خو شه چین
کلتک چو ب
کلتک چو ب ،
چو بی ا ست تقر یبآ به ا ند ا زه یک متر درا ز ، نسبتآ ، لک و د بل ، و دا را ی
سر وآ خر یک سا ن ، و ما نند چو ب د ند ه ، همیشه ز مین دا را ن و ا ر با با ن
، تو سط همین کلتک چو ب ها مز د ورا ن خو د را جزا مید ا د ند و یا سر معلم ها
ی زما ن سا بق ، هکذا آ خو ند ها د ر مسا جد در زما ن سبق خو ا نی کا ر میگر
فتند .
خبر ا یجا د جبهه تفا هم ملی ، ا ز طریق بی ، بی ، سی ، مژ ده خو بی بو د بر ا
ی وطن پر ستا ن و وطن د و ستا ن ولی تر کیب یکسا ن و مشا به آ ن ا ز تعد ا د ا
حزا ب جها د ی ، ما یو س کننده بو د ، با لآ خر ه کو شش ها به سمتی صو ر ت
میگیر د ، که مید ا ن جا ذ به نفع صر ف ، را ست گرا ها ی ضعیف ا لنفس و سیع گر
دد، تا ا گر بتو ا نند د رآ ینده یک پا ر لما ن گو ش به فر ما ن را ا یجا د نما
یند ، سر ا نجا م ا ر با ب با قد رت ، بی ر قیب ا زا ن به حیث کلتک چو ب ، بر ا
ی سر کو ب ضعفا و نا تو ا نا ن وعمد تآ قشر آ گا ه و رو شن ضمیرا ستفا د ه نما
ید،ا گر نیست خیر کو، د ر تر کیب جبهه تفا هم ملی ا زنیر وها ی ملي و وطنپرست
ديگر نشاني نيست .
نسل جو ا ن ا مر و ز د یگر آ ن نسل ها ی د و را ن گذ شته نیستند که د ر یک محیط
بسته و د و ر ا ز ا نکشا فا ت و حو ا د ث ، به د نیا آ مد ه با شند، نسل ا
مروزی ، کا ستک ها ی مغز ی خو یش را با د نیا ی کمپیو ترو صل دا ده ا ند ، ا ز
خو بی ها و ز شتی ها ی ر و ی زمین ، تو سط دوستان ، خو یشا و ند ا ن و اقا ر ب
د و ر و نزد یک ، ا ز ر سم و روا ج ها ی ، بین ا لملی آ گا هی بد ست می آ و رند
، جها ت مثبت و منفی آ نرا تجزیه و تحلیل میکنند ، ا طا عت و ا وا مر کو ر کو
را نه را ، به گذ شتگا ن خو یش ، به تحفه گذا شته ا ند ، ا هدا ف و خو ا سته ها
ی سیا ست مدا را ن را ، چه د ر مقیا س ملی و چه د ر سطح بین لمللی ، با ر گ خو
ن پو ست خو د د ر ک و ا حسا س میکنند .
کشو ر ها ی سو د جو وا مپرا تو ری ها ی نو ین ، د ر عر صه بین ا لمللی ، یکه تا
ز مید ا ن گر دیده ا ند ، د ر پیش ر و ی خو د ، هر نو ع خا ر چشم را و خا رپا ی
را نمی گذا ر ند چنا نچه د ر کشو ر عزیز ما ، هر نو ع جنا یا ت سا ز ما ن یا
فته را رهبری کر د ند ، د رنده خو تر ین ا نسا ن ها را ا ستخدا م و ا ز ا مکا
نا ت ما لی و ما دی فرا وا ن بی نیا ز شا ن گردا نید ند ، هستی ما د ی و معنو ی
کشو ر ما را ، تو سط بنیا د گراها ا ز بین بر د ند ، با ل و پر جا معه هما نا د
ا نشمندا ن ، ا ستا دا ن ، منو ر ین ، ا هل خبره را ، به ا ثر تهد ید و شا نتا
ژ و غیر ه وا دا ر به فرا را زکشو ر نمو د ند میگو یند که( به مر گ بگیر ش تا
که به تب، را ضی شو د )
ا برسیا ه ،
سیستم طا لبا نی را بر مقد را ت کشو ر مسلط گر دا نید ند ، تا مر د م خو د حا
ضر شو ند و بگو یند که ( با ز هم هما ن کفن کش قد یم ) گر چه بین کفن کش قد یم
و کفن کش جد ید هیچ ا ختلا فی و جو د ند ا شت ، و لی کا ر آ گا ها ن گر دا نند
گا ن قضا یا ی ا فغا نستا ن ، خو د به پلا ن گذ ا ری و پر و ژ ه سا زی تخصص دا
ر ند و میدا نند ، که چطو ر ، کی را د ر چه و قت و در کد ا م زما ن به منظو ر
چه کا ر ی ا یجا د نما یند وسر کا ر بگما ر ند چطو رو چه و قت بعد ا ز ا نجا م
پر و ژ ه ، تو سط کی و چطو ر تخر یب نما یند و به جا ی آ ن پر و ژ ه ثمر بخش را
ا فتتا ح نما یند .
ا و ضا ع ا نکشا ف یا فته که ، خا نو ا د ه جنبش و طن پر ستا ن را به عقب نشینی
مجبو ر کر د ، مصا رف هنگفت لو ژیستیکی را با خو د دا شت ، که کشو ر ها ی ذ
یعلا قه و ذ ینفع د ر قضا یا ی شکل دا ده شد ه د ر ا فغا نستا ن و کشو ر ها ی
منطقه سر ما یه گذا ر ی کر ده بو د ند ا لبته قسمت ا عظم ا ین سر ما یه گذا ر ی
ها ا ز جا نب ا یا لا ت متحد ه ا مر یکا و عر بستا ن سعو دی پر دا خته شد ه بو
د ، وبا ید حا صل سر ما یه خو یش را خو د جمع آ و ری نما یند .
جمع آ و ری حا صلا ت را و سیله د ر کا ر ا ست ، آ هن را آ هن میبرد ، چکش، قلم
، هر د و فلزا ند و ا ز یک خا نو ا د ه ، متحدا نه د ر د ست غیر قرا ر میگیر ند
، هم نو ع خو د را میبر ند ، ا ین و یرا ن گرا ن و تخر یب گر ا ن محتر م ما که
فعلآ خو د را ، عا لما ن د ین و مذ هب قلم دا د کر ده ا ند ، و سیله ها ی ا ند
برا ی تطبیق پلا ن ها ی ا مپر ا تو ری جد ید ، ا ین ها ا ز کشو ر بر ده شده بو
د ند ، د ر دیگر جا ها آ ب و دا نه خو ر ده ا ند ، مجبو ر هستند که د ر هما نجا
ها قد قد کنند و تخم هم بگذا رند .
ا ین ها تیکه دا ر شد ند ، قد م ، قد م ، گا م به گا م شر و ع کر د ند ، ا ز سا
ل ها ی قبل ا ز تغیرا ت 7 ثو ر ، ا ز محیط مد رسه و مکتب آ غا ز کر د ند ، ترسا
ند ند و تهد ید به مر گ کر د ند و حتا کشتند ، مبلغین خو د را ا ز گو شه و کنا
ر ا ستخد ا م نمو د ند ، ا کستر میست ها را و آ د م ها ی را که دا را ی عقد ه
حقا رت بو د ند ، جذ ب و ا ستخد ا م نمو د ند تا بی ر حما نه عمل نما یند ، ا و
ا مرآ نا نیکه ، آ نها را ، تغذ یه میکرد ند ، به خو بی ا جرا نما یند ، هر کسی
که خو بتر تخر یب کر د و کشت و فر ا ر دا د پو ل فرا وا ن تر را بد ست آ و رد
ند ، ا ین گر و ه مر د ما ن ، ا صلآ بر ا ی تخر یب ا ستخدا م شد ه بو د ند نه
برا ی ا دا ر ه کر د ن( د نیا ی غر ب برا ی ا دا ره کر د ن ر یزر ف ها ی خو د
را دا شت ، که با ید ا دا ره را به ا ختیا ر میگر فتند و لی بد بختا نه که ا ین
ها فر زندا ن نا ز و نعمت بو د ند ، تا جا ییکه ، ملا حظه گرد ید ا ین ها صلا
حیت و تو ا ن حفا ظت کلا ه سر خو د را هم ند ا شتند) همگا ن ا عما ل بی ر حما
نه و نا جو ا ن مردا نه د ر مقا بل هست و بو د کشو ر ما ا نجا م دا د ه ا ند .
مگرتنظیم ها
ی آ قا ی حکمت یا ر ، ربا نی و سیا ف د ر رد یف ها ی ا و لی و دومی و سومی ا
ند، که بیشتر ین پو ل ها را د ر مقا بل ا نجا م و ظا یف صا د قا نه بد ست آ و ر
ده بو د ند .
ا نجا م و ظا یف صا د قا نه را ، یتیما ن میدا نند ، بیو ه زنا ن میدا نند ، بی
پسر ا ن میدا نند ، دهقا نا ن مید ا نند ، که زمین ها ی شا ن بی آ ب و جو ی ها
ی شا ن کو ر گر دیده ا ست ، کا ر گرا ن میدا نند که فا بر یکه ها ی شا ن تخر یب
گر دیده ا ست ، صا حبا ن و ما لکا ن ، فا بر یکه ها ی ، پا رک ها ی صنعتی میدا
نند و همین طو ر صا حبا ن هزا ر ها فا بر یکه ها ی خو ر د و کو چک د یگر ، ا
ستا دا ن و معلمین مکا تب مید ا نند ، که مکا تب شا ن را سو ختا ند ند ، همه ما
مو رین و معلمین و صا حب منصبا ن مید ا نند که ( پنج قلم موا د ا و لیه ا ز
قبیل آ ر د ، بو ره ، چا ی ، صا بو ن و ر وغن ) ا زجا نب د و لت و قت ، بد و ن
ا ند کتر ین ا تلا ف زما ن ، با و جو د مما نعت ها ی جد ی ا ز جا نب سرد مدا را
ن کنو نی ، تهیه میگرد ید ، د رین را بطه هزا را ن د ریور همو طن ما ، قر با نی
ا هد ا ف سیا ست ها ی غیر مسو لا نه ، دو لت مر دا ن کنو نی گر دیده ا ند .
و لی د ولت مر دا ن ا مر و زی ، علا و ه بر آ نکه ، برا ی ما مو رین خو د با د
ر نظر دا شت حما یه جا معه بین ا لمللی ، مو ا د کو پو نی را تهیه دیده نمیتو ا
نند ، معا شا ت ما مورین و صا حب منصبا ن ، معلمین و ا ستا دا ن خو د را هم نمی
خو ا هند که بد هند ، د ر قر یه و محل ، فغا ن و دا د وا ویلا ی دهقا نا ن بی
پشت و پنا ه گو ش فلک را کر سا خته ا ست .
دو لت مد ا را ن دیر و زی ، زما ن حا کمیت حز ب دمو کرا تیک خلق و متحد ین آ ن
، ا زین شعا ر د ر ا مو ر کشو ر دا ری و مملکت دا ری کا ر می گر فتند ( مغزسر د
، قلب گر م ، د ستا ن پا ک) ا ما یک عد ه ا ز د و لت مدا را ن ا مرو زی ، بر
خلا ف آ ن ( مغزگرم د ا رند قلب سر د دا رند و د ستا ن نا پا ک )
ر هبر ا ن و د و لت مد ا را ن ز ما ن حا کمیت حز ب دیمو کر ا تیک خلق ا فغا
نستا ن و یا حز ب و طن ، بعضی ها ی شا ن ا ز ا مکا نا ت نسبتآ خو ب زند گی بر
خو ردا ر بو دند ، ا ز تحصیلا ت عالی بی بهر ه نبو د ند ، آ نچه را که گفته بو
د ند که ما د ر خد مت مر دم میبا شیم عملی کر د ند ، ا ین ها یک خشت برا ی آ با
دی میما ند ند ، مگرا دا ره مو جو د بنا به د ستور و ا وا مر با دا را ن خو د د
ر مقا بل هر خشت آ با د شده یک ا نسا ن ما را ترو ر میکر د ند ، نه ا نسا ن ها
ی عا دی را ، بلکه معلم ، ا نجنیر و کا د ر ها ی به د رد بخو ر را
ببینیم فر د ا نه بلکه همین حا لا تو ده ها قضا و ت میکنند ، هیچ یک ا ز رهبرا
ن حزب دیمو کرا تیک خلق ا فغا نستا ن با و صف آ ن که چها ر ده سا ل حکو مت کر د
ند ، به حسا ب ملکیت چیز ی را ذ خیره نکر ده ا ند ، حتی خا نه شخصی هم ندا رند
،هم چنا ن ، و زرا و کا ر مندا ن عا لی ر تبه د و لتی آ نو قت ، مگر رهبرا ن
مجا هد ین و ما مو رین عا لی رتبه آ نها بر خلا ف ( به ا ستثنا ی مجددی وآ قا ی
گیلا نی ) دیر و ز هیچ چیز ی ندا شتند و ا مر و ز همه چیز دا رند .
حا کمیت چپ د یر
و ز د ر خد مت مر د م بو د ند ------- حا کمیت را ست ا مر و ز د ر خد مت خو د
میبا شند
علیه فسا د مبا ر زه میکر د ند هزا را ن کا د ر و متخصص تر بیه کر د
ند--------- خو د به فسا د گر ا ییده ا ند هزا را ن د زد و رهز ن تر بیه کر د
ند.
جنبش سو ا د آ مو ز ی را سا ختند زنا ن د و شا د و ش مر دا ن کا ر میکر د ند
------ لشکر بی سو ا دا ن را ا یجا د کر د ند زنا ن ا ز همه حقو ق بی بهر ه شد
ند.
پر و ژ ه ها ی
عا م ا لمنفعه آ با د نمو د ند------------ خشتی با لا ی خشت ما ند ه نشده ا ست
هزا را ن مکتب و مد رسه آ با د گردید------------- همه مکا تب را در دا ده بو د
ند
صد ها مسجد و تکا یا آ با د شد--------------- نمی دا نم که آ یا شده ا ست یا
نه ؟
در سا حه حا کمیت چپ ، آ ثا ری ا ز کو کنا ر و هیر و یین نبود ----------- د
رسا حه تحت نفو ذ و ا کنو ن حا کمیت را ستی ها کوکنا ر و تو رید هیر و یین مو
جوداست .
تما م ما مو رین و معلمین ملکی و نظا می کو پو ن دا شتند و پنج قلم مو ا د ا و
لیه را یگا ن تو زیع میگر د ید --------- هیچ یک ا زکا ر مند دو لتی ا ز ا
متیا زا ت کو پو ن نمیگیر ند.
کا ر مند ا ن ملکی و نظا می ا ز قد مه ها ی با لا یی تا به پا یین در فکر آ با
د کر دن خا نه شخصی نبو دند . --------ا ز پا یین تر ین تا به با لا تر ین دا
را ی قصر ها ی چند ین منز له گر دیده ا ند .
دهها مر کز صحی و شفا خا نه در سرا سر کشور در محلا ت آ با د کرد ند ----همه
مر ا کز صحی و شفا خا نه ها ی اطر ف و محلا ت را تخر یب کر دند .
ا گر کد ا م
پر و ژه ، به حسا ب عا مه آ با د گر دیده ا ست ، دستا ن کشو رها ی کمک کنند ه د
ر سا زما ند هی نقش دا شته ا ست و تحت نظر آ نها پیش بر ده شد ه ا ست .
همین قسم صد ها مثا ل د یگر ، جا معه جها نی ا گر عد ل و ا نصا ف را پا ما ل
نسا ز ند و را ستی میخو ا هند در ا فغا نستا ن تغیرا ت و تحو لا ت ، طبق بر نا
مه ها ی بن پیش بر ده شو د ، به تحو ل طلبا ن و دگر ا ند یشا ن کشو ر که همین ا
کنو ن به ا ثر کینه تو زی ها ی کشو ر ها ی همسا یه ، در سرا سر جها ن تیت و پرا
گند ه ا ند ، مر ا جعه نما یند .
ا ین را به خا طر دا شته با شیم که میگو یند چو ب خدا صدا ندا رد ،پنا ه گا ه
مجا هد ین ، آ غو ش دهقا نا ن بو د ، با غ و زمین د هقا ن ، خا نه و کا شا نه د
هقا ن در خد مت جها د بو د ، عشر میدا دند ، خیرا ت میدا د ند و صد قه ، فر
زندا ن خو د را در خد مت جها د قرا ر دا ده بو د ند ، مکا تب ، قریه ها ی خو د
را ، نا آ گا ها نه ، به ا مرجها د د ردا د ند ، مگر فر ز ند ا ن ا را کین بلند
ر تبه گر دا نند گا ن د و ره جها د ، چرا در کشو ر ها ی دو ر و نز دیک ا ز
تحصیلا ت عا لی بر خو ر دا ر ا ند ، ما ا ین قما ر با زا ن د ین و مذ هب را شنا
خته ا یم ، ما پد ر د ر پد ر، مسلما ن بو ده ا یم ، آ نها به هر کا ری که شر و
ع میکر د ند بسم ا له ، میگفتند ، هر قد می که میگذ ا شتند ا له میگفتند ، ا گر
ا ز جا بر می خو ا ستند یا پیر میگفتند ، و ا گر با به ای نو ا سه را به سر زا
نوی خو د میگرفت ا لا هو میگفت ، و ضر ب ا لمثل خیلی ها مقبو ل د یگر هم دا ر
یم که میگفتند ، با تو کل زا نو ی ا شتر ببند .
د ر کشور ما سیا ست ها به گو نه ، پیش بر ده میشو د که بر د ل و طن د وستا ن و
وطن پر ستا ن ، چند ا ن پسند وا قع نمیگر د د.
مگر ما میخو ا هیم که ما ر ش عظیم ، پا بر هنه ها را ، بینو ا یا ن را ، یتیما
ن را ، دهقا نا ن را ، کا ر گر ا ن ، معلما ن و ا ستا دا ن را، ا فسرا ن را ا
ین مدا فعین ننگ و نا مو س کشو ر را بر پا نما ییم به ، کلتک چو ب ها و حا میا
ن آ ن ها ، به با نگ ر سا بگو ییم که ا ینک ثمره دیمو کرا سی .
ا ین همه د ا ر
و ند ا ر، ا با و قبا ، قصر و بنگله ا ی که میبینید ، همه و همه حا صل و یرا نی
ها ی ، ملیون ها دا را یی ، ا نسا ن ها ی ا ین کشو ر ا ست ، همه تآ سیسا ت و
بناها ی ا ین کشو ر ا ز حق ما لیه ز مین و د و کا ن ، بیو ه و یتیم ا ین کشو ر
آ با د گر دیده بو د د رین سر زمین ا ز شا ه تا به گد ا حق دا شتند که ا ز همه
د ا شته ها ی مر بو ط به ملت و کشور با حقو ق مسا و ی ا ستفا ده نما یند ، ولی
نشد که نشد ، مگر هر نشد را ه حل ندا رد ما با ید که نشد ها را به شد مبد ل نما
ییم .
مر د م و ملت خو ن بها ی هزا را ن شهید گلگو ن کفن خو د را ا ز شخصیت ها ی مهر
ه ا یی ها ی تنظیم ها ، مطا لبه مینما یند ، که همین ا کنو ن ملیو ن ها دا لر
سر ما یه ها ی شا ن د ر با نگ ها ی کشو ر ها ی خا ر جی ، ذ خیره میبا شد .
ما ر تو ل ، جبل ، کلنگ ، د ینا مت ، ا ین ها همه شا ن بر ا ی تخر یب سا ختما ن
میبا شند
بنیا د گر ا ها ، لشکر و یرا نگرا ها بو د ند ، ا ز ا بتد ا ی پید ا یش د نیا ی
، سر ما یه و ا ین ها را به همین خا طر پر و رش دا ده بو د .
تا جا یکه دیده میشود، ا و ضا ع ا نکشا فا ت سیا سی ، د ر سطح جها نی، دا رد که
با بنیا د گرا ها تغیر ر و یه د هند ، ا لبته ا ین بخا طر ی ا ست که جها ن یک
قطبی د یگر نیا زی به د شمن د رجه د و ندا رد ، که د شمن د رجه یک پر قد رت خو
د را به کمک آ ن ا زبین ببر د ، بنآ د شمن د رجه د وی د یر وز به حیث د شمن د
رجه یک ا مرو ز تبد یل شده ا ست.
یخ و آ ب و بخا ر ، هر سه یکی ا ند ، فقط د ر مو جو د یت نو ع حرا رت ، تغیر
شکل میگیر ند و رنه فطر تآ آ ب ا ند ، ا یجا د تفا هم ملی و ا دا ره تما س با
مخا لفین
آ د مرا به ا ین ضر ب ا لمثل عا میا نه د عو ت مید هد که میگو یند ( هی ، هی به
پا د ه نظر به ما ل خو د) ا ینهاهمه با کسا نی ر وا بط بر قرا ر مینما یند که
حلوا ی صبحا نه را یک جا نو ش جا ن کر ده با شند .
بنآ ا ین ها کلتک چو بی ا ند که با ید در فر ق دهقا ن بخو رد ، در فرق کا رگر و
رو شن فکر.