر ق غز نه ) .
9 – حننتا ( گر
گا ن ) .
10 – هرا و یتی
( حو زه ا ر غند ا ب ) .
11 – هیتو مینت
( حو زه هلمند ) .
12 – دا غا د (
علا قه دا غ بد خشا ن ) .
13 – کخره ( غز
نی ) .
14 – وا ر و نا
.
15 – هپتا ند و
( د ر یا ی سند و پنجا ب ) .
16 – را نگه ( ا
را ضی متصل سر چشمه سیحو ن ) .
ا و ستا ا ز کو
ها یکه د ر حد و د آ ر یا نا مو قعیت دا رد . ما نند کوه پا ر و پا هی ز و س ( هند
و کش ) که معنی
آ ن کوه بز ر گ و پر وا ز عقا ب میبا شد کوه
سپتی تا گو نا گیری ( سفید کوه ) کوه تیر ( تیرا ) پورا نا
( کوه پروا ن ) و غیره نیز یا د نمو ده ا ست .
حد ود آ ر یا نا
:
غر بآ تا خلیج
فا رس .
شر قآ تا ا قصای
پنجا ب .
شما لآ تا جلگه
سیحو ن .
و جنو بآ ا لی ر
یگستا ن های بلو چستا ن تا بحر هند می ر سد .
ا سکند ر نیز ا
ز شش و لا یت بز ر گ آ ر یا نا یا د می کند که عبا ر تند ا ز و لا یا ت :
1 - آ ر یا ( هرا ت )
2 - د ر ا نگیا نا (
سیستا ن )
3 - ما ر گیا نا ( مر
غا ب )
4 - ا را کو ز یا ( ا
ر غند ا ب کند ها ر )
5 - گد ر و ز یا (
بلو چستا ن )
6 - بخد ی ( بلخ ) .
ا مپرا طو ری آ ر یا نا د ر د و ره سلطا ن محمو د غز نو ی ا ز
د ر یا چه ا و را ل تا بحر هند و ا ز عرا ق عجم تا
ر و د خا نه جمنا و
گنگا ا متدا د دا شت . د ر ز ما ن ا حمد شا ه ا بدا لی نیز تا ا ین حد ود شا مل بو
د .
مر و ری بر ز
ند گی ا سترا بو ن
ا سترا بو ن د ر شهر ا ما سیا که د ر آ سیا ی صغیره وا قع ا
ست به سا ل < 63 یا 64 قبل ا ز میلا د > متو لد
گر دیده ا ست .
ا ین شهر د ر ز مره یکی ا ز شهر های متمد ن یو نا نی محسو ب
می شد و به علا قه پو نتوس تعلق دا شت .
ا گر چه ا سترا بو ن ا ز فا میل معر و ف یو نا نی بود و بز
ر گا ن خا نوا ده ا و د ر ا ما سیا ریا ست دا شتند و لی به
عقیده بسیا ری ا ز مو ر خین میا ن ا فرا د خا ندا ن ا و و آ
سیای ها خو یشی به و جود آ مد و وی نیزنیمه آ سیای
و نیمه یو نا نی بو ده .
خا نوا ده ا سترا بو ن متمو ل بود و خود ش به فرا غت با ل
می توا نسته به مسا فرت و مطا لعا ت بپردا زد .
د ر ا وا یل جوا نی به شهر نیسا که وا قع کا ریا بود مسا فر
ت کرد و د ر آ نجا به نزد ا ر سطو د یمو س به تحصیل
پردا خت و ا عضا ی خا نوا ده وی بعد ا ز آ ن که پو مپی شهر
شا ن را فتح نمود و جزی قلمر و ر و ما گردا نید ا ز
ا ما سیا به نیسا هجر ت نمو د ند د ر سا ل ( 44 قبل ا ز
میلا د ) ا سترا بو ن به شهر ر و ما آ مد ، ا ین سا ل –
سا ل مرگ سزا ر بود
و ا سترا بو ن ( 19 یا 20 سا ل ) دا شت د ر شهر ر و ما ا سترا بو ن ا ز تیرا نسیو
ن عا لم
معر و ف ، جغرا فیه را آ مو خت و ا فتخا ر شا گر دی فیلسو ف
نا مد ا ر آ ن ز ما ن < ز نا ر خو س > را نیز د ر
یا فت نمو د .
ا ین فیلسو ف بز ر گ یکی ا ز ا ستا تذ ه مد ر سه پر یپا
تیتیک < طر یقه فلسفی ا ر سطو > بود و د ر شهر های
بز ر گ ا مپرا طو ری ا ز قبیل :
-
ا سکند ر یه
-
آ هینا
-
و ر و ما تد ر یس می نمو ده و ا صلآ ا ز ا هل سلو سیا بشما
ر می ر فته .
علا وه بر ا ین ا سترا بو ن د ر ر شته فسفه نزد ا ستا دا ن
بز ر گ د یگر آ ن د و را ن نیززا نو زده ا ست و کسب
علم نمو ده . آ ینو د و ر وس معلم ( ا و گست ا مپرا طو ر ر
و م ) هم د ر ز مره د و ستا ن ا سترا بو ن قرا ر دا شته
ا ست .
آ ر یا یی ها
گو بینو عقید ه دا ر د که د و لت ما د آ ر یا یی خا لص نبوده
، وی ما را ا بتدا آ ر یا یی و بعد سا می می دا نند ا و
می گو ید ( ما دها و پا ر سی ها ا ز مد نیت کلدا ی ا ثو ر ها
متا ثر بو ده خط میخی د ر زما ن هخا منشی ها ، لبا س
و طر ز معیشیت آ نها حجا ری و طر ز سیستم خا نه سا زی ، شهر
سا زی و آ را یش موی به ا ثو ر یها می ما ند .
همچنا ن آ ر یا یی ها د ر هند نیز با سیاه پو ستا ن آ میخته
تحت تا ثیر مد نیت آ نها د ر آ مد ند و آ هسته آ هسته
خصو صیا ت آ ر یا یی بود ن خود را ا ز د ست می د هند .
مو ر خین عقیده دا ر ند که آ ر یا یی های ا صیل را با ید د ر
ا فغا نستا ن جستجو کرد . مد نیت بخدی ما ا ز مد نیت
پا رس و هند قدا مت دا رد ز یرا مد نیت و یدی و ا ستا ا ز
بخدی مر کز بز ر گ آ ر یا نا سر چشمه گر فته ا ست ،
مد نیت و یدی طر ف هند و مد نیت ا ستا ی جا نب غرب راه پیموده
ا ست . آ ر یا یی ها قبل ا ز مد نیت و یدی و
ا و ستا ی کو چی و نیمه مد نی بو د ند و مذ هب شا ن پر ستش
عنا صر طبیعی ما نند آ فتا ب پر ستی و غیره بود .
آ ر یا یی ها خو د را نجیب ، د لا و ر ، جنگجو و مهما ن نوا ز
می دا نستند و معنی آ ر یا یی آ ن ا ست که آ ر یا نا
مسکن کسا نی ا ند که نجیب و شر یف ا ست . آ ر یا یی ها پیشه
کشا و ر زی را شر یف می خوا ند ند ا ز ا ین ر و
مفهو م شر یف و نجیب را بخود گر فت .
د و سن ما ر تین ا ز ر وی سر و دهای و یدی می نو یسد :
( که نا م آ ر یا به گو یند گا ن سر و د های و یدی گفته می شو
د . ) ا گر ا ین نظررا قبو ل کنیم پس آ ر یا نا معنی
کشو ر سر و د ها را می د هد .
د را و ستا نا م آ ر یا به ا یر یا تبد یل شده ا ست ، آ ر یا
وا یر یا تغیرا ت لهجه وی بوده ا ما آ ر یا قدا مت دا رد و
د ر سر و دهای و یدی که قبل ا ز ا و ستا سر و ده شده د رآ ن
نا م آ ر یا د یده می شود .
د ر کتا ب قد یم یو نا نی نیز آ ر یا گفته شده ا ست . ا ین
کتا ب که د ر سا ل های ا خیر بد ست آ مده ا ست و د ر
مو ز یم ملی کا بل و جو دا شت ، به د و ره کنیشکا تعلق دا رد
نا م آ ر یا نا د ر آ ن نیز د یده می شو د .
د ر بخدی مهد گهوا ره آ ر یا یی ها بوده د ر آ ن د و مذ هب یا
د و مد نیت ظهو ر نمو ده ا ست . یکی مذ هب یا
مد نیت و یدی و د یگری مد نیت ا و ستا ا ز یک منبع یعنی بخدی
یا با کتر یا نا ، بلهیکا منشه گر فته ا ست .
جغرا فیه ا و ستا و جغرا فیه و یدا یکی ا ست ، با هجر ت آ ر
یا یی ها جا نب جنو ب آ ر یا نا سر و دهای و یدی
ا ز بخدی به سند هو ( هند ) ا نتقا ل دا ده می شود . با سر و
دهای و یدی د و ره تا ر یخی ا فغا نستا ن آ غا ز
می گر د د .
سر و دها طو ر شفا هی سینه به سینه به نسلهای آ ینده نقل می
گر د د و بعد د ر چها ر کتا ب د ر ج می گر د د .
سر و د های و یدی و ضع ز ند گی ما دی و مذ هبی آ ر یا یی ها
را بیا ن می کند .
چها ر کتا ب و یدی عبا ر تند ا ز :
1 – ر یگ و یدی
2 - سا م و ید
3 – ا تها و و ید
4 - و یجو ر و ید .