خوشه چين
بی سروسا ما ن شده
جنا ب ا نجنیر صا حب سلا م
صحت مند با شید.
ا ستا د ما گفته بو د که نیش
ز هری ز نبو ر تلخک را بکن
که آ زا ر دهنده ا ست
با قبو ل تما یلا ت شما خو ا ستم
که بگو نه د یگر بسرا یم
ا مید که مو رد پسند شما وا قع گرد د .
بی سر و سا ما ن شده
و ضعیت
بی سر و سا ما ن شده
ا و برا د ر
و ضعیت
د ر سطح جها ن
بی سر و سا ما ن شده
و ضعیت
بی سر و سا ما ن شده
پیروجو ا ن
بی خا نه شده
نا لا ن سو ی
د شت و بیا با ن شده
خو رد کلا ن
همه
ا ز کرده پشیما ن شده
میگو یند که
و ضعیت
بی سر و سا ما ن شده
خرمر ده
ز ری
ا ز پا لا ن شده
بقه د ر لب جوی
نشسته
سخن گو ی و سخن دا ن شده
فلسفه با فی میکند
سفسطه با زی میکند
ا زجمله
فیلسو ف ها ی یو نا ن شده
و ضعیت
بی سر و سا ما ن شده
ببیننید که
خرس بخا را
شا د ی پنجا ب
لعنتی
شیطا ن
د شمن ا نسا ن شده
فتنه گر ی ها جا ی د یگر
حلقه ها ی د ا م
به گرد ن ا فغا ن شده
فرد، ا فغا ن
ا حتیا ج بخا طر
یک لقمه نا ن شد ه
را ستش را بپر سی
ا ین دا م شا نی ها
ا ز جا نب ا یر ا ن شده
ا ز سمت پا کستا ن شده
به ا شا ره
ا نگلستا ن شده
"با ده ها خا لی ا ست خا لی"
"شرا ب مینا کجا ا ست"
کله ها خا لی ا ست خا لی
منطق سینا کجا ا ست
ا ختیا ر دا را مو ر
آ د م لهو با لی شده
تما شا کو، تما شا کو
که
میدا ن شغا لی شده
ا مید ر فت و فتح مر د
و ضعیت جنجا لی شده
پلنگ را خر
به لگد میزند
شیر
ا حتیا ج به گا وما لی شد ه
گر گ د ر بند ا فتیده
ا ز گو سفند
خوا ها ن
ا ند یوا لی شده
پا سبا ن شب را
سیرا ب کر د ند
کنترو لر نیست
ضرو رت
به گو ش ما لی شده
چرا؟
زیر ا که
خروس صبح مردا ن
ا ز جا نب رو با ه مکا ر
کله ما لی شده
خو ن گرد ن ریخته
پر ها تکیده
با ل با لی شد ه
ما کیا ن ها همه
د رمیا ن
قفس جا لی شده
کسی نیست
که ندا ی خلق سر کند
ملا ی بی بیخوا ب
مصرو ف
چشم ما لی شده
رو ند گا ن د رم سا ل
ا حتیا ج
به جشن د یوا لی شده
و ضعیت
بی سر و سا ما ن شده
د رسطح جها ن
و ضعیت
بی سر و سا ما ن شده
د ر د ل هر کس
وا س و ا س شیطا ن شده
بی ا عتما د ی سر ا سر
د ربین ا فغا ن شده
آ شفته با زا رسیا سی
د رهم و برهم شده
منتقد نیست منعقد مرد
د زد و طرا ر
را شی و مر تشی
رفیق وهم د م شده
با لا ی خلق ا فغا ن
ظلم و ستم شد ه
تنها ا مرو ز نه
ا ز سا لها ی متما د ی
به ا ین طرف
د م بد م و هرد م شده
کنو ن زما ن عیا را ن ا ست
ا ین ها همه ا ز سر زمین
آ ریا ن ا ست
فرقی نمیکند
ا گر ا ز زما ن خرا سا ن ا ست
و یا
د رز ما ن ا فغا نستا ن ا ست
عیا را ن همقطا را ن ا ست
هم قطا را ن
تیت و پرا گنده
به ما نند
سنگ پلخما ن
د رهمه جا
پا شا ن و پا شا ن ا ست
د ردور جها ن د رپا کستا ن و
د را یرا ن ا ست
تجا ر میگو ید که
قلب و گرد ه ا طفا ل
ود خترا رزا ن ا ست
مر د م ا فغا ن با و جدا ن ا ست
چشم بییوه ویتیم
به گریا ن ا ست
زمین و زما ن
خشک شد ه
ا حتیا ج به با را ن ا ست
همه د ست به د عا
طا لب کمک
ا ز خدا ی مهر با ن ا ست
سر ا نجا م بدا نید که
پا ی فتنه کا ر
به لر زا ن ا ست
د یگر حو صله نیست
کجا هستید، مردا ن قلم ، مردا ن سخن، مردا ن قد م.
شیرد رهیچ زما نی علف نخورده ونمی خورد، یعنی، شما مغزمتفکر، دا رای د ما غ ، تیزبوکه حوا د ث را قبل وقوع پیش بین شده میتوا نید، شما قلب ها ی ما لا ما ل ا زعشق ا نسا ن د وستی میتپد و گر م ا ست رشوت نخورده ا ید و نمی خو ر ید، با د ستا ن توا نا ی پا ک تا ن کا رمینما یید وعرق میریزید، شما را هیچ نوع رشو ت ها ی سیا سی ، قا نع ، نسا خته و نمیسا ز د که بر و ید سر نو شت خو د ، فا میل خو د ، همو طن خو د و کشو ر خو د را د ر معا ملا ت خا ینا نه قرا ر دهید.
شما را ا ختا پو ت ها ی سیا سی د ر طو ل تا ر یخ د ر حا شیه را نده بو د ند، د ر زندا ن ها ا ندا خته بود ند تا خو د، د رمید ا ن، خر د وا نی و ا سپ دوا نی ، گرد وخاک به آ سمان ها با لا نما یند و خود را ا زچشما ن تیزبین وحقیقت بین مرد م، د رپنا ه گرد وخا ک پنها ن نما یند وشماهم چیزی برا ی گفتن برای مرد م ندا شته با شید، درآ نطرف پرده ها ی مجا زی هر نو ع کا ری را که بخوا هند و ا نجا م بد هند.
گفته میتو ا نم که:
آ گا هی ا ز گذ شته + پیشبینی ها ا ز آ ینده + محا سبه معیا رها وا رزش ها + مورا ل وشها مت د رتطبیق ا هدا ف ا سترا تیژی و تا کتیکی = به مو فقیت و پیر و زی ا ست.
آ گا هی ا ز گذ شته یعنی فهمید ن گذ شته خون آ لو د وفا جعه با رکشور ذ ریعه مشت ا زعنا صر خود فروخته شده.
فهمید ن مو ج ا ز رقا بت ها ی نظا می و سیا سی و ا قتصا د ی د ر منطقه و جها ن و تآ ثیرا ت جا نبی منفی آ ن با لا ی و ضع نظا می و سیا سی و ا قتصا دی آ ن با لا ی جا معه ما.
ا حترا م گذا شتن به سنن پر ا فتخا ر کشو روا رج گذا شتن، به عقا ید و نظر یا ت پسند ید ه مر د م، محا سبه د قیق ا ز پذ یرش قبل ا ز وقت وبعد ا ز وقت و ا ز د ست دا د ن کلتو ریکه که هنوزد رجا معه ا فغا نی ما قا بل پذ یرش نه میبا شند.
بهترخوا هد بود که همه تغیروتحول د رجا معه ا فغا نی ما همگا م و هم سطح با آ گا هی مر د م ا ز قشر تحتا نی تو ده ها و مرد م به سمت رآ س جا معه قا نو ن مند صو ر ت بگیر د، هرنوع تغیرا ت فرما یشی ا ز با لا د ربین تو ده ها ی مرد م ، د ر هر زما ن تو پ و تفنگ را د ر میدا ن کشیده ا ست.
پیش کشید ن مهره ها ا ز جمله بهترین ها که بر حق مر د م آ نها را ، آ گا ه تر ین میشنا سند، با و جدا ن ترین میشنا سند و با ا خلا ق تر ین شخصیت ها میشنا سند، ا ز حا صل فعا لیت آ نها ها ، حا صل کا ر و یا ثمرکا ر خو د را خو د با کیفیت وبا معنی ا علا ن میدا رد.
ا ز پهلوا ن ها ی خوا بیده د رعرصه رزم و پیکا ر وا طاعت کرد ن ا ز شخصیت ها ی د گم وغیر فعا ل ( ر و شن فکر ا ن د و رخه که هر د و غ را مگس ا ند) ا زخود هیچ ا بتکا ری ندا رند . ا ین ها همیشه و ز ن ا ضا فی و یا سربا ری حر کت تود ه ها بوده ا ند و همیش با عث کند ی حر کا ت پیش رو نده شده ا ند.
حما یه نمود ن ا ز آ نها ا نسا ن را د ررد یف بیعقل ها به شما رش میگیرد.
یک با رد یگرتکرا ر مینما یم که کجا هستید مر دا ن قلم ، مر دا ن سخن و مرد ا ن قد م .
من ا قا مت جا ها ی شما را میدا نم ( گنج درویرا نه ا ست) لعل ویا قو ت، زمرد وطلا د رزیرخروا رها خا ک ود رمیا ن سنگها د ربین کوها و دره ها وقله ها جا دا رد ، شما را د ریا فت مینما ییم ، بو سیله جبل و کلنگ و ما شین آ لا ت تخنیکی، ا زمیا ن ویرا نه ها بیرون میکشیم وا زمیا ن د ریا ها ریگ شوی مینما ییم وبد ست می آ و ریم، شما فرا موش شده ها را، شما د ر حا شیه قرا ردا ده شده ها را ، ا زبا لا ی گروچی ها، ا زمیا ن بوغ بندها، بیرو ن میکشیم ، با لشت ها ی را حتی ا ز پرقومیبا شید، شما به مرد م خود فرحت ر وحی می بخشید .
ا ی دا نه ها ی گهرونا یا ب، که ا زوجود شما، عطر شرا فت، وجدا ن،صدا قت،را ست کاری ومرد م داری و وفا دا ری به ا نسا نیت به مشا م میر سد، شما را بد ست زرگرا ن لا یق میسپا ر یم ، که سر و رو ی شما را پا لش ونوا زش نما یند، ا زچهره ها ی شما نورمید رخشد، شما آ نقد رزیبا وبا کیفیت میبا شید که خریدا روفروشنده ا ی را ضررورت به رکلا م نمیبا شد، ا زشما حما یل گرد ن و د ست بند ها و با زوبندهای زینتی ساخته میشود، ونگینه ها ی ا نگشترو تا ج سررا د مردا ن عصرزما ن میگرد ید، شما لا یق صد رنشین شد ن ها میبا شید، شما را ملکه ها ی زیبا یی حسن، حما یل گرد ن وآ ویزه گوش خود میسا زند شما رونق ا فزا ی با زا رزند گی ا جتما عی و سیا سی میشو ید، مید ا ن جا زبه، نظر به کمیت شما ، کیفیت ها را به نما یش میگذا رد، شما د را را یه و پیرا یه منطق آ نقد رقوی و تآ ثیر گذا ر میبا شید، چنا نچه منطق کا وه آ هنگر ضحا ک ظا لم و ستم گر را و ا دار به تسلیم مینمو د شما مجموع ا ز کا و ه ها، جمع نظریا ت شما خط آ فتا بی را نقطه گذا ری میکند، سیا ست گذا را ن کنو نی د ر سطح ملی و بین ا لمللی کشو ر ما ا فغا نستا ن بملا حظه خط آ فتا بی د ر ک مینما یند که منطق شما خیلی ها قو ی ا ست، و با لآ خره پی میبرند که سیا ست های وا بسته سازی کشورا فغا نستا ن به ا قما را قتصا دی کشورها ی ، متحا رب و متجا وز ، د رطول تا ر یخ به جزا ز ویرا نی و تلفا ت ا نسا نی سودی به با ر نیا ورد.
بنآ خط آ فتا بی خود بیا ن میدا رد که بنا برموجود یت طبعی ومو قعیت خا ص ا فغا نستا ن د ر نقطه با رزوحسا س جیو پو لیتیک، د یگر را هی وجود ندا رد به جز ا ینکه همه طرف ها ی منا زعه ملی و بین ا لمللی د رکشا کش ها ی موجود و گذ شته ا فغا نستا ن به ا ین حقیت تن د ر د هند که ا عا د ه صلح د ر ا فغا نستا ن به ا سا س منا سبا ت کا ملآ د وجا نبه، چها ر جا نبه وچند ین جا نبه صورت گرفته میتوا ند وبس.
ا کثریت قریب به ا تفا ق آ را ء روشن فکرا ن و آ گا ها ن ا مورد را فغا نستا ن به ا ین نتیجه ر سیده ا ند که ا فغا نستا ن مستقل وآ زا د میتو ا ند منا سبا ت دو جا نبه وچها ر جا نبه و چند ین جا نبه را هم د رسطح ملی وهم د رسطح بین ا لمللی هموا ر نما ید.
شا ید خط آ فتا بی به نظر بعضی ا ز د وستا ن معمی به نظرآ ید نه خیر معمی نیست بلکه یک حقیقت ا ست، آ فتا ب یک حقیقت ا ست، ر و شنی آ فتا ب یک حقیقت ا ست.
ا ز ینکه آ د م ها، آ د م ها را ( پری ر خا ن را) به مهتا ب تشبه میکنند غلط ا ست ، مهتا ب به ما نند ز مین ا ز سنگ و کلوخ و غیره سا خته شده ا ست ، ا ین زیبا یی را که شما د رمهتا ب میبینید آ فتا ب برا ی مهتا ب تحفه کرده ا ست و ر نه ( پری ر خا ن ما ) نسبت به مهتا ب زیبا تر ا ند.
شما گهرها ی نا یا ب د رحیا ت خو د یک حقیقت میبا شید، ا زا جتماع شما نورمعرفت فو را ن مینما ید، شما به همه تا ریکیها ا زروشنی قیمت بها ی تا ن روشنا یی تحفه مید هید و تا ریکی ها ی بد رنگ ود لخرا ش به منظره ها ی خوشرنگ، د لپذ یروزیبا مبد ل میگردند.
شما د رحقیقت عنا صر نا یا ب و با ثبا تی میبا شید که ا گربا هم متحد گرد ید، د روقت ضرورت ا نر ژ ی نو ری تا ن به ا نر ژ ی حرا ر تی مبد ل میگرد د، قلب ها را گرم میسا زید، صمیمیت ها را ببا رمی آ و رید .
سکو ن را به هیچ وجه نمی پذ یرید، به ما نند آ ب سیلا ن مینما یید، برا ی بر دا شتن مما نعت ها ا ز عجله کا ر نمی گیر ید ، یا به عمق ز مین را ه پیدا مینما یید و یا آ هسته آ هسته د مه تولید مینما یید تا ا زا جتماع قطرا ت وذ را ت د یگرآ ب ها که با شما یک جا می گرد ند، سطح شما آ هسته آ هسته با لا می آ ید، طبعآ شما د یگر دا رای ا نرژی ذ خیروی ، میبا شید وا نرژی ذ خیروی شما مرا حل تغیرا ت کمی خودرا عقب گذا شته، دارد که به کیفیت مبد ل شود و به حر کت میخا نیکی د ر حا ل سقو ت مبد ل می گر د ، سقوت که منجر به کیفیت می گر د د.
مو ا نع که برسررا هش به ما نند کوه لمیده بود ا زمیا ن بردا شته میشو د ، گفته طبیبا ن ا ست که میگو یند ، د رخا نه که آ فتا ب بیا ید د رآ ن خا نه طبیب نمی آ ید .
بنآ شما آ فتا ب جا معه میبا شید زما نیکه علم و معر فت پا را د ر میا ن پیش نما ید، تو پ وتفنگ وتیا ره را همه زنگ میخورد.
ا زخدا برا ی همیش آ سما ن تا ن رآ بی میخوا هم جولا نگا ه آ فتا ب به ما نند کبو ترا ن سفید صلح د ربا لا ی سر شما با شد
که د رصلح و صفا برا د ری زند گی نما یید
همیشه غرو ب تا ن شفق فردا ی تا ن با شد