هرقطرهء ما موج خروشان شد ه است

هر موج نگر مایل طوفان  شد ه است

افسر ده   چر ا شوم   ز بيداد   زمان   

هرکودک ما  رستم دستان شده  است (1)

" فروغ هستی"

 

 

 

 

 در بارهء " طرح  مرامنا مه ء

 نهضت دمو کراسی و ترقی افغانستان "

1 -  وضع ملی

 نیروهای مقاومت عادلانه ء  ملی پس از کشمکشهای خونین برای حفظ  وکسب  قدرت سیاسی و تراژیدی ( 11سپتامبر 2001 م  )مرکز تجارت جهانی نیویارک، بهمکاری پاسداران صلح ايالات متحده ءامريکا  قادر به دفع وطرد طالبان ظلمت ،القاعده وسپاه تجاوزکار واشغالگر  پاکستان گردیدند. کنفرانس بن به مساعدت سازمان ملل متحد در جرمنی دایر شد .دوبار لویه جرگه ها تدویرگر د يد وحکومت موأقت وانتقالی زیرفشارسازمان ملل متحد وجامعهء جهانی  مشروعیت یافت. قانون اساسی تدوین  تصویب و نافذ گردید .براساس قانون اساسی افغانستان برای انتخابات رياست جمهوری، مبارزات دموکراتیک سری مساوی  ومستقیم  صورت گرفت. درپايان این صحنه سازیهای انتخاباتی جناب حامد کرز ی از درون صندوقها ی انتخاباتی سر بلندکرد و اکثريت آراء را بدست آورد و به حيث نخستین رییس جمهور منتخب افغانستان و با کا بينه نو به کار آ غازکرد. خلاصه مردم  افغانستان برای نخستین بار طبق  ارزشهای دموکراتیک قانون اساسی و اعلامیه ء جهانی حقوق بشر از حق قانونی  انتخاب ريیس جمهور ، تشکیل احزاب سیاسی ، آزادی مطبوعات ،آزادی انتخابات برای شورای ملی شاروالی ها وشوراهای محلی ،ولا يتی برخوردارمیشوند .آن زمان  چندان دور نخواهد بود که شوراهای ایا لتی خودرانيز به اساس  ارادهء  آزاد نماينده گان منتخب مردم ،به شيوهءدمو کراتيک عادلانه  و بدون تقلب وتزوير تشکیل نمایند.وبه  سوی همبسته گی برابر حقوق ملی و " وطنداری" برادرانه گامهای استوار دموکراتیک نو ونوتری بلتد کنند .

 از دست آوردهای دموکراتيک حکومت جمهوری حامد کرزی یکی هم  تشکیل  د هها  حزب سياسی   آزادی بيان و آزادی مطبوعات  است  .

 ولی در او ضاع و احوال مشخص کنونی اين مسأله در برابررهبران احزاب نو ظهورملی دموکراتيک حلقه هاو گروههای پراگند ه، شخصیتهای ملی، اجتماعی ، سياسی مستقل مطرح ميشود که  آيا مبارزه به خاطر دمو کراسی را در همین حالت پراگنده گی و جدا ازمردم  صفوف و فعالان  سياسی مشق میکنند و نقش  دسته ء موزيک( باجه خانه ء) بی لشکر رابه نمايش ميگذارند  . يا راهها  وو سايل قانونی تأ مين پيوند با مردم  راجست وجو میکنند و زمینهء  اتحاد و ووحدت سازمانی سياسی رهبری  را با احزاب سياسی  وسازمانها دارای اهداف همگون و راجستر شده  فراهم  و مبارز  ه برای  سرا سری شدن احزاب سياسی واقعا ملی دموکراتیک وترقيخواه  ر به مقیاس ملی  تشدید می نمايند  .      يکی از ین  نهضتهای نو خاستهء سياسی" نهضت دموکراسی وترقی افغانستان " است .                                    "کمسیون تدارک مرامنامهء نهضت دمو کراسی وترقی افغانستان " ،اينک درچنين وضع سياسی طرح   " مرامنامهء نهضت دمو کراسی و ترقی افغانستان" را  بوسیله ء سایت آر یايی  جهت  نقد وارزيابی وغنا بخشی، در دستر س احزاب سياسی نو تشکيل وسازمانهای ملی دمو کراتيک و تحول طلب درون مرزی وبیرون مرزی وشخصيتهای مستقل  اجتماعی وفرهنگی کشور قرار داده  اند .  طرح اين مرامنامه را با احساس مسووليت اجتماعی وملی  مطالعه کردم . در بارهء شکل و محتوای  اين طرح نظر و ديد گاههای مشخصی دارم.این دیدگاهها مواضع و اند يشه ها ی خودرا اينک  در چهار چوب      " طرح مرامنامه نهضت دموکراسی وترقی افغانستان " وبا تحليل مشخص ترازوضع مشخص ملی وبين المللی " تنظیم  وپیشنهاد میکنم .                                

 خردمندان ما گفته اند " ساليکه نيکو ست از بهارش پيدا ست " نهضت دموکراسی وترقی نيز در نوروز نو و بهار نو وسال نو1384 خورشيدی صدای رسای آزادی دموکراسی وترقی افغانستان  ونعره ء صدها هزار شهيد وپيکار جوی راه آزادی دموکراسی وترقی افغانستان را از"دل آسيای بيدار" بلند کرده است .مردم ما مثل پر مغز ومعنایی دارند و ميگو ِيند  " جامه ایکه با مشوره دوخته شود دیر پاره میشود . "    و درزمینهء نقش تعیین کننده ء توده ه گفته اند :  " صدرستم دستان، پیش دوکس حیران" یا  "دخلکو زور دخدای زور دی "  در روشنی این داوری تاريخی توده ها  من نيز نظرات مشورتی خویش را مينویسم  وبا ور دارم که دانه های سالم امیدهای  وا لای انسانی در  دل کشت زار تاريخ وحافظه بيمرگ تود ه های زحمتکش وطن هرگز گم وضایع نه میشوند .                   

 بهر حال از ديدگاه من ،  نام  "نهضت دموکراسی وترقی افغانستان " بار معنوی مثبت، الهام بخش ستراتيژيک و غايی دارد.زيرا تجارب  تمام  امیران وابسته به استعمار ،شاهان ورهبران جبارنظامهای تک قومی تک قبیله يی و تک حزبی  افغانستان گواه اين واقعيت تلخ تاريخ بوده است که  تمرکز و انحصار قدرت بدست يک فرد یک خاند ان و یک قبیله ،يک گروه قومی و يک حزب سياسی با مرکزيت عاری ازگوهر دموکراسی و آزادی بیان و اندیشه ، هرگز به  برابری حقوقی ودوستی جاودان  گروههای قومی ، اقلیتهای، ملی ،مذهبی، حقوق وتأمین آزادیهای  دمو کراتیک سياسی وترقی شتابندهء  کشور مساعدتی نتوانسته است .   در آینده نیز تکرارهمان  شیوه های آزادی کش نیش ونوش، کیش شخصیت ،  اد ار ه های فردی، خاندانی ،قبیله يی  و انحصار قدرت سياسی، خيانت به خلق کشور است .  بنا برين اگر واژه دموکراسی سرشار از عدالت اجتماعی وملی  شود.ارزشهای دموکراتيک قانون اساسی وقانونیت دموکراتيک درجامعه ء پراز تضادها ي  گونه گون افغانستان حاکم گردد . در کشور چندین قومی وچندین مذهبی ما  بدون تردید، زمینه های ترقی   صلح دوستی  وجوشش خلل ناپذیر اقلیتهای ملی ومذهبی  ومردم  برپايه های قانون اساسی و دیگر قوانین دموکراتيک بهتر و آسان تر فراهم ميشود. وپروسه ء رشد مستقل ملی  و دولت ملی  دموکراتيک کشو ر واحد وتجزیه ناپذیر ما نيز آهنگ شتابنده تر میگیرد .  واژهء ترقی ( پیشرفت) نيز انباشته  از شور زند ه گی و پيشرفت آگاهانهء مردم زمین و زمان ونیروهای محرکه تکامل  اجتماعی افغانستان ميباشد .  تا هنگا ميکه  طبیعت قهار، فقر ،مرض  بيسوادی و دشمنان ترقی ونیروهای آزادی کش ، درگوشه گوشهء جهان  بيداد میکند  . جا معه ء انسانی نیزبرای دفاع مشروع از حق حيات وآزادی خویش به نیروهای ترقی و محرکهء تکامل زنده گی نیاز جاودانه دارد .  پیدایی نهضت دموکراسی و ترقی نیز ضرورت زنده گی وزمان  کنونی است .این نهضت به حکم آمرانه تاريخ و اصول مبارزه اجتماعی رشد میکند .اوج ميگرد گسترش ميیابد ورا ه مردم ترقیخوا ه میهن را  روشن وهموار  میکند . نهضت  واژه ء بسیار بلیغ ورسا ی دوران قبیله یی اعراب است . معنای بر خاستن - جنبش کردن  و  حرکت کردن به سوی منزل مقصود  را میدهد . 

  آرزومندم که  ا ين نهضت نو خاستهء نوروزی میهن نیز مارش ظفرنمون خودرا با خوشبينی تاريخی آغاز کند بادوربينی و هوشياری سياسی گام بردارد  . به پيروزيهای درخشان ملی و دموکراتيک نايل آید و  پروسه ء گذار قبيله سالاری و قومی جامعهء مستعد به تکامل ما را  بسوی رشد مستقل ملی نا وابسته گی  و تشکیل دولت ملی و دموکراتيک  افغانستان آهنگی  شتابنده بخشد .

 بباورم   در  پراگراف اول  ا ين طرح ميتواند و بايد  پيشينه ء تاریخی کار زنده گی ومبارزهء  مشترک تمامی گروههای قومی   و پيروان اديان و مذاهب  ساکن افغانستان با ا يجازکامل وخا لی از هرگونه تعقیدهای  (  گره های ) لفظی و معنوی  و به شيوه زيرين غنا و بازتاب روشن يابد : " افغانستان معاصر يکی از بسترهای تاريخی تها جمها ی نظامی جهانکشايان جهان و يکی از مراکز پرورش اد یان ،مذاهب زبانها وفرهنگها و پیوندگاه تمدنها ی باستانی ،سنگر جنبشهای آزادی بخش  ملی ضد استعماری ،گرهگاه تضادهای حاد  و زور آزما يیهای نظامی سياسی وفرهنگی ابرقدرتها پایگاه مقاومت عا دلانه ملی و دمو کراتيک  ضد بنيادگرایی القاعده- ترورزم بین المللی ، مافيا مواد مخدر  و ضد مردابهای پرورش  تندروی وواپسگرايی بوده است .

در دل ودامان ا ين سرزمین  ا ز روز گاران باستان تاکنون د هها گروه قومی واقلیتهای ملی و مذهبی کار زنده گی ومبارزه میکرده اند. اين اقلیتهای ملی و مذهبی  هر يکی زبان ،ادبیات ،هنرها ،سنن پسنديده ،روا يات و فرهنگهای با ارزش مادی ومعنوی را آفریده و پرورش داده اند .این گنجینه های   فرهنگی با همه تنوع آنها  ثروت سرشار تمام مردم افغانستان و بخشی از شهکارهای فرهنگ معنوی و مادی مردم ،جهان میباشند.

هرچند چرخشهای تند سياسی و نظامهای متفاوت  اجتماعی و اقتصادی  ملل و مردمان حوزهء فرهنگی

مارا از هم جدا کرده و گهگاه درمقابل همديگر قرار داده است .ولی این ميراثهای فرهنگی ،هنری ادبی    مشترک ، علی رغم سنگ اندازيهای  دشمنان تاريخی ملل و مردمان، به تقویت دوستی برادرانه شناخت متقابل  وهمبسته گی رزمنده بین المللی و دوستی  خلقها  ی منطقه ما مساعدت فراوان میکند.

يکی از ميراثهای  با ارزش و پر افتخار  تاريخی ، سياسی ،اجتماعی فرهنگی ملی ودموکراتيک  مردم افغانستان " جنبش مشروطیت "  ومبارزه ء عادلانه در راه دموکراسی وترقی بوده است .از تأسيس جنبش مشروطيت اول در افغانستان نزديک به  صد سال ميگذرد . طی اين مدت  مشروطیت اول(  1906 م)  مشروطیت دوم (1911 ) ،جوانا ن افغان  جنبش ویش زلميان  (جوانان بيدار)                    حزب خلق دکتر عبدالرحمان محمودی، جمعیت وطن مير غلام محمد غبار، نهضت محصلان دانشگاه کابل  ،جنبش ملي دموکراتیک  دهه ء دموکراسی جنبش ملي دمو کراتيک دههء هشتاد ( ح.د.خ.ا)،تاکنون پنج بار زير ضربات پاشان کننده وسنگین  استبداد استعماری  ميراثخواران استعمار کهنه  واپسگرايان افغانستان منطقه  تیرورزم بین المللی و مردابهای پرورش سکون پرستان جهان  قرار گر فته است .

هرچند   فريادهای آزاد يخوا هانه  ملی ،دموکراتيک و تر قيخواهانه  اين نيروهای موقتا  توسط  پنجه های خو ن آلود امیران  و شاهان  بيداد گر وحاميان بین المللی آنان خفه و خاموش گرديد ه است .    ولی نه کشتار خونين نیروهای طرفدار مشروطیت و ترقي، نه دار وزندان ،نه زنجير وزولانه ،نه توطیه های تکفیر،نه فشارها و شکنجه های  جسمانی وروانی،  نه مهاجرتهای اجباری و تبعید مهینپرستان ،هيجيکی مانع مارش درنگ ناپذير تاريخ ، زنده گی ،کار و پیکار طرفداران آزادی دموکراسی و ترقی شده نتوانسته است . امرعادلانه ایکه  مبارزات سازمان يافته  سياسی و اجتماعی  طی نزديک يکقرن (1906-2005م) برای آن صورت گرفته است  هنوز هم  نياز مبرم  نيروهای   پیشرو جامعه بلا کش ما  میباشد . آماج روشن و  هدفهای شريفانه ء آزادی دموکراسی ترقی ،صلح  و  انديشه های عدالت اجتماعی وملی د ر برابر تمام لايه ها، اقشار اجتماعی و درمقابل همه قبا يل وگروههای قومی  ودر برابر  پیروان همه مذاهب و اديان ،طريقه ها و فرقه ها ی مذهبی کشور ما   قرار دارد .باشناخت اين اهداف والای انسانی اینک   " طرح  مرامنامه ء نهضت دموکراسی و ترقی " را با آرایش وپیرایش نو  بدون کلی گویی و حشو وزواید  تنظیم  و به پیشگاه  احزاب سياسی ملی - دموکراتيک ، جنبشها  ، نهضتهای ملی ميهنی  وتمامی نیروهای طرفدار دموکراسی و ترقی  جهت نقد ارزيابی و غنی سازی بیشتر وبهتر پیشنهاد میکنم  .

 "2 -  ماهیت اجتماعی ملی وسیاسی  " نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان "(ن.د.ت.ا)

نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان سازمان سیاسی فراگیر تمامی نیروهای سازما ن یافته وحلقه های پراگندهء سياسی طرفدار دموکراسی و  ترقی افغانستان است . اين  نهضت بر پا يه ء اتحاد داوطلبانه احزاب سياسی  ملی -دموکراتيک جنبشها و نهضتهای ملی ميهنی  اتحاديه ها ی صنفی ،کانون ها و انجمنهای فرهنگی شخصیتهای ملی اجتماعی و فرهنگی متنفذين روشن بين محلی تشکیل ميشود و زمینه ء اشتراک فعال و آگاهانه همه زنان و مردان طرفدار انديشه های آزادی د موکراسی ترقی اجتماعی صلح و برابری حقوقی مردم افغانستان را،بدون هرگونه تبعيض  فراهم ميکند .

در نهضت دمو کراسی و ترقی افغانستان اعضای جمعی و انفرادی از حق عضویت و فعالیت  آزادانه برخوردار میگردد .

تصامیم  رهبری این نهضت  بر اساس موازين دموکراسی به شیوه ء سری مستقیم عمومی ومساوی و به اکثریت آرا ء اتخاذ میشود.

نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان ، در وضع مشخص کنونی  ازماهیت و ترکیب اجتماعی ملی وسياسی نیرو های محرکه ء تکامل اجتماعی بدرستی نماينده گی ميتواند .ا کثريت جامعه را  به خاطر طرد ودفع مداخلات آشکار وپنهان خارجی ،انجام انتخابات آزاد و دموکراتیک شورای ملی  محلی ولایتی ايالتی و شاروالییها  وتحکیم پایه های اجتماعی وملی جمهوری افغانستان ،  به جنبش می اورد .

3 - اهداف سياسی نهضت دموکراسی وترقی افغانستان :

الف سياست داخلی :

نهضت دموکراسی وترقی افغانستان  (ن.د.ت.ا ) از تشکيل جمهوری مستقل ،متحد ِدمو کراتیک و تجزیه نا پذير افغانستان دفاع میکند.

درجمهوری افغانستان حاکميت ملی به مردم تعلق ميگيرد . این حاکميت توسط انتخابات آزاد سری مستقیم  ،عمومی و عادلانه  و تأسيس شورای ملی تعميل ميشود.

- دين مبين اسلام دین رسمی مردم  افغانستان  است . پیروان سایر ادیان و مذاهب ساکن کشور نیز عبادات ،مراسم دينی ،مذهبی و سنن فرهنگی خودرا آزادانه برگزار ميکنند.

دين  از سيطره ء سياسی دولت آزاد میشود .وظيفهء تبليغ وارشاد و رهنما يی معنوی مردم را جدا از ازدولت اداره و سياست آزادا نه  انجام ميدهد .

ن.د.ت.ا  از نظام اجتماعی ای پشتيبانی میکند که بر پایه های  اصول دموکراسی ، پلورالزم سياسی  ازادی بيان و مطبوعات ،آزادی فعاليت احزاب سياسی    وانتخا بات آزاد و دموکراتيک  استقرار و استحکام يابد  .

ن.د.ت.ا از الغای مناسبات فرتوت  قبيله سالاری ،زمينداری -اربابی  واز تأسيس شرکتهای تعاونی زراعتی اصلاح شبکه های آبياری ،آبادی اراضی بکر وباير ،تکثير وپرورش حيوانات ،ايجاد صنايع ساختمانی راهها ،دستگا ههای توليد انرژی، برق، پا يه گذاری نظام مستقل اقتصادی ،ملی و بانکی حمايت ميکند وتقويت زير بنای اقتصاد ملی را عامل عمده ء جوشش مردم  همبسته گی، رشد مستقل ملی ،ترقی اجتماعی و تحکيم پايه های  دولت ملی افغانستان می پندارد.

اردوی منظم ملی پاسدار صلح امنيت ،مدافع استقلال ملی ،تماميت ارضی ووحدت ملی کشور است.   ن.د.ت.ا ارتقای قابلیت دفاعی کشور ،حفظ اعتبار وحيثيت ،بهبود وضع مادی ومعنوی منسوبين معلولين،بازمانده گان شهيدان و باز نشسته گان قوای مسلح راوظیفه اساسی قوماندان اعلای قوای مسلح  وحکومت جمهوری افغانستان ميپندارد .ولی  پس ازخلع سلاح عمومی وتأمين صلح پایدار در کشور  طرح بيطرفی دایمی  وغیر نظامی شدن  افغانستان را   به سود دموکراسی ترقی و رشد مستقل ملی و  ناوا بسته گی کشور ارزِيابی ميکند .

 .ن.د.ت.ا. به اين باور است که برای تشکيل  قوهء قضاييهء غیر تنظيمی و مستقل و امور قضايي و محاکماتی ،بايد بر مبنای اصول دموکراسی و ارزشهای ا علاميه  ء حقوق بشر ،گامهای موثر بلند شود.

ن.د.ت.ا . در راه تشکیل دولت جمهوری مستقل ملی ،دموکراتيک  متحدِ  مبارزه ميکند. اين دولت برپايه ء منافع همه طبقات واقشار اجتماعی دمو کراتيک و ترقيخواه تمامی قبايل وگروههای قومی و پیروان همه اديان ومذاهب ساکن افغانستان واحد وتجزِيه ناپذير استقرا ر واستحکام می يابد .

ب - مسأله ملی :

در دل ودامان افغانستان بیش از بیست گروه قومی و اقليت ملی ومذهبی  کار زند ه گی و بخاطر آزادی دموکراسی ترقی صلح وتساوی حقوق اجتماعی وملی مبارزه و مقاومت عادلانهء ملی میکنند.

تاريخ این سرزمین سوخته تاريخ کار وپیکار دفاع از آب ،خاک ،آزادی ،داد .روشنايی ،صلح و ترقی بوده است .

این گروههای قومی و اقلیتهای ملی ومذهبی ،بويژه دهقانان بی زمين ،کم زمين و متوسط پیشه وران فرهنگيان روشن بین  دانشمندان وطندوست دینی ومذهبی  و نماينده گان فرهيخته و آگاه آنان ،در سراسر اين دورانهای پر از فراز وفرود و چرخشهای تند تاريخ ،نیروهای اصلی محرکه ء تکامل جامعه بوده اند.

سنن پرافتخار مبارزات آزاديخوا هانه  ء ملی ضد استعماری ،ضد استبدادی  وضد واپسگرايی ونیروی  همبسته گی  برادرانه ء ميهنی و دوستی ريشه دار آنان ، ثروت سرشار وزوال ناپذیر و میراث مشترک نياکان  مردم سرزمين باستانی  وخانه ء خورشيد ما ميباشد .   ولی د شمنان آزادی ،دموکراسی و ترقی وپيشرفت جامعه ء مستعد به تکامل ما ، شاهان و اميران وابسته به استعمار  وپايگاه های محلی آنان ،همواره با  ايجاد اختلافات  ناسا لم   قومی محلی  ومذهبی وتبعيضهای جنسی و نژادی ، مانع واقعی برابری حقوق سياسی ،اجتماعی و فرهنگی ودوستی خلل ناپذیر مردم افغانستان بوده اند .

نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان با شناخت ريشه های پوسيده ء ا ين دردها ی استخوانسوز  در و ضع مشخص کنونی  از پهلوی اين ميراثهای کثیف دوران استعمار  و استبداد استعماری با چشمان بسته عبور نه میکند  و ومخالف سرسخت ماستمالی پرده پوشی ومصا لحه نا هنجار اين واقعیتهای تلخ تاريخ جامعه میباشد .

نهضت دمو کرا سی  و ترقی افغانستان ، برای درمان  دردهای  مزمن وريشه دار اجتماعی وملی مردم ستمديدهءکشور این خواستهای دادخواهانه ء ملی ودموکراتيک مردم افغانستان را  با صدای بلند و با شفافیت کامل  مطرح و پیشنهاد میکند که:  درشیوهءه ادارهء دولتهای فرتوت  قبیله یی ، تک قومی  تک حزبی استبدادی وتمرکزهای خونین  تجدید نظر دمو کراتیک واساسی  صورت بگيرد.

-در تقسيمات ملکی وتشکيلات ادار ی  افغانستان دوران قبيله سالاری وفيودالی با درنظر گرفتن  نفوس

ويژه گيهای قومی دینی مذهبی ،فرهنگی  ،جغرافیایی ،،ساحه ،درجه رشد ،شرایط ا قليمی، ارزشهای دموکراتیک  قانون اساسی ارزشهای  اعلامیه ء جهانی حقوق بشر وموازین حقوقی ادا رهء دولتی فدرالی تغییرات بنیادی و دمو کراتیک واردشود و از تجربه ء تاریخی اداره ءهای فدرالی  جمهوریهای پارلمانی  هند عراق یا جمهوری ریاستی امریکا متناسب به شرایط ویژه ء افغانستان استفاده صورت گیرد.

به تمامی گروههای قومی و اقليتهای دينی ومذهبی و اد اره های محلی ولایتی ايالتی و شاروالیها  صلاحيتها ی گسترده قانونی داده شود و قیود بيروکراتيک دست وپاگیر  و غیر ضروری مرکز به     حد اقل کاهش يابد.

امتيازات غيرقانونی ونا روای محلی قومی قبيله يی و فرمانهای  خصومت بر انگيز اميرا ن دوران استعمار وشاهان و دولتهای مستبد ، ازمجاری قانونی  شورای ملی و لويه جرگه ها  ملغا شود.

به تمام  هموطنان " شاسنامه ء وطنداری "  بجای  (تذکرهء تابعیت ) توزيع گردد .

تمامی وطنداران (اتباع)  بدون تبعیض و امتياز قومی قبيله يی ومحلی خلع سلاح شوند

 از محو  ناهمگونی ونا برابری درسطوح رشد اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی مردم مناطق جداگانه   و  ا سکان  کوچنده گان وبادیه نشينان کشور حمایت پیگیر صورت بگیرد.تا این سرگردانهای تاريخ نیز براي نخستين بار صاحب زمين آب وزنده گی مدنی شوند . به پروسهء رشد مستقل ملی تکامل ملی ودولت ملی پیوند گسست ناپذیر يابند ونقش فعال خودرا در دفاع از آب وخاک ونو سازی وباز سازی کشور اِیفا کنند.

در زمينهء سرود ملی نام  و زبانهای رسمی کشور به آرای عمومی و دمو کراتیک مردم افغانستان مراجعه ورأی پرسی  صورت بگیرد .

برای اجرای   دقیق صحیح و بی خطای این مطالبات دموکراتیک، باید سر شماری نفوس افغانستان زیر نظر ملل متحد وکمسیون با صلاحیت و مورد اعتماد مردم آغاز وانجام شود

باساس قرار داد موءرخ 1893 م خط استعماری دیورند بر امیر عبدالرحمان ومردم افغانستان  تحميل گرديد. از ان تاريخ تاکنون بيش از صد وده  سال ميگذرد . نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان   با درک اين واقعیتهای تلخ تاريخ  وبه اساس منشور ملل متحد ارزشهای اعلاميه ء جهانی حقوق بشر و احترام به تعهدات قبول شدهء بين المللی، اصول همزيستی مسالمت آميز ،اصل تساوی حقوق ملل ومردمان ،عدم استعمال قوه برای حل منازعات بين المللی وعدم مداخله در امور کشورها ،طرفدار           حل وفصل عادلانه وصلح آميز همه مسايل مورد اختلاف با همسايه گان ازجمله با دولت پاکستان و مدافع جدی همکاريها ی متقابل اقتصادي،تجارتی وفرهنگی با کشورهاي همسايه وهمه ملل ومردمان منطقه وجهان ميباشد.

ج :روابط بين المللی

نهضت دموکراسی وترقی افغانستان با شناخت منافع حیاتی و موقعیت جغرافیايی کشو ر، از تعقیب مشی مستقل ملی صلحجویانه،نا وابسته گی ، قضاوت آزاد  وبرقراری مناسبات سالم بین المللی پشتیبانی میکند .  در مناسبات بين المللی طرفدار اصل تساوی حقوق ،عدم استعمال قوه برای حل منازعات و عدم مداخله در امور کشور ها ميباشد .

طرفدار روابط دوستانه ،با کشورهای عضو نهضت غیرمنسلک  ،ایکو ،اتحادیه ء اروپا ،شانگهای و تمامی کشورهای صلحدوست جهان است. 

از اشتراک فعال افغانستان درجنبش عدم انسلاک و سازمان ایکو حمایت مينماید .

طرفدار جدی رعایت منشور ملل متحد ،اعلا میه جهانی حقوق بشر و موازین قبول شده بین المللی و خلع سلاح عام وتام زیرنظارت کامل بین المللی ميباشد .

از اشتراک فعال د ر جنبش جهانی به خاطر صلح و امنيت بین المللی آسيا  دفاع میکند .

تقویت همکاری متقابل اقتصادی ،تجارتی و فرهنگی باهمسایه گان  کشورهای عضو سازمان  ایکو منطقه وجها ن را به سود ترقی وپیشرفت جامعه مستعد به  تکامل افغانستان  ارزیابی میکند.

 همکاری متقابل وفعال  ادارهء مبارزه ء مواد مخدر وانسداد  قا چاق کشور  باسازمانها ی مماثل کشورهای   همسایه ومنطقه را  يکی از وسايل عمده ء کاهش  کشت، تولید ، تجارت وترافیک مواد مخدر در افغانستان ارزيابی  ميکند .

از برقرا ری تقويت وگسترش مناسبات بين احزاب سياسی ،سازمانهای اجتماعی ، نهاد ها  و مراکز علمی وانجمنهای فرهنگی افغانستان با احزاب سیاسی ،سازمانهای اجتماعی ،اتحادیه های صنفی و انجمنهای فرهنگی و دیگرنهاد ها  سازمانهای دموکراتیک وترقيخوا ه مماثل بین ا لمللی  از مجاری ديپلوماتيک  حمایت جدی مي نمايد و اين مناسبات سازنده وتبادل تجربه را بسود سازمانها ی اجتماعی نهادهای فرهنگی و احزاب سياسی کشور مي پندارد.

عليه پیمانهای تجاوز کار نظامی ،اتحادیه های اقتصادی و سياسی که اغراض شوم نو استعماری وضد استقلال ملی و ترقی اجتماعی  داشته  باشند مبارزه ء و مقا ومت عادلانهء ملی و میهنپرستانه میکند.

3-اهداف اقتصادی :

نهضت دمو کراسی وترقی افغانستان از انکشاف سريع اقتصادملی  ،تجارت ،افزايش صادرات و رشد نیروها توليدی جامعه پشتيبانی پر شور و برای لغو ورفع انحصار دولت از اقتصاد وبازار طرحهای مشخصی را از مجاری قانونی پيشنهاد ميکند .

از تشبثات آزاد سرمايه داران ملی ،ايجاد ورشد صنایع ملی و تسهيلات قانونی برای صاحبان صنایع ملی حمایت  پیگیر وهمه جانبه مینمايد .

ایجاد و تقويت همه بخشهای اقتصاد ،ازجمله بخش خصوصی ،کوپراتیفی مختلط و بخش دولتی اقتصاد ملی را به سود ترقی وپیشرفت اجتماعی وباز سازی و نوسازی جامعه ارزيابی میکند و از همکاری اقتصادی و مساعدتهای مالی بيقيد وشرط سياسی خارجی ،بانکها سازمانهای خيريه بين المللی و سازمانهای غيردولتی (انجوها) به مقصد رفع ويرانيها ی جنگ و اعمار مجدد کشور پشتيبانی هوشيارانه به عمل مي آورد.ولی به هیچ انجو يی اجازه نه ميدهد که زيرنام  وپوشش سازمان غیر دولتی وظاهرا خيرخواهانه به سود مقاصد سياسی  دولتها و سازما نهای بين المللی در قلمرو افغانستان فعاليت و تلاش  موذيانه  کند.

ايجاد و تقويت جنبش کو پراتيفی ،ميکانيزه شدن زراعت ،استفاده ء اقتصادی از اراضی بکر وباير منابع آبی ،جنگلها و حيوانات همه وهمه برای پيشرفت و توسعه اقتصاد ملی ضرورت اساسی دارد

و به ارتقای سطح زنده گی دهقانان ،مالداران ،کوچنده گان سرگردان وباديه نشينان و در نهايت به بازگشت آبرومندانه و اطمينان بخش و اسکان مجدد مهاجران اجباری کشو ر مساعدت میکند .

ن.د.ت.ا.  در گسترش دامنه ء اين  جنبشهای سازنده باهمه  توان  درعمل ونظر اشتراک فعال ميورزد

از رشد پر شتاب صنايع ملی ،صنايع دستی ،پيشه وری ،انکشاف صادرات ،بويژه صادرات قالی و قره قل پشتيبانی جدی میکند .

توسعه وسایل ترانسپورتی احيای شبکه های برق ،مواصلات ومخابرات را از مبرم ترين اهداف انکشاف مرحله ء بازسازی ارز يابی و حمایت مينمايد .

نهضت دموکراسی وترقی افغانستان جدا به اين باور است که بار سنگين ماليات غير مستقيم از شانه ء مردم فقير ونا توان کشور بيدرنگ برداشته شود . ما ليات مستقيم افزايش يابد و از امول لوکس وتجملی  ماليات مترقی اخذ گردد.

به حفظ و پاکيزه گی محيط زيست بو يژه پاک کار ی ما ينها و مهمات منفلق نشده  توجه فوری جامعه ء جهانی معطوف شود  .ودرنهضت مبارزه عليه تولید وتجارت ماین اشتراک فعال کند.

ازمنابع و ثروتهای طبيعی و معادن کشور براساس آخرين تجارب علمی و دست آوردها ی تخنيک معاصر ،استفاده ء صرفه جويانه و علمی صورت بگیرد.

  نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان برای تحکيم پايه های استقلال ملی ،ارتقاء سطح رفاه مردم ايجاد دستگاه فلز سازی ،ذوب آهن ،استخراج و انتقال گاز ، معا دن ، توليد انرژی ،احداث راه آهن توسعه خطوط مواصلاتی ، ترانسپورتی  واحداث صنايع سبک واستهلاکی  را يک ضرورت حیاتی وترقی آفرين ميپندارد .و برای انجام  این همه اهداف اقتصادی  به یک ادارهء پلانگذاری سا لم احصاییه مرکزی طراز نوین و مدیران کار آگاه و نواندیش  نياز مبرم احساس ميکند .

نهضت دموکراسی وترقی افغانستان با شناخت ودرک  ضرورتهای رشد و انکشاف اقتصادی در زمينه ها ی مختلف رشد وتوسعه اقتصاد ملی و ترقی اجتماعی   پیشنهادهای خودرا ازمجاری قانونی مطرح ودر راه تحقق آنها مبارزهء ملی  اجتماعی و سياسی پيگير ميکند

4-اهداف اجتماعی :

نهضت دموکراسی وترقی افغانستان از ارتقای سطح زنده وبهبود رفاه مادی ومعنو ی مردم افغانستان در نظر وعمل دفاع  و  مبارزه میکند . و به اين باوراست که از معلولين ومعيوبين جنگ مواظبت دايمی صورت بگيرد  .برای رفاه مادی و معنوی بازمانده گان شهیدان ،قربانيان جنگ،بازنشسته گان کارمندان شایسته  ء علم هنر وفرهنگ   خانواد ه  های بی سرپرست  ،زنان بيوه ويتيم پرور تسهيلات لازم زنده گی بو یژه کوپون آرد و مواد اولیهء زنده گی فراهم شود.و ازتجارب اقتصادی موءثر حا کمیت دههء هشتاد  وکاگزاران آن ، بدون تعصب و کوتاه نظری  استفاده شود. لازم به  ياد آوريست که هیچ  خارجی افغان تبارو انجویی  به این زودیها  جای کار شناسان کار کشته ء آن برههء  تاریخ  پر تلاطم افغانستان را پر کرده نه میتواند.

به وضع بهداشت وصحت مردم ،احیا  ی مجدد بيمارستانها ،ساختمان مراکز صحی جديد ،توسعه موءسسات حمايه ءطفل ومادر توجه هر جانبه مبذول گردد.

به زنان باردار قبل وبعد از ولادت یکسال رخصتی با معاش پرداخته شود .  ازمبارزه ءقاطع عليه کشت ،توليد، پروسس، خريد فروش استعمال و ترافيک مواد مخدرپشتيبانی پرشور و بی تزلزل ميکند  و اين  "ارمغان! "  وطاعون  دوران "جنگ وجهاد " را  بدون ملاحظه کاری به سلاطين نفتخوار خاور ميانه عربی وشر کا، با خشم و و کينه ء مقدس اسلامی مسترد  می نماید.

عليه بيروکراسی ،فساد ادا ري ،فحشا ،ميگساری ،رشوه ستانی ،احتکار ، اختلاس ،آدم ربا يی ،گروگان گيری ،رهزنی رهبندی ،باجگيری ترورزم  ،دهشت افگنی ،مصادره وغصب جايداد های اشخاص و غارت دارايی های دولت وساير جرايم ومنکرات بشدت مبارزهء و افشاگری  قانونی و شرعی  به عمل می اورد.

علیه کنجکاويهای بيمزه و تفتيش قرون وسطايی در زمينه ء زنده گی شخصی ،حقوق اساسی و آزاديهای دموکراتيک مردم ،طبق قانون اساسی ،ارزشهای اعلامیه ء حقوق بشر و دیگر قوانین مملکتی

برخورد قاطع و قانونی ميکند .

آينده کشور به جوانان تعلق دارد  نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان با درک اين حقيقت درخشان مبارزه به خاطر  آموزش  وپرورش و طندوستانه ءنسل جوان ،بويژه پنجصد هزار طفل يتيم و بی   سر پرست افغانستان را جزء اهداف تأخیر نا پذیر خود ميشناسد .  نهضت دموکراسی و ترقی به اين  باوراست که :

به زنان مستعد به کار ،حق شرکت فعال در حيات اجتماعی ،فرهنگی وسياسی ،اقتصادی و اداری بدون هرگونه تعصب وتبعيض و تحجر قرون وسطايی مساعد گردد.

حق کار برای تمام افراد مستعد به کار ،حق استراحت ،ورزش  ،سير و سفر مصوونيت مسکن مخابرات، باز نشسته گی (تقاعد)  ،بيمه های صحی اجتماعی ،حق تعیین حد اقل دستمزد ،حق تشکيل اتحاديه های صنفی ومسلکی برای دهقانان ،زنان ،جوانان،  روشنفکران مبتکر ،حق تشکیل احزاب سياسی ،محاکم ملی ،حق اعتصاب و تظاهرات مسالمت آميز ،حق قراردادهای برای کارگران ،کار مندان و تمام هموطنان تأمين گردد .

و در نهایت تأمين حقوق اسا سی و آزاديهای دموکراتيک مردم ،تطبيق بی چون وچرای ارزشهای دموکراتيک قانون اساسی  ارزشهای اعلاميه ء  جهانی حقوق بشروتجديد نظر دربخشی از احکام ضد دموکراتیک  قانون اساسی  را ، عمده   ترين اهداف اجتماعی نهضت دموکراسی وترقی افغانستان ارزِيابی ودرین راه روشن گامهای بازهم بلند تری بلند ميکند                                    ا

5-اهداف فرهنگی:  پاسداری از ميراثهای با ارزش فرهنگی آر يا يیا ن باستان و خراسان اسلامی و رشد مستقل ملی اجتماعی و اقتصادی افغانستان امروز وفردا، به تحولات  کیفی فرهنگی و آمو زش و پرورش نسل ديگری از پژوهشگران ،دانشمندان و کارآ گاهان رشته های مختلف علمی وفنی ضرورت حياتی دارد نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان ، با شتاخت اين ضرورت  رشد شتابنده ء جامعه مستعد به  تکامل ما ، در راه  انکشاف معارف متوازن وعصری ،احِيای تعليم وتربيت ملی توسعهء موءسسات تحصيلات عالی مسلکی ، مراکز پژوهشی ،تقويت جنبش سواد و  سواد  آموزی مبارزه ميکند .

 ازاحيا و انکشاف مو زیمهای فرهنگی و تاريخی ،آزادی بيان و مطبو عات ،وسايل اطلاعات گروهی کانون های هنری انجمنهای فرهنگی و کورسهای آموزشی  حمايت به عمل می آورد .

دستبرد به ميراثهای فرهنگ مادی ومعنوی مردم افغانستان و حفريات خود سرانه آثار با ارزش باستانی وتاريخی کشور را خيانت بزرگ ملی میپندارد .

از طبع ونشر آثار با  ارزش علمی ،آفريده های ادبی هنری دا نشمندان و روشنفکران مبتکر کشور حمایت میکند و کارهای خلاق پیشگامان علم ،هنر و فرهنگهای مادی ومعنوی کشورا شایسته هرنو ع مواظبت و قدر شناسی ميداند.

از تأسیس مکاتب ابتدايی و متوسط مجانی و اجباری برای پسران و دختران ،بدون هيچگونه تبعیض جنسی همچنین  از احيای مکاتب عالی مسلکی  دولتی وبخش خصوصی در شهر ها وولايات کشور پشتيبانی بيدريغ میکند.

نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان ،تعليم و تربيت کادرهای علمی وفنی  دوران نوسازی وباز سازی افغا نستان را وظيفه ء تأخير نا پذير وزارتهای آموزش وپرورش ،تحصيلات عالی و مسلکی اکادمی علوم جمهوری افغانستان ودیگر مراکز آموزشی  پژوهشی  علمی وفنی  کشور ی  ولشکری افغانستان  میپندارد و به اين باوراست   که در نصاب تعليمی   نهاد های آموزشی وپرورشی دولتی وبخش خصوصی، متناسب به نيازهای آموزشی وپرورشی نسلهای رشد يابنده ء قرن 21 م بيدرنگ تجديد نظرا ساسی و کيفی به عمل آيد .

 از دست آوردهای دانش و تکنالوژی معاصر به مقصد  باز سازی ونوسازی  افغانستان  ويران شده بدون هرگونه تعصب وتحجر قرون وسطايی به سود انقلاب علمی فنی  فرهنگی و ساختمانی بهره -برداری تر قی آفرین صورت بگيرد .

برای تربيت بدنی و ذهنی نسل جوان کشور ،ميدانها و کلوپ های ورزشی ،کتابخانه ها ، ا تاقهای  کنفرانس ،قراأت خانه ها  لابراتوار ها و ديگر تسهيلات لازم عصری فراهم شود .

اصول عالی  اخلاقی ،احترام به گوهر معارف اسلامی، سنن پسنديده ء مردم  ،وفاداری به انديشه  های صلح ، آزادی ،دمو کراسی ترقی و عدالت اجتماعی و ملی ،عشق به وطن ،احترام به مقام والای انسان بويژه به انسان زحمتکش و کار دوستی در صفوف شاگردان محصلان  و جنبش نسل جوان میهن تبليغ گسترده شود و در نهایت کینهء مقدس  عليه شعله افروزان جنگ ،اشتي  نا پذيری با دشمنان آزادی ترقی ،نفرت عادلانه با استبداد، واپسگرايی سیطره جويی سياسی  ،نا برابری حقوقی بهره کشی طفيليگری، زن ستيزی،  مرد سالاری  و بيداد گری در نسلهای  امروز وفردای افغانستان با وسایل وامکانات  موءثر آمو زشِی و پرورشی ايجاد شود .

نتیجه :

از مطالعه  ،مقايسه و ارز يابی برنامه ها و  مرامنامه های احزاب سياسی راجستر شدهء کنونی کشور به ا ين نتايج مشخص ميتوان دست يافت که  اکثريت اين احزاب ،سازمانها ،نهضتها  جنبشها  و حرکتهای ملی ،دموکراتیک و ترقيخوا ه ،احزاب اسلامی و حلقه ها وگروههای تنظیمی درحال  تفاهم  اساسا  ادامه دهنده سنن مبارز ه  جرِِ یانا ت  سياسی  مخالف ومختلف نو وکهن  سدهء بیستم  و شا خ و برگهای  پراگنده و سازما ن یافته ء  انان میباشند .ولی زمین وزمان  بیش از هرعصر  دیگری به سود نوخواهان پیشا هنگ وبزيان  سکون پرستا ن و واپسگرایان  ، با شتابی درنگ نا پذیر  حرکت میکند و بدون ترس از اشتباه  بازهم  با آگاهی و تجربه ژرفتر وغنی تر به پیش میرود و قله های نوين اهداف  اجتماعی ملی دموکرا تيک وپیشرو خودرا   تسخیر وفتح میکند .

در روشنی این گرايشهای نو ظهور تاريخی درافغانستان ،منطقه وجهان اين ضرورتها ،اهداف و و ظایف مبرم ،در بر ابر همه احزاب نو خاسته سياسی ،سازمانها  ،جنبشها ،نهضتها ی ملی میهنی درحال ترصد تفاهم انتظار و شخصيتهای با نفوذ اجتماعی وفرهنگی  طرفدار اندیشه های  آزادی  دموکراسی  تر قی و  برابري حقوق اجتماعی وملی مردم  قرار گرفته است تا  نخست ازهمه ، به پراگنده گی سازمانی ،سياسی و رهبری خود غلبه کنند . با خوشبينی تاريخی ميتوان گفت که  اکثريت اين  احزاب سياسی نو ظهور، برنامه  های همگون وگرایشهای سياسی مشابهی دارند .  این برنا مه ها خط مشی ها و مرامنامه ها ی ملی و دمو کراتيک غالبا بر پایه آرزوهای سرکوفته و "حماسه های ناتمام"  آزادیخواهان ، مشروطه طلبان ، طرفداران نهضت ملی شاه امان اله  نهضت نو روزی ،جنبش ملی ويش زلميان (جوانان بيدار) نهضت دموکراتيک دکترعبدا لرحمان  محمودی ومیر غلام محمد غبار   امیدهای  سرکش جمعيت دموکراتيک خلق وشاخه های  انشعابی  آن و انديشه های سر کوفته ء دموکراتيک نوين و دِیگر ميهنپرستان تنظيم يافته اند .ولی  هيچيکی از اين احزاب سياسی نو خاسته و درحال ترصد وانتظار  نيروهای با نفوذ گستردهء  ملی،  اجتماعی و سر تا سری گشور  نه ميباشند .

بنا برين شعار اتحاد و حدت نيروهای طرفدار آزادی دموکراسی ،ترقی ،صلح عدالت اجتماعی وملی و غلبه بر پراگند ه گيهای سده ها از ضرورت مبارزه دوران کنونی برخاسته و بدون ترس ازاشتباه   با منافع حياتی اکثريت قريب به اتفاق مردم و گروههای قومی ، اقليتهای ملی و مذهبی ودردرجه اول به گسترش پایه های اجتماعی  ملی  احزاب سياسی ونهضت دموکراسی  وترقی افغانستان  سازگاری تاريخی عينی وذهنی دارد .. "

پیشنهاد 

  بباورم  طرح مرامنامهء نهضت دموکراسی و ترقی با درک وشناخت اين ضرورت تاريخی توسط کمسیون تدارک نهضت دموکراسی وترقی  تنظِم و پيشنهاد شده است .اين تبعيدی روز گار در آخرين دهه ء زنده گی ودر سراشيبی عمر(73 ساله گی)اندیشه ها ،ديدگا هها و مواضع تکتيکی ،سترا تيژيک و غايی نهضت دموکراسی وترقی افغانستان را   با الهام از تمامی برنامه های ملی ودموکراتيک ومترقی نود ونه  سال گذشته ( 1906 - 2005 م) جمعبندی کرده است و به پيشگاه طراحان مرامنامهء نهضت دموکراسی وترقی افغانستان ودیگر نسلهای به پا خاسته وبيدار افغانستان امروز و  فردا ، جهت غنی سازی ،مطرح وپيشنهاد ميکند  واز رهبران وفعالان نسل جوان وصفوف مبارزان نوخاسته ء نهضت دموکراسی وترقی افغانستا ن با همه درد ها وداغمهای  زنده گی و بدون پشیمانی از مبارزهء  در را ه آزادی دموکراسی وترقی  صمیمانه میطلبد که  با انحراف سازش نکنند .                                            آب به آسياب کِیش شخصیت نرِیزند .علیه مخالفان سیاسی تو طیه نکند . انتقاد را با انتقام پاسخ نگویند ماشین تبلیغات زهرآ گین نزدیکان وهمفکران را بر ضد نو اندیشان در درون وبیرون نهضت  به غرش نیاورند. استعدادهای درخشان را زیر ابرهای سیاه تعصب وتاریک اندیشی اختناق وارعاب  پنهان نه کنند .به اندیشه های دموکراسی و آزادیهای دموکراتیک مردم  هیچگاه بی باور نشوند .  برای حل وفصل اصولی اختلافات تکتیکی و سترا تيژیک  خویش مباحثات سازنده نمايند  سياست اقناع تبادل نظر  وتوضیح  بهترین شیوه ء حل وفصل اصولی  اختلافات ميباشد  .  ازانتقاد اصولی  اعتراف به اشتباهات  وبیان حقایق  نه تر سند.            

 درمبارزات قانونی  صلح آمیز و دموکراتیک  . باحفظ  خورده اختلافات سازمانی سياسی و رهبری باخوشبینی تاریخی به سمت و سوی  ا یتلافها اتحادها ، تشکیل نهضت ،جبهه ء متحد ملی - دموکراتیک واشکال دیگر وحدت عمل، گام های استوار بلند کنند  .  در جريان زنده گی  مبارزه وعمل مشترک زمينه ءهای  وحدت عام وتام سازمانی ،سياسی و رهبری خودرا فراهم نمايند .عمل وتجربه حیات بهترین درمانگر (طبیب) است . به  اعتماد متقابل ميان مبارزان و تحکیم  وحدت آهنین  نیروهای طرفدار دموکراسی و ترقی مساعدت میکند.  درفرجام با پلتفورم (خط مشی) علما تنظيم شده آیین نامه، اصول واخلاق نوین مبارزهء اجتماعی و با  وسایل  موءثر و راه های آزمون شدهء تاريخی سياسی وسازمانی ورهبری به سوی حوزه های انتخاباتی وبه سوی توده ها بروند   .  در پروسهء  گذار شفاف وعاری از هر گونه تقلب وتزویر" حاکميت ملی " به نما ينده گان آگاه  مردم افغانستان،  اشتراک فعال وصلح آمیز  کنند  .  و در نهايت رسالت پر افتخار  تاريخی خودرا به سود  رشد مستقل ملی و بنای  یک افغانستان مستقل متحد دموکراتيک نوین و تجزِِيه ناپذ يرايفا نمايند.

      به اميد پيروزی  انديشه های آزادی ،دموکراسی ،ترقی ، صلح  وبرابری حقوقی مردم وبويژه برابری حقوقی زنان مرد آفرِين با مردان زن ستيز افغانستان مستقل متحد  دموکراتيک وتجزِ یه ناپذیرما.

         با عرض حرمت رفیقانه

 

    اکادميسين دستگیر  پنجشيری

     ايالت واشنگتن -  امرِ يکا

   22   حمل   1384خورشیدی

 

 

 

 

(1)- رستم  پهلوان نا مدار شهنامه ء فردوسی

       زین همرهان سست عناصر دلم گرفت

       شیرخدا  ورستم دستان  آرزوست ( شمس ا/255) فرهنگ اساطيرو اشارات داستانی صفحه 214 تأليف دکتر محمد جعفر يا حقی

(2)- دستان  پدر رستم.مثال از شاهنامهء فردوسی

     شه نیمروز است وفرزند سام

    که دستانش خوانند  شاهان بنام

  صفحهء497 فرهنگ عمید

(3) -درست یک سال وچهار ماه پس از تأسیس جمعیت دموکراتیک خلق (اول جنوری 1965 م) نخستین ارگان نشراتی آن بنام" خلق " در 22حمل 1345 برابر به ( 11 اپريل 1966م ) انتشار یافته بود .درنخستین شمارهء جریدء خلق مرامنامه ء بزبانهای پشتو ودری با تیراژ بیست هزار نسخه انتشار یافت .ونخستین و دومین شماره ء آن یکجا از چاپ بر آمد و بزودی نایاب شد.

مقایسه ء این دو مرامنامه (که درتنظیم هردو اشتراک داشته ام ) بوضوح کا مل نشان میدهد که  چهل سال پیش رهبران نسل جوان ما   .اهداف بلند پروازانهءو با شکوه  انسانی را طرح کرده و  زندانی ارمانهاو گرایشهای "شکست ناپذیر بین المللی!! "  خود  بود ه ا ند .برخلاف  طرح رهبران نسل جوان  امروز افغانستان از  جنبش جامعه  منطقه وتوازن نیروههای جهان معاصر  ژرفتر گسترده تر  مسوولانه تر و مشخصتر وبه واقعیتهای زنده گی  کار ومبارزهء مردم  زمان کنو نی ما نزدیکتراست 

 ولی افتخار تمامی طرفدارن نهضت دمو کراسی و ترقی درین حقیقت درخشان تاریخ نهفته است که از شهید واصف قندهاری پایه گذار مشروطیت اول ( 1906 م) تا امروز هزاران شهید راه آزادی دموکراسی وترقی  ،" سرداده اند" ولی سنگر خودرا به دشمنان ترقی وآزادی ميهن  نباخته اند و درداخل وخارج کشورازخون یتیم وبیوه این سرزمین ثروتی  نه اند وخته و به سنگینی با ری که بدوش میکشیده اندآگاهی ژرف داشته اند .

ِیکی ازین رهبران جوان و آگاه ما  شهراله شهپر شهید  بود ه است  اوبا چه  خوشبینی تاريخی و غروری این بیت را سرود وتا آخرین لحظه ء زنده گی وشکنجه از سوی دشمنان ترقی در راه پروان -قره باغ  به واژه واژه  آن  بی باورنشد .یادش گرامی باد  

  "  اگر چه بار گرانی چو کوه به شانه ماست     آزان خوشیم که فردا زمان زمانه ماست "

"شهپر"

 


بالا
 
بازگشت