خوشه چين

 

آ زا ر م مید هد

 

به خدا که

آ زا ر م مید هد

جنگ برا د ر

با برا د ر

آ زا ر م مید هد

غم و ا ند وه

ما د ر

بخا طر

جنگ برا د ر

با برا د ر

آ زا ر م مید هد

تشویش پد ر

بخا طر

جنگ برا د ر

با برا د ر

آ زا ر م مید هد

گر یه و زا ر ی خوا هر

آ زا ر م مید هد

بخا طر جنگ برا د ر

با برا د ر

آ زا ر م مید هد

جنگ برا د ر

با برا د ر

آ زا ر م مید هد

ببین

بد ست یکی

دا س د هقا ن و چکش کا ر گر

بد ست د یگر

شمشیرا لهّه ا کبر

به فر ق سر هم

میز نند

به گرد ن هم

میز نند

ر فیق به همرا ی

برا د ر

برا د ربا برا د ر

با حقو ق برا بر

هرد وهستند

فر زند یک پد ر

و د لبند یک ما د ر

یا غی شد ند و با غی شد ند

بر همه نظم خا نوا ده

بی ا عتنا یی کر د ند

هم صبح کر د ند

هم بیگا یی کرد ند

ر خ به سو ی قطعه

بجُل و کمسا یی کر د ند

د ر کو چه و پس کو چه

رسو ا یی کر د ند

بی ننگ شد ند و بیغیر ت

هیچ حر فی را بخو د نمیگر فتند

مغرورود ما غی شد ند

آ غشته به ا خلا ق کو چه با غی شد ند

ا ز چا ره بی چا ره شد ند

یا غی و با غی شد ند

ا ین پر ند ه ها ی

نو پر وا ز

بی تجر به بی خبر ا زد نیا

میگو یند که

( بی پیر مرو به خرا با ت)

(گرچند سکند ر زما نی)

د ل به د ر یا ز ند

رو به د شت و صحرا ز د ند

فکرتسخیر بحر و فضا ز د ند

هی مید ا ن طی مید ا ن، خا ر مغیلا ن، چر چر گنجشکا ن

تن برتقد یروقضا زد ند

فضا سر د بو د

هوا پرا زغبا روگرد بود

آ وا زها ا زهرطرف شنیده میشد

همه ا ش گو یا که

ا حسا س مهربا نی وهمد رد بود

د  ر سر زمین

شر ق و غر ب

دا م ها گسترده بو د

دا م ها تنا بش

هم سرخ بو د هم سبز

 هم زرد بود

د ا نه ها د رخط سیرد ا م  ها

تیت و پرت بو د

گو یند گا ن وآ وا ز خوا نا ن

هر سه خط

د ر قفس ا فتید ه

لب و رو ی شا ن

ز ده و زخمی

پر ت پر ت بو د

ا ز غیرت ا فتیده بو د ند

هر سه نا مرد بو د

سرو رو ی شا ن

د ود ، خا ک، پرا زگرد بود

ما د ید یم که

کله یک د وسه آ نها پر ید

د یگرا ن همه عقده به د ل

نا ا مید و گرده د رد بو د

 عقا با ن نو پر وا ز

د رحا لیکه ترنم میکرد ند

ا شعا رسعدی وحا فظ شیرا ز را

گر سنه شده بو د ند

می پا لید ند هر طرف دا نه

چشم ها را با ز میکر د ند

 گر د ن را هر سو د را ز میکر د ند

 بعضی ها ر فتند

به آ نطرف کو ها ی د روا ز

د و می ها سمت کو ها ی قفقا ز

سو می ها

سو ی جا مع ا ظهرسعودی و ریا ض

ا و لی ها چسپید ند

به دا م ها ی

گستر ده

د ر ا طرا ف

د ریا ها ی  شا نگها یی هو ا نگهوو سیکیا نگ

ا نتخا ب کر د ند به خو د را ه ما و

و نا م گر فن برا ی خو د

سا وو

را وو

د ر گیر حوا د ث شد ند

بی جا و بی فا یده

قر با نی فرا وا ن دا د ند

نسبت به همه

ا ز جا نب را ست ضر به خو ر د ند

به ا مر گل با ا لد ین

به ا ین رو

و ا ز جا نب چپ

به د یگر رو

د و می ها گیر آ مد ند

د ر دا م ها ی گسترده

به د ست هر یک بود

پپشه

دا نه خو رد ن آ ب خو رد ند

سیرا ب شد ند

ا زمیز با نی

 سو یته و نتا شه

آ ب بود

آ ب کو ثر

سو یته و نتا شه بو د ند

زیبا به ما نند

زنبق و سنو بر

هر دو غمبر میز د ند

با مهما نا ن خو د

چو ن جو ره کفتر

بعد ا زا ن شد ند

ذ له و خسته و نشه

ا نقلا بی سرخ، د و آ تشه

ر و ند گا ن فضا ی

جا معه ا ظهر، سعو د ی و ریا ض

غلط خو رد ند و پیچ خو رد ند

د ر دا م ها ی

نفت و گا ز

شیر نو شید ند و قیما ق

ا زحیوا ن گر د ن د را ز

پنج و قت پنج و قت نشستن

با لا ی جا ی نما ز

قسم کرد ند و گفتند

ا گر چیزکی مستفید شو یم

ا ز صا حب

نفت و گا ز

به ا مرآ ن

ا فغا نستا ن را میبریم  

به قرن د وا زد ه

 با ز

ا ستا ده میشو یم

با لا د رد ستا ن شیخ ها ی عر ب

مثل عقا ب و شا هین و با ز

پر وا ز میکنیم به آ سما ن ها

با ز گشت میکنیم

هنر نما یی مینما ییم

د ر نقش شعبده با ز

با ز میگو ییم که

ما هستیم

قما ر با ز

سر نو شت خو درا گره زده ا یم

به یک بشکه نفت

و د وسه ، ظرف ا ز گا ز

بعد آ با ز گشت میکنیم

ا ز راه ا هوا ز

زیر عنوا ن جها د نا مقد س

برا ی تخریب و ویرا نیی

بد ست آ و رد یم جو ا ز

بعد به پا کستا ن ر فتیم

آ مو ختیم

د ر س مکتب سو زی

و نها د سو زی 

همینطور

د یگرا ن هم با زگشت کرد ند

ا ز را ه د رو ا ز

و کو ها ی قفقا ز

هر سه گروه آ ورده بود ند

با خود

ا ند یشه و خوا سته

سر و را ز

د و کا ندا ر ی ها گر د ید آ غا ز

را ه برا ی سر با ز گیری گر د ید با ز

 د رین گیرو دا ر

 کسی عقب ما ند

کسی گر د ید سر فرا ز

د ر معا مله و

د و کا ندا ری

چه نو ع د و کا ندا ر ی ؟ د و کا ندا ر ی سیا سی، دو کا ندا ری سیا سی یعنی چه؟ پخش ا ند یشه ها ی سیا سی .

  ا لف یک جنا ح به نفع کشو رها ی غر بی ( جها ن سرما یه) د ر رآ س ا هر م ا یا لا ت متحده ا مر یکا د رمقا بله با پیش روی جنبش ها ی عصر نو ین.

  ب – جنا ح د یگر به نفع جنبش ها وخیزش ها به سو ی جا معه سو سیا لستی.

     جها ن سر ما یه مو قعیت را غنیمت شمرد ه ، ا ز ا حسا سا ت نیک و عقا ید پسند یده مر د ما ن منطقه ا ستفا ده ا عظمی گرفت ، ا ز سنت ها ی عقب ا فتا د گی کشو ر ها ی منطقه ، د رمقا بل سیا ست ها ی پیش رو عصر که خصلت ضد سر ما یه داری دا شت   سو د فرا و ا ن گر فت، ومکا تب و مرا کز ا سلا م سیا سی را ا یجا د کرد ، د رمصر، پیش آ هنگا ن ا ین مکتب سید قطب و محمد قطب بو د ند، و مر ا کز د یگر ی ، چو ن قم ، ا لجزا یر، د رسا لها ی ا خیرپا کستا ن بعضآ مما لک ا مر یکا یی و ا رو پا یی پنا ه گا ه آ نا ن بو د.

کشو رها ی سو سیا لستی  و کمو نستی  د ر را س ا تحا د شو ر و ی سا بق، که چند ی بعد ، چین و یو گو سلا و یا ی سا بق را ه خو د را ا ز را ه ا تحا د شوروی به ا صطلا ح سو سیا ل ا مپر یا لیز م جدا سا ختند .

 ا ین ها هر کدا م ، به شمو ل جمهو ری تو ده ا ی چین بعد ا ز سا ل 1956 شکا ر خو د را به دا م ا ندا خته بو د ند، شستشو ی مغزی کرده بود ند، د یگر را هی ندا شتند که به تبلیغلا ت به نفع ا ر با با ن خو د نپر دا ز ند.

 تبلیغا ت و جلب و جذ ب ا غا ز شد ، جلب و جذ ب ها به حر یفی و د شمنی ها ی لفظی 

 آ هسته آ هسته ، به برخورد ها ی فزیکی و جنا یی منجر گر دید.

  ا و ج ا ین همه مسا یل به شکل حا د ش ا ز آ غا ز صدا ر ت مو سی شفیق جو ا ن تر ین صد را عظم آ غا ز گرد ید( زنجیر ا ندا ختن د ردا خل سرو یس شهری منطقه ز نا نه و مرد ا نه ا یجا د کر د ن ) که بعد ها بنا م ز نجیر مو سی شفیق مسمی گر د ید، خو د بیا ن  خو د بیا ن گر آ ن ا ست که ما شین مو سی شفیق ا ز هما ن آ غا ز گیر عقبی دا شت. ترورعبد ا لرحمن ، د ر لغما ن، ترورسید ا ل سخن دا ن د ر صحن لیلیه پو هنتو ن کا بل، کشته شد ن عبد ا لقا د ر د رهرا ت.

حمله مسلحا نه گرو ه ا خو ا ن ا لسلمین ا ز قلعه جو ا د د رحریم لیلیه پو لی تخنیک کا بل، هد ف ا ین حمله یک عده کا د ر ها ی جوا نا ن ا حزا ب چپ سیا سی بو ده که خو ش بختا نه نتوا نسته بو د ند مو فق شو ند ، به ا سا س برآ ورد آ نو قت ، د ر حدود یک صد هزا را فغا نی ، با بت شکست و ریخت شیشه ها ی لیلیه و تد ر یسی خسا ره بو جو د آ مده بو د.

 در آ نو قت یک دا لر معا د ل به 20 ا فغا نی محا سبه میگر د ید( 20000) دا لر

 بعد ا ز کو د تا ی دا و د خا ن شد ت رقا بت ها ا ز سطح محل به منطقه کشا نیده شد

با آ نکه دا و د خا ن حما یه نیرو ها ی چپ را با خو د ا شت و لی حملا ت سا ز ما ن یا فته ا ز طرف پا کستا ن به پشتی با نی بی چو ن و چرا ی پا کستا ن و حما یه لو ز یستیکی ، قیا م ببر ک شنوا ری د ر و لا یت کنر ، قیا م ها ی ها ی پنجشیر و سا یر و لا یا ت

دا و د خا ن را ا ز را هی که ا نتخا ب  کرده بو د به چر خش 180 د رجه مجبو ر سا خت و را ه سا ز ش با د نیا ی غرب و ا قما رآ نرا ا نتخا ب نمو د ، که د رنتیجه( کورنمکی) دا و د به خوا ن ا ر با بش خشم و غضب ا ورا فرا هم گر دا نید و دا و د خا ن ، سرا سیمه و وا ر خطا د ست را ا ز حلقه خطا مید هد که ا و را محکم گر فته بو د ، او دا عی ا جل را لبیک گفت ( بلا ی آ رد سر کند و ز د) مسُو لیت پرورش طفل پد ر بی ما د ر بد و ش کسا نی ا ندا خته شد که ا صلآ د ر خو ا ب خیا ل آ ن نبو د ند.

 کو د تا ی ثور1357 حا د ثه بو د که  همه خو ا سته ها و پلا ن ها ی کشو ر ها ی دا را ی ا هدا ف ا سترا تیژ یک را ، ا ز عمق به سطح آ و رد .

  د ر سطح کشو ر جنگ ها ی لفظی ز مینه را به صف آ را یی ها به نفع کشور ها ی زید خل د ر قضا یا ی د ا خلی کشو ر ما د ر و جو د ( مهره ها ی) ا ز قبل ا نتخا ب شده بو جو د آ و ر د .

  یک طر ف معا مله که مسوُ لیت پر و ر ش به ا صطلا ح طفل نو زا د ا نقلا ب را که حا د ثه بد و ش آ ن گذا شت .

 یکعده آ نها بو ا قعیت علا قه مند بو د ند که پیشگا م و خا لق سبک ا ز مبا رزا ت سیا سی با شند و مر کز تو جه مبا ر زه شا ن را ا نسا ن و ا نسا ن ز حمت کش و محرو م تشکیل مید ا د.

  و سخت علا قه گر فته بو د ند که به کشو ر خو د هو یت کا ملآ جد ید بد هند، هو ما نیز م و ا نسا ن دو ستی را سر لو حه ا هدا ف ا سترا تیژیکی خو د قرا ر داد ه بو د ند.

  مو جو د یت پیشگا ما ن سیا سی که بعد ز ما ن آ نها را د ر صف ا و ل پیش کشا نده بو د ، به ما نند نخ د ا خل شمع آ تش گر فته بو د و د ر شمع میسو ختند ، علا قه مندا ن و حوا ر یو ن آ ن  به ما نند پر وا نه ها خو د را د رین شمع و شعله ا فرو خته شده میسو ختا ند ند.

  تا ز ما نی  ا ین جنب و جو ش، ما حو ل شمع ها ی ا فرو خته بر پا بو د که شمع ها هر کدا م به نو به خو د د ر آ تش خو د  سو ختند، و خا کستر گشتند دیگر آ ن شا د ما نی ها و جفتک و خیز ک ز د نها به مشا هده نمیر سید.

  دیده شد که هر گو نه تما یلا ت ، ا را ده گر ا یی ، گرو پی ، محلی ، منطقو ی ، لسا نی د ر تغیرا ت و تحو لا ت کشو ر نتیجه منفی را به با ر آ و ر د .

  ا گر چپ متحد و یک پا ر چه همه روی هما ن خطو ط ا سا سی که ا نتخا ب شا ن بو د میر فتند و د ست متجا و ز هم بر سر شا نه ها سنگینی نمیکر د، ا مکا ن دا شت که ما ا ز کشو ر خو یش به جها نیا ن هو یت کا ملآ جد ید مید ا د یم.

 د ر پا یا ن صحنه ها ی د را متیک ،خیلی ا ز شخصیت ها ی ما به تا ر یخ مبا رزا ت ستمد ید گا ن و ز حمت کشا ن پیو ستند و روح شا ن با د.

  ا ما و یرا ن گر ا ن ا صلی جا معه ما که ، مکا تب و یرا نگر ی را د ر کشو ر ها ی چو ن مصر ، معصو مه قم ، سعو دی و ا خیرآ د ر مرا کز و مکا تب تر بیه با ند ها ی تر و ر ستی د و لت پا کستا ن ، فن و یرا ن گر ی و تخر یب را به سیستم عصر ی آ مو ختند و ضد منا فع کشو ر خو د و ا ر ما ن ها ی ا نسا نی و طن خو د، به نفع پا کستا ن ، ا یرا ن ، عر بستا ن سعو د ی، ا مر یکا و ا نگلستا ن و شر کا ی ا قتصا د ی آ نها د ست به عمل شد ند ، سر ا نجا م با لا ی هما ن ویرا نه ها یکه خو د به ا مر حا میا ن خو یش ویرا ن کر د ه بو د ند حا کم به سر نو شت ملت مظلو م و بید فا ع کشو رخود گر د ید ند.

     کنو ن طعنه ها ی ا ستخبا را ت پا کستا ن ر ا خود به گو ش خو د میشنو ند که میگو یند ا ین ها را ما د ر کشو ر خو د فن مکتب سو زی و تا سیسا ت سو زی و قتل و کشتا ر معلمین ما مو رین را آ مو ختا نده بو د یم که بر و ند بر ضد منا فع کشو ر خو د د ست به عمل شو ند.

 و لی با ید دا نست که د ا من قصا ب خو ن پر ا ست ا ز و جو د ش بو ی خو ن می آ ید

   کنو ن صحنه ها ی د را متیک عیو ض شده  پهلو ا نا ن( عیا را ن) عصر نو ین را ه مبا رزه، د رین زو دی ها دا ر د که ا ز میا ن  حا د ثه ها ی جد ید  سر بیرو ن آ و رند و بگو یند که ما د ر و طن برا ی ما و ظیفه سپر ده ا ست ومیگو ید که:

 بر و ید ا و ل ا ز فر زند ا ن دو ر ا ن با ستا نم( آ ر یا نا ی کبیر)  بپر سید که چه کر ده بو د ند و چه میگفتند. فر زند ا ن دو را ن با ستا ن چنین بیا ن میدا رد.

  من( کو رش کبیر) تا رو زی که ز ند ه هستم و مزدا پا د شا هی را به من ا ر زا نی کر ده ا ست، هر گز فر ما نرا یی خو د را ، به هیچ مر د می به زور تحمیل نمی کنم و د ر پا د شا هی، هر ملتی آ زا د ا ست، که مرا به پا د شا هی بپذ یر ند و یا نپذ یر ند ...... من نخوا هم گذا شت که کسی بر د یگر ی ستم کند و ا گر کسی نا تو ا ن بو د بر ا و ستمی ر فت ا ز وی د فا ع و حق ا ورا گر فته به ا و پس خو ا هم د ا د و ستم گا را ن را به کیفر خوا هم ر سا نید.

   من ا علا ن میکنم که هر کس آ زا د ا ست، هر د ین و آ یینی را که قبو ل دا ر د و د ر هر جا ییکه میخوا هد سکو نت نما ید و به هر  گو نه مذهبی که ا عتقا د دار د معتقدا ت خو در ا بجا بیا و رد وهر کسب و کا ر ی میخوا هد ا نتخا ب نما ید.

 د و م   به فرزندا ن نا خلفم بگو یید که هزا را ن فر زند م را شما به ا مر بیگا نگا ن  تحت عنا و ین  مختلف، ا ز آ غو شم گر فتید و کشتید و با ز هم بگو یید آ تشکا را ن و آ تش ا فرو زا ن جنگ ها ی دا خلی کشو ر ما خو د به آ تش خو د میسو زند و سر ا نجا م بعد ا ز سا ل ها بدا نید که شما طر ف ها ی جنگ ا صلآ برا د ر هم میبا شید.

  تجربه ها نشا ن دا ده ا ست که هیچ پد ر خوا نده پد ر ا صلی نشده ا ست و هیچ کشو ر منفعت طلب ، مشتر ی دا یمی ندا شته و مطا بق به ضرو رت عصر و زما ن خریدار و فر و شند و معا مله دار جد ید خو درا ا نتخا ب مینما ید، میگو ییم که ا وهمه طرف های د ر گیر د ر قضا یا ی کشو ر ، شما را جها ن سر ما یه د ر میدا ن رها نمو ده ا ست ،      ا مر یا لیزم د یگر د شمن درجه یک د ر جها ن ندار د که ا ز شما به ما نند گذ شته منحیث سپر د ر مقا بل حر یف کا ر کشته ا ستفا ده نما ید، بیا یید بخا طر آ را مش رو ح ر وا ن  ملیو نها  شهید خفته د رزیرخا ک ا ین وطن، خو ن را با خو ن نشو یید خو ن با آ ب شسته  میشو د ، ز ما نیکه ا ز مخا لفت د ست بردا ر شد ید، د رپهلوی هم قرا ر گر فتید،  جها ن مید ا ند که  ا ین صف، صف مر دا ن با خر د ا ست، صف مر دا ن ضد ستم ا ست صف ا نسا ن دو ستا ن  ا ست، صف خد مت گا را ن و ا قعی کشو ر جنگ زده و بلا کشید ه ا ست، ا ین ها هستند که همه ا ستعدا د و توا ن مند ی خو د را د ر خد مت تر بیه ا و لا د و طن به حیث ا نسا ن ها ی با مسو ل به خر چ مید هند و مقا م نخبه گا ن را  و متنفذ ین را گر ا می مید ا ر ند  طبعآ که بیگا نه گا ن  را به مشا هده همچو منظره         د ر کا رها ی ما غر ض نیست .

د یگرهیچ ما د ر ی نخوا هد گفت که

جنگ برا د ر با برا د ر آ زا ر م مید هد

  


بالا
 
بازگشت