سیدموسی عثمان هستی

 

درلابلای طنزنوشته شده ولی حرفهای خانم شکریه بارکزی حقیقت دارد

دموکراسی شده در ملک ما فر سوده

زندگی گشته به جز درد و غم بهوده

جای لنگی زده مردان بسر تنبان زنان

نیم جوکم کن ازمردی زندگی کن آسوده

«شاعربیترازو»

بگفته خانم شکریه بارکزی از زبان استاد سیاف فیصله که سر دست جمعیت العما قراردارد ختنه زنان است

دراین روزها سر وصدا بخاطر 8 مارچ وفیصله دینی شورای علمای دالر بازدر مطبوعات سر وصدا زیاد بالا کرده زنان ترس از این دارند که علمای افغانستان بی لجام ومست دالرشده اند. پیر مردن آسان است رخنه مرگ باز می شود.

مانند شهرغلغله بامیان مدیاغلغله دارند

قسمی که آقای احمدشاه مسعود با علما ی گلدارباز و ربل باز مدارمی کردو احمدشاه مسعود در این کار ها خیلی هوشیاربود پول وخوراک وچیزهایکه در راه گیری به دست می آورد اول به جمعیت علمای خود می داد بعد به قومندانان وافرادآنها وبعد از قومندانان به متنفذین منطقه می داد. احمدشاه مسعود جیره خواران زیاد از ملا ها داشت چون احمدشاه مسعوددرپاکستان زیاد زندگی کرده بود. چالهای که انگلیس در قسمت علمای دین به آی اس آی آموخته بودند ،   آی اس آی همه چالهای خودرا به احمدشاه مسعود یاد داده بود.  به احمدشاه مسعود گفته بود که در قدم اول  علمای هوشیار واحمق را  هیچ وقت از دست ندهد ودوم کسانیکه میخواهد فی سبیل الله شاطراسپ تو می شود وزیر جلو تو رقص قیضه می کند آنها را از دست ندهد.

احمدشاه مسعود دلقکان زیادی بنام ملا ومولوی قرآن خور داشت که یکتعداد آن توسط آی اس آی به او معرفی شده بودند ویکتعداد سرسپرده های کلدار وربل را خود احمدشاه مسعود پیدا کرده بود.  واقعا احمدشاه مسعودروان شاد!درپیداکردن دلقکان دینی ومذهبی ید طولای داشت.  از جمله دلقکان مشهوراحمدشاه مسعود پدر مارشال فهیم ملا معراج الدین ازاستانه ،مولوی جیلانی از دشت ریوت ملا غفار ازملا خیل بازارک ، مولوی مظفرالدین ،مولوی نوراحمد از جمله قرآن خوران وفتوی دهندگان احمدشاه مسعود بودند که دیگران شان را در نوشته های بعدی نام می برم.

گفتیم که به اثر توصیه آی اس آی که به احمدشاه مسعود کرده بودند دوم توصیه این بود که مردمان فی سبیل الله را هم از دست ندهد.

استاد خلیلی روان شاد مرد شوخ بود درلابلای شوخی لطیفه وطنزجانب مقابل رامی فهماند. یک روزحضرت صبغت الله نزد استاد سخن آمدگفت استاد یک پسر خود به جمعیت دادی نزد احمدشاه مسعود می باشد یکی از بچه هارا به من معرفی کنيد. استاد گفت من بچه هارا تقسیم نکرده ام خود شان خودرا نظر به کرکترهای شان  تقسیم کرده اند.

صفی الله پسر خاله قاضی سیدموسی که پشروی شما نشسته ، به رحمت حق پیوسته در خدمت خدا قراردارد. پسردومی من معتصم بالله است والی کاپیسا می باشد. پسر دیگرم نجات نام دارد در امریکا نزد رفیق شما که سر کرده احزاب وتنظیم های مجاهد است اقای ریگن در امریکا می باشد. خودم در خدمت شما وجنرال صاحب ضیالحق قراردارم . فی سبیل الله مسعودجان خلیلی در خدمت جمعیت واحمدشاه مسعود قراردارد. وقتیکه استاد فی سبیل الله گفت، من پهلوی استاد خود صبغت الله خان مجدی نشسته بودم اهسته به حضرت گفتم که راجع به فی سبیل الله از استاد بپرسید. با وجودیکه حضرت هفته فهم است زود درگ کرد که زیر کاسه نیم کاسه است گفت کسی که با احمدشاه مسعود همکار است مسعودخلیلی نام دارد؟ استاد این قصه را شروع کرد و گفت خداوند به زن آخرمن پسری داد  ،  رسم وطن چنین بود که خانه کسی پسر می شد اقارب ودوستان به تبریکی نوزاد می آمدند. استاد بیتاب و شایق جمال به تبریکی پسر نوزاد من آمدند. استاد گفت که من به استاد بیتاب واستاد شایق گفتم لطف کردید قدم رنجه فرمودید حالا یک لطف دیگر کنید و نام نوزاد شما بگذارید. استاد بیتاب گفت شایق صاحب هم میر است وهم شاعرنازک خیال.  شایق گفت من شاعر هستم هر

چیزمن به وزن وقافیه می باشد. چون نام های پسران شما جارالله وصفی الله است ، من نام این نوزاد خوش قدم را به اجازه شما واستاد بیتاب فی سبل الله انتخاب ميکنم. روزیکه مسعود خلیلی در هنگام ترور احمدشاه مسعود در پایتخت چند متری علاقه داری خواجه بهاوالدین زخمی شد ، با وجودیکه بخاطر زخمی شدن پسر خاله ام مسعود جان خلیلی خیلی ناراحت شدم  ، شب تا صبح مرا خواب نبرد. هم پسر خا له ام مسعود جان خلیلی از زیر نظرم دورنمی شد ودر حالیکه توصیه آی اس آی به احمدشاه مسعود وروز هایکه در یک کاسه نان خورده بودیم مرگ احمدشاه مسعود مرا رنج می داد. وقتیکه قصه استاد بیادم می آمد می گفتم خدایا بزرگ هستی هرچیز به علم قدیم خود می دانی واقعاً استادشایق مرد بجای رسیده بود که نام مسعود خلیلی را فی سبیل الله مانده بود واحمدشاه مسعود هم مرد هوشیار بود این فی سبیل الله را پیش خود نگهداشته بود.

بعضی عادت های کرزی به احمدشاه مسعود روان شاد! می ماند. کرزی هم علمای هوشیار واحمق ويا بهتر است بگوييم که مردم های فی سبیل الله را مانند استاد ربانی دورخودجمع کرده است.

روح مطلب در این جا است که وقتیکه علما در قسمت محدود شدن آزدی زنان فیصله الاغی جمعیت العما صادر کردند وکرزی هم با یک چشمک زدن قبول کرد ،  تنبان زنان شورا وسنا لنگی سرمردان شورا وسنا گردید. خانم شکریه جان بارکزی ودیگر زنان فوری به آقای جلالی که در تلویزون طنزهای نمکی وبی نمک می گوید تیلفون زدند وگفتند آقای جلالی پیرمردن آسان است رخنه مرگ باز می شود.  امروز این فیصله را کردند فراد فیصله می کنند که زنان را مطابق دستور اسلام ختنه کنید! جلالی به خانم شکریه جان بارکزی ودیگر خانم هاگفت که به من آقایان سلامت وملامت گفته اند پای از گلیم خود بیرون نمی کنيم  ودر خانه زنبور حق دست زدن نداریم.  اگرجمعیت العما فردا فیصله کنند که هیچ فرد افغان نمی تواند بی ختنه بماند ، اگرهندوی که در سنا است بیاد به من بگوید که در این قسمت در تلویزون چیزی بگویم ، من به سناتور صاحب می گویم که من به حکومت طالبی کاری ندارم.  این حرفهارا  با آی اس آی بزن.  از قدرت کرزی صاحب هم این فیصله های اسلامی بالا است. اگر شما حوصله ختنه را نداريد گويا دموکراسی فوت کرد ودر قصر سفید دفن شد.  شما می توانید ما نند برادران تاجک ، افغان ، ازبک ، هزاره وترک خود مهاجرشوید.  آدم ازشهر برآمده می تواند ولی از نرخ برآمده نمی تواند. نرخ بازار را شهرداری تعین می کند ونرخ دین را جمعیت العمای الاغی افغانستان!!


ختنه زنان چیست؟
ازاین نوده پیوندکن که شفتالو بگیرد
ختنه در (واقع قطع ناحیه‌ای از آلت تناسلی زن به نام کلیتوریس است که با قطع آن حس زنانگى در آن‌ها از بین رفته و زن تا پایان عمر از دریافت لذت جنسی محروم خواهد ماند. ختنه زنان در سه‌شکل متفاوت صورت می‌گیرد:

حالت اول منحصر به بریدن کلیتوریس می‌شود. در نوع دیگر آن علاوه بر کلیتوریس، کلبان یا لب‌های کوچک اندام جنسی (Labia Minor) نیز بریده می‌شوند.

بدترین شکل ختنه زنان نوع سوم آن است. در این مدل کلیتوریس و کلبان یا لب‌های کوچک هردو بریده شده و با به‌هم‌آوردن ملبان یا لب‌های بزرگ(Labia Major) آن‌ها را میدوزند. سپس بر روی آن سوراخ‌های کوچکی در نزدیکی مجرای ادرار و دهانه‌ی رحم ایجاد می‌کنند. این روش که دردآمیز‌ترین و خطرناک‌ترین شکل ختنه به حساب می‌آید، در آفریقا به‌شدت رواج دارد و معروف به "ختنه فرعونی"است. در این حالت محل‌دوخته شده هنگام وضع‌حمل باز می‌شود و پس از زایمان آن‌را مجدداً می‌دوزند. با توجه به رقم بالای زاد و ولد در آفریقا، این "عمل فرعونی" برای زنان در حقیقت یک "شکنجه" است. همچنین شب ازدواج ، که برای این زنان اولین تماس جنسی محسوب می‌شود، خشونت‌آمیز و توام با رنج و شکنج است.

از هر ده مورد "ختنه فرعونی" زنان و دختران، یک مورد یا بلافاصله می‌میرد و یا بعد‌ها بر اثر عفونت ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.





دلایل ختنه کردن دختران


بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی‌‌، از دلایل موجه جلوه‌دادن ختنه دختران،"مفید بودن آن از نظر بهداشتی، كمك به سلامتی، پیدا کردن روح پاک، زیبایی بدن دختر، کنترل تمایلات جنسی او تا قبل از ازدواج، نگهداری باكرگى دختران جوان تا زمان ازدواج، تامین لذت جنسی بیشتر برای مردان و نگه‌داشتن رسم و رسوم نسل‌های گذشته" عنوان شده است.


عوارض‌های ناشی از ختنه زنان
این سازمان هم‌چنین در تحقیقی از عوارض ختنه دختران و زنان سخن می‌گوید و آن‌ها را این‌گونه بر می‌شمارد: آسیب‌رسانی به مجرای ادرار، عفونت‌های خونی،‌ ایدز، یرقان، تشكیل کیست و دمل در ناحیه‌ی مجرای ادرار و یا دهانه مجرای تناسلی، خونریزی، ایجاد شوك و حتى تلف شدن فرد به دلیل استفاده از وسایل غیر بهداشتی و استفاده نکردن از داروهای موضعی، عفونت‌های مزمن یا متناوب مجرای ادرار و لگن، خطر عقیم شدن زنان ، افسردگی ، سردمزاجی، کاهش میل جنسی، تجربه نکردن ارضاء جنسی، قطع قائدگى، جمع شدن خون قائدگى در شكم و یا به تأخیر افتادن و سختی دوران قائدگى و حتى مرگ دختران).

در نواحی جنوبی و کردنشین ایران نیز ختنه زنان به‌نوعی رواج دارد ختنه زنان در این نواحی، جنبه دینی به خود گرفته است و زنان به حکم سنت و آئین، از لذت جنسی محروم‌اند. نه فقط در شهر‌های کوچک، که گاه در شهرهای بزرگتر، دختران را در کودکی ختنه می‌کنند.

در گزارشی که کانون زنان ایران منتشر کرده‌است، نمونه‌های مشخصی از شهر‌های استان هرمزگان آمده است. به عنوان مثال در بندر کنگ از شهرهای کوچک استان هرمزگان، دختران را ۴۰ روز پس از تولد ختنه میکنند. در این گزارش به نقل از یک زن بومی آمده است: «برخی دختران شهر دیرتر و دردناک‌تر، در سنین ۴ یا ۵ سالگی ختنه می‌شوند. آن‌ها تمام مراحل ختنه را با چشمان باز می‌بینند. لبه‌های کلیتوریس تیغ ریش‌تراشی مردان می‌برند


کارزار زنان


کارزار زنان با متمرکز کردن بخشی از نیرویش در این راستا و با توجه به رواج این عمل غیرانسانی در جهان توانسته است، در کشور‌هایی چون سنگال، سومالی و هند موفقیت‌هایی به‌دست آورد. مبارزه با ختنه زنان در واقع مبارزه با جهل و باورهای غلط است. مبارزه‌ای که چندان آسان نیست.

تصویب قانون ممنوعیت ختنه دختران و زنان در مصر دستاورد هِرمان زنان قربانی‌ و تلاش‌های پی‌گیرندگان حقوق زنان است. هر چند برای بودوآر کوچک دیر شده است،.قوانینی از این دست می‌توانند دختران بی‌گناهی چون او را حمایت کند

 

 

 


بالا
 
بازگشت