ا ستا د
( صبا ح )
گز ا رش از کا ر لو یه جر گه
قسمت دوم
.............................. .....................................................
ر ا ز ها ی پنها ن و چهر ه ها
ی عر یا ن !
( لو
یه جر گه
چا لشها و تنشها )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
یا بکو بیم
سر خصــــــــــــم به سنگ
یا ا و تن ما بد ار سا ز آ هنــــــــگ
ا لقصــــــه در این دنیا ی پر نیر
نگ
یک مر د ه به – که صدز ند ه به ننگ.
ا فغا نستا ن کشو ر کو هها – د ر یا ها و ر و
ند ا جتما عی ا ست .
ا ین تعر یف مختصر میتو ا ند از حقا یق بز ر گ
جغر ا فیا یی- تا ر یخی و ا جتما عی ا ین کشو ر نما یند گی کند .
سلسله کو هها ی هند و کش نه صر ف بر ا ی افغا
نستا ن بلکه بر ا ی بخش بز ر گ آ سیا حیثیت ستو ن فقر ات ر ا د ا شته از مو قعیت و ا همیت سر چشمه ها ی د ر یا ی بز ر گ و نا می آ سیا د ر همین کشو ر
قر ا ر د ا شته – از قلب آ ن سر ا ز یر و تعد ا
د ز یا د کشو ر ها ی آ سیا یی را سیر آ ب
مینما ید تمد نها ی منطقه د ر کنا رهمین د ر یا ها ر شد یا فته و با ر و ر گر د ید
ه ا ند .
مو قعیت ستر ا تژ یک ا فغا نستا ن- ا ز کهن ز
ما ن- چشم طمع قد ر ت ها ی بز ر گ ر ا بسو ی خو د کشا ند ه ا ست – تا د ر ینجا ( نخست ا نگشت و بعد مشت ) خو د ر ا جا
د هند . ا ما ا ین مشتها بز و د ی د ر هم شکسته شد ه ا ست .
سکند ر به آ ر ز و ی پر ند ه طلا یی ( هند و
ستا ن ) چپلی آ هنی به پا کر د و کشو ر ها ی که د ر مسیر ر ا هش قر ا رد ا شت
تسخیر نمو د.
ا ما د ر کشو ر ما با مشکلا تی مو ا جه گر د ید
که مشتی ا ز خا ک ا فغا نستا ن ر ا به ما د ر ش فر ستا د تا به ا و بفهما ند که
پر و ر د گا ن ا ین خا ک چقد ر با شها مت ا ند . وضع سا یر فا تحا ن نیز بر همین منو ا ل بو د.
قر ن بیست نیز شا هد شکست د و قد ر ت بز ر گ
یعنی بر تا نیا و شو ر وی د ر ا ین خا ک تا ر یخی بو د .( ا ین با ر با زا نگلیس
پا به خا ک ما با سا یر ا شغا لگر ا ن گذ ا شته...
از نگا ه د ا نشمند ا ن و محقیقین تا ر یخ ا
فغا نستا ن ا ین کشو ر نقطه تقا طع و تشعشع تمد نها ست. به ا ین معنی که ر و ندها
ی مد نی و فر هنگی ا ز هر طر ف د ر ینجا با هم یکجا و خلط گر د ید ه بعد از حل و
صیقل – به هر طر ف ا نتشا ریا فته ا ست .
علا مه ا قبا ل که ا فغا نستا ن ر ا قلب آ سیا
نا مید ه ا ست - صر ف تخیل شا عر ا نه نبو
د ه بلکه سمبو ل یک حقیقت بز رگ و ا نکا ر نا پز یر میبا شد . ا ین کشو ر
تنها ا ز نگا ه مو قعیت جغر ا فیا یی خو
یش حیثیت قلب آ سیا ر ا ند ا ر د – بلکه تما م ا قو ا م بر ا د ر – ز با ن و ثقا فت آ نها که هر کد ا م خصو صیا ت
جد ا گا نه د ا شته و با لا خر ه جمعا یک نقش ونما د ز یبا و مقبو ل ر ا ا ر ا یه
مید هند . د ر حقیقت به ما نند شر یا نها ی بز ر گ ا ند که قلب ر ا با تما م بد ن
آ سیاا ر تبا ط مید هند- به ا ین شکل ا
فغا نستا ن به بر ا در خو نی و د و ست د ا شتنی هر کشو ر آ سیا مبد ل گر د ا نید ه ا ست .
کر ه ز مین که ما ر و ی آ ن قر ا ر د ا ر یم ا
ز کشو ر ها ی خو ر د و بز ر گ – غنی و فقیر- تر قی یا فته و عقب ما ند ه تشکیل یا فته و هر یکی ا ز کشو ر ها بمثا به
سب سیستم ها ی متشکله جا معه جها نی ا ز ا نسا نها ی د ا را ی خو ا ستها – تما یلا ت وکر کتر ها و خصو صیا ت متفا و ت
با فت گر د ید ه – که هر تما یل – خو ا ست و آ ر ز و عملکر د بخصو صی ر ا ا یجا ب مینما ید. هز ا ر ا ن و ملیو ن
ها تما یلا ت و خو ا ست ها ی ا نسا ن ها ی د ا خل قلمر و کشو ر- که مو جب عملکر د ها ی متنا سب میگر د د بد و ن تر د
ید جا معه ر ا بسو ی ا نا ر شیز م و هر ج
و مر ج میبر د و ز مینه ها ی ا ز بی نظمیها و خو د سر یها ر ا در جا معه ببا ر می آ و ر د- بر مبنا ی د
ر ک ا ین حقیقت ا ز قر نها به ا ین طر ف علما و د ا نشمند ا ن جها ن د ر صد د د ر یا فت ر ا ه – ر و ش و تشکیلا تی
بو د ند که بتو ا نند جا معه ا نسا نی ر ا ا ز بی نظمی و ا نا ر شیز م نجا ت د ا د ه – د ر جهت سعا د ت و بهر و ز ی و نظم و نسق ا جتما عی
سو قد هند .
علمیکه ما ر ا به د ر ک ا ین حقیقت قا د ر میسا
ز د علم حقو ق ا سا سی ا ست . ا ین علم د
ست آ و ر د قر نها مبار زا ت و تلا ش ا نسا نها ی بشر د و ست جها ن ا ست که بعد ا ز پیمو د ن ر ا
ه ها ی پر خم و پیچ د ر ر ا ستا ی حصو ل آز ا دی ها و حقو ق ا نسا ن بشمو ل حق مشا ر کت د ر ا د ا ر ه ا مو ر د و لت ر ا
بر ا ی جها نیا ن به ا ر مغا ن ا و ر د .
عا لی تر ین ا صل- حقو ق ا سا سی حا کمیت قا نو
ن ا ست . ا ین ا صل به و ضا حت ا علا م
مید ا ر د که :
تمام امور کشور بد ون استثنا باید د ر مطابقت به
قانون و قاعده صورت پذیرد که قبلآ از طرف مرجع و منبع ، وضع و اعلام گرد یده باشد
که آن مرجع صلاحیت قانونی تدوین و توشیع انرا داشته باشد . قانون که بصورت کل
قاعده برای حق و تکلیف – حقوق و تکلف – حقوق و مکلفیت ها و یا حقوق وظایف وضع می
کند یکی از نیازمندی های درجه یک دولت است و دولت حقوق دارای خصوصیات و ویژه گی های
ذیل است:
1 – دولت باید ملبس به قانون اساسی باشد که د ر
ان قوای سه گانه مملکت تسجیل و تصریح شده باشد.
2 – موجودیت فهرستی از حقوق مبنی بر ازادی های
اجتماعی مرد م در قانون اساسی که وضع قوانین جد ید را مشروط می سازد.
3 – موجود یت . حضور یک داد گاه (محکمه) که مرد
م بتواند نقض حقوق اساسی خود و تخلف از قانون اساسی مراجع دولتی در ان مورد تعقیب
قرار گیرد.
4 – متکی بودن تمام اقدامات و اعمال دستگاه
اداره دولت به قانون و در صورت لزوم تعقیب
کارمند متخلف د ر محاکم و داد
گاههای کشور .
اینست ترسیم مختصری از دولت حقوقی که محصول سال
ها و قرن ها مبارزات انسان های بشر دوست جهان است.
گرچه ما عمومی در آتش سوختیم
لیــــــــک چیزهای از آن آموختیم
از برای تفکیــــک دشمن و دوست
یک جهان تجربه ها اندوختـــــــــیم
هر گاه سیر تکامل تاریخی افغانستان طی اد
وارمختلفه از قد یم ترین زمانه ها تا امروز مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد واضح
می شود که تاریخ این کشور مملواز از حواد ث و پروسه های پیچیده اجتماعی است که در
آن ها نبرد و پیکار مرد م افعانستان بویژه نیرو های مترقی علیه مناسبات ظالمانه و
اسارات بار قدرتهای داخلی و همچنان استثمار گران و استعمار گران خارجی انعکاس
یافته است . این مبارزات برحق همیشه منجر به پیروزی نیرو های داخلی و شکست ننگین و
شرم آور به نیرو های استبدادی اجیرو
باداران خارجی آن گرد یده است .
لویه جرگه اخیر بتاریخ 14 د سامبر2003 با پیام ظاهر شاه ( بابای ملت ) و
سخنرانی کرزی در خیمه بزرگی در انستیتیوت پلتخنیک کابل گشایش یافت . در این لویه
جرگه چار صد پنجاه نفر نماینده در ظاهر انتخابی و پنجاه دونفر انتصابی از جانب
کرزی معرفی و شرکت داشتند .
کرزی در سخنرانی اش دو سال حکومت خویشرا تحویلی
عظیمی در تاریخ کشور دانسته افزود:
سطح بیکاری د ر کشور به میزان زیادی کاهش یافته
و جای خوشی است که از خارج غرض کار به افغاتستان می آیند...
سخنان کرزی در دقایق اول وسیله نمایند گان به
دروغ بافی و دو روی تعبیر گر د ید. زیرا در افغانستان حکومت وجود ندارد. کرزی در
ارگ ریاست جمهوری و در مناطق که نیرو های بیگانه وجود دارد و به احتمال خیلی ضعیف
هدایت وی عملی میگرد د - باقی مناطق کشور
در حاکمیت تنظیم ها و تفنگداران است که
حتی کسی به حرفهای کرزی اعتنابی ندارد.
طی این دو سال که از حیات اداره کرزی سپری می
شود ده ها جرم و جنایات صورت گرفت :
- قتل داکتر عبدالرحمن وزیر هوانوردی .
- ترور حاجی قد یرمعاون کرزی ووزیر فواید عامه
.
- به رگبار مسلسل بستن محصلین پو هنتون کابل.
گرفتاری و شکنجه مرد م بی گناه وسیله نیرو های امنیتی .
رشوت و چور در ادارات دولتی .
قتل و غارت در جنوب و جنوب غرب افغانستان ...
کشتن – بستن و بردن مرد م بوسیله نیرو های
بیگانه.
بمباردمان و عملیاتهای خود سرانه نیرو های
خارجی در افعانستان .
قتل و کشتار طفلان و زنان توسط بیگانه ها ...
پس کجا این دو سال تحولی عظیم است ؟
کرزی میگوید ! خارجی ها غرض کار به افغانستان
می آیند .
طی این دوسال اگر ده نفر به کشور عود ت کرده
ولی پانزده نفر دوباره مهاجر گرد یده که
این مهاجرین از نبود کار وامنیت در کشور شکایت دارند .اگر منظور کرزی خارجی ها
دفاتر موسسات کمک رسانی باشد:
کشور های خارجی ناگزیر اند بخاطر اختلاص ادارات
دولتی ، خود این مساعد ت ها را به مستحقین
توضیع نمایند و تا اکنون ملیا
رد ها د ا لر به ا فغا نستا ن سر ا زیر گر د ید ه و لی ا ز با ز سا ز ی و تعمیر
مجد د ا طلا عی د ر د ست نیست .
از جا نب د یگر د و لت حا ضر ا ست ما ها نه هز
ا ر ا ن د ا لر به خا ر جی ها بپر د ا ز د و لی د و هز ا ر ا فغا نی معا ش ما مو ر
ین د و لت ر ا به تا خیر مید هد . ا ین ا ست ا فتخا ر ا د ا ر ه
ا نتقا لی ا سلا می .
د ر لو یه جر گه بیشتر د و جنا ح د ر
کشمکش قر ا ر د ا شت یکطرف طر فد ا ر ا ن
نظا م ر یا ستی :
- ز لمی خلیل ز ا د نما یند
ه و سفیر فو ق العا د ه ا یا لت متحد ه .
- حا مد کرز ی ر یس فو ق ا
لعا د ه ا د ا ر ه ا نتقا لی ا سلا می و ر
یس جمهو ر سا ل آ یند ه جمهو ر ی ا سلا می
ا فغا نستا ن .
گر و پ با با ی فو ق ا لعا
د ه ملت .
-
صبغت ا لله مجد د ی ر یس فو ق ا لعا د ه لو یه جر گه ( لو یه
جیر ه ).
-
ر یس با نک مر کز ی .
-
و ز یر ما لیه .
-
و ز یر ا طلا عا ت و فر هنگ .
-
گیلا نی .
-
جلا لی و ز یر د ا خله .
-
د فتر ملل متحد ( لخضر بر ا هیمی ) . ..
-
طر فد ا ر ا ن نظا م پا ر لما نی :
-
بر ها ن ا اد ین ( ر با نی ) ر هبر جمعست ا سلا می .
-
ما ر شا ل محمد قسیم ( فهیم ) و ز یر د فا ع .
-
ستر جنرا ل عبد ا ار شید ( د و ستم ) ر هبر جنبش ملی ا سلا می
.
-
محمد کر یم ( خلیلی ) ر هبر حز ب و حد ت ا سلا می .
-
یو نس قا نو نی و ز یر معا ر ف .
-
شیخ ا صف محسنی ر یس حر کت ا سلا می .
-
ا نو ر ی و ز یر ز ر ا عت .
-
مصطفی کا ظمی و ز یر تجا ر ت .
-
ر سو ل سیا ف ر یس ا تحا د ا سلا می .
-
کر ز ی پیا پی با ا ر سا ل یا د
د ا شت و طی مصا حبه ا علا م مید ا شت که
:
-
ا گر ما نظام مختلط میخو ا ستیم نظا م ر یا ستی ر ا پیشنها د
نمی کر د یم – ما بر ا ی ا ینکه نظا م مختلط تشکیل
-
نشو د و ا فغا نستا ن د و با ره بطر ف هر ج و مر ج نر و د نظا
م ر یا ستی ر ا تا کید د ا ر یم. نظا م مختلط ر ا
-
نمی پذ یر یم ا گر ا ز جا نب هر کسی پشتبا نی شو د مو ر د قبو
ل ما و ا قع نمیشو د ا ین ا ست حر ف من ر ا ه
-
د و م و جو د ند ا ر د و نظا م پا ر لما نی ر ا نمیخو ا هم ا
گر فیصله نیز نما یند...
-
ز لمی خلیل ز ا د طی گفتگو با ژ و ر نا لستا ن میگفت :
-
ا فغا نستا ن به یک قد ر ت با لا ی نیا ز د ا ر د و آ ن قد ر ت
نظا م ر یا ستی و ر یس جمهو ر ا ست ...
-
جلا لی و ز یر د ا خله :
ما ا طلا عا ت د ر د ست د ا ر یم
که ممکن ا ست د ر کا رلو یه جر گه ا عما ل
-
تر و ر یستی صو ر ت بگیر د...
-
فا ر و ق و ر د ک ر یس ا د ا ر ی لو یه جر گه : لو یه جر گه ر
و ز ا نه پنجا ه هز ا ر د ا لر مصر ف د ا ر د
-
با ید کا ر آ ن هر چه ز و د تر به پا یا ن بر سد .
-
صبغت ا لله مجد د ی ر یس لو یه جر گه : هر کس با جمهو ری ا سلا می مخا لف ا ست کا فر و
ملحد ا ست
-
ا فغا نستا ن به یک قد ر ت مر کز ی و به یک ر یس جمهو ر که ا ز
د ید ا سلا م و ظیفه خلا فت ر ا د ا ر د
-
ضر و رت د ا شته و کر ز ی آ د م خو ب ا ست – با ید صلا حیت بد
هیم تا به مر د م ا فغا نستا ن و به د ین
-
ا سلا م خد مت نما ید...
-
یکی بر شا نه ا ش ســـــــــکر گر فته
-
د یــــــــگر ز ا
نوی غم د ر بر گر فته
-
یکی د ر کشو ر ش خو ا ر و ذ
لیل شد
-
د یگر ا ز ا جنبی د ا لر گر فتـــــــــــــــه
جنا ح جبهه متحد یا پا ر
لما ن خو ا ها ن ا صرا ر د ا شتند که :
کر ز ی ا ز هر و سیله ا ستفا د ه کر ده و از هر
و لا یا ت نما یند گا نر ا مطا بق میل خو یش بر گز ید ه تا د ر لو یه جر گه ا کثر یت د ا شته با شد . نما
یند گا ن مطا بق نفو س نه بر ا سا س تشکیلا ت ا دا ر ی آ مد ه ا ند د ست ا ند ا زی و سر قت فیصله ها ی لو یه جر
گه به پیما نه و سیع صو ر ت گر فته ا ست .
ا ینر ا میگو یند د مو کر
ا سی و مر د م سا لا ر ی ...
صد یق چکر ی سخنگو ی
جمعیت ا سلا می ا ظها ر د ا شت که :
د یگر ا فغا نستا ن آ ن ا
فغا نستا ن بیست سا ل قبل نیست که ز ما مد ا را ن و حا کما ن آ نچه ر ا بخو ا هندا
نجا م بد هند ... ما آ ما د گی ها ی لا ز م را د ا ر یم...و آ نا نیکه خو ا ها ن
نفی قو تها ی مجا هد ین با شند پا سخ ها ی لا ز م ر ا خو ا هیم د
ا د ... د ر آ یند ه ا ین جو ا ب ها تند خو ا هد بو د...
و ا کنشی د یگر سخنا ن
نما یند ه و لا یت هر ا ت بو د که گفت :
شما چر ا ر و ی مو ضو ع ا
سا سی صحبت نمکنید فیصله کنید که نیر و ها ی بیگا نه چه و قت خا ک ا فغا نستا ن ر ا تر ک میکنند ؟
ا ین سو ا ل ا سا سی ملت
ا ست - -- پا سخ بد هید و مر د م ر ا منتظر نگز ا ر ید....
مجد د ی د ر جو ا ب گفت
: نیر و ها ی خا ر جی به کمک ما آ مد ه ا
ست تا هر و قت که لا ز م بد ا نند د ر ا
فغا نستا ن میبا شند . شما ا ز چو کا ت تعیین
شد ه خا ر ج صحبت نکنید ا ین سخن به لو یه جر گه ا ر تبا ط نمیگیر د..... بنشينید .
خو ا ستها ی جنا ح پا ر
لما ن خو ا ها ن عمد تا ا ین ا ست :
ر
یس جمهور د و تا سه معا و ن د ا شته با شد .
ز
با ن ا ز بکی ز با ن ر سمی و ملی ا علا ن شو د .
تشکیل
د یو ا ن عا لی قضا بخا طر نظا ر ت بر قا نو ن ا سا سی ا یجا د شو د .
چا
پ پو ل به ا سا س فیصله شو ر ا ی ملی صو ر ت گیر د .
چر
ا به ظا هر شا ه لقب با با ی ملت د ا د ه شد ه . ؟
سر
و د ملی به ز با نها ی پشتو و د ر ی با شد .
تحصیلا
ت عا لی ر ا یگا ن با شد .
و
ز یر ا ن کا بینه تا بعیت د و گا نه ند ا شته با شند .
پا
ر لما ن قو ی تشکیل گر د د تا بر عملکر د ر یس د و لت نظا ر ت د ا شته با شد .
بيشتر ا ز همه تا بعیت د
و گا نه کا بینه د ر خفا سر و صد ا ها را
بر ا اند خت چو ن تعد ا د از کا بینه که از با لا ها تشر یف آ و ر د ه اند به شمو
ل کر ز ی تا بعیت د و گا نه د ا ر ند وهر ز ما نیکه ا فغا نستا ن به مشکلا ت د چا ر گر د د آ نا ن بخا نه د و ست
د ا شتنی خو یش با ز میگر د ند یعنی ا مر یکا .
ا ز صحبتها ی لو یه جر گه
بر د ا شت می شو د که د و قطب د ر ا فغا نستا ن ا یجا د شد ه :
ا مر
یکا – ا نگلستا ن - پا کستا ن - تر کیه -
ا ز بکستا ن – ا سر ا ئیل - ا ستر الیا
و کر ز ی د ر
یک
جنا ح .
مجا
هد ین – ر و سیه – ا یر ا ن – هند - فر ا
نسه – جر منی ... د ر
جنا ح د یگر .
تنت ز خمی د لت تنگ ا ست کا بل
نصیب شیشه ا ت سنگ ا ست کت بل
ا
فقها ی ا مید لا
له پــــــو شت
حـــــر
یم آ تش
جنگ ا ست کا بل
ا فغا نستا ن جمهو ر ی ا سلا می شد .
ا
ز حکو مت غا ز ی ا ما ن ا لا خا ن تا د و لت د ا کتر نجیب ا لله که نظام سیاسی افغانستان مخلوط نبود ، مگر کدام روز و کدام لحظه در مساجد
، تکیه خانه ها و جما عت خانه ها نیرو های امنیتی مانع از عبادت مردم شده بود و
قانون غیر اسلامی در کشور نافذ بود؟
ولی با آمد ن حکومت
تنظیمی و امارت نام نهاد طالبان هزاران جرم و جنایات غیر اسلامی و غیر اخلاقی به
مردم زجر دیده افعانستان تحمیل گردید از سنگسار گرفته تا رقص مرده ، تیزاب پاشی ،
قطع د ست و پا ، تجاوز به ناموس و کرامت
انسانی ، قتلهای دست جمعی ، زنده بگور کردنها ، چور و چپاول دارای عامه ، سرقت و
چپاول نهاد های فرهنگی و هنری از قبیل :
موزیم ملی ، موزیم ولایات ، کانونهای
فرهنگی دولتی و آزاد ، اتحاد یه های هنری
،سازمان های اجتماعی ،رادیو تلویزیون ،جراید و اخبار ، موزیم های قوای مسلح ،
مکاتیب ها و پوهنتونها ، نهاد اسلامی و مساجد ، قتل و کشتاری علمای مذهبی ...
ظاهر شاه با چهل سال سلطنت خانواد گی خویش نظام
شاهی او نیز به نام اسلام پیوند نداشت.اگر موصوف کافر و مرتد بود ، چرا امروز این
مرد نود ساله را لقب بابای ملت داد ند و قانون اساسی 1964 ان بصورت آشکارا سرقت
نموده وبا مخلوط کردن قانون اساسی آمریکا میخواهید زنجیری دیگری به دست پای این
ملت ببند د ؟ و دوسال نظام موقت و انتقالی خویش را با همین قانون مشروعیت داد ند.
اگر نظام ها ی هشتاد ساله کشور همه کفرو الحاد
بود ند چرا از طریق وسایل دسته جمعی این موضوع را به آگاهی مردم نمیرساند و بگوید
که ما پیروان نظام جهادی و طالبی بوده اسلام را از آنطرفهای اقیانوس به کشور تحفه آورده
ایم تا مستحق لقب" فرزند ملت" را نسب گرد یده جایزه نوبل را دریافت
بدارید و نامهای مبارک شما به صفحات تاریخ
پر ماجرای وطن به خط ... ثبت گردد . و به این نیز یقین داشته باشید که دست اندر
کاران تاریخ و فرهنگ کشور در مقابل این همه
خدمات شما همیشه بی تفاوت نخواهد ماند دیر یا زود اعمال نامه همه را بدست شان
خواهد داد.
زور گوی ، افتخار فروشی ، بی بند وباری ، اتکاو
به دیگران در نزد ملت افغانستان جای ندارد و دیگر آن دوران نیز گذشته
است که حکمران و زمامداران آنچه را که بخواهند
بزور بقبولا نند و از جانب دیگر مخالفین یکه تازی های تان تا دندان مسلح اند و از
امکانات فراوان اقتصادی و نظامی بر خوردارند و هر زمان که خواسته باشند برای تان درد
سر می آفرینند .
تا اکنون در جمع آوری سلاح اقدام قاطع صورت
نگرفته و ممکن است که صد ها هزار میل سلاح ثقیل و خفیف در نزد تفنگداران بطور محرمانه وجود داشته باشد که با این سادگی آنرا بدسترس حاکمیت فعلی
نخواهند گذاشته تا منتظر مرگ خویش بد ست رژیم باشند .
باز هم روم
به گلشن خویش
مزرع باغ راه جوانه شــــوم
در ره آرمان مـــــردم خویش
نقش تصــــــویر جاودانه شوم
با سلطنت امیر عبدالرحمن هزاران انسان بدست
جلادان و آدم کشان به دیار نیستی فرستاده شد و هزاران انسان بی گناه و بی دفاع این کشور بصورت برده و غلام
مورد خرید و فروش قرار گرفت وطی یک قرن اقوام محکوم و محروم این وطن با سلطنت های میراثی از تمام حقوق
و امتیازات مادی و معنوی محروم گرد ید و با امارات طالبان این نفاق و بدبینی به
اوج خود رسید .
اما امروز دولت و قدرت مداران آماده نیستند بر
سر تقسیم قد رت با هیچکسی کنار بیایند و قرار اظهار آنان (معامله صورت گیرد) پس نکلیف دیگر اقوام و
ملیتهای باهم برادر و برابر کشور چه می شود ؟ این دولت مردان و قدرت مداران که
همین اکنون نه تفاهم و نه مذاکره را میپزیرند ، مگر فردا جاضر خواهند شد که حقوق
دیگران را بدهند ؟ نه به هیچ صورت !
اینها یک بار دیگر با این اقدامهای طفلانه و
بیگانه پرستانه نه خویش آتش
نفاق و خانه جنگی را شعله ور
ساخته آب را به آسیاب بیگانه میریزند .
پس راه بیرون رفت و حل معضله کنونی فقط و فقط در این است که بگویم افغانها با هم برادر و برابر اند و هر قوم و قبیله در باز
سازی و اعمار مجد د ا فغا نستا ن سهم د ا
ر ند و میتوا نند ا ز ا متیا ز ا ت ما د ی و معنو ی آ ن بر خو ر د ا ر با شند .
ا فغا
نستا ن خا نه مشتر ک تما م ا فغا نها ا ست .
با ا ین ا قد ا م خر د مند ا نه و طن ر ا بسو ی تر قی و د مو کر ا سی هد ا
یت نما یم و قضا و ت عا د لا نه تا ر یخ ر ا بنا م خو یش ر قم بز نیم . ( تا هم لا ل بد ست آ ید و هم د ل یا ر نرنجد
)
و فر دابا ا فتخا ر و غر و ر بگو یم که ما خد
متگا ر ا ن و پیو ند د هند گا ن ا قو ا م و ملیتها ی ا فغا نستا ن هستیم و نه
خد ا ی نه خو ا سته نفا ق پیشه گا ن و سیا ه
کا ر ا ن
ا ین د یا ر و قضا و ت ر ابگذ ا ر یم به ا و ر اق تا ر یخ و داوری
مر د م
.
خو ا ب بینم بـــــــها ر و سبز ه تو
هر شبی د ر کنا ر بســـــــــتر سر د
یا د گلگشت با غ و صـــــــحر آ ید
می کشــا ند مر ا به ضجه و د ر د
سر انجام روز يکشنبه (4 ژانويه) و در بيست و دومين روز کار
لويه جرگه، متن نهايی پيش نويس قانون اساسی به تصويب رسيد و نمايندگان مجلس و
ناظران بين المللی آن را تاييد کردند.
در قانون اساسی جديد که پس از تصويب قابل اجرا خواهد بود،
افغانستان، کشوری يکپارچه و مستقل است و دولت آن جمهوری اسلامی ناميده شده است.
در راس نظام، رييس جمهور قرار دارد که به همراه دو معاونش، با
رای مستقيم مردم به مدت پنج سال زمام امور کشور را در دست می گيرد.
رييس جمهور همچنين، رياست قوای سه گانه کشور و فرماندهی کل
نيروهای مسلح را بر عهده دارد؛ او رييس و اعضای دادگاه عالی کشور، اعضای کابينه را
با تاييد پارلمان منتخب مردم بر می گزيند.
او همچنين يک سوم اعضای مجلس سنا را انتصاب می کند.
اختيارات رييس جمهور در متن قانون اساسی منتشر شده، نسبت به
پيش نويس اوليه، کمتر شده و بخشی از آن مشروط به تاييد پارلمان شده است.
پارلمان افغانستان نيز بر اساس قانون اساسی جديد، از دو مجلس
سنا و نمايندگان تشکيل می شود؛ دو سوم اعضای مجلس سنا از نمايندگان تمام استانهای
کشور هستند و يک سوم ديگر اين مجلس توسط رييس جمهور منصوب می شوند.
مجلس نمايندگان نيز که جز ديگر پارلمان مرکب افغانستان است،
با رای مستقيم مردم انتخاب می شود.
خطوط اصلی سياست خارجی کشور را پارلمان و سياست داخلی را رييس
جمهور تعيين می کند.
رييس جمهور در بيشتر وظايفش، بايد تاييد پارلمان منتخب مردم
را به همراه داشته باشد.
وزيران دولت افغانستان نمی توانند دارای تابعيت غير افغانی
باشند و فقط در موارد خاص، تابعيت دوگانه وزيران، به پيشنهاد رييس جمهور، توسط
پارلمان تاييد می شود.
زبانهای رسمی افغانستان پشتو و فارسی است اما در کنار آن،
زبانهای ديگر مانند، ازبکی، ترکمنی، بلوچی، نورستانی و پشه ای در مناطق خود به
عنوان زبان سوم رسميت دارند.
بانک مرکزی افغانستان نهادی مستقل است، اما برای چاپ پول بايد
با کميسيون اقتصادی پارلمان مشورت کند، در حالی که انتشار پول نياز به تاييد
پارلمان ندارد.
يکی از اصلی ترين بحثهای لويه جرگه، تشکيل شورای نظارت بر
قانون اساسی بود که سرانجام توافق شد وظيفه این شورا را کميسيون مستقلی انجام دهد
که اعضای آن توسط رييس جمهور انتخاب می شوند و از سوی پارلمان تاييد می شوند.
در متن نهايی قانون اساسی افغانستان همچنين، حقوق و آزاديهای
اتباع اين کشور به همان صورتی که در پيش نويس اوليه ذکر شده بود پذيرفته شده اما
در بخش برابری تمام اتباع در برابر قانون، عبارت اعم از زن و مرد نيز اضافه شده
است.
با
تقدیم احترام
استاد صباح
Ustadsabah@yahoo.com Ustad_sabah@hotmail.com