سید احمد شاه دولتی فاریابی

 

     28 / 12 / 2006 میلادی

 

عنعنۀ استقبال ازعید درنزد مسلمانان ومسیحیان

**************************************************

 

مسیحیان ومسلمانان بحیث یکتا پرستان جهان که نیمی ازنفوس جهان را تشکیل میدهند درجریان سال ، روزهای معینی را که معمولا روزعید گفته میشود تجلیل مینمایند ، مسلمانان با برگزاری نمازعید ومسیحیان با گرد هم آئی درمعبد شان (کلیسا ها ) با تحلیل وتفسیرازآیات کتاب مقدس خود شان وسرود مذهبی ودعا ونجوا ازعید شان استقبال مینمایند

دراین نوشته با مراجعه به گذشته ها کوشش شده است مطالب مستند دربارۀ اعیا د این خداپرستان که هرکدام باداشتن اعتقادات خاص خودشان درمورد وحدانیت خدا نظر واحد دارند ، جهت مزید معلومات جوانان ونا آگاهان دردوبخش ارایه  گردد اول عید مسلمانان ، دوم عید مسیحیان :

عید مسلمانان : مسلما نها در57 کشورمستقل اسلامی درپنج قاره جهان زنده گی دارند علاوتا دربسیاری ازسایرکشورها ی جهان نیزکه اکثریت قاطع نفوس آنها پیرو ادیان دیگر هستند زیست دارند وبا آنکه جزء نفوس آنها بشمار میروند وتابع قوانین ومقررات آنها هستند طبق اصول وچند فرهنگی بودن این کشور ها ، به اتکای آزادی عقاید مذهبی وسیاسی که دراعلا میۀ جهانی حقوق بشرسازمان ملل متحد درسال1948 میلادی انتشاریافت عقیدۀ اسلامی خود را حفظ نموده و مراسم مذهبی خود را آزادانه برکزار مینمایند ، نفوس مجموعی مسلمانان جهان بیشتر ازیک میلیارد وپنجصد میلیون تخمین گردیده است که ازجمله آن بیش از16 میلیون مسلمان درسرزمین اتحادیه اروپا زنده گی دارند ، مسلمانان درطول یکسال دوعید بین المللی دارند که بنام عیدرمضان وعید قربان یاد میگرد د ،

عید قربان که عید الضحی نیزگفته میشود70 روزپس ازعید رمضان یا عید فطراز طرف مسلمانهای سراسر جهان تجلیل میشود   مراسم حج بحیث یک رکن پنج بنای مسلمانی دربیت الله شریف درعربستان سعودی باشرکت حدود یک میلیون نفردرعید قربان برگزارمیگردد که ازلحاظ اعتقادات مذهبی جلال وشکوه خاص خود را دارد ، مسلمان ها بعد ازظهر روز اول عید قربان ویا روزدوم آن حیوانات گوشت حلال (گاو نر، بز وگوسپند نر ویا شتر نر) رابنام قربانی ذبح مینمایند درذبحگاه یا قربانگاه  درایام حج هرحاجی مکلف است یک حیوان گوشت حلال مثل گوسپند یا بز را ذبح نماید اما وقتی نظر به ضرورت لازم دیده شود که گاو یاشترقربانی گرد د ، دراین صورت تاهفت نقرازحاجی ها میتوانند آنرا مشترکا خریداری نموده بنام خدا وآفرید گار عالم ذبح نمایند اما درخانه وکشورها تنها رئیس فامیل متمول مکلف به ذبح قربا نی میباشد ، شرایط ذبح قربانی همان شرایطی است که حاجی ها دربیت الله شریف مراعات میکنند ، طبق شعایر دینی فامیل فقیرغیرمتمول که توان مالی خرید حیوان گوشت حلال را نداشته باشند ازقربانی کردن حیوانات معاف اند ،

گوشت قربانی طبق احکام شرعی سه تقسیم میگردد ، دوقسمت آن برای فقرا تقسیمات میشود ویک تقسیم آن به اعضای فامیل قربانی کننده تعلق میگیرد ، دربعضی محلات وکشورها مطابق به عنعنات خود شان که با احکام شریعت منافات ندارد  تمام گوشت قربانی را پخته میکنند و به فقرا واطفال شان با نان گندم به اندازه لازم توزیع مینمایند ، درشمال افغانستان معمول است که گوشت قربانی را پخته میکنند درقدم اول نمازگزاران مسجد مربوط محل زنده گی قربانی کننده وبعدا فقرا وسایرین  جوقه جوقه می آیند و شوروای قربانی را با نان وگوشت میخورند ومیروند  درولسوالی اندخوی ولایت فاریاب گوشت قربا نی را ازطرف شب تاصبح همرا ه ( دلده گندم ) می پزند تا آنجا که گندم و گوشت باهم حل شده ازلحاظ غلظت مانند ماست میشود وآنرا( هریسه ) یا به لهجه عوام ( هرسه )می نامند که – به فتح اول سکون دوم وفتح سوم  سکون چهارم) خوانده میشود که خورد وبزرگ بشمول فقرا می آیند موظفین هریسه را درغوری های پلوخوری می آورند و روی دسترخوان که مراجعین نشسته اند میگذارند وکاسه های پر ازشکر نیز روی دسترخوان گذاشته شده است که بعضی ها روی (هریسه )شکر می پاشند ومیخورند ومیروند ، درمحلات مسلمان نشین که درطول سال عده یی مشخص ازساکنین آن به مسجد معینی برای نمازگزاری میروند ( کله وپایچه  وپوست حیوانات قربانی خودرا به ملا امام مسجد خودشان میدهند ،همچنان ذکا ت وخیرات خود را نیز به ملای مسجد شان میدهند به ملای مسجد علاوه بران سالانه مقداری پول و یا گندم نیز بنام (حق ملا امام ) می پردازند تا زنده گی اش تامین گردد

وظیۀ این ملا ها تبلیغات مذهبی ودینی برای تشویق مردم به اتحاد وهمفکری ومقابله با دشمنان دایمی شان (شیطان) است وگاهی ضرورت می افتد ملا ها نقش مهمی دربسیج توده های وسیع مردم برای جنگ وجانبازی بخاطردفاع ازوجب وجب خاک مقدس وطن مالوف شان درهمدستی با همه ساکنین کشورعلیه متجاوزین خارجی که دشمنان مشترک ساکنین کشوریاد مبیگردد ایفا میکنند ، جنگ های متحدانه مردم افغانستان در برابراستعمار انگلیس درقرن 18 – 19 وبسیج مردم توسط ملا ها برای جنگ با قوای متجاوزشوروی در دهه 1980 م به حمایت مالی ونظامی امریکا ومتحدینش ازطریق عربستان وپاکستان وتداوم جنگ علیه امریکا از2002 تا امروز(آغازسال2007م) به حمایت فونده مینتالیست های پاکستان ومنطقه برهبری احتمالی استخبارات دولت پاکستان درافغانستان وعراق وادامه جنگ استقلال طلبانه فلسطینی ها علیه اسرائیل وده ها جنگ دیگرکه مسلما نان سهیم اند نمونه های آن است ،

مسلما نان عقیده مذهبی شان را بحیث یک اید یا لوژی انتر ناسیونالیستی وجهانی دنیای اسلام تلقی مینمایند وبیدون درنظر داشت تبعیض زبانی ، نژادی و منطقوی تحت شعار(انما لمو منون اخوة ) هرلحظه وهرآنب برای مقابله با مخالفان اید یالوژی شان توسط ملا ها وپیشوایان مذهبی آماده نگهداشته میشوند از این سبب درجامعه مسلمانان (ملا ها وپیشوایان مذهبی ستون دین ودولت یاد میگردند ) درکشورهای اسلامی بعضاً دولت ها ازدین ومذهب بعنوان افزار سرکوب مخالفان خود استفاده مینمایند وهرمخالف سیاسی را که نتوانند مهار کنند توسط پیشوایان مذهبی بنام کفر والحاد تحت فشار قرار داده میشوند ، این شیوه درافغانستان ازآغازحکومت ها ی جبار تا حال تغیر نکرده است چنانچه درزمان حاکمیت به اصطلاح دموکراتیک حامد کرزی لطیف فدرام یکی ازکادر های سیاسی سرشناس افغانستان وکاندید پست ریاست جمهوری ورقیب سیاسی حامد کرزی ، اول ازطرف رسول سیاف رئیس حزب اسلامی وبعدا ازطرف دادگاه عالی افغانستان متهم به کفر گوئی گردید ه بعدا دراثر دفاع قانونی وشرعی خود لطیف پدرام ودوستانش این اتهام خنثی گردید وهنوزهم روشنفکران دیگراند یش ومخالف سیاسی دولت افغانستان درخط باریکی قرار دارند که درصورت ابرازمخالفت جدی ترعلیه سیاست های نادرست دولت ، ترس متهم شدن به کفر گوئی وامثال آن وجود دارد ،

درایران که همه قدرت سیاسی دردست پیشوایان مذهبی قرار دارد باطمانیت خاطر تمام ارگان های دولتی را دراختیارگرفته ازهرشخص که خوش شان نیامد و از اواحساس خطرسیاسی نمایند به آن نامی میگذارند وزیر فشار قرار میدهند ویا به زندان  میفرستند ، تاکنون عده زیا د نویسنده گان وحتی دانشمندان مذهبی بنام اهانت به مقام معظم رهبری ، اهانت به آئین اسلام ، گفتار مبنی بر دامن زدن اختلافات ونا امنی درکشوروامثال آن زندانی شده وروزنامه نگاران ، ویبلاک نویسان ودیگر اندیشان زیرسانسوروفشار قرار دارد ، فلسفه ومعنی لغوی عید:  عید درلغت بمعنی ایام خورسندی و سرور آفرین وروزفرارغمها است

اما ازلحاظ فلسفی : عید وسیله یی است برای دید وادید هزاران مسلمان که درهرسال دوبار اتفاق می افتد بخصوص عید قربان که با مراسم حج وزیارت بیت الله شریف توام میباشد نزد مسلمانان جنبه های بین المللی پیدا میکند زیرا مسلمانان علاوه  برپنجا وهفت کشور اسلامی که مستقلانه زنده گی مینمایند در137 کشورغیراسلامی نیزبحیث اقلیت های مذهبی وشهر وندان آنها حیات بسرمی برند ، درهرسال بطور اوسط یک میلیون مسلمانان جهان درعید قربان به مراسم حج شرکت مینمایند با آن که ممکن است تمام حجاج دراین مراسم قادربه ملاقات کامل باهم  و تبادل افکارنباشند اما با ملاحظه تجمع عظیم مسلمانان از سراسر جهان درموسم حج ازلحاظ دینی وعقیدتی قوت قلبی برای هرکدام آنها میتواند محسوب گردد ،

مسلمانان ومسیحیان که یکتاپرستان خوانده میشوند بیشتراز نیم نفوس جهان را تشکیل میدهند که بالاترازیک میلیارد وپنجصد میلیون آنها مسلمانها تخمین گردیده اند ، پیشوایان اسلام وحواریون آنها همیشه پیروان دین اسلام را تشویق مینمایند که روزانه پنج وقت نمازخود را درمسجد ا د ا نما یند که ثواب آن 27 درجه بیشتراز ثواب نمازی است که تنها گزارده میشود وهمچنان درهفته یی یکروزبنام نمازجمعه اهل سنت وجماعت مساجد دیگر به مسجد کلان نمازجمعه کزاری که بعضی ها آنرا (خانقا) میگویند برای خواندن نمازجمعه گردهم می آیند که فلسفه آن نیزتحکیم روابط همیشگی مردم باهم دیگردرجریان این دید وادید ها است ، دربین مسلمانان ضرب المثلی وجود دارد که میگویند( وقتی چشم به چشم بیا فتد مهر ومحبت به دل راه می یابد ) واین ضرب المثل تاکیدی است به دید وادید مکرر مسلما نان به بهانه های مختلف دروقتی که مزاحمت ایجاد نکند ،

مسیحیان نیز هفته یی یکباربنام دعا ونجوا به معبد شان میروند که مسلما نها آنرا کلیسا میگویند ، گرد آمدن مسیحیان درکلیسا های شان نیز مانند تجمع مسلمانان برای ادای نمازجمعه ازفلسفه خاص برخورداراست ، که ازحال همدیگرمطلع میشوند وبا دیدن همدیگرمهرومحبت شان نسبت بهم دیگرافزایش می یابد ودرهمبسته باقی ماندن ومتحد بودن نقش مهم دارد ،

مراسم حج وقربانی : درتفسیر کابلی آمده است : آغازوحی به رسول اکرم ص درسال 611 میلادی درمکه بوده است که نزول قرآن کریم 23 سال را دربر گرفت (ص 5 – 6  جلد اول تفسیر کابلی) طبق نوشته های شریعتمداران اسلامی پیامبر اسلام درچهل سالگی  به پیامبری مبعوث گردیده است لهذا سال تولد آن 571 میلادی میباشد که مبدأ تاریخ قمری محسوب میشود ،

پس ازظهور دین اسلام تا مدت های طولانی مناطق مکه ومدینه وحومه آن بنام جزیرة العرب یاد میگردید وازجمله مساکن

فقرا محسوب میشد گوشت قربانی حجاج برای ساکنین آن توزیع میگردید تا جائی که عده یی ازاعراب ازگوشت بزوگوسپند قربانی بیشتر ازحد معمول ذخیره نموده آنرا خشک کرده ذخیره مینمودند تا درطول سال استفاده نمایند اما درپنج دهه اخیر عربستان سعودی وکشور های حوزه خلیج فارس ازبرکت نفت وگاز وفروش آن به کشورهای دیگرتاحدی متمول گشته وسرزمین شان کاملا چهره عوض کرده است وساکنین آن ازپنجه فقروتنگدستی رهیده اند وازگوشت قربانی کمتراستفده مینمایند اما یک میلیون حجاج که حیوانات گوشت حلال را قربانی میکنند ، گوشت قربانی هرحاجی بطور اوسط 15 کیلو درنظرگرفته شود مجمو عا 15 میلیون کیلو معادل پانزده هزار تن گوشت میشود که توسط موظفین دولت جمع آوری وبه فاریکات کانسرو سازی سپرده میشود وهمچمنان پوست این حیوانات ذبح شده درموسم حج دراختیار فابریکات صنایع دباغی وچرم سازی قرار داده میشود وحتی استخوان حیوانات به فابریکه های مخصوص سپرده میشود تا ازمواد موجود دران بعد ازیک فرایند وپروسیس آماده استفاده درداخل وخارج گردیده پول درامد ناشی ازان مطابق به پلان دولتی عربستان به مصرف میرسد ،

ایام عید دردنیای غیر اسلامی : اقوام ساکن درکشورهای مختلف جهان قبل ازاسلام ، روزهای معینی را بنام عید تجلیل میکرده اند وازتجمع دراین روزبا همدیگریکجا خوشحالی کرده به رقص وپایکوبی می پرداخته اند بعد ازظهوراسلام نیزاین عنعنه شان ادامه یا فته است طبق روایات افسانوی سومریها(یهودی ها) که سامره پایتخت شان بوده وکلدانی ها که امپراتورعظیم درششصد سال قبل ازمیلاد درشرق میانه داشته با 120 ساتراپ که معادل امیرویا گورنرجنرال بوده قلمرو خودرا بصورت خود مختاراداره میکرده اند که پایتخت ان شهربزرگ باستانی وتجارتی بابل بوده است همچنان آشوری ها که امپراتوربزرگی درقسمت های غرب آسیا ، افریقا وسرزمین هائی ازاروپارا دربرداشته مرکز امپراتوری آن شهر بزرگ ونامی آن زمان به نام (نینوا) بوده است دراطراف آنچه بعنوان پرستش خود تعین کرده بودند روز معینی را بنام روزسرورکه معنی آن تقریبا با عید معادل است دراطراف آن گرد آمده سرورد مذهبی میخوانده اند ومرام ومقصد خودرا باخم کردن سرخود ازان مقدس خود میخواسته اند که این مقدس دست ساخت خود شان بوده است ،

یهودیها وکلیمی هاروزاول اکتوبر هرسال را بحیث روزتاریخی ومذهبی شان تجلیل مینمایند ومعتقد اند که این روز مصادف به تصمیم ابراهیم به قربانی اسحاق است ،دربعضی افسانه ها آمده است درچین یکروز را بنام عید خوشبختی تجلیل میکنند میگویند درقدیم یک شادی ازنسل گوشت خور، دریک روستا درقلمرو چین پیداشده بود که هروزیک آدم را میخورد ، روزی یکنفر را شکار نمود آن مرد به این شادی آدم خور گفت اگر مرا آزاد کنی سه فرزند دارم که به نوبت پیش توروان میکنم شادی آنرا پذیرفت مرد درخانه آمد یک فرزند خودرا به پیش شادی برد وخودش برگشت ، شادی فرزند اورا خورد مریض شد افتاد مردم خبرشده آمدند وشادی را کشتند وبخاطر نجات مردم ازشر این حیوان مضرآن روز را خوشبختی وعید مسمی کردند که همه ساله آنرا درروزمعین درهرسال تجلیل میکنند وشادمانی مینمایند ، درافریقا که باران کمتر می بارد مردمان بومی آن ازنخستین باران سال استقبال کرده آنرا نشانی فراوانی سبزیجات ومیوه جات برای آدم ها وفروانی علوفه برای حیوانات تلقی میکنند وروزنخستین باران ازخانه وکاشانه شان برآمده دریکجا گرد می آیند به رقص وپایکوبی می پردازند وحتی دختران وپسران درچنین روزی باهم آشنا شده بعدا باهم عروسی میکنند ازاین سبب بومی های قدیم افریقا نیزاولین باران را روزعید وخوش بختی جوانان میگفته اند ، همینگونه مراسم دربعضی ازمناطق هند به شکل دیگری مرسوم است مثلا در( درمسال)معبد هندوها ویا محل دیگر درسالون بزرگ دختران وپسران جمع میشوند عید برپا میکنند سرور وشادمانی مینما یند وموقعیت های یکد یگر خودراکه دوست دارند خوب دردل خود تثبیت مینمایند ودرلحظه معین چراغ ها خاموش ساخته میشود دختران وپسران بسوی همدیگرسیب راکه دران نام خود را نوشته اند پرتاب میکنند چند دقیقه بعد چراغ ها روشن میشود دختر ها وپسرها سیبی را که درتاریکی بدست آورده اند که نام پرتاب کننده دران ضمیمه است میخوانند وازاین طریق باهم معرفی شده راه زنده گی مشترک شان را آغازمیکنند ، درصورتیکه سیب ها بدست همجنس ها برسد خنثی شده اعلام میشود ،

انگیزه قربانی کردن ها :  مطالبی دراین خصوص درتورات وجود دارد که بعضی نکات آن نقل میشود ، آنچه دربین قوس و هلا لین نوشته شده است ازتورات نیست ، زمانیکه آشوری ها سرزمین اسرائیل را ، درسده هشتم قبل ازمیلاد اشغال نمود       مردمانی ازبابل ، کوت ،( احتمالا کویت) ، عوا ، حمات ، سفروایم ، را بجای تبعیدی های اسرائیل درسامره پایتخت اسرائیل وسایر شهر های آن اسکان داد (به امپراتورعاشوری ها ) خبر رسید که ساکنین جدید اسرائیل با قوانین خدای آن آشنا نیستند او شیرانی را بمیان آنها فرستاده است تا آنهارا نابود کند ( امپراتور) دستورداد : یکی ازکاهنان تبعیدی ( پیشوایان مذهبی تبعیدی )  به اسرائیل بازگردد وقوانین خدای آن سرزمین را به مردان تازه وارد آنجا یا د دهد ولی هریک ازین طوایف به پرستش بت های خود ادامه دادند ، آنها بت های خود را درمعابد بالای تپه ها که اسرائیلی ها ساخته بودند ودر نزدیکی شهرهای شان بود گذاشتند ، مردمانی که ازبابل بودند بت سکو تبنوت راعبادت میکردند ، آنانی که ازکوت ( کویت) بودند بت نرجل را واهالی حمات بت اشیما را می پرستیدند ،

پرستنده گان بت نبحز و ترتاک کسانی بودند که ازعوا، و سفروایم آمده بودند که حتی فرزندان خود را بربالای قربانگا ه ها برای بت های ادرملک و عنملک می سوزانیدند آنها تا به امروزبجای اینکه خداوند را عبادت نمایند ومطیع احکام و دستوراتی

 که او( خدا) به فرزندان یعقوب که خداوند بعدا اسمش را اسرائیل گذاشت داد مطابق آداب ورسوم گذشته خود رفتار میکنند ، (آیات 24 تا 34 باب 17 دوم پادشاهان بایبل) بعضی ها که به اصطلاح لامذهب اند منشأ رایج گردیدن قربا نی فرزندان را بخاطر دفع بلای اسمانی یاحوادث طبیعی مثل طوفان با د وباران مدهش ،آب خیزی های غیر قابل مهارناشی اززمین لرزه وسیلاب سیال دررود خانه ها ، دره ها ودشت ها ، یا آتش سوزی های مدهش درنتیجه اصابت صا عقه درجنگلات ، جاری شدن مذاب ولاوه های ناشی ازآتشفشان ها ی قوی درخشکه ها وبحرها وامثال آنرا منوط  به عمل ابراهیم ع میدانند که فرزند خود را برای قربانی کردن به قربانگا ه برد ، عده یی ازمردم درقرون قبل ازمیلاد مسیح فکرمیکرده اند که قربانی فرزند برای نجات والدین وساکنین محل زنده گی آنان موثر واقع میگردد برای فروکش کردن سیلاب مدهش ، انداختن دختر زیبا ی آرایش داده شده به رود نیل درمصرکه بنام غموره یادمیگردیده به همین اعتقا د ناسالم ارتباط دارد ، زنده بگور نمودن دختران درجزیرة العرب بنام اینکه آنها پیش چشم والدین خود بامردانی یکجا میشوند و اقدام به تلذذ مینمایند وآنرا خلاف غیرت وحمیت خانواده تلقی میکرده اند که شکل دیگری ازعقاید مسلط درقبایل وعشایران زمان بوده است که آثاروعلایم این کلتوردرپاکستان وعشایر افغانستان وایران وبعضی مناطق جنوب شرق آسیا به شکل دیگری بنام غیرت وجود دارد که هرگاه زن غیر ازشوهر نکاحی اش بادیگری معاشقه نماید ویا روابط جنسی برقرار کند درصورت افشا شد ن آن مردان خانواده این زن را یا میسوزانند ویا باسنگها زده به حیاتش خاتمه میدهند ونام این عمل به (غیرت ) مسمی میباشد درهند درخانواده های غیر متمد ن وعقب مانده هنوزهم تولد دختررا بدبختی ونحس میشمارند ودختر نوتولد را نجس میگویند وهمه آرزو دارند که خانم ها پسر بدنیا بیاورند،

منع قربانی اولاد آدم : دین اسلام که با آغا ز وحی به جضرت محمد پیا مبراسلام درسال 611 میلادی درمکه ظهورنمود ، آنچه

ازمسایل انتباهی وکارنامه انبیا وپیامبران پیشین ، درزبورداود ، درتورات موسی درانجیل عیسی وصحف انبیا علیهم السلام بیان شده است درقرآن کتاب مقدس مسلمانان که برای محمد پیا مبراسلام نازل شده است تکرار گردیده است که تکراراحسن گفته میشود علاوه بران مطالب دیگری که درکتب وصحف انبیای قبل ازمحمد ص تذکار نیافته درقرآن با شرح وبسط بیان شده است ازهمین سبب است که گفته میشود دین اسلام مکملترین دینها است آیه ( اکملت لکم دینکم ) نیز دلالت براین قول میکند

دربارۀ منع قتل فرزندان ازطرف والدین مطالبی درقرآن وجود دارد که چند آیت آنرا با تفسیرش برای آگاهی علاقمندان نقل مینمایم : حضرت محمد که درسن چهل سالگی به پیامبری مبعوث گردیده ومدت 23 سال درامرارشا د ومسایل خداپرستی وعملی کردن آنچه درقرآن بیان شده است کوشا بوده است ، درقرآن آمده است ( لکثیرمن المشرکین قتل اولادهم شرکاء هم لیردوهم

ولیلبسوا علیهم دینهم ) تفسیر: منتهای بیدانشی وسنگـد لی مشرکان این بود که بعضی دختران خود را میکشتند ازان جهت که    مبا د ا خسر( خسرا ن کننده وگنهکار) خوانده شوند وبعضی فرزندان حقیقی خود را به قتل میرسانیدند ازبیم نفقه وخوراک آنها

وگاهی آرزو میکردند که اکر تعداد پسران مابه فلان اندازه برسد یا فلان مراد ما حاصل شود یک پسر خود را بنام فلان بت

ذبح میکنیم ، این ستم وقساوت را عبادت وقربت می پنداشتند ، دریهود نیز آئین کشتارفرزند بطور عبادت وقربت جاری بود وپیامبراسرائیل به شدت آنرا رد کردند ، درین آیت شناعت (شنیع بودن وناپسند بودن )تمام انواع قتل اولاد که درجاهلیت رواج داشت بیان شده است (ص260 جلد دوم تفسیر کابلی)

درمورد اینکه حضرت ابراهیم ع ازخداوند فرزند خواست درقرآن آمده است ( رب هب لی من الصلحین)یعنی ای پروردگارمن

ببخش مرا فرزندی ازنیکو کاران ( فبشرنه بغلم حلیم ) یعنی پس مژده د ا د یم اورا به پسری برد بار،

درتفسیراین آیات آمده است :  ازاین معلوم میشودکه دعای حضرت ابراهیم ع که برای اولاد بود خدا آنرا پذیرفت وهمان پسر به قربانگاه  تقدیم  گردید ازتورات موجوده ثابت میشود پسری که به دعای حضرت ابراهیم ع پیدا شد عبارت ازاسماعیل بود وازهمین سبب نام او اسمعیل نهاده شد زیرا اسماعیل ازدو لفظ مرکب است (سمع) و ( ایل ) است

سمع بمعنی شنیدن و ایل بمعنی خدا است یعنی خدا دعای حضرت ابراهیم ع را شنید ، درتورات آمده است که خدا به حضرت ابراهیم گفت که درباره اسماعیل دعایت را شنیدم بنا ءً بر این دلیل شخصی که ذکرش دراین آیت است حضرت اسمعیل میباشد نه حضرت اسحق ، برعلاوه بعد ازختم وقصه ذبح وغیره درباب تولد حضرت اسحق بشارت جداگانه داده شده است ( جلد پنجم صفحه 242 تفسیر کابل ) دراین مورد مسیحیان به اتکای ارشادات کتاب مقدس شان بنام ( بایبل ) که شامل زبور،تورات ،انجیل وصحف انبیا میشود معتقد اند که ابراهیم به قربانگاه اسحاق را برد که به اراده خدا ازساره زن اصلی ابراهیم که نود ساله بود متولد شده بود ، درکتاب مقدس مسیحیان ( بایبل) درمورد تولد اسحق ع آمده است : سارای به ابرام گفت اینک خداوند مرا از، زائیدن بازداشت پس به کنیز من درای شاید ازاو بنا شود وابرام سخنان( سارای) را قبول نمود ، پس به هاجر درامد

و از او حامله شد ودید که حامله است خاتونش سارای به نظرش حقیرشد وسارای به ابرام گفت : من کنیزخود را به آغوش تو دادم وچون آثارحمل درخود دید درنظر او حقیرشدم  خداوند درمیان من وتو داوری کند ، ابرام به سارای گفت اینک کنیز تو بدست تو است آنچه پسند نظر تو باشد با وی بکن ، پس چون سارای با وی بنای سخن نهاد او(هاجر) ازنزد وی ( سارای)

بگریخت ، فرشته خدا اورا نزد چشمه آب دربیابان یافت وگفت ای هاجرکنیز سارای ! نزد خاتون خود (سارای) برگرد زیر دست او مطیع شو---- اینک حامله هستی وپسری خواهی زائید واورا اسمعیل نام خواهی نها د --- - ابرام (حضرت ابراهیم )

هشتاد وشش ساله بود که هاجر اسمعیل را برای ابرام  زا د (باب 16 آیات 1 تا 17 پیدایش)

درجای دیگربایبل درمورد تولد اسحق ع آمده است : ابرام نود ونه ساله بود خداوند به ابرام ظاهرشده گفت : نام تو بعد ازین ابرام خوانده نشود بلکه ابراهیم خواهد بود ، خداوند به ابرام گفت زوجه توسارای ، نام اورا سارای مخوان بلکه نام او(ساره)

باشد ----پسری نیزازوی بتو خواهم بخشید اورا برکت خواهم داد ---- آنگاه ابراهیم به روی افتاد ه خندید ودر دل خودگفت :

آیا برای مرد صد ساله پسری متولد شود وساره درنود سالگی بزاید ؟ خداوند گفت به تحقیق زوجه ات ساره برای تو پسری خواهد زائید اورا اسحق نام بنه وعهد خود را با وی استوار خواهم ساخت ---- اما درخصوص اسمعیل تورا اجابت فرمودم

اینک اورا برکت د ا د ه بارور گردانم و دوازده رئیس ازوی پدید آیند وامتی عظیم از وی بوجود آورم ، لیکن عهد خود را با اسحق استوار خواهم ساخت که ساره اورا پذیرفت بدین وقت درسال آینده برای تو خواهد زائید (باب17 آیات 15 تا22 پیدایش)

 : تولد اسحق: خداوند آنچه به ساره گفته بود بجا آورد وساره حامله شد از ابراهیم درپیری اش پسری زائید وابراهیم پسر مولود خودرا که ساره اورا زائید اسحاق نام نهاد وابراهیم درهنگام ولادت پسرش اسحاق صد ساله بود وساره گفت خدا خنده برای من ساخت وهرکی بشنود به من خواهد خندید ( باب 21 آیات 1 تا 7 پیدایش  روزقربانی فرارسید : خدا ابراهیم را امتحان کرد بدوگفت : ای ابراهیم ! اکنون پسر خودرا که یگانه تو است و اورا دوست میداری یعنی اسحاق رابرداروبه زمین موریا برو واورا درآنجا بر یکی ازکوها ئی که بتو نشان میدهم برای قربانی سوختنی بگذران ، بامدادان ابراهیم برخاسته اولاغ خود را بیاراست و دونفر ازازنوکران خود را با پسر خویش اسحاق برداشته وهیزم برای قربانی سوختنی شکسته روانه شد وبسوی آن مکانی که ابراهیم درآنجا مذبح ( ذبح گاه ) را بنا نمود وهیزم را برهم نهاد وپسرخود اسحاق را بسته بالای هیزم بر مذبح گذاشت ؛ ابراهیم دست خود را دراز کرد وکارد را گرفت تا پسرخودرا ذبح نماید فرشته خدا ندا داد : ای ابراهیم ! دست خودرا بر پسر درازمکن ---- دانستم که پسر یگانه خود راازمن دریغ نداشتی ---- آنگاه ابراهیم چشمان خود را بلند کرد ودید که قوچی

درعقب وی دربیشه به شاخ هایش گرفتار شده اورا درعوض پسر خود برای قربانی سوختنی گذرانید (باب 22 آیات 1 تا19 پیدایش)

یک بحث دیگر:درقرآن آمده است ( حتی اذا بلغ رشد ه و بلغ اربعین سته ) تفسیر: درچهل سالگی عموما ًقوت های عقلی واخلاقی انسان  کامل میشود ، ازهمین سبب بعثت انبیا علیهم السلام پیش از اکمال چهل سا لگی شان بعمل نمی آید (ص10 جلد ششم تفسیر کابلی) اصل حکم آیت که میگوید(درچهل سالگی عمو ماً قوت های عقلی واخلاقی انسان کامل میشود) ازهردید گا ه علمی وفلسفی کاملا ً درست است که حتی غیر مسلمان ها نیز نمیتوانند آنرا قبول نکنند اما آنچه مفسردراین خصوص بیدون درنظر گرفتن استثناات ابراز نظر کرد ه بایک حقیقت مسلم درمنافات قرار گرفته است زیرا تاریخ نبوت پیامبران نشان میدهد که عیسی مسیح دربیست ونه سالگی به پیامبری مبعوث گردیده است ، حضرت یحی نیزشش ماه ازعیسی مسیح بزرگ بود که به نبوت پرداخت ودرباره پیامبرموعود سخن گفت وپیشگوئی ها نمود ، درانجیل ونشرات مذهبی مسیحیان آمده است : زمانیکه عیسی مسیح کار روحانیت ونبوت را آغاز نمود بیست ونه ساله بود ، حضرت عیسی نیز که برگزیده خدا محسوب میگردد بناءًمیتوان قبول کرد که نبوغ فکری انسانها گاهی اورا در ردیف استثناات قرارمیدهد ، دریک نشریه مسیحیان آمده است :      استخراج قوی ترین سند درمورد تولد عیسی مسیح را ازآنچه درکتاب مقدس درمورد یحی تعمید دهنده تذکار یافته میتوان بدست آورد که درپانزدهمین سال سلطنت تبریوس قیصرامپراتور روم خدمت نبوت خودرا آغاز نمود ، طبق مدارک تاریخی تبریوس درتاریخ 15 سپتامبر سال 14 بعد ازمیلاد امپراتور روم شناخته شده است بناءً پانزدهمین سال سلطنت او اواخر سال28 ویا

اوایل سال29 بعدازمیلاد میشود ( برج دیده بانی صفحات چهارم تا ششم ماه نوامبرسال 1999میلادی) اختلافات موجود دربین گفته های

مفسرین کتاب مقدس مسلمانان ومسیحیان به مقایسه با کتب ورساله های دارای دستورالعمل های مذهبی سایر ادیان جزئی به نظر میرسد ازینرواین امید واری وجود دارد که یکتا پرستان(مسیحیان ومسلمانان) بااندک انعطاف درمقابل همدیگر میتوانند درپرستش خدای یگانه مانند دو دست گره شدۀ متحد باهم باقی بمانند ودیگرا ن راکه هنوز دورازخداپرستی مانده اند به دایرۀیکتا پرستی تشویق ودعوت نمایند وازرهنمود های کتب مقدس شان آنهارا مطلع و متلذذ گردانند وبدین صورت راه صواب وثواب را درپیش گیرند، عید هائی که مسیحیان تجلیل مینمایند : شاخه های مختلف مسیحیان دریکسال نه روز را بعنوان عید درروزها وهفته های متفاوت با مراسم خاص مذهبی که درکتاب مقدس شان ( بایبل ) رهنمود داده شده تجلیل مینمایند که بصورت فشرده روی هریک این اعیاد مکث میگردد : عید فطیر-  برشکرانه نجات یهودیان توسط موسی ع از زیر یوغ اسارت فرعون مصردر1500 سال قبل ازمیلاد به منظوراسکان درسرزمین آبا واجداد اسرائیل ، همه ساله روز14 ماه نیسان که ماه اول عبری است وتقریبا مطابق به ماه می میباشد بنام عید فطیرضمن دعا ونجوا بدرگاه خدای واحدازطرف بعضی ازشاخه مسیحیان درمعابد تجلیل میگردد ، درتورات آمده است ( خداوند موسی وهارون را درزمین مصرمخاطب قرارداده گفت : این ماه برای شما سرماه باشد(اول ماه باشد ) این اول ازماهای سال برای شمااست – باب12 آیه 1 تا 3 خروج ) دراین باب خطاب  به حضرت موسی تاکید شده است که به قوم اسرائیل بگوید برای تجلیل ازاین روز برۀ گوسپند ویابزکه یکساله وبی عیب باشد برای قربانی انتخاب کنند وتا چهاردهم ماه نگاه کنند وبعد آنرا ذبح نموده گوشت آنرا به آتش کباب کنند وبخورند به آب پخته نکنند وآنچه ازگوشت ، پوست ،کله وپاچه وغیره از این قربانی بماند بسوزانند ، این یادگارنجات شما اززیر یوغ فرعون وخروج شما ازمصربسوی سر زمین آبائی تان است آن روز شمارا یاد گاری خواهد بود ودران عیدی برای خداوند نگاه دارید وآنرا به قانون ابدی تبدیل کنید نسل بعد نسل نگاه دارید ، هفت روز نان فطیربخورید درین هفت روزهیچ کار نکنید درماه اول هرسال ازچهاردهم تا روزبیست ویکم مدت یکهفته نان فطیر بخورید  (آیه های 14 تا18 باب 12 فصل خروج) عید نوبر ها : خداوند موسی را خطاب کرده گفت : بنی اسرائیل را خطاب کرده به ایشان بگو : چون زمینی که من بشما دادم داخل شوید محصول آنرا درو کنید --- برۀ یکسالۀ بی عیب را قربانی سوختنی بحضورخدا بگذرانید ---  این برای شما درهمه مسکن های شما فریضۀ ابدی خواهد بود (فصل خروج باب بیست وسوم آیات 9 تا 12 تورات) ---- عید هفته ها: خداوند خطاب به قوم اسرائیل میگوید : محصول زمین خود را دروکنید گوشه های مزرعۀ خودرا تماماً درومکن وحصاد خودرا خوشه چینی منما آنها را برای فقیر وغریب بگذار--- هفت برۀ یکسالۀ

بی عیب ویک گوساله و دوقوچ ، آنها با هدیۀ آردی و هدیۀ سوختنی برای خداوند خواهد بود ویک بزنربرای قربانی گناه ودو برۀ نریکساله برای ذبیحۀ سلامتی بگذرانید (فصل خروج ، آیات 18 تا 23 تورات) عید کرناها : درماه هفتم

در روز اول ماه آرامی سبت(روزفراغت) برای شما خواهد بود یعنی یاد گارنواختن کرنا هاومحفل مقدس ،هیچ کارازشغل نکنید --- یک گاو جوان ویک قوچ وهفت برۀ نرینه یکساله بی عیب برای قربانی سوختنی ( آیات 23 تا 25 باب 29 خروج و آیه 2 باب 29 خروج تورات )

عید کفاره : دردهم ماه هفتم روزکفاره است --- جانهای خود را ذلیل سازید --- هیچ کار مکنید --- برای پشت های شما درهمه مسکن های شما فریضۀ ابدی است --- درشام روز نهم ازشام تا شام سبت خودرا نگاه دارید ( باب 23 خروج آیات 26 تا 32 تورات) جانهای خودرا ذلیل سازید بمعنی روزه بگیرید وعبادت کنید میباشد زیرا درقدیم برای رهائی ازمصیبت ویا به شکرانه نجات ازمصیبت دست به چنین کاری میزده اند ، روزه گرفتن ، مراسم این اعیاد درزمان قبل ازظهورعسی مسیح وحتی پس ازان نیز تا مدت ها اجرامیگردیده است اما مسیحیان نظربه هدایت انجیل معتقد شدند که عیسی مسیح با قربان کردن خود در راه خدا تمام گنا هان اولاد آدم را خرید وبه قربانی کردن ها که درازمنه قدیم رواج بوده ضرورت احساس نمیگردد از این سبب ذبح گاویا حیوان دیگر بنام قربانی برای خدا آهسته آهسته ارزش قدیمی خودرا ازدست داده ودرزمان حاضرحتی ذبح حیوانات خارج ازمسلخ ها دراروپا وغرب مجاز نیست ، مسلمانها نیز روزهای عید قربان به مسلخها مراجعه میکنند گوسپندی را که به شرایط قربانی برابرباشدانتخاب مینمایند وقصابان موظف آنرا ذبح نموده بعد ازتول وترازو به اختیارشان میگذارد وقیمت گوشت فی کیلوهرچند باشد محاسبه وپول آن پرداخت میشود وبرخی ازمسلمانها بنام گوشت قربانی مقداری گوشت راکه کمتر ازگوشت یک گوسپند میباشد بنام قربانی میخرند وروزهای عید با اعضای فامیل ودوستان شان تناول میکنند ،

عید خیمه ها : درروزپانزدهم ماه هفتم عید خیمه ها هفت روزبرای خدا خواهد بود در روز اول محفل مقدس باشد هیچ کاری ازشغل مکید --- روز هشتم جشن مقدس برای شما باشد وهدیۀ آتشین برای خداوند بگذرانید این تکمیل عید است --- در روز پانزدهم ماه هفتم چون شما محصول زمین جمع کرده باشید عید خداوند را هفت روزنگاه دارید ( آیات 34 تا 39 باب 23 خروج تورات)

درعید خیمه ها که هفت روز است تعداد قربانی ها درتورات به شرح آتی امده است :

روزاول—13 گاو جوان ، دو قوچ ، 14 برۀ نرینه یکساله که بی عیب باشد ، تا روزهفتم تنها درتعداد قربانی گاو جوان هرروز یک گاو جوان کم شده اما تعداد دو قوچ وچهارده برۀ یکسالۀ نرینه کم نشده است وگفته شده درروز هشتم جشن مقدس برای شما است هیچ کار مکنید یک گاو جوان ، یک قوچ وهفت برۀ نرینه یکساله بی عیب قربانی سوختنی بگذرانید(آیات 12 تا40فصل    

خروج باب 29 تورات )  عید فصح : درماه اول سال دوم بعد ازبیرون آمدن ایشان اززمین مصرخداوند موسی را درصحرای سینا

 خطاب کرده گفت : بنی اسرائیل عید فصح را درموسمش بجا آورند --- وآنرا با نان فطیروسبزی بخورند ، چیزی ازان تا صبح نگذارند وازان استخوان نشکنند (فصل نهم اعداد آیات یک تا دوازدهم تورات ) قابل یاد آوری است که دربعضی نقاط افغانستان نیز مروج است که استخوان گوشت قربانی را اگر بز یا گوسپند باشد نمیشکنا نند وآنرا دریک دیگ کلان پخته مینمایند ومیگویند ازملا ها شنیده اند که استخوان گوشت قربانی نا شکسته پخته شود ثواب بیشتر دارد) ِ درتورات آمده است : ماه ابیب رانگهداروفصح را به جهت یهوه خدایت بجا آور ، زیرا که درماه ابیب یهوه خدایت تورا ازمصر درشب بیرون آورد          (آیات اول  باب شانزدهم فصل تثنیه تورات )

درکشورهای اروپائی با انکه سیستم چند فرهنگی رسمیت دارد طبق ان پیروان هردین ومذهب درانجام مراسم دینی وپوشیدن لباس های دلخواه شان آزاد اند اما بعضی قیودات مثل مجازنبودن به ذبح حیوانات قربانی خارج ازمسلخ ها وقصابی های رسمی

دولت و یا مجازنبودن درپوشیدن لباس های مذهبی وبورقه درنهاد های تحصیلی ودفا تر رسمی همیشه برای پیروان مذاهب گوناگون درگشورهای اروپائی جنجال های متداوم ولاینحل وجود دارد که حتی بعضی اوقات برجسته گردیده به رسانه ها نیزمنعکس میگردد ، به عقیدۀ من بهترین راه غلبه به این مشکل اجتماعی اصلاح قانون ومقررات سیستم چند فرهنگی درکشورهای شامل اتحادیه اروپا مطابق به معیار های قابل قبول برطبق پرنسیپ های عام دمکراسی است که باید صورت بگیرد

والسلام 28 / 12 / 2006 میلادی

 چشمه های سود گیری: کتاب مقدس مسلمانان ومسیحیان ، آرشیف شخصی وریفرنسها----

 < ایمیل آدرس: sasdolati@hotmail.com

  < ویب آدرس : dolati23.blogspot.com

 =============================================================================================================================

 


بالا
 
بازگشت