سید احمد شاه دولتی فاریابی
عقاید مسیحیان دربارۀ روزکرستمس واول سال عیسوی
.......................................
روزکرستمس به عقیدۀ بسیباری ازمسیحیان روزتولد عیسی مسیح است چون روزوساعت دقیق تولدعیسی مسیح درانجیل وکتب نبوت قبل ازان تذ کارنیا فته است لهذا به دلایل قرین به حقیقت که ازاستوره ها وافسانه های مذهبی مستفاد میگرد د تاریخ 25 دسامبررا بیشترمسیحیان آغازبرگزاری محا فل شا د ما نی مذ هبی وکلتوری ومصا د ف به روزتولد عیسی مسیح می پندارند که این شاد ما نی تا هفـتم ماه جنوری هرسال ا د ا مه می یا بد چنا نچه ا رتودوکس ها که شاخۀ ا نشعا بی کاتولیک ها در
سا ل 1415م اند درروزهفتم جنوری روزکرستمس را تجلیل مینما یند ، مسیحیا ن روز کرستمس را با آذین بستن درخت کوچک نا جو یا صنوبردرد ا خل خانه که با لمپ ها وگروپ های کوچک وبزرگ مخصوص به گرد ا گرد درخت پیچا نیده شده با برق روشن میگرد د استقبال مینمایند ، بعضاً گروپ های رنگا رنگ را که با برق روشن میگرد د درپشت شیشه ها ی خانه ها میگذارند وروی پایه های برق درجاده ها وخیا با ن ها نیزازطرف شهر داری ها با گروپ های مخصوص ، مزین و روشن میشود که وا قعاً تما شا ئی است وبعد ا ز25د سامبردرخانه ها ، کوچه ها ، درخیابان شهر ها که ا نسا ن قدم میگذ ا رد ازروشنی چرا غ ها ی رنگارنگ ، روحش تا زه شده وگرد ملال خاطریکسره ازد ل ود ما غ ا نسا ن دورمیگرد د .
روزکرستمس معمولا با اعضای خا نوا د ه وخویش وتبا ردرخا نه ها تجلیل میشود ودوستان نزدیک بخاطر تبریکی این روز، درخا نه های همد یگررفت وآمد مینما یند وتحفه ها میبرند ، طرزبرگزاری روز کرستمس واستقبا ل ازدوستا ن درهرخا نه نظربه سلیقه فامیل ها فرق میکند ویکنواخت نیست ، دراینجا شمه یی ازطرزبرگزاری روزکرستمس دریک فا میل طورنمونه گزارش میگرد د: وقتی درخانه تما م اعضای فامیل ودوستا ن خا نوا ده جمع شدند درسا لون وخا نه خا صی که بنام هریک ازحاضرین تحفه ها تهیه شده با کا غذ مخصوص تحفه ، بسته بندی گردیده آ ما دۀ توزیع شده است میروند وبه جا ها ی منا سب قرار میگیرند یکنفر خانواده تحفه هارا یک یک به حا ضرین توزیع مینما ید وبعد یکنفرکه دراول صف قرار دارد تحفۀ خودرا با زمیکند ازبین تفحه هرچیزکه برآمد باخنده ها وعرض تبریکات وکف زدن ها استقبال میشود ، آنها طبق رسوم شان میدا نند که ازبین بعضی ازاین تحفه ها چیز های خنده آوری هم می براید ، مثلا وقتی یک کارتن تحفه را بازکردند یک بقه می براید که چندین دقیقه سبب خنده حاضرین میگرد د ، میگویند یکبا ر ازبین تحفۀ یک خانم حامله دارتصادفا درچنین روزی یکدانه جوجۀ کوچک مرغ برآ مد ، حاضرین علاوه از آن که دربارۀ جوجۀ مرغ درارتبا ط با خا نم حا مله دارمیخند ید ند هرلحظه می پرسید ند که جوجه خروس است یا ما کیان ؟ باز به شدت میخند ید ند ، خانم نیزکه ظرافت طبع بود گفته بود این جوجه ما کیان هم باشد ازقیا فه اش پیداست که خروس ها را مید وا ند و سیل خنده را با این سخنا نش افزایش د ا ده بود ، معلوم است که این جوجه را دربین کارتن صرفاً بخاطر خنده کذاشته بود ند اگراین تحفه به مرد ی ویا به پسر ویا دختری توزیع میگردید نیز دروقت بازکشائی تحفه وملاحظۀ جوجه همین خنده هارا درپی میداشت ، پس ازختم بازکشا ئی تما م تحفه ها وخنده ها روی میز،غذ ا های گو نا گون آورده میشود با خنده ها ، فکاهی گفتن ها ویا د آوری ازسرگذشت ها ی خنده آورخود ، خوردن ونوشیدن را به پا یا ن میرسا نند که این خاطرۀ خوش تا مد ت ها وحتی تا سال آ ینده در دل و و ما غ شان زنده میما ند .
سینتی نیکولاس که هالندی ها آنرا سینترکلاس میگویند : یکی دیگرازمصروف کننده ترین عملی است توسط افراد روسیاه که کالای سرخ ، ریش درازسفید ، عصا دردست وکلاه چهار ترک بسردارند تمثیل میشود که شکل کلتوروعنعنۀ ملی را بخود گرفته خوردوبزرگ با نام وعملکرد آن آشنا هستند اما بسیاری ها ازاصل فلسفه وسال پیدایش آن ممکن مطلع نباشند بناءً دراین باب چند سطری لازم است بخاطرمعلومات جوانان ونا آگاهان تحریر گرد د : آنچه درنوشته ها ی کلتوری آمده است گفته شده بعد ازقرن چهارم میلادی دریکی ازروستا های آسیای صغیریعنی تورکیه امروزی نسبت فقرویا مغضوبۀ والدین ، سه طفل ازسوء تغذی ونبود خوراک به شدت گرسنه ودرحال نزغ بوده اند ، کسی را اجازه نبود به آنها خوردنی ونوشیدنی برسانند شخصی برای نجات جان این سه طفل روی خودرا بازغال سیه کرد وازپشم سفید ریش درازساخت ، کلاه چهار ترک ولباس سرخ پوشیده قیافه یک مرد پیشوای مذهبی را بخود گرفت وعصا دردست به محلی که این سه طفل قرارداشت ، درشب ششم دسامبرمخفیانه رفت وبرای آنها آب وغذابرد ودربا لین آنها گذاشت ومخفیانه پس گشت ، اطفال یا بیهوش بود ویا خواب که ازجریان خبرنگردید وحتی بزرگان خانواده نیزمطلع نگشتند اما وقتیکه صبح ازخواب بیدار شدند آب وغذارا دربالین اطفال یافتند وآنرا، هم به اطفال دادند وهم خود تناول نمودند ، این عمل تحفه رسانی مخفیانه سینترکلاس تا مدتی ادامه یافت تاکه این سه طفل ازمرگ نجات یافتند ، بعضی ها میگویند این واقعه دریکی از روستا های مغضوبه (غضب شده) افریقا اتفاق افتاده است ، بعضی ها معتقد اند این سه طفل ازگرسنگی جان باخته بودند سینترکلاس به ارا ده خدا آنهارا شب ششم دسامبرزنده ساخته ، حقیقت هرچه باشد این عمل سینترکلاس ، سنگ بنای هومانیزم وانسان دوستی است که دران زمان گذاشته شده است ، سال ها میگذرد که اروپائی ها مخصوصا هالندی ها پنجم دسامبررا بنام سینتر کلاس مسمی کرده اند که فعالیت تحفه رسانی سینتر کلاس مدت بیست روزادامه می یابد ، خانواده ها برای تمثیل فعالیت سینتر کلاس ، برای اطفال خود تحفه هائی را ازبازارمیخرند وازطرف شب مخفیانه تحفه را درزیربا لین ویا درزیرتخت خواب آنها میگذارند وبعد دروازه را تق تق میکنند ویا زنگ میزنند ، دراین وقت یکی ازبزرگ ترها به اطفال میگوید بدو که سینترکلاس آمد اطفال که شنیده اند سینتر کلاس تحفه میدهد ، بسوی دروازه میدوند وپس می آیند میگویند هیچکس نیست ، آنگا ه به اطفال گفته میشود که زیربالین و زیرتخت خواب خود راببین شاید سینتر کلا س مخفی شده باشد ویا تحفه راگذاشته فرار کرده باشد ، وقتی اطفال اطاق خودرا میپالند تحفه هارا پیدا میکنند باخوشحالی تمام آنرا پیش بزرگان خانواده می آورند وفکر مکند که واقعاً سینتر کلاس این تحفه هارا آورده است ، سینترکلاس را مسیحیان (کریست من ) نیز میگویند ، انکلیس ها سانتا کلاوس میگویند دربعضی کشورها سینتر کلاس را با با نوئیل میگویند اما درهند وستان آنرا بابا ننک میگویند واعتقادات مردم درهرکشوردرمورد عملکرد آنها فرق میکند ، درشماره نهم ودهم ماه سپتامبر ونوامبرسال 2006م نشریه محبت درلندن زیر عنوان(تصویری که به سانتا کلاوس انجامید) نشر شده است که فشرده مطالب آن به شرح ذیل است : یک نقاش بنام توماس نست درسال 1866م تمثبل خیالی (سانتاکلاوس) را درلباس قرمزبا حاشیه سفید ترسیم نمود ریش وابروان پرپت اوچون برف سفید وکلاه سرخ رنگ لبه سفیدش پوپک دراز داشت وطبراقی به دوش میکشید بعدا یک داستان نویس بنام (جورج پ واکر) کتاب داستانی بنام سانتا کلاوس نوشت واین تصویر را درمتن کتابش جاداد بامطالعه این کتاب این مفکوره به نوجوانان واطفال پیدا شد ورواج یافت که گویا سانت کلاوس لباس سرخ می پوشد ، درقطب شمال ودریخبندان زنده گی میکند ، روی یک گادی درهوا حرکت میکند که ده دوازده اسپ آنرا درفضا میکشاند ، درداستان تمثیل شده بود که هر کودک میتواند قبل ازرسیدن روزکریسمس خواست خود را درنامه یی عنوانی سانتا کلاوس نوشته روی الماری خانه بگذارد نامه ها به سانتا کلاوس میرسد واو تمام اشیای فرمایشی کودکان رابرای آنها میرساند ، درحقیقت این نامه های اطفال توسط والدین شان جمع آوری شده اشیای فرمایشی آنان را ازبازارخریداری و توسط یک ممثل سانتا کلاوس به کو دکان توزیع میکردید تا اطفال جوشحال باشند ، چندی بعد مالک یک فروشگاه طرح تازه یی ریخت سا نتا کلاوس ناگهان ازبین دودکش سقف فروشگاه درحال خروج دیده شد هلهله یی برپا گردید وسانتا کلاوس همه را دعوت نمود به فروشگاه داخل شوند وخواستنی های خود را خریداری نمایند بعدا فروشگاه ها دربروکلین چنین نمایشی را انجام دادند یکی از فروشگاه های شهرمردی را برای اجرای این نقش استخدام کردتا درکوچه هاوجاده ها باکودکان بخند د وقصه بگوید وتحفه ها ی کوچک توزیع کند نویسنده این مطلب (گ ، ا ، کا نا دا ) ابرازنظرنموده است : سانتا کلاوس درواقع رابطه مذهبی نداشته بیشترحرکت تجارتی است ، نکته دیگر این پدیده آن است که کودکان به شدت علاقمند به سانتا کلاوس بوده وزمانی که دست چپ وراست خود راشناختند درمی یابند که نه سانتا کلاوس وجود دارد ونه وجود آن یک سمبول عاطفه والفت است اینجا است که خود رافریب خورده احساس کرده ازبسا چیزها واندیشه ها روی گردان میشوند وچه بسا که بعضی ارزش های عقیده تی را کم اهمیت میگیرند درمیان باور و ناباوری حتی به والدین نگاه میکنند این نوع تربیت روانی را نادرست میدانند ،
شایعات عجیب د رآغازسال 2000میلادی دراروپا : اواخرسال 1999م درکشورهای اروپا وهالند شایع شد که درآغارسال(2000میلادی) غرفه های مربوط به با نکها ئی که بصورت کمپیوترسیستم کارمیکند ازکار می افتد ، این شایعه مردم را و ا د اشت پول مورد ضرورت روزهای کرستمس وسال نو را قبل از25 دسامبرازغرفه های بانک ها اخذ نمایند ، بعضی ها فکرمینمودند که آنچه دربایگانی وحافظۀ کمپیوترها ثبت است نیزبا ازکارافتادن کمپیوترها ، غیرقابل استفاده خواهد شد بناءً گده های کاغذ را برای پرینت نمودن وچاپ کردن مطا لب واسنا د ضروری شان مصرف میکردند وحتی بعضیها ازخریدن کمپیوتر،تا ماه فبروری سال 2000م انصراف نموده ، حد س میزدند که شاید بعد ازسال 2000 تغیرات درسیستم کمپیوترها بعمل آید وکمپیوترهای قبلی ازکاربیا فتد ، با آنکه دراین صورت نسبت افزایش تقا ضا و بلند رفتن قیمت کمپیوترها را نز درنظر داشتند اما ترجیح میدا د ند که به خریدن کپیوترعجله نکنند ...
من تعجب میکردم دراروپای پیشرفته ومتمد ن هنوزافکارخرافی ونادرست که با هیچ فارمول علمی جورنمی آید وجود دارد وبه یا د م می آمد که درافغانستان درشبهای مهتاب گرفتگی ملا ها درمساجد دمبدم آذان میگفتند ومردمان عادی بالای بام ها برامده پیپ های خالی روغن را با چوب میزدند وبه اصطلاح ترق وپرق آنرا میکشید ند وبا افکارخرافی غیرعلمی شان فکرمینمودندکه این اعمال شان سبب رفع مهتاب گرفتگی وسبب به حال عادی برگشتن مهتاب میگرد د ، وقتی سال 2000م آغازگردید ، چند ماه نیز گـذ شت بالاخره هیچ تغیری درسیستم کمپیوتر وکارکرد غرفه های اتوما ت مربوط به بانکهای شامل کمپیوترسیستم بوجود نیامد ، شاید مردم بعداً ازرفتن بسوی نادرست اندیشی وافکارخرافی بحال خود ودیگران خند یده با شند !
شایعۀ عجیب مذهبی : رادیو اسرائیل بتاریخ سوم دسامبر1999م درسرویش اخبارمهم خود گفت : دربیت اللحم دومیلیون وپنجصد هزارنفرگرد می آیند تا ازآغازسال دوهزارم میلادی بصورت شکوهمند وشاندارتجلیل بعمل آورند که 150میلیون دا لربخاطربرگزاری این جشن وسروروتزئینات جاده ها ، کمپ ها ، ومسیر حرکت وقرارگاه های مردم بصورت مصارفات قطعی پلان شده است ، رادیواسرائیل گفت پیشبینی شده است که حدود دومیلیون زایرین مسیحی ازکشورهای دورونزدیک جهان وارد بیت اللحم خواهند شد ، بعداً رسانه ها اطلاع داد که (پاپ جان پاول دوم ) رهبر کاتولیک های جهان مصمم است برای شرکت دربزرگداشت روزکرستمس و اول سال دوهزارم میلادی به بیت ا لمقد س برود ، طبق شایعات دران زمان گفته میشد که حدود شش میلیون نفرازمسیحیان ازخارج به اسرائیل وارد خواهند شد مسیحیان معتقد بودند که عیسی مسیح درسال 2000میلادی به کوه زیتون (کوه سینا) قدم خواهد گذاشت وجنگ هارمجدون شروع خواهد گشت ، یک نشریه مذهبی مسیحیان نوشت : صدها نفر ازمردم ایالات متحده امریکا چشم انتظاراین واقعۀ مهم ( جنگ هارمجدون )هستند وحتی بخش اعظم مایملک خودرا فروخته عزم سفر برای مقیم شدن به سرزمین اسرائیل را دارند ، یکی ازمبلغان مذهبی قول داده بود که بازگشت عیسی مسیح به کوه زیتون را ازطریق تیلویزیون بصورت رنگه پخش نماید ،
اقدامات عجیب بنام تجلیل شایسته ازروزکرستمس سال دوهزارم میلادی: آمد آمد سال 2000م نه تنها مردمان عادی ومذهبی را به هیجان اندا خته وآنهارا به تفکرات خیال انگیز وایده آل وا داشته بود بلکه رهبران برخی ازکشورهای بزرگ اروپائی را نیز ازمدتها قبل هیجان زده ساخته بود ، هیجان بعدی مردم شاید مانند پس لرزه های زلزله به هیجان بیش ازحد این رهبران بی ارتباط نباشد ، چنانچه بتاریخ 20 دسامبرسال 1999م بی بی سی درسرویس اخبارش گفت درانگلستان دومیلیون وپنجصد هزاردانه شمع ازطرف مسیحیان برای مردم توزیع شده است تا ازسال دوهزارم میلادی باشمع وروشنائی استقبال شایسته بعمل آورند ، درایالات متحده امریکا یک میلیون نفر آما د ه گی گرفته وحاضر گردید ه اند تا درشب آغازسال2000م طبق آئین مسیحیت به د رگاه خدا به نیایش بنشینند ونجوابکنند ، رسانه ها گفتند بخاطراستقبال شایسته وتجلیل شکوهمند ازآغازسال نو عیسوی د رانگلستان گنبذی ساخته شده که زیر کلاه ( داخل محیط ودیوارۀ آن ) هشت هکتارمعادل چهل جریب زمین است ، پلان تعمیر وساختمان این گنبذ درسال 1994م روی د ست گرفته شده بود که درآستانه حلول سال دوهزارم میلادی کارآن به پایه اکمال رسیده به منظور استقبال شایسته ازآغاز سال (2000م) رسما افتتاح خواهد گردید ومحل مناسبی برای برپائی جشن وسرور، برای مردم بخصوص جوانان خواهد شد ، درپاریس نیزاعلام گردید که سی وشش هزاردانه گروپ ( لمپ ) برنگ های مختلف بخاطر تزئین جاده ها وقرارگاه های مستقبلین سال جدید درجاهای مناسب نصب گردیده است ، درعین زمان رسانه ها با اظهار تاسف اطلاع داد که سی هزارنفربخت برگشته دروینزویلا دراثرسرازیر شدن سیلاب مدهش کشته شده وخانه های 150 هزار نقر درکام آب سیلاب فرورفته وساکنین آن آواره شده اند وطبق براورد های تخمینی پانزده میلیارد دالربه مردم آنکشور ضرر رسیده است ،
مردم درجستجوی خوشبختی اند : درقارۀ امریکا ، اروپا ، آسترلیا وکشورپهناورکا نا دا مردمان آن باوجود گذاربه زنده گی مدرن وپدرود فقروعقب مانده گی اقتصادی وفرهنگی ، هنوزهم افکار وعقا یدی دارند که مثل محصول دوران نا آگاهی وعقب افتاد ه گی ذهنی مردمان روستا های دورازتمدن است ، همان طوری که مردم درکشورهای عقب مانده وفقر زده با خیالات واهی به دنبال خوشبختی میگردند ، درکشورهالی متمدن نیزین خصوصیات وجود دارد مثلا عده یی نعل اسپ را به موتر ، بایسکل ، دروازۀ ورودی خانه وحتی به تخت خواب وپایه میزنان خوری میخ میکنند امید وارند که با این کارهای شان به خوشبختی میرسند ، بعضی ها کــد ورا ازهرنوعی که باشد مثل حلوا کـد و( دارای رنگ نارنجی وپوست نرم ) آش کـدو( دارای رنگ آبی مایل به زرد کاهی وسفیدی ) چوب کـدو( دارای خط زرد وسبزمخلوط ازبالا به پا ئین با پوست سخت وسفت ) که همه آنها درکشورهای شرقی وآسیائی بحیث غذای مفید وملین ضد یبوست وقبضیت وضد مرض لرزش دست ، سر ، وسایر اعضای وجود آنرا میخورند دراروپا این کدوهارا ازهر نوعی که بدست آوردند ویا خریدند درپهلوی دروازه ورودی خانه خود میگذارند ومیگویند این کدو خوشبختی می آورد ، بعضی ها معتقد اند درآخرین دقایق نزدیک به ساعت دوازده بجه شب آغازسال نو هرکس که به خورد ونوش بپردازد خوشبختی نصیبش میگرد د واگر جوان باشند زود تربه مقصد ازدواج ، به پیدا کردن همسر مهربان مطابق میل شان نایل میشوند ، تا جائیکه به مشاهده میرسد درمورد رسید ن به خوش بختی نقاط نظر مشترک بین افراد واشخاص یا وجود ندارد ویا کمتر وجود دارد مثلا یک سرمایه داربدست آوردن مفاد خارج ازتصورش دریک معامله تجارتی را ممکن است خوشبختی تلقی نماید درحالیکه یک آدم متصوف تارک دنیا وما فیها درخاک نشستن وروی فرش بوریا لمید ن را خوش بختی میداند ، دریگ جنگ نظامی پیلوت وقتی خودرا خوشبخت میداند که پس ازبمبارد مواضع دشمن و وارد کردن تلفات زیاد به آنها زنده وسلامت به قرار گاه نظامی اش بازگرد د ، درحالیکه دشمنان او ، این پیلوت طیاره بمبارد اورا با راکت ودافع هوا سقوط بدهند خودرا خوشبخت خواهند انگاشت ، درتبصره مذهبی مسلمانان آمده است وقتی صحابه یی ازپیامبراسلام پرسیدند چه قسم آدم را میتوان خوشبخت گفت ( محمد ص) فرمود ( مسلما نی که زن نیکو سیرت ونیکو صورت دارد درجمله خوشبختان میباشد ) شاید ازهمین سبب است که سعدی گفته است ( زن بد درسرای مرد نیکو + اندرین عالم است دوزخ او) دربا ب اینکه چگونه آدمی خوشبخت میباشد ازعلی خلیفه چهارم اسلام نیزپرسیده اند اوگفته است : خوش بخت کسی است که اسپ خوب داشته باشد ، این نقاط نظرهای مختلف درمورد خوشبختی میرساند که رسیدن به خوشبختی وخوشبخت بود ن ازدیدگاه مختلف متفاوت است ،
فلسفۀ آذین بستن درخت ناجو : دربعضی نوشته های تاریخی آمده است زمانی که نفوس مسیحیان درآلمان نظربه سال های قبل بیشتر گردید بناءً ازقرن 12میلادی به بعد به آذین بستن شاخه درخت ویا خود درخت ناجورواج یافت وروزی را بنام کرستمس ویا روز اول سال نو درگرد این درخت تزئین شده گرد آمده شاد مانی مینمودند ، میخواند ند ومیرقصید ند که قبل ازان این کار را نمیکردند ، دران زمان که آلمان بنام پروس یاد میگردید آلمانی ها درختی را که درمحوطه خانه شان بود آذین بندان مینمودند اما بعد ها با رنگ گیری ازدیگران به آوردن درخت کوچک ناجو درداخل خانه وتزئین نمودن آن عادت کردند وبرخی خانواده های فقیر که درروستا ها دسترسی به برق وگروپ های برقی نداشتند به شاخه های درخت تکه های سرخ وسبزمی بستند وقتی ازطرف شب چراغ ویا آتش را درزیر آن روشن میکردند رنگ سرخ وسبزآن جلا وتلالو میداشت وسبب خوشی خاطرآنها میگشت وا فرا د خانواده با شاد مانی وسروربه رقص وپایکوبی می پرداختند آنها همیشه ازخدای خود درجریان دعا ونجوا مطالبه مینمودند که به کشورشان صلح وثبات دایمی وعدالت برقرار گرد د و هیچ دستی برسردیگری برای سرکوب بالا نشود ، فلسفه تکه سرخ بمعنی بیزاری ازجنگ وتکه سبز بمعنی علاقمندی به پیشرفت وبرومندی بوده است ، روشن کردن گروپ های خورد وبزرگ برقی تزئینی درخت ناجو نیز دارای معنی خاص بوده است که هنوزهم تقریبا همان معنی را دارد
مثلا گروپ های کوچک سمبول نسل فراروینده وروشنضمیر، لمپ های کلان سمبول پیشوایان ومراقبان این نسل روینده ورشته های سیمی ارتباطی بین آنها سمبول برقراری روابط متداوم مردم وکتاب مقدس شان بوده است ، امپراتوری بزرگ انگلستان درسال 1860م دستورداد تا درخت ناجورا بنام سمبول نیکبختی برای نخستین باردر25 دسامبرتزئین نمودند ودرگرداگرد آن به رقص وپای کوبی وخور ونوش دسته جمعی پرداختند وبعد ازا ن ، تزئینات درخت ناجو در روز کرستمس درکل اروپا وسایر کشورها رواج یافت ، خانواده های مسلمان ساکن درکشورهای مسیحی مذهبان نیزازلحاظ اینتی گراتسی ونسبت داشتن روابط همیشگی ودوستانه با مردمان محیط زنده گی شان تمام مراسم کرستمس را مانند خود مسیحیان انجام میدهند تنها خوراکی که درچنین روز می پزند با شهروندان کشور مزبان فرق میکند زیرا درهرخانواده نظربه عادت ، خوردنی ها ی خاص دوست داشتنی خودشا ن را پخته مینمایند ،
معنی کرستمس وارزش 25 دسامبر : کرستمس درفرهنگ قدیم ، واژۀ بومی های انگلو ساکسون قلمداد گردیده وجمعیت وجماعت معنی شده است اما امروز دراروپا همه میگویند کرستمس بمعنی جشن تولدی عیسی مسیح است ، کرستمس یا جشن تولدی عیسی مسیح همه ساله توسط مسیحیان برگزار میگرد د که این روز به عقیده بسیاری ازمسیحیان مصادف بروزبیست وپنجم د سامبر میباشد ، درمورد روزوساعت تولد عیسی مسیح درکتاب مقدس مسیحیان مطالب مشخص وروشن وجود ندارد اما درانجیل متی آمده است (عیسی درایام هیرودیس پاد شاه دربیت اللحم تولد یافت -- آیه اول - باب دوم - انجیل متی ) دربعضی ازنوشته های مذهبی مسیحیان بعدازتحقیقات زیا د درباره هیرودیس پا د شاه اسرائیل نتیجه گیری کرده اند که روزبیست وپنجم د سامبرمصا د ف بروزتولد عیسی میباشد ، مردم درزمان امپراتوری روم شرقی درآسیای صغیر یا تورکیه امروزی طبق نجوم رومی روزتولد عیسی را تاسال 336م مصا د ف بروزششم جنوری می پنداشتند همچنان کاتولیک های روم غربی ششم جنوری را علاوه برروزتولد عیسی ، روزتعمید عیسی توسط یحی تعمید دهنده تلقی میکردند بناءً روزششم جنوری را بعنوان روزتولد وروزتعمید عیسی تجلیل مینمودند ، درقرون وسطی انگلیس ها 25 دسامبر را بنام روزتولد عیسی واول سال نوعیسوی تجلیل میکردند ، ازاختلاف نظرها درمورد روزتولد عیسی واول سال نو دربین اروپائی ها معلوم میگرد دکه درهرموردی بین ایشان جاروجنجال هائی وجود داشته هیچ یک ازکشورها ورهبران آنها مانند مردمان کشورعقبمانده مثل افغانستان با فرهنگ تحمل کمترآشنابوده با روح تها جمی خود خواهانه مثل مرد ما ن ناسالم عمل میکردند ومقامات هیچ کشوری نمیخواسته زیر بارمقامات کشورهای دیگرقرار بگیرند وهمیگونه حالت ها وموقعیت هارا درافغانیتان میگویند ( توکیستی که مه نیستم ؟ ) بعد از آغازقرن شانزدهم است که درتاریخ بنام دوره رنسانس وتجدید حیات مسمی گردیده اختراعات واکتشا فا ت رویکار آمده روبه اوج نهاده است ودرمناسبات تجارتی ، سیاسی وفرهنگی مردمان وکشورهای اروپائی تغیرات شگرفی روی داده وجوهات مشترک فکری تقویت یافته اشت ، همین امر سبب شده کاتولیک های جهان، اول جنوری را بحیث اول سال پذیرفته اند ، سکا تلـند ی ها که خودرا کشور مستقل وغیر وابسته میدانسته اند درسال 1660م اول جنوری را روزآغازسال قبول نموده اند ، به تعقیب آن درهمان سال دنمارکی ها وپروسیها یعنی آلمانی ها ، اول جنوری را بمثابه روزاول سال پذیرفته اند ،
درسال 1752م انگلیس ها که دران زمان انگلو ساکسون یاد میشده اند اول جنوری را بعنوان روزاول سال قبول نمودند به تعقیب آن درسال 1753م سویس وروسیه تزاری اول جنوری را بصفت اول سال پذیرفتند ، بعدا این سلسله ادامه یافت تا همه کشورها با پیروی ازتصامیم همدیگر، روزاول جنوری را تا آغاز قرن نوزدهم میلادی بحیث روزآغازین سال قبول نمودند حتی ازان به بعد درجاپان سه روزاول ماه جنوری هرسال بعنوان جشن سال نو رسماً تجلیل میگرد د و ما نند شرقی ها خانه تکانی ، صفائی خانه ، تحفه د ا د ن به همدیگرونوازش خوردان وکوچکتران رواج دارد ، تنها چین ازسایرین پیروی نکرده و هنوزسال نو خود را از15 جنوری آغازمینما ید ، یک کلتورمشترک بین شرق وغرب وجود د ا رد وآن اینکه :متولدین هرماه به تعبیر افسانوی دارای شخصیت وموقعیت سیاسی واجتماعی خاص میباشند حتی درکشورهای شرق وغرب درمجلات پرتیراژخواندنی وکتب خاص مطالعوی درمورد چگونه گی شخصیت وکرکترآدم ها که درکدام روز وکدام ماه متولد شده اند توجیهات روان شناسانه یی داده شده است که بسیاری ازمطالب این نوشته ها درباب آدم ها که هریک ازاین 12ماه سال تولد شده وهرماه یک نام مخصوص داردصدق میکند مثلا میگوید شخصی که درماه جنوری سال سگ تولد شده باشد دارای فلان کرکتر وشخصیت بخصوص میباشد ، ارزش شب یلد ا : شب یلدا که بمعنی تاریک ترین شبها معنی شده است درنزد مسلمانان ارزش ومرتبت خاص دارد که حتی درچنین شبی درخاواده یی دخترتولد شود نامش را( یلدا ) میگذارند ، زردشتی ها معتقد اند که شب یلدا طولانی ترین وآخرین شب تاریک فصل پائیزی است که مصادف به روزکرستمس مسیحیان میباشد وآنرا بنام شب یلدا گرامی میدارند وتجلیل میکنند تعبیر زردشی ها این است میگویند شب یلدا بحیث آخرین ودرازترین شب تاریک درمدارقرار گرفت بمعنی نوید ازآینده روشن است که درقبال آن خودنمائی میکند وجای این یلدا وتاریکی را میگیرد واین روشنی همان خورشید تابان است که بر تاریکی ها غلبه میکند و درآئین زردشتی ومیترائیزم شب یلدا آغازین لحظات آفرینش کائنات است ازاین سبب شب یلدا درنزد آنها جایگاه خاص دارد
( ختم )
20/ 12 / 2006 میلادی
منبع ومؤخذ : آرشیف شخصی وریفرنسها
ایمیل آدرس : sasdolati@hotmail,com
ویب آدرس: dolati23.blogspot.com