یگانه شدن راهی به منزل مقصود

وحدت یا یگانه شدن واژهء است که امروزه در قاموس ادبیات سیاسی کاربرد وسیع دارد. تجربه نشان داده است یگانگی برای سمت وسو بخشیدن زندگی سیاسی، اجتماعی، خانواده گی وشخصی، به جهات خاطر خواه همیشه به نفع انجامیده است. مشخصات وحدت از خود گذری، صداقت، وضاحت، وفاداری است که فضای صمیمیت باهمی زندگی شخصی با همسفر زندگی بهترین مثالِ ارزشمند این مفاهیم اند. در محتوای زندگی خانواده گی، اجتماعی وسیاسی نیز چنین است هر وقتی که با یگانگی در موارد مختلف اقدام به انجام کاری شده با نتیجهء مثبت ودلخواه بوده است. وحدت کلمهء پاک ومقدس است که هیچوقت در باره شراکت معامله گران برای مقاصد شخصی کاربرد ندارد. وحدت تنها آن مفهوم یگانه شدن است که در راه خیر ونیک به واسطهء آن اقتدا میگردد. پس برای رسیدن به اهداف خیر خواهانه وشریفانه راه دیگری جز وحدت وجود ندارد.

آنچه در متن ومحتوای این یاداشت منعکس میگردد اجمال نظر خواست های نیک وآرزو های شریفانهء نیرو های متعهد به کار وخدمت، برای مردم افغانستان در تمام شیون زندگی است ، که پیوست به گذشته از فکر واندیشهء این نیرو ها با هویت سیاسی مشخص شان بنام اعضای ح د خ ا که اکنون در سازمانهای جداگانه ویا در خارج این سازمانها برای یگانه شدن هم، کار ومبارزه مینمایند، منشاء میگیرد. یعنی آنانیکه مصمم استند در جمع هم به تلاش های خود ودر حقیقت به مبارزهء خود برای وحدت سپاهیان آرمان داخل تشکیل وخارج تشکیل ادامه بدهند. چونکه تحقق این خواست ونیاز به حیث بخشی از مبارزه سیاسی به همهء این نیرو ها ارتباط دارد، تا بالاخره فضای باهمی وهمسوئی کامل فراهم بیاید. از این جهت بجاست گفته شود برتری جوئی های که تجمع فرشته گان حزب بزرگ دیروز را تنها در یکی از تشکیلات سازمانهای جداگانه بوجود آمده از ح د خ ا اعلام کند، راه به جائی نخواهد بُرد. ما محصول جامعهء خود ما و تشکیل احزاب نتیجهء کارهای ما ست . ولذا بیدون شک در خطوط رنگین کمان جامعه ادعای بی رنگی مبالغه ء بیش نیست. هرگاه گلهای سر سبد جامعهء خود نیز استیم بلاخره همین گل های سر سبد جامعه باز هم گلهای جامعهء خود ما اند. پس هر گل رنگ بوی خود رادارد. ولی از انجاکه بازهم گل، گل است از اینرومیگویم باغستانی که گل های آرزو و آرمان ما در آن بارور میشود خالی از هرگلی نا مکمل است. لذا در تلاش تکمیل کردن این باغ برای حاصل بهتر .وبهتر تر به کارو تلاش همشیگی نیازجدی است

مخاطب این یاداشت که از جمع آوری استدلال وحدت خواهانهء هم اندیشان استخراج شده است کسانی اند که ازمنبع واحد( یگانگی) بصورت جداگانه عرض وجود کرده اند وتاهنوز در حصار دیوارهای قدیم در جستجوی اعتبار سیاسی میباشند. پس لازم است دراین یادداشت به تکرار، تشبیهأ، صدا ونظریات مختلف عزیزان خود را که در احاطهء حصار بزرگ، از عقب دیواراتاق های جداگانه بیرون میاید باز نویسی کرده واستدلال آنان را به بحث بگیریم .

مجموعهء گفتگو ها ونظریات عزیزان صاحب نظرما محتوای ازاین اختصارات است که 1 -- یک میکانیزم قابل تطبیق وقبول باید مطرح شود. 2 -- گذشتهء ما به تاریخ سپرده شده است، و این در حالی است که مقتدی ها ی حزبِ به تاریخ سپرده شده در عقب شان به اقتدا دعوت میگردد. 3 – مفاهیمی مطرح میشود که چگونه وحدت جزایر جداشدهء ح د خ ا با نظرداشت بخش هایکه در آن تشکل عضویت داشتند ویاشامل بودند میسر است؟ 4-- عزیزانی پیرامون عنوان جدی استند. چنانکه درخت آرمان رااز طریق ریشه نه، بلکه از طریق شاخچهء آب بدهند5 -- بعضأ در پیامد توافقات خودشان برای اراده خودشان موانع ایجاد میکنند وبا وجود آنکه به مقصد نزدیک استند منزل را دور نشان میدهند.6 -- عده ای تاکتیک ها، میتود ها و اشکال مبارزه را در قالب کتاب ها جستجو میدارند به عوض آنکه این اهداف وآرمانهای شانرا را در جامعه جستجو بکنند. 7 -- دوستانی برای به نقد کشیدن تاکتیک های دیروز، اهداف امروزرا برای فردا آن چنان نا متوازن با روان جامعه مطرح میسازند که نقد خود شان در بارهء تاکتیک های دیروز تحت شعاع قرار میگیرد8 – همه شعار وحدت میدهند ولی وحدت با امتیاز میخواهند 9-- عزیزانی بهانه ها را دلایل سیاسی میشمارند وبرای حفظ اعتبار رهبری خود عناصر ارگانیک یک تشکل بزرگ را در پراگنده گی حفظ نموده اند، که تنها چند رفیق ما یا رهبر ویا ریس خوانده شوند.

آنچه گفته آمدیم درآن مرحلهء از حیات شخصیت های تاثیر گذار واقع شده است که از عاقبت عمر غافل اند وشاید گاهی فراموش میشود که بی هیچ نوع تقدیم میراث کار آمد، برای مبارزین نسل آینده، باجهان پدرود گفته خواهد شد

آنچه با شمارش (9) جملهءاختصاری گفته شد مصروفیت های ذهنی تقریبأ هفده ساله همه ما را احتوا میکند.تاکید وتکرار وحدت خواهی به تناسب زمزهء همین مسایل یک امر ضروری است. مبرهن است که تکرار خواست وحدتخواهانه هدف روشن دارد. یک نیروی توانمند وپر قدرت بوجود بیاید که خوب تر، بهتر،موثر ترو کامیاب در خدمت مردم وکشور قرار گیرد. در مقابل، نظر پردازی های که برای جلوگیری تحقق وحدت سازمانهای رفیق ذهنیت ایجاد میکند نیز یک ابهام نیست. به همین خاطر است که کار وتلاش بخاطر تحقق وحدت این سازمانها عنوان مبارزه را بخود کسب میکند، و ضرورت مبارزهء متداوم رامطرح میسازد تا این مبارزه به پیروزی برسد. با نظرداشت چنین درک در این یادداشت بحث را مشخصتر وبا شرح بسیط برای دقت واظهار نظر همه رفقای که با تمام درک ، احساس وهدفمندیء مردم دوستانه ووطنخواهانه مبارزه را دراین مسیر تا اینجا همراهی نموده اند دنبال مینمائیم .

دیگرکاملأ روشن وواضح است همه سازمانهای که از وجود ح د خ ا بوجود آمده اند پیوسته گی به آن منبع واحد برای هریک یکسان افتخارآفرین است. اما با وجود دانستن این حقیقت به اساس سلیقه های شخصی این جمعیت پر افتخاربنام سازمانهای مختلف پراگنده حفظ شده اند. این در حالی است که همهء این سازمانهای بوجود آمده از همان منبع واحد ، افتخارات ( ح د خ ا ویا حزب وطن ) رااز آن خود میدانندو هریک در تلاش اند همهء امتیازات آنرا انحصاری در اختیار خود داشته باشند.

همانطوری که به اساس مفهوم تعریف حزب، ما به حیث اعضای جامعهء خودما، با داشتن آرمان وهدف مشترک بدور حزب بزرگ دیروز (ح د خ ا وحزب وطن) جمع شده بودیم و همان حزب را وسیله ساخته بودیم تا به آرمان واهداف خود برسیم. حالا آنانیکه در سازمانهای جدا گانه مدعی تحقق همان اهداف وآرمانهای دیروز استند معلوم است که مشکل اندیشوی ندارند. پس عواملی که مانع مبارزه مشترک در چهار چوب یک تشکل واحد غرض تحقق آرمان ها و اهداف دسته جمعی میشود چیست؟؟؟ وقتی تعهدات دسته جمعی ما در چهار چوب یک حزب بنام ح د خ ا که حالا هم وابسته گی ما به موازات آن اهداف دسته جمعی در برابر مردم وکشورمطرح ، باقی وپا برجاست مشکل تامین وحدت سازمانهای مماثل آن تشکل نیرو های متعهد امروز در چیست؟؟؟ همهء ما میدانیم اعتماد به ارگانیزم زندهء آن حزب از دیدگاه همین باور های ما ناشی میشود ولذا امروز به وحدت ویگانگی ارگانیزم زنده آن تاکید وتاکید میکنیم . وبطور مشخص منظور ما از وحدت نیرو های (خودی ) همان حزبی است که نام آن به گفتهء عزیزان ما، دیگر به یک برحه تاریخ تعلق دارد. تعلقیت ما با حزبی که تاریخی شده است ودر مسیر تاریخ جریان خواهد داشت نقطهء آغاز مشترکی است که ما را هویت سیاسی بخشیده است. کسانی از میان ما بی تعلق به آن حزب استند که با سیر تاریخی آن همگام نیستند . آنانیکه همراه با سیر تاریخی آن حزب حرکت میکنند. از تسلل تاریخی آن جدا نمیتوانند باشند.

این اجما ل نظر رفقا، سخن بی آلایش وبی تکلف و استدلالی برای منتفی ساختن حاشیه سازی های است که باعث پراگنده گی نیرو های بوجود آمده ازبطن ح د خ ا شده است. بدین سلسله قبل از همه به این دیدگاه همگانی مکث باید کرد که منظورنه بطور مشخص احیائی نام قدیم است ونه به زیر چتر آوردن این نیروها تحت نام های مشخص جدید سازمانهای جداگانه ایکه این نام ها اکنون حیثیت دیوارهای جدائی را کسب کرده اند . بلکه هدف یگانگی این نیرو ها برای رفتن به اهداف آرمانی است

برتری جوئی ها ی طرح برناموی این احزاب جداگانه بوجود امده از ح د خ ا که گاهگاهی به عنوان بهترین تشبیهات با برنامه حزب بزرگ منعکس میگردد، حقیقت این توجیهات نسبت بخود شان نیست. چرا که هیچ یک از این سازمانهای بطور معلوم نمیتوانند ونخواهند توانست از بستر آرمانها واهداف حزب بزرگ دیروز دور شوند. به این معنی که دیده میشود طرح این برنامه ها موقف همه را یکسان تعریف میکند . البته هر یک از سازمانهای رفقای ما که بر بستر هویت دیروز، امروز بنا یافته اند دراسناد مرامی واساسی همان تشکل دیروز دستکاری کرده اند. در حالیکه نه ادبیات آن غلط بوده است، ونه اهداف آن چیزی دیگری جز آن است که همه میخواهند. اما در عین حال منظور این نیست بگویم وقتی که رفقای ما به این کار مبادرت ورزیده اند غلط کرده اند که «شکل» نو به آن خواست ها داده اند. هرگز چنین نیست. در سازمانی که خود من عضویت دارم همان اهداف در یک شکل دیگر مطرح شده است و باید که شود. زیرا ما مبارزین سامت نیستیم بلکه احساس گویائی داریم. باید اهداف خود را به هر شکلی که ضرورت است به افهام بگذاریم

همینگونه عدهء ما تاکتیک های دیروز را به گونهء نقد میکنیم که استراتیژی نیز در معرض آسیب پزیری قرار میگیرد. مخصوصأ که ادعای اینرا هم مینمائیم جامعه ما عقب مانده و به سطح آگاهی لازم نرسیده است. درست همینطور است که این رفقا می پندارند. یعنی اینکه سیاسیون مذهبی جفا کارانه به ذهنیت مردم اعمال نفوذ کرده اند تا مردم خیر وشر شانرا ندانند. مردم نسبت به اصطلاحاتی که مفاهیم ستمگری ستمگران را توضیح مینماید حتی به واژه دموکراتیک با برداشت های منفی تلقین ساخته شده اند. نیک میدانیم که مصطلحات فکری ما را ستمگران چگونه پهنای غیردینی ومذهبی دادند. اما با وجود آنهم احساس بی فضلی وراه گمی میکنیم که اصطلاحات مساعد به سوء تعبیر ها را ساده بسازیم. بگذارمردم بدانند و روشن باشد باور ما این است که ایدالوگ های جامعهء بیدون طبقات، دین و مذهب را در اندیشه انسانها با تمام حواس وادراک خود پزیرفته اند. چرا که ایدالوگ های جامعه بیدون طبقات، به اومانیزم انسانی اعتقاد دارند . ما معتقد استیم که مردم اسباب آرامش روانی شانرا باید داشته باشند. یعنی که ما هیچگاه نخواسته ایم بر علیه آرزوهای آرام بخش روحی وروانی مردم قرار داشته باشیم. لذا مسالهء داشتن دین را مانند هر حق دیگر انسانها، حق طبیعی مردم میدانیم. اما در حالیکه ما خود مشوق ومبلغ تفکرات واندیشه های آرام بخش خاطر انسانها استیم ، دشمنان مردم و دشمنان بشریت آرزو های زندگی بهره مند، از تمام نعمات مادی را در دل درون انسانها میکُشند. ما میگویم انسان آرزوی اینرا باید داشته باشد که تمام مزایای( مادی ومعنوی) زندگی او را سکون وآرامش ببخشد. تا او بتواند با این تفکرات علیه ستم، قدرت وتوان مبارزه دریافت کند واستوار به پیش برود. ما بصورت قطع چنین میخواهیم.

اما وقتی مفاهیم نا آشنا باشند دشمنان مردم ازکاربرد الفاظ و کلمات مغلق ما سوء استفاده میکنند و مردم را فریب میدهند پس ما نباید در قیود کلماتی مبارزه کنیم که مردم مارا ندانند. رفتن در میان مردم با دانستن زبان مردم میسر است

بالترتیب عدهء ما شنا در میان حوادث را آلوده گی وملوث شدن می پنداریم. باور خود راخودما ضعیف نشان میدهیم. روش های مورد پزیرش هیچگاه اعتقاد وباور به مبارزه هدفمند را تخریب نمیکند. این همان چیزی است که آنرا روش سیاسی (تاکتیک) میخوانیم. یعنی روش رسیدن به هدف آرمانی معقول از راه مقبول . انتخاب راهیکه برای رسیدن به هدف، آسیب پذیری را به رهروان یا مرفوع میکند ویا کمترمیسازد. این روش وقتی معقول است که بازدهی مثمر داشته باشد. وقتی ثمر وحاصل بوجود آمد باور واعتماد خلق میگردد

آنچه گفته آمدیم الفبای ء است که بسیار وقت پیش از بزرگان وراهنمایان راه ورسم مبارزه آموخته ایم. میدانیم رفقای ما به علو دانستی ها رسیده اند، اما هنوزبه ردیف کردن درست همین الفبا ضرورت احساس میشود

در پی آمد اختصارات (9) شمارهء بالا که قسمأ استدلال این قلم را نیز منعکس نمود بازهم این بحث را مشخصتر میسازیم. پیرامون وحدت همگانی به عنوان مشاهد وموافق که اکثریت رفقا در سرخط پروسه وحدت همگانی وحدت ح م م ا و ن ف د ت ا را مطرح مینمایند باید گفته شود که حقیقت وحدتخواهی مستلزم رعایت مشخصات یگانگی (از خود گذری، صداقت، وضاحت، وفاداری) است

وقتی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان دو همایش بزرگ را برگزار کردند، روی خطوط کلی با حزب متحد ملی توافق کردند، منظور از یگانه شدن بود واست که با اقدام رهبران پر افتخار هر دو حزب رفیق وبرادر ( ن ف د ت ا، و ح م م ا) انجام شد. عوامل بازدارنده پیشروی این پروسه که به تناسب خواست همگانی بسیار تضعیف شده است اجازه داده نشود که این پروسه را توقف بدهد.

حزب متحد ملی افغانستان نیز به منظور یگانگی در نشست های وحدت خواهانه شرکت ورزیده است وبه عنوان ممثل ارادهء همگانی، توافقات روی خطوط کلی با ن ف د ت ا را به امضا رسانیدند،که پاسخ قناعت بخش به ارادء تقریبأ کل هر دو حزب برادر ورفیق بودو است. حالا هر دو حزب برادر ورفیق حقیقت وحدتخواهی خود را وقتی میتوانند اثبات نمایند که وحدت عام وتام صورت بگیرد وراه دیگری جز این به اثبات صداقت خود نخواهند داشت. حالا ما در مرحلهء قرار داریم که وحدت این دو حزب رفیق وبرادر میتواند راه را برای وحدت همگانی بصورت جدی هموار نماید. لذا برای وحدت این دو تشکل رفیق وبرادر چون همیشه در سرخط وحدت همگانی در حالی تاکید وتاکید مینمائیم که همه تدابیر واقدامات مشهود ومحسوس وحدتخواهانه جدأ مورد حمایت میباشد. مانند رفقای کمیته فعالین ح د خ ا که برای انسجام بخشیدن اعضای ح د خ ا کار ومبارزه مینمایندو در تمام تدابیر وحدت خواهانه شرکت میورزند، رفقای انسجام حزب وطن که دایر شدن کنگره را مطرح میکنند،رفقای نهضت آینده که نشست مجموعه نیرو های مترقی وچپ را دایر کردند و پلینوم سر باز نهضت آینده را با شرکت سایر سازمانها دعوت کردند، رفقای کمیته هامبورگ که با اقدامات وحدت خواهانهء تمام سازمانها هم نوائی میکنند ونشست های وحدتخواهانه را دعوت میکنند تمام احزاب متعهد وشرکت کننده در کمیسیون تفاهم ووحدت اعضای سازمانهای بوجود امده از ح د خ ا وسایر جزایر بوجود آمده از ح د خ ا که ازبستر همان حزب بزرگ دیروز هویت سیاسی کسب کرده اند

در نتیجه این بحث بمنظور توحید تشکیلاتی این نیرو ها و موثریت تدابیر جوانب مختلف ، به اساس طرح وحدت مرحلهء ای سازمانهای هم اندیش بطور مشخص اکمال پروسهء وحدت ن ف د ت ا وح م م ا در این مرحله ویامرحلهء اول با نظر داشت مراحل سپری شده در پی امضای توافقات هر دو حزب، اعلام تکرارموقف ح م م ا که اخیرأ طی پیام شورای اروپائی آن حزب به جلسهء شورای ارو پائی ن ف د ت ا مشرح ساخته اند وهم پیامد کارهای پر ثمر رفیق محترم احمدشاه سرخابی در دوره تصدی ریاست انتخابی شورای اروپائی تکرار وتاکید میگردد.پیشنهاد میگردد رفقای کمیسیون موظف هدایت بگیرند که پروسه باقی ماندهء پروسه سه مرحله ای را تکمیل نمایند تا راه برای وحدت همگانی فوری هموار گردد

 

پیروز باد صداقت، تعهد ووفاداری به وحدت پیروز باد آرمانهای سعادتخواهی برای مردم ما

محمد یعقوب هادی

 


بالا
 
بازگشت