نذ یر ظفر
ورجینیا - امریکا
حا تم طا یی در عصر ما ؟
( خرچ اگر از کیسه مهمان بود حا تم طا یی شدن آسان بود )
(؟)
گر تو سخاوت کنی از بهر نام
نا ظر تو حضرت رحمان بود
ور تو دهی کمک خود بی ریا
نام تو در د فتر سبحان بود
خوش به کسا نی که به کتمان دهند
لقمه نا نی که نه چندان بود
کمک خود را به توا ضع نما
کاین روش از جمله عیاران بود (ظفر)
سخاوت و جوا نمردی و بخشش هم نزد بی نیاز و هم پیش نیاز مندان قا بل قدر است و گر فتن دست افتاده گان رو شی از جوانمریست و جوانمردان و عیاران همیشه مورد تمجید مردم قرار گر فته اند چنا نکه حا تم طا یی ؛ حاتم بن عبد الله از جمله سخاوتمندان معروف عرب در زمان جا هلیت است و اعراب هر ز مانی که میخواستند کسی را به سخاوتمندی مثل بز نند او را به حا تم طا یی متصف میکردند و در اد بیات عرب او بعنوان شخصیت محبوب جلوه گر است و سخا وت و جوانمردی و بخشش در ز ما ن جا هلیت ( قبل از اسلام) به سه نفر اطلاق میشد
: یکی هرم بن سنان ؛ دومی کعبه بن امامه و سو می حاتم طا یی است ؛ وی به مو جب کرم و بخشش به حا تم طا یی معروف گردیده است و از او داستان های ز یا دی در کتب اد بی مثل ا غا نی ئ عقد الفرید و المسترف آمده و همچنان سعدی در بو ستان و گلستانش چند حکا یت او را به شعر در آورده است.و میگو یند حا تم طا یی ا موال خودش را در طول زنده گی اش بیش از ده بار در میان فقرا تقسیم کرد و یکبار هم از جلو اسرای قبیله غزه عبور میکرد ؛ یکی از اسرا به او متو سل شد حا تم که همان لحظه ما لی نداشت تا به آن وسیله وی را آ زاد کند به افراد قبیله گفت او را آزاد کنند و خودش بجای آن با قیبماند و تا پو لی برایش رسید و خود را ر ها نید .
قصص خواندنی و جا لب از وی با قیمانده و غیر از انبیا الله و اولیا الله و اهمه مطهر جوانمردی چون وی نیا مده؛ مگر شیوه های عیاری و جوانمردی در ز مان های مختلف و در اقوام گو ناگون وجود داشته و دارد حتی در کشور ستمدیده ما افغانستان عیاری معمول بوده ومروج است که تنها روش و طرز عمل ها متفا وت است ؛ پس از سقوط دولت قلا بی طا لبان و رویکار آمدن به اصطلاح دولت منتخب همو طنان مها جر ما اعم از پیشه وران ؛ کارگران ؛ روشنفکران ؛ علمای دین ؛ تا جران انجنیران و غیره .. سیل آسا به وطن عودت داوطلبانه نمودند و با وجود کمک های جا معه جها نی ( که همه صرف و میل دزدان و چپاولگران حر فوی شد) یکتعداد از تا جران ملی به سر ما یه گذاری مجدد پر داختند ؛ رادیو ها ؛ روز نامه ها ؛ جراید ؛ مجلات ؛ تلو یزیون ها و کار خانه ها و مو سسات تو لیدی و خیره ایجاد شد که وجود هر کدام آنها خا لی از مفاد نبود و نیست مگر در بین چینل های تلویزیو نی آر یا نا افغا نستان که متمول ترین چینل هاست و به سر ما یه آقای انجنیر حفیظ الله بیات نشرات دارد با و جو دیکه از لحا ظ تیوری و پراکتیک ژور نا لیزم تلویزیون دارای نواقص مشخص است از لحاظ فعا لیت و نصب کدر های جوان قا بل تمجید است و این چینل از بدو تا سیس تا کنون نما یشگر کمک های بنیاد بیات است که بیشتردر انعکاس فعا لیت های این بنیاد ز یر کانه و تحت پو شش فعا لیت میکند که انجنیر احسان الله بیات با تو زیع کمک ها به مستحقین در رده عیاران نام نویس شده چون اکثر کمک ها را خودش در برابر لینز کمره توز یع میکند و به تعقیب آن هم شخصا خودشان و هم امداد شده گان مصا حبه های انجام مید هند که با لای عده یی کثیری از بیننده گان تا ثیر گذار است ؛ اینکه چرا آقای بیات تنها کسیست که به بیچاره گان امداد میر ساند و دیگر تا جران درین پرو سه سهم نمیگیرند و از مال و متاع شان نمیگذرند ممکن دلایلی داشته با شد که هر کس نظر به بر داشت خود از آن سخن میزنند عده یی عقیده دارند که چون دیگر تا جران قادر به تا سیس یک تلو یزیون نیستند و تلو یزیون ملی هم فعا لیت های شان را انعکا س نمید هد بناٌ ایشان نا شنا خته و دلسرد استند؛ در حا لیکه بعضی ازین تا جران مکا تب و مو سسات عام المنفعه اعمار کرده اند و کسی در باز تاب آن مسا عی بخرچ نداده ؛ عده یی باور دارند که عقب این امداد ها اغراض سیا سی نهفته است و جلب و جذب مردم را با این کمکها میکند؛ عده یی میگو یند به مردم مستضعف ما از هر مدرک که با شد و هر کس کمک کند قا بل قبول است زیرا مردم آن قدر نا توان هستند که توا نا یی تفریق برای شان با قینما نده است ؛ گروهی میگو یند : اگر کمک ها بخا طر رضای رحمان است پس چرا عیان است و اگر بخواست شیطان است پس چرا در کتمان است و کمک در راه خدا حا جت به نمایش ندارد که امداد گر در عقب امدادش سنگر شهرت بگیرد حتما ٌ چا لشی وجود دارد اگر چنین نیست یک دولت سر اقتدار با همه امکا نات دولتی نمیتواند به مردم رسیده گی کند مگر یک تا جر ی که از قبل هم شهره نبوده میتواند به همه برسد؛ و اگر واقعبینانه قضاوت کنیم با وجود اغراض سیاسی و آمدن قریب الوقع انتخا بات تا حال هیچ کاندیدی به این پیمانه بمردم خد مت نکرده و رسم عیاری را بجا نیاورده و تا مردم ما را قبول میکند و با ما است ما از داشتن مو فقیت بر خور دار استیم و خوش بحال کسا نیکه در قلوب مردم حکومت میکنند و نفرین به آنا نیکه دلهای مردم را میشکنند .و السلام