سید احمد شاه د ولتی فاریابی
۰
۱
/ ۲
/ ۲۰۰۶
حركات مذهب ستیزی خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشراست
****************************************************
مقدمه :
مقوله های مشهوری از دانشمندان سلف بیاد گار ماند ه است مثل :
انسان آزا د خلق
شده وباید آزاد زند ه گی بكند.
انسان آزا د ا
ند یش د رهر جاكه با شد طرف حمایت قرار میگیرد.
آزا دی بیان
وقلم باید محترم شمرده شود.
آزادی بیان
ومطبوعات اساس دموكراسی را تشكیل مید هد وده هامطالب دیگر ...
اما انسانها
برای استفاده درست ازاین آزا دی ها قوانین ومقرراتی وضع نمود ه ا ند كه عدم ا
نقیاد به آن سبب بروز ناهنجاری ها ، زایش وافزا یش ا نار شیزم د رجامعه گرد یده
به ا صول همزیستی مسالمت آمیزكه اصل مهم منشورسازمان ملل متحد ا ست ضربه وارد
مینماید . ازهمین سبب ا ست كه تمام جهات ا ین اصل علاوه برآنكه د رمنشورسازمان
ملل به روشنی توضیح گردیده د راعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به وضاحت به آ ن توجه
جهانیان جلب گرد ید ه ا ست كه چند ماده آن به ارتباط خشونت های اخیر ناشی از
انتشار دوازه كاریكاتورد ر، دنمارك وچند كشور دیگر اروپای غربی كه به
( محمد ص) پیامبر اسلام نسبت دا د ه شد ه ا ست به بررسی گرفته میشود
مفهوم آزا دی به اتكای اعلامیه جهانی حقوق بشر :
آزادی انسانها
بروی زمین باوضع مقررات وقوانین د رسطح ملی وبین المللی توسط پیشگامان جامعه
جهانی بحیث یك حصار به ظاهر نامرئی كه حتی باچشمان باز د یده نمیشود محدود
ساخته شده ا ست كه تنهاافكارووجدان بیدار انسانها به آن منهمك گرد ید ه آنهارا
وادار به خود داری ازحركات ناهنجار مینماید .وا ین حركات دور ازناهنجاریها بنام
اخلاق اجتماعی یاد گرد ید ه انسانهای باوجدان ، خود رامقید به اجرا ، وعملی
نمودن آن می پندار ند وانسانهای شرور و وجدان خفته نیزكه جزء جامعه جهانی بشمار
میروند مجبور ساخته میشوند از این قوانین موضوعه كه به خیر وصلاح جامعه
بادرنظردا شت خصوصیات مذاهب گو نا گون مربوط به تبار وزبانهای متنوع كشورهای
مختلف جهان برای تامین امكانات زیست باهمی ومسالمت آمیز انسانها كه دارا ی
كركترهای خاص خود اند،نافذ گرد ید ه است ، پیروی نما یند ود رصورت عدم اطاعت
ازآن، طبق مواد مندرج د راین قوانین مجازات میگرد ند.
اعلامیه جهانی حقوق بشر
یكی ازقرار داد های اجتماعی ومیثاقهای بین المللی است كه بتاریخ دهم دسامبر سال
یكهزار ونهصد وچهل وهشت میلادی انتشار یافت و به منصه اجرا گذا شته شد كه ملت
های كلیه كشور های جهان مكلف به پیروی ازاحكام مندرج د رآن اند كه عدم مراعات
احكام این اعلامیه نقض حقوق بشر تلقی گرد ید ه ناقضین را به پیامد های ناگوار
مواجه میسازد .د رمقدمه این اعلامیه آمده است :(لازم است توسط روابط دوستانه
بین المللی رامورد تشویق قرار داد ) بناء ً هرشخصیكه بنام آزادی بیان باكردار
وگفتار موهن به هم كیشان وناهم كیشان بخصوص به پیامبران یكتاپرستان (اعم
ازمسلمانان ومسیحیان )قدم به میدان بگذار ند ، درحقیقت نه تنها رشته های روابط
دوستی بین المللی پیروان مذاهب گوناگون را بامقراض نابخردی قطع مینمایند بلكه
ویروس خطرناك واگیر وایپیدیمیك نفرت یك گروه مذهبی را علیه گروه مذهبی ديگر می
پرا گنند كه این ایپیدیمی نفرت د رهرگوشه جهان كه اتفاق بیافتدمثل سیل توفنده
آسیب های غیر قابل پیش بینی وآشوبهای متباهی رابه وجود خواهد آورد كه باتلفات
جانی ومالی دوراز جبران همراه خواهد بود.بنا ء ًنباید باكبریت وبنزین بی
پروابازیكرد وعامل تباهی شد
.
د رپاراگراف
اخیرمقدمه اعلامیه حقوق بشر آمد ه است :( مجمع عمومی ، این اعلامیه جهانی را
آرمان مشترك برای تمام مردم وكلیه ملل اعلام میكند تامجموع افراد وهمه اركان
اجتماع ، این اعلامیه را دائماً د ر مد نظر دا شته باشند ومجاهدت كنند كه
بوسیله تعلیم وتربیت ، واحترام این حقوق وآزادی هاتو سعه یابد وبا تدابیر
تدریجی ملی وبین المللی شنا سائی واجرای وا قعی وحیاتی آنها چه د رمیان خود ملل
عضو وچه د ربین مردم كشور هائیكه د رقلمروآنها میبا شد تامین گردد) مطبوعات
دنمارك وسایر كشورها كه مغایر باهدایات اعلامیه جهانی حقوق بشر اقدام به انتشار
دوازده كاریكاتور موهن به پیامبرمسلمانان نموده است به هیچصورت نمیتواند زیر
چتر آزادی بیان كه حدود وثغور آن با وضع قوانین گوناگون د ركشورهای جهان تعیین
گردید ه ا ست خود راپنهان نمایند. پرحرفی وتلاش دراین راه برای پنهان ماندن ،
بمثابه مرغ صحرائی خواهد بود كه هرگاه شخصی رادید واحساس خطر نمود سر خود را به
برف پنهان مینماید تا ازنظر پنهان بماند
!!
د رماده اول
اعلامیه جهانی حقوق بشر آمد ه ا ست: (تمام افراد بشرآزاد بدنیا آمده اند واز
لحاظ حیثیت وحقوق باهم برابر اند ) محمد پیامبر اسلام وسایر پیامبران الهی كه
ازلحاظ عقاید مذهبی بالاتر ازانسانهای روی زمین قرار دارند هیچكس حق توهین به
آنهاراندارند ، بالفرض شخصی پیدا شود وبگوید كه پیامبران نیز بالاترازماانسانها
نیستند ومدتی بروی زمین زیسته فنا گشته اند ، درهمچو صورت نیز طبق احكام
اعلامیه جهانی حقوق بشرهیچ شخصی حق اها نت به آنهاراندارد . توهین به آدرس(
محمد ص) یا پیامبران دیگر به هر شكل وفورمی كه با شد خلاف این ماده اعلامیه
حقوق بشراست .
د رماده ششم
اعلامیه حقوق بشرآمده است (هركس حق دارد كه شخصیت حقوقی او د رهمه جا بعنوان یك
انسان د رمقابل قانون شناخته شود ) ازلحاظ اعتقادات مذهبی مسلمانان ومسیحیان كه
بصورت كل یكتاپرستان خوانده میشوند پیامبران ازلحاظ برقرار بودن روابط روحانی
بین آنها و آفرید گارعالم ، ماورای قوانین موضوعه بشری پندا شته میشوند وآنچه
این پیامبران بنام كلام ربا نی به پیروان خود عرضه نموده ، ایشان را به پیروی
ازآن وادا شته ا ند خود منبع قوا نین بشری د رروی زمین محسوب میگردد . بنا ء ً
حتی ازدید گاه ا فراد لامذهب نیز كه به پیامبران ارجی قایل نیستند به موضوع
مورد بحث نگریسته شود مجازنیستند باحرف یاعمل به آدرس آنها اها نت را توجیه
وارایه نمایند زیرا كه این لامذهبان نیز مكلف به اطاعت ازقوانین بین المللی
وقوانین كشور خود هستند ودرقوانین هیچ كشوری توهین به انسانها مجازشمرد ه نشده
است . ازاین لحاظ میتوان گفت توهین به اشخاص نه د رقالب همزیستی مسالمت آمیز
میگنجد ونه د رقالب دموكرا سی ومدرنیته گنجایش دارد . توهین انسان چه به الفاظ
وچه باترسیم كاریكاتور ، د رجمله اخلاق نا شایست ونا پسند محسوب میگردد كه قلم
به د ستان وچیز فهمان نبا ید به لجن این بد اخلا قی خود را بیالا یند وبه شخصیت
معنوی خویش ودیگران زیان وارد نمایند .
د رفقره ( ب )
ماده بیست ونهم اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است : ( هركس د راجرای حقوق وا
ستفاده از آزادی های خود فقط تابع محدودیت هائی است كه بوسیله قانون ، منحصرا ً
بمنظور تامین شنا سائی ومراعات حقوق وآزادی های ديگران وبرای رعایت مقتضیات
صحیح اخلاقی ونظم عمومی ورفاه همگانی د رشرایط یك جامعه دموكراتیك وضع گرد ید ه
ا ست ) این متن اعلامیه جهانی حقوق بشر ، تمام افرادی را كه د رمسئله انتشار
كاریكاتور، نسبت داده شده به )محمدص( پیامبر اسلام ، به آزادی بیان تكیه نمو ده
خواسته اند این بداخلاقی شان را مستور نگهدارند بااعلام غیر مجاز بودن استفاده
ازآنچه مغایر احكام میثاق های بین المللی باشد محكوم مینماید وآنهاراوادار
میسازد جدا ً ازآزادی بیان طوری ا ستفاده ننمایند كه آزادی وعقاید دیگران را
اخلال نماید د رغیر آن بعنوان ناقض حقوق بشر وضدآزادی عقیده وبیان معرفی
ومجازات خواهند گرد ید .
كاریكاتور وشیوه كار بردآن :
استفاده
ازكارتون وكاریكاتور، د ربیان حقایق د رزمان حاكمیت زورگویان در قرن شانزدهم
میلادی كه بعد هادوره رنسانس نام گرفت به وجود آمد ، لیونارد اونچی و
رافایل رومی
ازپیشگامان این ژانر ا د بی وهنری دردوره رنسانس شمرده میشوند كه مقام شامخ شان
را درین عرصه مدت ها حفظ نمود ند .نویسنده گان آن زمان نسبت موجود قیودات د
ربیان حقایق وكا ستی های جامعه كه نمیتوا نستند باقلم وزبان آن را بیان نمایند.
باكشیدن كاریكاتورهای مختلف نقایص جامعه را برملا میساختند كه چهره های تصویر
شده د ركاریكاتور ها مشابه چهره وقیافه هیچ یك از زورگویان مستبد را بصورت واضح
تمثیل نمیكرد واین نوعی بیان حقایق وگریز ازستم حاكمان آن زمان بود كه همین ظرا
فت نهفته د ركاریكاتور بود كه نظرمظلومان ود شمنان مستبدان را بخود جلب نموده
به آهسته گی جای تبلیغات مخرب علیه حا كمان دیكتاتور را ا شغال نمود درآغاز قرن
بیستم رقابت های ایدیو لوژيك درمورد ایجاد سیستم های دولتمداری بین پیشگامان
كشورهای جهان به وجود آمد ه بود كاریكاتور وكارتونها باتصویر روشنتر ازگذ شته
ها د رمطبوعات اشاعه یافت ، حلاوت این ژا نر ا دبی وهنری حقایق نهفته د رظرا فت
كاریكاتور ا ست وا گر كاریكاتور ها باچهره وقیا فه اشخاص معینی به وضاحت بقسم
عریان به تصویر كشیده شود وآنچه د رآن نهفته ا ست به زبان وقلم نیز درپای
كاریكاتور بیان گرد دازیكطرف تشنج بار می آورد . وازجانب دیگر حلاوت آن كاهش می
یابد ، دركاریكاتور هامعمولا ًچهره وقیافه افراد زنده كه بعضی اعضای بدنش بصورت
مبالغه آمیزكوچك ویابزرگ نشان داه میشود .قاعدتا ًبیان آنچه با قلم وزبان ممنوع
وخلاف قانون بحساب می آید بیان آن باتصویر وكارتون وكاریكاتور نیز ممنوع میباشد
.كاریكاتور از لحاظ سیاسی وسایل تبلیغاتی موثر علیه شخصی كه هدف قرار داده
میشود بسیارموثرا ست مثلا ً د ریك جامعه اسلامی برای ضربه زدن به محبوبیت یك
شخص كاندید در انتخابات به تصویر كشیدن آن به قسم كاریكاتور كه بوطل شراب را
درد ست داشته باشد موثرتر ازیك هفته تبلیغات علیه او خواهد بود . واورادر نزد
مردم منفور خواهد ساخت بنابه همین دلیل سیاسی ا ست كه مسلمانان می پرسند
روزنامه jylland boston
دردنمارك
ومطبوعات اروپا به چه منظور این كاریكاتور هارا باتصویر خیالی دورازواقعیت تهیه
وبه نشر سپر ده اند !! ونتیجه گیری شان توهین به پیامبر اسلام درپنجاه وهفت
كشور ا سلامی وغیر اسلامی ا ست كه تعداد شان به یك ونیم میلیارد نفر میرسد
اكنون این سوال وجود دارد كه ازبه نمایش گذاشتن این كاریكاتور های خلاف واقعیت
چه هدف سیاسی پشت پرده نهفته است واینكه یكی ازاین كاریكاتور ها بالنگی وعمامه
كه یك بم دران نهفته است چه پیامی را به بیننده گان میرساند !! درحالیكه(
محمدص) چهاده قرن پیش ازدارالفنا رحلت نموده است
.
دوازده
كاریكاتوریكه به پیامبر اسلام نسبت داده شده ا ست بتاریخ دهم ماه سپتامبر سال
دو هزاوپنج میلادی به روزنامه (یی لند بوستون) دردنمارك انتشار یافت كه به
روزنامه )كرون(د رسویدن اقتباساً نشر گردید كه باواكنش های مسلمانان این دو
كشور وسایر مسلمانان دربرخی ازكشورهای اسلامی همراه بود اماچاپ مجددا ین كارتون
هادریك نشریه دیگر سویدن بنام
sonskadapiladet
وروزنامه ناروژی بنام
magazint هیاهو
برپا نمود ، چاپ این كاریكا تور های جنجال آفرین در روزنامه هفت كشور دیگر ارو
پای غربی كه بنام دفاع از آزادی بیان ومطبوعات منتشرگردیداحساسات خفته مسلمانان
رابیدار نمود وسبب گردید ، اعتراضات مسلمانها شكل همبستگی مذهبی بین المللی به
خود بگیرد . وزرای خارجه هفده كشور متحده عربی ازدولت دنمارك خوا ست : آ نا
نیكه كاریكاتور راتهیه ومنتشر ساخته اند باید مجازات شوند . عمرو موسی رئیس
اتحادی عرب ازرسانها ومطبوعات اروپائی نسبت نشر این كاریكاتور های جنجال بر
انگیزشدیداً انتقاد نمود . همچنان هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام
درایران روزجمعه درحضور ده هاهزارنفر شركت كننده گان به نمازجمعه ضمن سخنرانی
سیاسی مذهبی اش خطاب به دولت های مدافع آزادی درارتباط به انتشار كاریكا تور
های موهن گفت آزا دی برای شما ها تا این مقدار ا ست كه مقد سترین موجود دنیارا
مورد اهانت قرار میدهید آزادی برای فرد فرد مسلمانان ا ست كه علیه شما در تمام
جهان وارد عمل شوند بعد ازنمازجمعه هزاران تن در جاده های شهر های مختلف ایران
د ست به تظاهرات اعتراز آمیز علیه كشورهائیكه مطبوعات شان كاریكا تور های نسبت
داده شده به پیامبر اسلا م را انتشار داده بود ند شعارهائی سردا دند . ایرا نی
های خشمگین غیظ وغضب شان را به سیاست ایالات متحده امریكا نیز تبارز دادند
وبیرق امریكا رابه آتش كشید ند وشعار های مرگ بر امریكا واسرائیل راتكرار
نمودند . تظاهرات اعتراض آمیز درپاكستان ، اندونیزیا ، كشورهای عربی واسلامی
دیگر نیز صورت گرفت ، اندرس فوگ را سموسن صدر اعظم دنمارك زیر تاثیراین
اعتراضات گسترده مسمانها قرار گرفته نسبت انتشار این كاریكاتور ها ازجهان اسلام
عذر خواهی نمودوگفت ما دشمن اسلام نیستیم .باید این مسئله ازراه گفتگو حل شود ،
او قبلا ًازطریق شبكه تلویزیونی العربیه به صراحت گفته بود: دولت دنمارك به نشر
كاریكاتورها نقش ندا شته است . با آنهم درلبنان وسوریه سفارت خانه های دنمار ك
به آتش كشیده شد ، یك مقام دنماركی گفت حدود هشت ملیون دالر خسارات مالی ناشی
ازبه آ تش كشیده شدن سفارت خانه ها وارد گردید ه است . درفراسه نیزنسبت چاپ
كاریكاتورهای جنجال برانگیز مدیر مسؤل روزنامه فرا نس سوار
)france soiar(
ازوظیفه منفك گردید. سفیر دنمارك كه ازطرف وزارت خارجه ایران درارتباط به
انتشاركاریكاتورهای موهن احضار گردیده بود اظهار دا شت كه مدیر مسؤل روزنامه
jyland boston
ازوظیفه منفك گردید . اوممكن است برای فروكش دادن غیظ وغضب مسلمانان ازوظیفه
برطرف گردیده باشد .بعضی روزنامه های اروپا نیز كه د رآغاز بعنوان همبستگی
خواستند هنگامه برپانمایند اما باملاحظه اوضاع متشنج درجامعه اسلامی واعلام
تحریم های خرید واستفاده ازكالاهای دنماركی ازطرف كشورهای اسلامی عقب نشینی
كرده ، راه های مسالمت جویانه یی را در پیش گرفتند ، ازطرف هالند تعدادی
ازپیشگامان مسلمانهای ساكن درآن ازطرف برخی مقامات دعوت گردیده به آنها اجازه
داده شد تا در باب آنچه كه ازنظر شان ناشایست ا ست بادیگران وباهمدیگر به گفتگو
بنشینند وبحیث پیشوایان مذهبی راه معقول وصواب را در نظر بگیرند .گفته میشود
درهالند چها رصدوپنجاه مسجدوحدود یك ملیون مسلمان وجود دارد . خانم دوكتور
كلاوسن متولد دنمارك كه درباره پانزده ملیون مسلمان های اروپای غربی وروابط
آنها باهمدیگروروحیه تطابق به محیط زنده گی شان كتاب تالیف نموده است میگوید :
مسلمانهائی كه ازكشور های مختلف اسلامی به اروپا بحیث پناهنده ومهاجر زنده گی
مینمایند قدر آزا دی هائی را كه دراروپا وجود د ارد میفهمند اماآنچه درعراق
وفلسطین میگذرد خشمگین انداومیگوید به تمام پارلمانهای اروپای غربی تنها سی
نفرازمسلمانان راه داده شده اند وپیشنهاد مینماید كه این معادله باید تغیرنماید
. اومیگوید درنتیجه تحقیقات معلوم گر دید ه كه تعدادبسیاركمی ازمسلمانان به
خشونت وافراطی گری كشیده شده اند. دراین سخنان خانم كلاوسن این پیام نهفته است
كه او تلویحاً گفته است بیشتر مسلمانان د رپارلمان وسایر ارگانهای انتخاباتی
باید مجال انتخاب شدن وانتخاب كردن را دریابند وبه آنان توجه گرد د، عدالتی كه
د رآرمان دموكرا سی وجود دارد بمانند روشنی خورشید بر همگان بصورت یكسان
ومساویا نه بتابد .
محمد نخیره
الظاهری وزیر عدلیه متحده عربی انتشار كاریكاتور نسبت داد ه شده به پیامبر
اسلام رانوعی تروریزم فرهنگی د رلفافه آزادی بیان د رسیستم دموكرا سی توصیف
نموده وآنرا محكوم كرده است .طبق نشرات رسانه ها بعضی ازمطبو عات جهان اسلام
نیز با نشر مطالب گوناگون درباره كاریكا تور های موهن وا كنش نشان داده
ومسلمانها دركشورهای مختلف به تظاهرات اعتراضیه پرداخته ا ند كه در تظاهرات
افغانستان ده نفر كشته شده وحدود پنجاه نفردرزدوخورد باپولیس زخمی گر دید ه اند
.درشهرمیمنه مركز ولایت فاریاب حدود یكهزار نفرازمسلمانهای خشمگین باكوكتل
ملاتوف بالای ادارات پولیس وسربازانisaf
حمله ورگردیده
بعنوان انتشار دهنده گان كاریكاتور های موهن شعارهای سردادند مقامات گفتند مدتی
اوضاع ازكنترول خارج گردید وطیاره های
f16 درفضای شهر
میمنه به پرواز درآمده به گشت زنی آغازنمود درقندهار نیز وضع امنیتی تاحدی مختل
گردیده مؤقتاً حالت اضطرار اعلام شد ، زمانیكه آتش تظاهرات ضد مطبوعات ونشرات
دنمارك مشتعل ومشتعلترمیگشت بیست و پنج نفر به ظن د ست داشتن به حمله تروریستی
درد نمارك بازدا شت گرد ید ند كه این عمل نیز د رامر افزایش تشنج اثر گذا شت
وبمثا به آن شد كه بالای آتش بنزین پاشیده شود . تعدادی از افراد مسلح نقاب پوش
دفتر محلی اتحادیه اروپاد رغزه راكه فعلا ًبه فلسطین تعلق دارد محاصره نموده به
آنها فشار آورد ند : كشورها ئیكه ازنشر كاریكاتور حمایت نموده اند باید ازجهان
اسلام معذرت بخواهند . ازهمه مهمتر اینكه پارلمان بریتانیا تصمیم به تصویب
قانونی اتخا ذ نمود تا حركات ضد مذهبی راجرم بشمارد كه د راین صورت ازمذاهب
گوناگون موجود در بریتانیاحمایت صورت گرفته وتبارز احسا سات ضد مذهبی ازسوی
هرگروه قومی یامذهبی كه انجام میگیرد جرم شناخته شده مجازات خواهد گرد ید .
حامد كرزی رئیس جمهور افغانستان قبلا ًگفته بود اگراسرائیل دولت مستقل فلسطین
را برسمیت بشنا سد دولت اسرئیل رابرسمیت خواهد شناخت این گفته او مثل د نده
برقی جامعه عرب بخصوص مقامات كشورهائیكه را كه با ا سرائیل خصومت آشتی ناپذیر
دارند تكان داده میزان محبوبیت آنرا دربین این كشور ها پائین آورده بود ازهمین
سبب وقتیكه كرزی درارتباط به نشر كاریكاتورهای جنجال آفرین به خبرنگاران در
كوپنهاگن پاسخ میداد د رمقابل این سوال كه نظرش بحیث رئیس جمهور یك كشور اسلامی
درمورد كاریكا تورهای نشرشده دردنمارك وكشورهای اروپا ئی چیست گفت دردنیای
دموكراسی آزادی بیان ومطبوعات وجود دارد واین قابل اعتراض نیست از ا ین گفته او
درجامعه عرب واسلام موجی ازاعتراض علیه او بروزنمود. طبق نشرات رسانه هاپارلمان
كویت فیصله نامه یی راصادر نموده كه درآن آمده است مبلغ سی ملیون دالر را كه
قرار بود به افغانستان كمك شود معوق بماند واز كشور های اسلامی نیز تقاضا شده
كمك های ما لی خود به افغانستان را معطل نمایند . حامدكرزی كه مشوش گرد ید ه
بود وقتی ازسفر اروپا به كابل برگشت چاپ كاریكاتورهای موهن را كه به پیامبر
اسلام نسبت داده شده به شدت محكوم نمود، متعاقب آن شورای علمای افغانستان
وپارلمان آنكشور نیز آنرا محكوم نمود ند . درچندین شهر وروستای افغانستان
تظاهرات خشونت بار براه ا ندا خته شد كه ده نفركشته وحدود پنجا ه نفر زخم بردا
شتند .دربیروت پایتخت لبنان ودر مشق پا یتخت سوریه سفارت خانه های دنمارك به آتش
كشیده شد كه ملیونها دا لر به آنكشورخساره وارد آمده وحكومت دنمارك مجبور گردید
كارمندان سفارت خود رابه دنمارك فرابخواند همچنان هفده كشور متحده عربی ، ایران
، اندونیزیا،پاكستان وتعدادی ازكشورهای اسلامی دیگر علاوه بر اعتراض های رسمی
وتظاهرات خیابانی تصمیم گرفتند روابط دیپلوماتیك خودرا بادنمارك قطع نمایند
وكالاهای تجارتی آنرا تحریم بكنند . ایالات متحده امریكا و بریتا نیا نیز چاپ
ونشر كاریكاتور هارا كه به پیامبر اسلام نسبت داده شده اشتباه توصیف نموده به آ
ن جد ا ً انتقاد كرد ند ، وزیر خارجه امریكا نشراین كاریكاتور هارا اهانت آمیز
خواند وگفت تحریك احساسات مذهبی وقومی غیر قابل قبول است . كوفی انان سرمنشی
ملل متحد نیز گفت من به حق آزادی بیان ومطبوعات احترام میگذارم اما آزادی بیان
قطعاً مطلق نیست ، آزادی بیان مستلزم مسؤلیت پذیری وداوری صحیح است .جك
استراوزیر خارجه بریتانیا ، اروماریتون عضو پارلمان فرا نسه وتعدادی ازشخصیت
های علمی سیاسی اروپا كه بمنظور حمایت ازنشر كاریكاتور های مورد بحث بااستدلال
های نادرست وزور گویانه قدم به میدان گذا شته بودند باا ستماع واكنش های مقامات
امریكاوبریتانیا خود را آهسته ازصحنه كشید ند وبهمدیگر باتبسم خجالت آور نگاه
كردند .
این موضوع نشان
داد كه مطبوعات اروپا نیز درمورد انتشار كاریكاتور های موهن حق بجانب نبوده
وازآزادی بیان ومطبوعات سوءاستفاده كرده اند وبا د رك نا درست ازآزادی بیان
ونشرات آ تشی افروخته اند كه رشته های استوار همزیستی مسالمت آمیز بین كشور های
مستقل جهان راكه عضو ملل متحد هستند آ گانه ویا ناآ گاهانه آ سیب رسانیده بین
پیروان مذاهب وكشور ها فاصله ایجا د نموده اند
.
آزادی بیان
ومطبوعات : این جمله ظریف وخوش آیند است اما گاهی افرادی مغرض به میدان می آیند
وازجملات آزادی بیان ومطبوعات بیدون توجه به حصارهای وضع گردیده برای ا ستفاده
درست ازآن، میخواهند طبق دلخواه خویش خارج ازحصار قانونی بصورت ماجراجویانه
وبزهكارا نه سود بجویند كه انتشار دوازده كایكاتور د رمطبوعات دنمارك وهشت كشور
دیگر اروپای غربی یكی ازاین نوع سود جوئی ها بشمار میرود . مسلمانها كه نسبت
برخورد های ناسالم بعضی ازافراد خشن د رمقابل اسلام حساس گرد ید ه آماده شده ا
ند بمنظوردفاع ازاعتقادات مذهبی خویش هر آن واكنش نشان داده اینگونه افراد را
وادار به خاموشی نمایند گاهی این واكنش ها باتلفات جانی ومالی نیز همراه بوده ا
ست .درماه اكتوبر سال گذشته دریك كلیسای شهر اسكندریه درمصر یك فیلم كه در یك
كلیسابه نمایش گذا شته شده بود وقتی ازمحتوای این فیلم مسلما نان مطلع گشتند
هزاران نفرد ربیرون ازكلیسا تجمع نموده د ست به تظاهرات اعتراض آمیز
زدندوبعنوان دفاع ازامور دینی شان مارش بسوی كلیسا را آغاز نموده بودند كه توسط
نیروهای امنیتی وپولیس محاصره شد ند كه برای متفرق نمودن ایشان پولیس ازگاز ا
شك آورودنده های برقی ا ستفاده كردند كه خبر نگاران حاضر درصحنه تعداد تظاهر
كنند گان را پنج هزار نفر تخمین زده بود ند . مسلمانها میگویند :حدیث ا زپیامبر
اسلام وجود دارد كه گفته اند : (برای اینكه دشمن رابشنا سید زبان اورا یاد
بگیرید ، به فرهنگ وكلتور او آشنا شوید ) اكنون یك ونیم ملیارد مسلمان
درپنجاوهفت كشوراسلامی وهمچنان دركشور های غیر اسلامی درپنج قاره جهان بصورت
همزیستی مسالمت آ میززنده گی مینمایند كه اكثراً باكلتور وزبان آنهاآشنائی
دارند ومیدانند كه با آنها چگونه كنار بیایند ویا درحین تعرضات بیجا ی شان
چگونه واكنش نشان بدهند واز حقوق وآزادی های مدنی ودموكراتیك خود مطابق قوانین
بین المللی چطوردفاع نمایند ... در روزنامه
france soiar
باسوء استفاده از آزادی بیان ومطبوعات نوشته شده است : (مجموعه كامل این دوازده
كاریكاتور بخاطری منتشر شد تا نشان داده شود كه در جامعه سیكولار تعصب مذهبی
جائی ندارد ) باید گفت جامعه سیكولار بمعنی جامعه ضد مذهب نیست .بلكه جامعه
سیكولار معتقد بودن جدائی دین وروحانیت ازسیاست و دولت ا ست یعنی روحانیون
وپیشگامان مذهبی كه دستورات الهی رابالاتر ازقوانین بشری میدانند برای حفظ مقام
منیع روحانیت مذهبی بیدون شركت نمودن در ارگان های دولت وسیاست كه بیشتر به
مناسبات دنیوی استوارا ست كوشابا شند. بنا ء ً درجامعه سیكولار ، تعصبات مذهبی
خلاف تصور روزنامه فرانس سوار نابود نمیشود بلكه موجود میباشد ودخالت در امور
سیاسی ازآنان گرفته شده است مثلا ً دركشور های اروپائی كه دولت های سیكولار
دارند ، علاوه ازمسلمانها وسایر مذاهب ، شاخه های متعدد مسیحیت قویا ً وجود
دارند كه تعصبات مذهبی آنان در تصمیم گیری دولت ها كاملا ً تاثیر گذار نیست
ودولت را در خدمت گرفته نمیتوانند مثلا ًتمام یكتاپرستان همجنس بازی را مغایر
قانون الهی وطبیعت میدا نند امادر بسیاری ازكشور های اروپائی قانون همجنس بازی
برسمیت شناخته شده است . پیروان مذاهب باتمام تعصباتی كه دارند درمقابل تصامیم
دولت ها نسبت منحصربودن وظیفه شان به امور مذهبی هیچگونه واكنش نشان نمیدهند
اماپیروان خود را هوشدار میدهند كه به همجنس بازی ، زنا، قتل روی نیاورند واز
دروغ گفتن ، مردم آزاری ، دزدی وكارهای ناشایست دیگر برحذر با شند وراه های
رسیدن به فردوس برین را با این اعمال زشت كه توسط شیطانها هرروزافزایش می یابد
كور نكنند . تركیه وكشورهای آسیای میانه وبعضی كشور های دیگر درافریقا وشرق
میانه نیز سیكولار هستند كه بردولت های شان نقش رهبری كننده ندارند ، دولت كار
خود را میكند وپیشوا یان مذهبی امور دینی خود را پیش میبرند ، تعصبات مذهبی
خودرا دربرابر هرگونه اقدام خصمانه دیگران بعنوان مقابله ومقاومت تبارز میدهند
. روزنامه frace soiar
درحالت عصبانیت
گفته است ماحق داریم كاریكاتور خدارابكشیم ... این نوشته ازلحاظ مذهب یكتا
پرستی مردود وكفر آمیزا ست ، اما ا ز نگاه لامذهبی وكسانیكه معتقد به هیچ دین
ومذ هب نبوده به اصطلاح غربی ها (فری ) هستند یك حرف عادی دور ازایراد ا ست
اماهمینگونه مدعیان كه خدارا ندیده ا ند واعتقاد به خداهم ندارند وحتی ازتوصیف
او نیز مطع نیستند معلوم نیست چه تصوری ازخدا خواهند دا شت و چگونه كاریكاتوری
را ارایه خواهند داد !! دولت فرانسه باملاحظه نشرات فرانس سوار وجنجال هائی كه
در قبال دا شت اعلام نمود : آزادی بیان ومطبوعات حق مسلم هرفرد ، دریك جامعه
دموكراتیك است اماباورها وعقاید مذهبی مردم باید محترم شمرده شود
.
پیامد های سوء استفاده ازآزادی بیان :
از آزا دی
بیان گاهی سوء استفاده میگرد د مثل انتشار كاریكاتورها ، ودربعضی مواقع مدا
فعان آزادی بیان ومطبوعات آشكارابر ضد آن قرار میگیرند كه درهردوصورت آن
آزادی بیان
وعقیده كه د راعلامیه جهانی حقوق بشر آمده ا ست نقض میگرد د . قراراطلاعات
رسانه های جمعی ، د رنتیجه تحقیقات مدافعان آزادی بیان این حقیقت روشن گرد ید ه
ا ست كه دولت های غربی ازجمله آلمان ، فرانسه ، وایالات متحده امریكا بعضی
اوقات محدود یت هائی را برای مهار نمودن آزادی بیان ونشرات رسانه ها اعمال كرده
ا ند . درامریكا برای رسیدن به این هدف به عده یی وظیفه سپرده شده ا ست تانرم
افزارهائی را بمنظور فلتریشن به ویب سایت كتابخانه ها وانترنیت نصب نمایند .
درماه نوامبر سال دو هزار وسه میلادی تلویزیون العر بیه به اتهام اینكه مطالب
تحریك آمیزمنتشر میسازد ازطرف شورای موقتی عراق كه تحت فرمان امریكا قرار دا شت
ممنوع اعلام گردید ، جلال طالبانی گفت به تلویزیون العربیه اجازه داده نمیشود
درعراق نشرات نماید . وقتی دراول ماه فبروری سال روان قراربود پریزیدنت بوش
گزارشات سالانه خودرا به كانگرس ارا یه نماید خانم سیندی شیهان كه دو فرزندش
دردوران ماموریتش درعراق كشته شده بحیث منتقد به سیاست های دولت بوش اجازه
یافته بودبه ساختمان كنگره داخل گرد د وآماده بود عرایض اعتراض آمیز خود را به
سمع اعضای كنگره برساند اماقبل ازآغاز سخنرانی بوش ، اورا بازداشت نموده مجال
سخن زدن را ازوی سلب نمودند
.
عمل ناشیانه نویسنده گان :
عده یی
ازنویسنده گان وژورنالیستان بعضی اوقات برای جلب توجه عموم وشهرت یافتن د ست به
ماجراجوئی هائی میزنند وغوغاهائی بالای خود برپا مینمایند وخودرا در محراق توجه
قرار میدهند . این تیپ نویسنده گان گاهی به اوج قدرت نیز میرسند مثل سلمان رشدی
كه بانوشتن كتاب آیه های شیطانی درسال نوزده هشتادونه میلادی ازطرف آیت الله
خمینی رهبر مذهبی ایران متهم به كفر گوئی شده برای قتل او درهر جائیكه باشد
جایزه پولی تعین گردیده بود ، پس ازآن سلمان رشدی درمحراق توجه روشنفكران غربی
قرار گرفته درسال دوهزار وسه میلادی بحیث رئیس اتحادیه نویسنده گان بیدون
مرزانتخاب گشت .
بعضی ازاین تیپ
نویسنده گان بجای كسب شهرت جان خود را ازد ست مید هند
مثل تنون خوخ
(tanungoog )
فیلم ساز هالندی كه به ا تهام اها نت به مسلمانان ازطرف یك مسلمان تندروافراطی
در روز روشن درهالند ترور شد كه قاتل بعدازمحاكمه به بیست سال حبس محكوم گردید
. برخی ازهمچو نویسنده گان ماجراجو بجای كسب شهرت به حد رسوائی بی آبرو میشوند
مثل دانیل ژورنالیست در نایجیریاكه درمورد یك دختر شایسته سال مطالب توصیفی
نوشته برای موجه نشان دادن این نوشته اش گفته بود حتی حضرت محمد نیز زنده می
بود این دختر شایسته سال را می پسند ید كه مسلمانهای نایجریا علیه این نویسنده
اعتراض نمو د ند كه آ شوب های مخاطره آمیزی رادرقبال دا شت ، نه تنها این
نویسنده شهرت خو ب نیافت بلكه ازشهرت قبلی خودنیز افتاد وبه نظرها منفور گردید
.
كارتونیست های
دنمارك نیز ازجمله نویسنده گان ماجراجو بودند كه به امید دست یافتن به شهرت
چشمگیر به این ابتكار ناپسند واعتراض آمیزوجنجال آ فرین د ست یازید ند كه در
نتیجه واكنش مسلمانان وعمل افراطی گرایانه عده یی از جوانان ملیون هادالر خساره
مالی به كشور كوچك دنما رك ونفوس پنج ملیونی آن وارد آمد كه حتی كارتونیست
هاوناشران آن با آنكه ازعمل خویش نادم گردیده از جهان اسلام معذ رت خواسته ا ند
ممكن ا ست ، نزد وجدان ، ملت ودولت خود نیزازخجا لت چشم بزمین دوخته با شند .
به آنها باید گفت :
چراعا قل كند كاری كه باز آ رد پشیمانی ......
والسلام
Email:sasdolati@ hotmail.com