خو شه چین

                     

جنگ شد یا رسرشد یا ر

 

کلخ جنگی میکنیم و سوا ل ها را ا مر و ز با ید که حل نمو د و ا گر سوا ل ها  لا ینحل با قی ما ند ، فرد ا ها جنگ ها با سنگ و تفنگ آ غا ز میگر د د .

ا طلا عیه نهضت فرا گیرسیا سی دیمو کرا سی و تر قی ا فغا نستا ن را  و بعد ا علا میه نهضت میهنی ا فغا نستا ن را یکی پی د یگربه مطا لعه گر فتم ، ا ز مطا لعه چنین  نتیجه  گیری کرد م، شا ید ا ین ها ا طفا ل   یکی آ ن چها رسا له و د یگر ش سه ما هه با شند که پا به عرصه  فعا لیت سیا سی  ما نده ا ند گو یا که هرد وا ز یک ما د رتو لد یا فته ا ند   خوا ستها و نظریا ت کا ملا مشا به وهمگو ن ، آ نها را وا دا ر به آ ن سا خت که بگو یند آ ب ها ی سیلا ن هیچ گا هی یکد یگرخود را د فع نمیکنند، با ری ا گرد ربرخورد با موا نع روبرومیشوند ولی د رآ نطرف ما نع با زبا هم، هم آ غوش میگرد ند.

 ومیدا نند که ا گر آ ب ها د رجو یچه گک ها ی خورد بروند، د رحلقوم ریگزا رها گم میشوند،ا زینخا طرا ست که هیچ ماهی را د رآ بهای کم  وجو یچگک ها ی خو رد و ریزه، را هی وپا یگا هی نیست.

 ویا ا گرآ بها ی فرا وا ن را، د رد ریا ها و د ریا چه ها د یده با شید

دریاها ی مشهورا فغا نستا ن به ما نند سا بق د رحا ل گریزا زحریم افغا نستا ن گو یا که د رکود تا نا کا م ما نده ا ست به سمت کشورها ی بیگا نه میبینیم . ا ینهمه آ بهای ما بد ون ا ستفا ده آ سیا ب د یگرا ن را به چرخ می آ ورد .

 یعنی که توا ن آ نرا پیدا نما ییم ، آ ب ها ی خو د را د رکا سه های کوه ها ی خو د ما ن ذ خیره نما ییم ا ز ذ خیره آ ب ها ، چه ا ستفا ده صو ر ت میگیر د .

 بند ها ی بر ق را با ید سا خت ، ا ز بر ق ا ستفا ده ها ی ا عظمی صورت میگیر د . د ر تغیر ا قلیم تآ ثیر گذا ر میبا شد ، منا بع زیر زمین آ ب هاچشمه سا رها وکا ریزها را با عث میگرد د، نبا تا ت وا شجا ر و حشی زیا د میر و یند.

ز ما نیکه گر و پ ها و حلقا ت سیا سی ، جدا و پرا گنده میتوا نند د ر نقش آ ب و ظا یف مهم را ا نجا م بد هند ، پس بلا شک که د را تحا د و همد لی برا د را نه ورفیقا نه د رسیا ست گذا ریها، موثروا قع شوند.

 ا ماسیا ست مدا رها یکه به محا سبه ا رزش قا یل نگرد یده ا ند،ا شتباه کرده ا ند، ا شتبا ه توا م با فا جعه .

 د رمحا سبه ،علا ما ت مثبت و منفی ا گرد قیقآ مو قعیت خود را نیا بند  محا سبه غلط ا ست، تآ کید با لا ی محا سبه غلط ا ز لحا ظ سیا سی به نا خود آ گا هی سیا ست مدا را ن دلا لت مینما ید.

 ا گرا تحا د شو روی سا بق، د ررقا بت ها ی جها نی، د رمحا سبه خو د ا شتباه نمیکرد ، جها ن ا مروز شاهد  وقا یع د لخرا ش جا معه بشری نمیبود جنگ د یروزد را فغا نستا ن، زورا زما یی ود شمنی بین بلا ک سو سیا لیزم وا مپریا لیزم(ا مریکا وا تحا د شوروی بود)ا لفبای ا ین جنگ را ، عبا را ت ذ یل تشکیل میدا د .

1- جنگ بین کفرومسلما ن 2- ا شغا ل ومقا ومت

 ا ین د و پد یده د ست با لا را به بلا ک ا مپریا لیز م دا د و روسیه نتیجه پیروزی خو د را د رجنگ و یتنا م  تبد یلآ  د رجنگ ا فغا نستا ن به نفع ا مریکا محا سبه کرد .

 کنون مضمون جنگ عوض گرد یده،جنگ بین( فرزند نا خلف وپد ر متجا وزو ستیزه جو) وا شغا ل ومقا ومت ا ست .

  با زهم ا لفبا ی جنگ را،عبا را ت جنگ بین کفرمسلما ن، ا شغا ل ومقا ومت تشکیل میدهد، ا گرد یروزروسیه وشرکا ی ا سترا تیژی ا ش د رجنگ،ا فغا نستا ن دربین کا سه ها ی کوههای سربفلک ا فغا نستا ن گیرما نده  بود ند د رآ ن و قت جنگ تنها د را فغا نستا ن  متمرکز بو د      ا ما ا مروز ا یا لا ت متحده ا مریکا وشرکا ی ا قتصا د ی شا ن د رگیر جنگ با فر زندا ن نا خلف خود شده ا ند و وسعت جنگ ا ز افغا نستا ن پا ها ی خو درا بیر و ن کشیده ا ست و به یک جنگ تما م عیا رمنطقوی دا رد که سا حه عمل کر د خو د را گستر ش د هد . ( نا م ا ین جنگ را میگذ ا ریم که جنگ با روح ملت ها، جنگ با با ور وآ زا دی ملت ها )، با روح مر د م به هیچ وجه جنگ ا مکا ن پذ یرنمیبا شد ونا کا می را به همرا ه دا رد.   مگرا لتا رنا تیف جنگ

 هما نطوریکه ، نغمه.

        آ ر یو سلیپنگ آ ر یو سلیپنگ         برا د رجا ن برا د رجا ن

ما رننگ بنگد نگ ما رننگ بنگد نگ  د نگد نگدا نگ د نگد نگدا نگ    روسیه را به خوا ب غفلت فرو بر د .

      نغمه ها ی ، به ا ی ، به ا ی ، به ا ی ، به ا یا مر یکا را هم به خوا ب غفلت فرو میبرد.

 پیر و زی نها ی ا ین جنگ د ر د را ز مد ت ، د ر وا زه ها ی چین رو سیه و هند را میکو بد.

 ر وح غفا ر خا ن کا کل شا د با شد و ا ستاد عثما ن لند ی هم با یک د لسو زی کا مل وعا م تا م شا گردا ن خو د را د رس میدا د وبا لا ی تخته مینو شت که زند گی یعنی محا سبه ا ست .

هرد وا ستاد جوا ب ها ی غلط شا گردا ن خود را چلیپا میکشید ند تا که جوا ب د رست پیدا شو د.

 کنفرا نس بن ا زهما ن آ غا زغلط بود ، قشرروشن فکروآ گا ه جا معه قطعآ نقش ندا شتند، بنآبرغلط بود ن کنفرا نس بن با یدکه صحه گذا شت وا ستا دا ن محا سبه  میگو یند را ه صحیح معا د له کنفرا نس بن را با ید که د ریا فت نمود ( تخته با ید که پا ک شو د) وا گرنشود میگو یند که کنفرا نس بن ما یه گر فته ا ست ا زهما ن سیا ستهای تجا وزکا را نه استعما رگری که ا کنون درمقا بل خود مقا ومت را بوجودآ ورده ا ست، رفتن د رزیربا رچنین ا دا را ت ، ومذا کره با چنین ادا را ت صحه گذا شتن با لا ی هما ن محا سبه غلط ا ست، که تا کنو ن جریا ن دا ر د.

   با تمسک به مطلب فوق شما را به نو شته ها زیرین د عوت مید هم.

 وضعیت پد ید آ مده ، د رجنبش چپ ا مروزی چه د ردا خل کشوروچه د رخا رج کشور، بیا ن گرا ین حقیقت ا ست که شخصیتهای منفرد سیا سی،حلقا ت،احزا ب وسازما نها کلآ همه گرا یشا ت سیا سی د ر ساخت وبا فت وشکل گیری وا وج گیری آ ن بی تآ ثیرنبوده ونمیبا شند.

 ا ین گرا یشا ت صر ف نظرا زچگو نگی کمیت وکیفیت حضو رآ نها  د رصحنه سیا سی بند ها ومفصلهای یک تن واحد جنبش رو شنفکری را تشکیل مید هند .

 ا گرحرف میزنیم ا زدا نشگا ه، د فعتآ استاد ومحصل سا ختما ن تعمیر شفا خا نه علی آ باد بیا د آ د م می آ ید.

 ا گرلنگ ها ومعیوبین را د رحا ل گشت وگذا رمیبینیم، لشکربیسوا دا ن بیوه زنا ن، یتیما ن ، گداها را میبینیم، یک طرف ویرا نیها ی حا صل از جنگ وا زطرف د یگربناها ی چندین طبقه ای خلاف معیا رها ی ما ستر پلا ن شهری را، روح و روا ن آ د م را به د ورا ن جنگ ها ی خیا با نی ونسل کشیها، چوروچپا ول،د زد ی،غا رت کرد ن دا را ییهای عا مه  وغیره میبرد .                                       

 زما نیکه حر فی ا ز مبا رزه، ا رتقا ، پیشرفت، تحو ل، تر قی، جا معه مدرن وجا معه مد نی، به زبا ن آ ورده میشود،علی ا لفورقشرروشنفکر در ذهن انسا ن خطورمیکند ، طرز سخن را نی  طرزرا ه رفتن، صدا قت ود لسو زی وفا دا ری آ نها به دا را یی ها ی عا مه حرا ست وحفا ظت ا زتآ سیسا ت و بنا ها ی د و لتی و مرد می ، ا زخود گذ ری آ نها بخا طر منا فع عا مه و کشوروغیره.

 و لی سوا ل پیش می آ ید که آ یا جنبش روشن فکری، بعد ا زگذشتاند ن فرا زونشیب مبا رزا ت سیا سی خوا ه علنی وخوا ه نیمه علنی وحوا د ث نا هنجا ر مغلق و پیچیده ، فرکسیون با زی ها ، د شنا م دا د ن ها ، تهمت بستن ها ، تعقیب کردن  وا سنا د تهیه کرد ن ها و به دا م ا ندا ختن ها ، قبل ا زهفت ثور وشرا یط حا کمیت تحمیلی و بعدا ز سقو ط  حا کمیت سیا سی جنبش چپ ا زتجا رب چیزی را با خود به آ موزش گر فته ا ند و یا خیر وا گر گر فته ا ند، چطو ر تو ا نسته ا ند و یا میتوا نند که ا زا ن ا ستفا ده ببرند .

 بنا برحکم شرا یط ا وضاع کنو نی دا خلی و بین ا لمللی ، دا رد که د ر سیا ست های جها نی،دربا ره ا فغا نستا ن ومنطقه تجد ید نظرصورت  بگیرد ا حتما لآ وظا یف ، بطورمرموزو نا خود آ گا ه برشا نه روشن فکرا ن سنگینی نما یدآ یا ا ین وظا یف را تکرا رآ،ا جباری وتحمیلی بپذ یریم  و یا ا ینکه تعقل و درا یت کا مل را به عا د ت خو د تبد یل نما ییم .

 نمیدا نیم که د رمجموع فعا لا ن سیا سی به گفته ها ی فو ق موا فق ا ند وا گرموا فق میبا شندآ یا ا زگرا یشا ت موجودچقد رشنا خت پیدا کرده ا ند؟ ود رک کر ده ا ند که تا چه ا ندا زه ا ز یک د یگر متآ ثرمیگرد ند آ یا ا صطلا ح ( آزموده را با ز آزمود ن خطا ا ست) را فرا مو ش نکر ده ا ند؟

  د رمجموع سوالا تی ا ست که برا ی حل آ ن د رجریا ن مبا رزه وقت کا فی دا ریم وزما ن همه سوا لها را حل مینما ید، بخا طرحل کرد ن سوا لها وقت خود را تلف نباید کرد( ا زپیغمبرسا زی پرهیزکر د) مسلما نا ن یک پیغمبر دا رند، به پیغمبرد وم نیا زی نیست ، د رکشو رماغربا ومسا کین مسلما نا ن وا قعی کشورخودا ند، یک ا رما ن دا رند، زند گی مر فه وپیشرفت وکشو ردا را ی ا ستقلا ل ا قتصا دی وآ زا دی ها ی سیا سی  ( کل ا گر طبیب میبود ا ول سرخود را تدا وی میکرد)  د ررا ه مبا رزه گا مهای متین وا ستوا ربردا شت، شرا یط ا مروز،به مردا ن شجاع مد برودا را ی تفکرا نسا نی نیا ز دا رد، زیرا ا ینگونه شخصیت ها بو د ند که د رحا لا ت بحرا نی نقش آ فرینی کرد ند وپوزمستبدا ن وظا لما ن را به خا ک ما لیده ا ند .

مر دا ن شجا ع و مد بر  ( ا ند ک میبا شند و لی با کیفیت و توا نا)

د و ستا ن محتر م ، مر دا ن شجا ع با ل وپر با زدا رند ، ر وح روا ن آ زا د دا رند، با آ نکه غریب وبیچا ره هستند، مگر فقیرنمیبا شند ،همت بلند دا رند، د رصداقت، راست کا ری، یک سرویک گرد ن نسبت به بسیا ری مرد م که سنگ و طن پر ستی را به سینه میزنند مو قف خو درا با لا تر میبینند ، قد مها ی خو یش را به مبا رزه پیش ما نده ا ند که یکجا با سا یر دوستا ن ا نسا ن د وست ووطن پرست خو د ، را زو نیا ز کنند وبگویند که بیا یید با(کیفیت ها بسا زیم) گلیم رفا قت راهموا رنما ییم به ا مید ا ینکه د یگرد رمیدا ن سیا ست ا شتباه نکنیم،عیب ا ست وشرم ونسل آ ینده با ر ملا متی را برشا نه ها ی ما خوا هند گذا شت . 

ا ین همه ا فرا د یکه جریا ن سریع حرکت به پیش را به کند ی موا جه میسا زند ا زسر را ه گو شه کرد وشخصیت ها ی سرنو شت سا ز را جا نشین آ نها نمود .

ببینیم ارزیا بی ها و پیش بینی ها ی منتقد ین کنفرا نس بن به ا ثبا ت رسا ند که کم بها دا د ن به ا نسا نها ی ا صیل ووطن پرست به عدم کا را یی حا کمیت کنو نی د ولت ا فغا نستا ن ا نجا مید وجا معه جها نی به معضلا تی گیر ما نده  ا ند که خود برحا کمیت وطن پرستا ن روا د یده بود ند .

 ا لکسا ند رلیا خفسکی د رکتا ب توفا ن د را فغا نستا ن مینویسد.

سپا هیا ن شوروی رسمآ وظا یف ا ستقرا رصلح راعهده دا رشده بودند

 کمک به ا ستقرا را وضا ع در ا فغا نستا ن ود فع تجا وزخا رجی که با خلو ص نیت ا نجا م دا ده شد . با آ نکه د ر منازعه ا فغا نستا ن تنها به تو سل به زو رتکیه میشد. ا ین د یگرنه گناه سربا زا ن ا ست که نشد با نیروی سرنیزه د ولت مردا ن حزب د یمو کرا تیک خلق را بر( تخت) نگه دا ر ند، با آ نکه نیروها ی شوروی کلیه شرا یط با یسته را برا ی تحول عا دی ا فغا نستا ن تاء مین کرده بو د ند.

مگررهبرا ن حزب د یموکرا تیک خلق به اهدا ف وا رما نها ی اعلا م شد ه با " ا نقلا ب ثو ر" گستاخا نه و بی شرما نه پشت پا زد ند وا قدا ما ت گردا نند گا ن نورسته ا فغا نستا ن هیچ چیز مشتر کی با آن ا ظها را ت و شعا رها یکه زیرآ ن، حزب به قد رت رسید ، ندا شت .

 ا رتش( شوروی) چگو نه میتوا نست از شکست  سترا تیزیک رژیم   دموکرا تیک خلق جلو گیری کند . د ر صو رتی که مشی سیا سی که گر وهی ا ز ( د مو کرا تها ی نا م نها د حزبی ا فغا ن) تلا ش میو رز ید ند بر مرد م خو د تحمیل کنند. ا ز سوی خود آ نها برهم زده شد؟  افزون برآ ن نیروها ی سر برآ ورد ند که هر یک دلا یل( وزنینی) د رمبا رزه بر سرقد رت دا شتند ، تجربه د گرگو ن سا زی سا خت و با فت جا معه با شکست روبرو گرد ید .

 مگر برا ی ا فغا نستا ن ا ین تجربه بها ی سنگینی تما م شد .

 سرآ نجا م کا ر، آ وخ که ا ینگونه شد ؛

آ یا بی تو جوهی ا ز همین ا کنو ن بر ا ی شکل گیر ی جنبش چپ تکرا ر فا جعه نخوا هد بود بیشک که ما را به ا حتیا ط کا ری ومدا را میکشا ند، با ید که ا زبرآ مد شخصیت ها یکه د یوا نه وا ربه ما نند دریورغیر فنی مو تر را به تصا دم روبرو میسا زد و با عث قتل راکبین میگرد د جلوگيری شود .

 به پندا شت بعضآ صا حب نظرا ن آ ب که ا ز کو تر مه ا ز طریق تر نو ( تر ن آ ب ) به پا یین میریزد، به فرق به سنگ ها میخو رد  صدا تو لید میکند .

 حما یت بی چو ن چرا ی کنفرا س بن ا ز دو لت ها ی خو د سا خته و خو د با فته ا نگشتا ن بین فشا رد ندا ن ها زخمی خوا هد گرد ید.

 سرا نجا م کا رخوا هند گفت.

   آ خ که ا ینگو نه شد .

آ نعده مبا رزان سیا سی و وطن پرست که شکست را نا گذ یر پذ یرفتند و لی به تعهد ا خلا قی و د ین خد مت گذا ری به ا نسا ن ز حمت کش وفا دا رما ند ند ، ا گر میخوا ستند و یا میتوا نستند ا ر تبا طا ت تنگا تنگ را با همد یگربرقرا رنما یند .

 وضعیت شکل گرفته سیا سی موجو د کشور را، کا ملآ متفا وت ا ز امروزمید ید یم.

 نخیکه میتوا نست ومیتوا ند این گرا یشا ت رابا هم گره بز ند کجا بود و کجا شد؟ و چرا این گرا یشا ت بعضا به دورا زجنبش خا نوا ده سیا سی د رحلقه کوچک و محد ود ، لا لا ن و سر گردا ن ، عقده به د ل کینه تو زا نه د ست و پا میزد ند ومیزنند؟ سوا لا تی ا ست که ریگ ها با ید ا ز گند م هر کس چیده شو ند و مویها ا زخمیرجدا گر دند ( هر کس ریگ گند م خو د را خو د ش با ید بچیند) اگرا ین طو ر شد مسله حل ا ست .

 بجا ی ا ینکه همسو یی وهمگرا یی را وا رد کرکتروا خلا ق حمیده خود نما یند، بتد ریج ا زهم فا صله می گرفتند ومیگیرند .

 ا گر ملا ک قضا و ت منا فع کشو رو پیا ده شد ن نظم و ثبا ت سیا سی د ر کشو ر با شد  ا زنتیجه ا ختلا فا ت و پرا گند گی جنبش چپ سیا سی ذیلآ میتوا نید آ گا هی حا صل نما یید .

 بو جو د آ مد ن گرا یشا ت د رد رو ن جنبش چپ سیا سی چه د ردا خل وچه د رخا رج ا زکشوروحد ت ها ی میخا نیکی وفرما یشی نه ا رگا نیکی و نا رسا ییها ی عمو می به سوا لا ت ، و ا قعیت ها ی تلخ، تجا ر ب نا کا م و ترا ژیدی سیا سی ، خا نوا د ه جنبش سیا سی سا لها ی 46 ا لی سقو ط حا کمیت سیا سی ( چپ ) را د وبا ره ز نده میسا ز د .

ا ین طور بوی بمشا م میرسد گویا که فرقه گرا ییها هنوزرنگ وبوی خود را دا رد، تر س ا زین وجود دا رد که ( من بر تر) هو یت خو د را د رد رو ن جنبش با رد یگر نما یا ن بسا ز د .

 ا گرتشکیلا تی صورت بگیردکه د رآ ینده روحیه وگرا یش (من برتر) برا وضا ع مبا رزه سیا سی مسلط گردد بیا نیه ها و شعا رها وقطع نا مه ها ا نعکا س دهند ه ( من برتر) با شد، نسل آ ینده باید که یک  با ر د یگر قربا نی حر کت ها ی تک روا نه شو ند .

 د رچنین حا لت آ گا ها ن سیا سی ما ومرد ما ن باخرد ومتوا ضع را ه ها ی خوبتری را برا ی رفع نوا قص وکمبودی ها هدا یت دا ده ا ند.

نهضت میهنی و فرا گیر سیا سی ا زهما ن آ غا زبا د رک همین مطلب سعی مینمود وروی ا ند یشه تفکرتا کید می ورزید تا تشکل

منطق تفکرد را ین نهفته بوده تا ذ هنیت عمو می برا ی یک تشکل فرا گیرسیا سی آ ما ده گردد، وگفته شود که ا ز یک د ست صدا با لا نمیشود ( کلنگی که) ا ز گله جدا شد، زود تفنگ میخورد، تک روی ها  آ د مرا به جا ده ها ی نا معلوم وخطرنا ک میبرد .

  د ر ین را ستا تلا ش ها ی فرا وا نی برا ی قنا عت دا د ن ها وقنا عت کرد ن ها صورت گرفت وهنوزعلا قمندی وجود دا رد ، که بحسا ب بیا و رد، وجو د گرا یشا ت متفا وت با حقو ق مسا و ی میتوا نند بطورگسترده برنا مه روشن و شفا ف را برای کنگره وحد ت جنبش چپ سیا سی پیرا مو ن ، مطا لبا ت ا سا سی و ضروری را آ ما د ه گردا ند، ا گرچنین نبا شد( جنگ شد یا رسرشد یا ر) .  طرا حا ن نهضت میهنی، هر گز برا ه ها ی تنگ و تا ریک، تنها ویکه نمیروند وشعا ر مید هند که تک روی شخصیت ها را به خود خوا هی میکشا ند و ما با ید ا ین آ گا هی را دا شته با شیم ( وا زتجربه ها ی کشمکشهای جنا حین حا کمیت سیا سی حزب خلق آ موخته با شیم) که ا زتبا رز مرد ما ن خودخوا ه وخود محورجلو گیری نما ییم وخطربروزچنین گو نه ا فرا د را درسیمینا رها وکنفرا نسها بیا ن کرد وبیا ن نمود که تک روی ها خود سری ها ا قدا ما ت بیباکا نه و بی مورد دیروزی، یک با رنه بلکه چند ین بارجنبش چپ را به شکست خو نین موا جه سا خت وجا ن بهتر ین فرزندا ن خو ش نا م و نیک نا م کشو ررا گر فت، با ید که ا ین چنین تجربه ها با رد یگر تکرا رنشو ند.

 


بالا
 
بازگشت