محتاج
هویت چیست؟
در جوا مع فر ا مد رن مقو له هو یت به مثا به جد ی تر ین گفتما ن تو جه انسان ها ی پیشکسو ت را به خو د معطو ف میکند . و در وا قع هو یت انسا ن زمینه سا ز پا یگاه و جا یگا ه انسان ها در یک جا معه فرا مد رن شمر ده میشو د .
مسلم است که در جوا مع بد و ی و بو می ا نسا ن نسبت به مقو له هو یت نه شنا ختی داشت و نه هم در جستجو ی تعر یفی خا صی برا ی مقو له هو یت خو یشتن بو د. اما با تو لد تو سعه و گا م گزا ری انسا ن به نر د با ن شنا خت ومد رنیزم اقوام ، ملت ها و مر دم پیشکسو ت در عر صه افر ینش مد نیت مو فق به کسب ، تعر یف و تثبیت هو یت شدند . پس هو یت چیست ؟
{
تمام دستاوردهای خوب زندگی ما از همین سئوال آغاز میشود. که ما با این پرسش
به دنیائی از خودآگاهی قدم میگذاریم و آنگاه که در پی پاسخ بر میآئیم،
درخواهیم یافت که در جهان آفرینش، در این مجموعهء بیانتها که پر از زیباترین
آفریدههائی است که یک دنیائی از شگفتیها در درون دارند، کجا ایستادهایم، قبل
از آن که بدانیم کیستیم، در مییابی که از کجا آمدیم و ارتباط ما با با طبیعت
چگونه است و چه رشتهای ما را به او پیوند میدهدو در بزم دل انگیز هستی، از
دست کدامین شاهد، جام برمیگیریم
.
به این ترتیب، درخواهیم یافت که ما در میان هر آن چه از ازل آفریده شده است، از
چه کرامتی برخورداریم
.}
تعر یف هو یت:
مجموعهاى از خصوصیات مختلف فرد مانند ساختمان بدنى، خلق، رفتار، علایق، گرایشها، توانایىها و استعدادهاى وى، و برآیند این مجموعه از ویژگىهاى آدمى . هویت در واقع، همان شخصیت است كه مورد آگاهى درونى قرار گرفته است . احساس شخصیت را مىتوان هویت نامید . این نكته را باید مورد دقت قرار داد كه شخصیت و هویت آدمى امرى فراتر از شخصیت و هویت مكانیكى است، هویت آدمى وابسته به عناصر بىشمارى است اما همه آنها در پرتو نگاه و نگرش وى به خویشتن و جهان شكل مىگیرد، تفسیرى كه فرد از خود و هستى تولید مىكند سازنده هویت او خواهد بود.
از سوى دیگر، قوام هستى و شخصیت به معنى دارى زندگى است، و معنى دارى حیات و چگونگى آن در سایه نگاه، نگرش و تفسیر فرد از خود و هستى و اولویت گذارىهاى ارزشى شكل مىیابد
با توجه به این تعریف، باید بر دو نكته تاكید كردِ هویت امرى عقلانى و عاطفى است و تفسیرى استسنجیده و قانع كننده از شخصیت و ابعاد آن و هستى و معناى زندگى . هویت از یكسو امرى درونى است و از سوى دیگر وابسته عوامل فراوان بیرونى است كه بر نگرش و تفسیر آدمى اثر مىگذارد.
مبتنی بر این نگر ش در دنیا ی ما اقوا م ، افرا د و ملت ها ی صا حب هو یت اند که در تدا و م زند گی از ما هیت و جو د خو یش تعر یف ، معنا و ما هیت و یژه به آیند گا ن خو یش به ار ث گذا شته اند .
اما اقوا م ، افرا د و ملت ها ی که در فرا یند زند گی از خو د معنا ، ما هیت و نقش اثر گزا ر نگذا شته اند ، ما نند اقوا م ، افرا د و ملت ها ی بی نا م فا قد هو یت و بو می اند .