خو شه چین

             کلا ل د ر کپره آ ب میخو رد( مینو شد) 

کلا ل د ر تیکر شکسته آ ب میخو ر د 

 

گل محمد کلا ل ا ز گل مخصو ص آ فتا به میسا خت، تغا ره میسا خت و طبق میسا خت، وهمه ا شیا ی طر ف پخت وپزخا نه ها را میسا خت ، میسا خت که بفرو ش برسا ند ا زفروش آ ن مفا د زیا د بد ست بیا و ر د ، طبعآ د ست نا خو رده ها را با ید که بفروش برسا ند ورنه شکسته وریخته را کسی نمی خرد، همینطو رمحمد گل نا نوا چکیده ها ی خودرا خود با ید که بخو ر د،ا مکا ن دا رد که شیخ محمد قصا ب هم عین رویه را د رپیش بگیرد، با قیما ند ه گو شت های لاغررا که د رگرد ن آ شنای خود زده نتوا نست ، با ید که خود ش ا زا ن ا ستفا ده نما ید، تا ج محمد میوه فروش ا زین ا مرمستثنی بود ه نمیتوا ند.

 همه دا د وستد ومعا ملا ت د نیا همینطورا ست " روزبد برا د رندا رد"

"آ وتا به گلون بچه زیرپا ی"،آ نطرف که تیرشد میگو ید، وا ی وا ی

" خود کرده را نی د ر د ا ست نه د رما ن" د ر بعضی ا ز خا نوا ده ها بچه ها ی خو د را بسیا ر د و ست دا شته میبا شند ، آ نها را نا زدا نه تر بیه میکنند ، ا ز هما ن آ غا زطفولیت به ا و بکس ز نی را یا د مید هند، تیک وا ند و کا را ته ، تیزبکس وغیره وغیره را یا د مید هند ، بچه که د گه نا زدا نه ا ست با ید به میلش همه جریا نا ت پیش برده شو د ، بخا طر یکه قند گل پد ر ش ا ست ، تو ته جگرما د رش ا ست ، بعد ا ز گذ شت زما ن، همه ا ین حا لا ت نا زدا نگی به عا د ت همیشگی ا ومبد ل میگرد د، بچه جوا ن میشود، ا حسا س میکند که فرد مستقل وشخصیت  آ زا د ا ست ، جوا ن شده ا ست، مرد میدا ن شده ا ست، شکست را نمی پذ یرد ، غلبه پذ یری یک ا زخصو صیا ت جوا نی ا و ا ست ، با ید که هرچه زود تر، با لا ی همه آ نچه که ا ومیخوا هد پیروزشود، ا گرنشد د لتنگ میگرد د ، هیا هو میکشد و فریا د بلند میکند ، هرما نع را میشکند ، به سو ا ل ها یش پا سخ به مو قع دا ده نمیشو د .

جوا ن که تا زه به میدا ن ز ند گی قد م گذا شته ا ست ، ا زچها ر د یوا ر ی دا ما ن  پرورش وا لد ین سر پیچی میکند ، ا و لین ثمر یکه پد ر با ید ببیند، هما نا نتیچه ( کمر بند) سیا ه بو کس و تیک وا ند وا ست که با ید تمرین را ا ز خا نوا ده خو یش آ غا ز نما ید .

  تبصره : سپو رت مین ها ی محتر م ما خستگی را به خو د را ه ند هند که من به نو به خو د ، به سپو رت علا قه مند میبا شم ، د و ستا ن خو ب من همگی شا ن ، سپو ر ت مین میبا شند ، سپو ر ت یک ا ز پر و گرا م صحی ا ست که وزا ر تها ی صحت عا مه همه کشورها ، آ نر ا پرو گرا م ها ی تعلی و تر بیتی خود گر فته ا ند .

یکی ا ز رفقا ی من قصه کر د که  رو زی ا ز رو زها برا د ر م ، به همرا ه یک نفر جنگید ، آ تن نفر برا د رم را خوا ند و من نا ظر صحنه بود م  بعد برا د ر م برا ی من طعنه دا د .

من د رجوا بش گفتم که خدا و ند این د ست با زو را ، جهت ا نجا م کا ر  کا رها ی ثمر بخش برا یم دا ده ا ست  نه برا ی ا ذ یت مرد م . و هکذا ا ین مغز را خدا برا یم دا ده که خو ب با ند یشم  نه بد .    

د رینجا هد ف ا ز ا نسا نها ی فا قد مغز سا لم و بی ا حسا س میبا شد که با گو گر د بیگا نگا ن و طن خو د را د ر دا د ند .

 د ر آ غا ز ین مرحله تمرین، پد ر را نقش ز مین میسا ز د و بعد ما د ر را، برا در، کا کا ، ما ما، عموک وعموک بچه وحو صله سخنا ن زشت و پلشت و جر کی دا د ن د وروپیش خا نوا ده برا یش خسته کن وا قع میگرد د و میخوا هد که خو د را ا ز شرا ین مسا یل نجا ت د هد .

 ببینیم که طفل نا ز دا نه ا مپر یا لیزم ( جنبش ا خوا ن ا لمسلمین) علیه دا ما ن نا ز پرورد گا ن خو د چطورد ست به قیا م میز ند .

" هرکسی ا ولا د خو د را خو د سر و نا زدا نه کر د"

                          " عا قبت بینی که خو د را کند ه و زولا نه کرد"

تو جه خو ا نند گا ن محتر م ر ا به عنوا ن ز یر جلب مینما یم؛ بخوا نید و خو د د رمورد ( جنبش ا خوا ن ا لمسلمین) قضا وت کنید.               ا نگیزه ا ستفا د و بهره بر دا ری، آ نرا ا ز جا نب ا مپریا لیز م ا ز د یگاه خو د ت تا ن قضا و ت کنید .

برگر فته ا ز سا یت پیا م نو

 چگو نگی بهره بردا ری را ست ا مریکا ا ز شورش ها .

    ر و ز 6 نوا مبر 1962 ریچا ر نیکسیو ن ا علا ن کر د که ا ززند گی سیا سی کنا ره گیر ی میکندد . ا و که د و سا ل قبل ا نتخا با ت ر یا ست جمهور ی را ، با ا ختلا ف کمی با خته بود

ا ین با ر در ا نتخابا ت کلیفو ر نیا،ا ز ا د مو ند جی پت بر ا و ن شکست خو ر د. د ر ا نتخا با ت ریا ست جمهور ی سا ل 1964، لند ن جا نسن با کسب 61 در صد آ را ء ، یک جمهور ی خوا ه د یگر را بنا م ( با ر ی گلد وا لتر) گو شما لی دا ده بو د. جا نسو ن د ر زمینه حقو ق مد نی و  ( مبا ر زه با فقر) بر تا ریخ کشو ر ش ا ثر گذا شت . ا و مو فق شد د ر مقا بل جنبش حقو ق مد نی و هزا را ن فعا ل سیا سی چپ که ا کثر یت شا ن سیا ه و جوا ن بو د ند ، پا سخ مثبت بد هد ا ین فعا لا ن طر فدا را ن ما ر تین لو تر کنگ به جنو ب ر فته بو د ند .

جدا یی نژا دی نها د ین ا زهم پا شید « جنگ علیه فقر» برا ه ا فتا د و بنظر می آ مد که نسل بعد ی با پیشرفت خوا هی عجین خوا هد بود .

تو هم د یر ی نپا یید.

 جا معه ا مر یکا در سا ل ها ی 1960 د ر جو شش بو د(جنبش سیا ها ن ، جنبش دا نش جویی ، جنبش زنا ن ( فمنیستی) جنبش صلح طلبا ن) د یری نگذ شت که همه ا ین ز مینه ها ویا قریب به کل آ ن با با ز گشت  محا فظه کا را نه ر وبرو شد. د ر هما ن سا ل 1966، د ر میا ن بهت همگا ن ، رو نا لد ریگا ن « پت» برا و ن را شکست دا د وبه کمک    آ را ء  سفید پو ستا ن ، فر ما ندا ر کلیفو ر نیا شد .

 ا ین عوا م سفید پو ست د ر یک ریفرا ند م مو فق شد ند، مقررا ت مسا عد با اختلا ط نژا دی د ر ا مر مسکن را لغو نما یند .

 دو سا ل بعد بعد ریچا ر د نیکسن که ظاهرآ نمیتوا نست با سیا ست پشت دهد ، معا و ن ر ییس جمهور لند ن جا نسن را  یعنی هو بر ت ها مفری را شکست دا د و د ر کا خ سفید مستقر گر د ید .

گرا یش به را ست بخشی ا ز بد نه( د مو کرا ت ها ، کا ر گرا ن ، کا ر مندا ن کشا و ر زا ن ) نتیجه ا نتخا با ت تو جیه میکند.

 د ر کا لیفورنیا، ریگا ن ، فر ما ندا رپیشین را به نشا ن دا د ن ضعف به هنگا م شو ر ش ها ی و ا تس ( لو س ا نجلس) د ر ا و ت 1965، و نیز هم سو یی با ا عترا ضا ت « ا قلیت رو ا ن ر نجو ر»  ا ز بیتنیک ها ی * مستقر د ر دا نشگاه بر کلی متهم کر د.

 ا ین ا مر با عث جدا یی « سفید پو ست ها ی کو چک» ا ز حز ب د مو کرا ت شد. محا فظه کا ر ی ها بورو کرا سی ها ی سند یکا یی کا رگر ی ، سی آ ی ا ی ، ا ی  ا ف ا ل ، ا نزوا ی آ ن به هنگا م نبرد ها ی ضد جدا یی نژا د ، ملیتا ر یزم جا پا ن ( جنگ و یتنا م) و تبعیضا ت جنسی به نیروها ی مخرب ا مکا ن دا د که به محا فظه کا ری گرا یش پیدا کنند .

نتا یج ا ین محا فظه کا ری ها مو جب شد که د ه سا ل پس ا ز آ ن جنبش کا ر گری تا وا ن ا قتصا د ی و ا جتما عی  آ ن را ، بپردا ز ند.

د ر سطح ملی  نیز ر یچا ر نیکسو ن مو ضو ع « قا نو ن و نظم» را مو رد بهره دا ر ی قرا رمیدهد. د رحا لی که قیا م ها ی شیکا گو وها ر لم  د ر سا ل 1968 هنو ز ا ز حا فظه ها ز د و ده نشده بود ند، چهل و سه نفر که  ا کثر یت شا ن سیا ه پو ست بو د ند( اغلب تو سط پو لیس، گا ر د ملی  د رجر یا ن شو رش ها ی د یت و یتد رژ ییه 1967 کشته شد ند ، نیکسو نهمو طنا نش را د عو ت کر د تا « د ر هیا هو ی فر یا د ها به آ و ا ی دیگر، به صدا ی آ را م گو ش فرا د هند .ا ین صدا ، صدا ی ا گثریت بزرگ ا مریکا یی ها  ا ست ، ا مرکا ییا ن فرا مو ش شده . آ نا نیکه فریا د نمیکشند ، آ نها ییکه فریا د نمیکشند، آ نها یکه تظا هرا ت نمیکنند ، آ نها نه نژا د پر ست و نه بیما ر هستند . آ نها مسو ل آ فتی که کشو ر ما را مو ر د هجو م قرا ر دا ده نیستند .

ا د عا شد که نژ ا د پرست نیستند؟ د ر سا ل 1963_59 در صد سفید ها ی ا مریکا ا برا ز میدا شتند که موا فق با ممنو عیت ا ز دوا ج بین نژ ا د ها هستند، 55 د ر صد آ نا ن ما یل به ز ند گی د ر کنا ر سیا ها ن نبو د ند، 90 د ر صد ا ز آ نا ن نمی پذ یر فتند که دختر ا ن شا ن با سیا ها ن مرا و د ه دا شته با شند ، بیش ا ز نیمی ا ز سفیدا ن میپندا شتند که سیا ها ن بلند تر میخند ند، آ ر زو ها یشا ن، نسبت به دیگرا ن پا یین تر      ا ست و بو ی خا ص مید هند و ... با تما م ا ین ها ، سیا ها ن هنگا می که تو سط نیرو ها ی ا نتظا می ( که د رآ ن ز ما ن منحصرا سفید پو ست بو د ند) د ستگیر میشد ند، ا صلا نمیخند ید ندا ز سو ی دیگر آ نچه که د ر سا ل 1965 مو جب برا ه ا فتا د ن شو ر ش ها ی وا تس گرد د و حشی گری معمو لی پو لیس بو د.

 د رین شو ر ش ها که پنج ر و ز طو ل کشید 50 هزا ر ما مو ر( که 16 هزا ر نفر شا ن عضو گا ر د ملی بو د ند) دخا لت کر د ه  و 34 کشته  و هزا ر ز خمی ا ز خو د به جا ی گذا شت .

ا ز هما ن پا یا ن سال ها ی1950، ا ف بی آ ی، و مقا ما ت محلی د را یا لا ت آ لا با ما، ا ر کا نزا س یا میسیسپی ، د لیل « آ شو ب» ها را نفو ذ « ا خلا ل گرا یی »  که که ا ز آ ن سو ی مر زآ مد ه بو د ند. برا ی بی ا عتبا ر سا ختن جنبش سیا ها ن ا علا م کر د ند که کمو نست ها د ر دا خل آ نها نفو ذ کرده ا ند . تا بلو ها سر تا سر جا ده ها ی جنو ب نصب شده بو د ، مد عی آ ن بو د که حتی ما ر تین لو تر کنگ د ر یک ا ر د و گا ه ا نقلا بی آ مو ز ش دیده ا ست و ا زسوی جنا ح کمو نست ها ( عمد تآ  چینی ها تا به ر و سی ) ترغیب میشو د .

 ا ما برا ی جلوگیری ا زپیش رو ی ها ی بر ق آ سا ی جنبش ها ی متر قی ، تر جیح دا د ند که ( تأ ثیرا ت زیا ن با ر ا سلا م جها ن سو می را مطر ح کنند) .

شخص لند ن جا نسو ن ، قیا م ها ی شهر را ا بتدا به چند « آ شو ب گر سیا » نسبت دا د و سپس متو جه خو د جو شی و مرد می بو د ن ا نفجا را ت گر د ید.

    را ست گرا یا ن ا مر یکا بنو به خو د  د ر سا ل 2005 همچنا ن تلا طم ها ی ا جتما عی را بد و ن تآ مل «  برا ه ا ندا ختند» وبه « د شمنا ن خا ر جی» نسبت میدا د ند .

 ا ماچند هفته پیش ا زا ن ، به گو نه د یگر تلو یزیو ن جمهوری خوا ه، فا کس نیوز، به همین رویه « ا ز قیا م مسلما نا ن د ر فرا نسه» صحبت میکرد که بخا طر « عد م ا ستفا ده د ولت ا ز ا رتش» قیا م به د رند ه خو یی کشید ه شد .

د ر ا یا لا ت متحده ا ستفا ده ا ز ا رتش معمو لی ترا ست. ا ما  خشو نت زیا د ی که ا زین د خا لت با عث میشو د ، لزو مآ با عث با لا ر فتن سطح و جدا ن عمو می میگر د د.

 د ر آ ور یل  مه 1992 برا ی مثا ل ، شو ر ش ها ی لا س ا نجلس      ( بیش ا ز 50 کشته بجا ی گذا شت و د ه هزا ر نفر د ستگیر گر د ید) که بد نبا ل تبر یه پو لیسی برا ه ا فتا د که بطو ر و حشیا نه یک را ننده سیاه پو ست ر و د نی کنگ  را زیر ضر با ت د ند ه گرفته بو د. فلم بردا ر ی ا زصحنه ، کا ر زا را نتخا با تی را ، چند ر و ز مختل سا خت ، ( جو ر ج ا چ بو ش، و یلیا م کلنتو ن و را س پر و ت) عمد تآ نگرا ن جلب طبقا ت متو سط بو د ند و نه یا فتن چا ره ا ی برا ی مشکلا ت گتو ها .تقریبآ همیشه قیا م ها ی شهر ی ، عوا م فر یبی را ست گرا یا ن ا مر یکا را فعا ل تر میسا ز د .

  را ست ا مر یکا فر صت می یا بد که مفت و را یگا ن خو د را« پرو لتا ریزه» کند و چهل سا ل ا ست که جنا ح را ست ا ین کا ر را مو فقا نه ا نجا م مید هد .

 این سبک د ر جر یا ن شعله و ر شد ن بر خی حو مه ها ی فر ا نسه، ظا هرآ مو ر د ا لها م آ لن فینکل کر و ت ** قرا ر گر فته ا ست .

  مقا له نویس رسا نه ها، نفر ت« صا حبا ن ا تو مو بیل بیچا ره نا حیه 93 » را د ر مقا بل    « همد ردی با و لگر دها  » قرا رد ا د که ا و به « طر فدا ر ا ن مر فه محیط ز یست که د ر پا ر یس د و چر خه سوا ر ی میکنند» نسبت دا د .

 د ر آ غا ز سا ل ها ی 1960، ر و ز نا مه نگا ر چپ( ا ند ر و کو پکا یند) ما نند بسیا ر ی د یگر ا ز جمله ما ر تین لو تر کنگ به پیدا یش جنبش د رو ن نژا د ی فقیرا ن ا مید وا ربود ند ، که زا رعا ن سیا ه پو ست میسیسپی وسفید پو ست ها ی بو می آ پا لا رج را متحد سا ز د و د ر سا ل 1968 نبرد علیه قو ا نین نژا د پر ستا نه د را یا لات متحده به پیروزی رسید .

 ا ما همبستگی میا ن نژا د ها بیش ا ز همیشه نا ممکن به نظر می رسید  د رچنین مو قع ر و یا ی تحر ک کا ر گرا ن و کا ر مندا ن سفید پوست تحقق نیا فت .

  مجر ما ن را به سر عت معر فی کر د ند. کوپکا یند با هرکا ر گر سفید پو ست د ر شیکا گو صحبت میکر د و ی را صد د ر صد  « پو لیس تعقیب مینمو د» ا و فو رآ متو جه میشو د که آ ید یه ها ی خو د کا مگی چگو نه د ر میا ن « لو مپن پر ولتا ریا که ا مکا ن برآ مد د ر میا ن طبقه میا نه را ا ز د ست مید هد و خو د را ز ندا نی چهار چو ب کا ر گر ی » میدا نند ر شد کر ده ا ست .

 برا ی لو مپن پرو لیتر ها ی سفید پو ست ، ا ید یه ها ی تبعیض نژا دی ا نها را ا جا ز ه نمید هد که د ر همسا یگی آ نها سیاه پو ستا ن مسکن گزین شوند .

قیا م شهرها ی ا لزا م با زگشت به نظم را برا ین نگرا نی سقو ط طبقا تی می ا فزا ید .

همان کا ر گر مقیم شیکا گو به کو پکا یند،میگو ید که « ا و مخا لف      ا فرا د ر نگین پو ست نیست. تنها با شو ر ش مخا لف ا ست» و بیست سا ل بعد  د ر گفتا ر ش د ر سا ل 1988 ا ند کی تفا و ت آ مده     ا ست .

تو ما س و میری ا  د سا ل که سعی می کنند تا چر خش به را ست  را  به یک نجا ر سفید پو ست  شهری تو ضیح د هند ا ز قو ل ا و میگو یند: « ا غلب کسا نی که تقا ضا ی کمک میکنند سیا ه پو ست هستند و ا غلب کسا نی که کمک میکنند سفید پو ست هستند .

ما ا ز ینکه بر ا ی مسکن ا رزا ن قیمت شیکا گو و حمل و نقل شهری  ا ستفا ده  نمی کنیم ، چرا  پو ل بپردا زیم به ستو ه آ مد ه ا یم .

پس در ین صو ر ت چه با ید کر د؟ چه کسی با ید پر دا خت کند؟ گفتا ر د ست را ستی ها کا ر گر ا فتا ده ا ست .

 پر سش به شکل د رست به را ه نیا فتا ده ا ست . هر قدر کمکی که صو ر ت میگیر د به مستحقین نمیر سد  . د ر سا ل 1995، د یوید فرا م ، مقا له نو یس جمهور ی خوا ه د ر آ غا ز ر یا ست جمهو ر ی  جو ر ج د بلیو بو ش به و ی تو صیه کر د « مر د م ا زین شکو ه ها ی که د ر مو ر د مستمندا ن میشنو ند خسته شده ا ند .

 مالیات د هند گا ن طبقه متو سط عقیده مند شده ا ند که بیش ا ز حد به مستمندا ن ما لیا ت می پر دا ز ند و با ید مستمندا ن بدا نند که به ر فتا ر خلا ف ا خلا قی خو د پا یا ن د هند»

نیکو لا ی سا رکو زی با ا ستفا د ه ا زکلما تی کمی متفا و ت، آ سیب پذ یرترین ا فرا د جا معه را به قدر ت ما د ی با زا روا گذا ر کرده ا ست .« حقیقت ا ین ا ست که چهل سا ل قبل یک ا سترا تیژی نا د ر ست برا ی حو مه ها بکا ر بسته ا ند . د ر وا قع میشو د گفت که به شهر ها         ا مکان دا ده شد ، نتیجه کمتر بد ست آ مد.

ا ما د ر فرا نسه ا ین ا مکا نا ت را بر خلا ف ا مر یکا برا ی مصا رف د یگر ا ختصا ص مید هند. برا ی مثا ل میتو ا ن ا ز کا هش ما لیا ت مستقیم نا م بر د . آ یا ا ین ا مر نا آ گا ها نه ا ست؟ مطلقآ چنین نیست.. و قا یع ا خیر به سمت گیر ی ها ی نا عا د لا نه که به روا بط هو یتی فر د گرا یا« قو م گرا »  مید هد، تقد یری سیا سی ا لقا میکند تا بتو ا ند ا فرا د ی را که د ر ا ثر بد ر فتا ر ی ها قیا م می کنند . آ سا ن ترسر کو ب نما ید .

 ا ز تحر یر فو ق ا ین طو ر نتیجه گیر ی مینما ییم که کشو ر کشا یا ن ، ا مپرا طو را ن ، ا ستعما ر گرا ن ، عمد تآ د ر شر ا یط معا صر       ا مپر یا لیز م، نوین، یگا نه صفتی که دا رند.

 ا ین ا ست که د رکشو ر ما و د ر مجموع کشو رها ی روبه تر قی ، ثبا ت را نمی خوا هند و د ر بوجو د آ ورد ن بی ثبا تی نقش فعا ل را با زی مینما یند، تا بتو ا نند ا زا وضاع  متشنج وفضا ی بد سیا سی سود بهتربردا ر ند .

 د ر نظا م ها ی سیا سی وا جتما عی که سا ختا رآ ن بر بنیا د علم و دا نش شکل گر فته با شد ، د رهمچو جوا مع ، ا صطلا حا ت وجدا ن شر ا فت، نجا بت ، شفا فیت د رحسا ب دهی ، ا هلیت ، کفا یت ود را یت ، سنجش وعقل وخرد، ا حسا س مسو لیت ، مکلفیت ، تقوا ی و توا ضع ، عطو فت وبرا د ری ، ا زخود گذ ری ، فدا کا ری د رکا ر،  عیا ر ی، جوا ن مرد ی، مصا لح علی کشو ر ..... وغیره وغیره ا ز ته د ل و صمیم قلب ا ز زبا ن عا م وخا ص بیرون می برا ید .

 ا صطلا حا ت خا ین به و طن ، خا ینین ملی ، وطن فروش ، نوکرا ن  ا جنبی ، قا چا ق بر، رشوت خو ر، عوا م فریب، ما جرا جو، آ شوبگر د زد، رهزن، کیسه بر، ا وبا ش، چا قوکش، شا رلتا ن، ا زخود را ضی ، یا وه سرا ی ، سخن چین، فا شست، جا ه طلب، د روغ گو، پا ی ا ندا ز، چا پلوس، کا سه لیس، کیسه ما ل، مفت خور، پرا زیت،فروما یه ، پست، بی و جدا ن ، جا هل ، کا هل وعد ه خلا ف، لا فوک وغیره بحیث پد ید ه ها ی منفی د رجا معه معروف میبا شند ، د ا رند گا ن ا ین صفت ، بین ا جتما ع سا لم وقا نو ن مند را ه ندا رند وجا ه ندا ر ند .

 ا ینها به ما نند پرند گا ن و پشکا ن ( د ست متو ل) و به ما نند نوزا دا ن ( بغلی) د رد ست هر کس مینشینند و د ر بغل هر کس میروند ، دا نه میخورند ، به چا کلیت و شرینی گک تما یل دا رند .

 طبعی ا ست که هردا نه خوروهرشرینی طلب ا زجا نب ا ربا با ن هد فمند ا ستخدا م وتطمیع میشوند .

 هرپرنده ( د ست متو ل) و خو ش خوا ن د ر قفس صا حب خو د دا نه میخورد وا ز قفس صا حب خو د می خوا ند وهم نوعا ن خو د را به د ا م صا حب خود می ا ندا زد ، ود رخا نه صا حب خود( غرمیا و میز نند)  .

 ا ین طفلکا ن چا کلیت طلب وشیر ینی خور، ا گر د یروز د ربغل چپ خوا بید ه بود ند، ا ز نوا زش ها بی بهره نما ند ند .

            " سا قی پیا له با حوا له  گا هی را ست و گا هی چپ"  

 ا مرو ز د ر بغل را ست هم  با ید که به نوا زش د ست یا بند، و لی نمیشو د .

 با رها د یده شد ه ا ست که بچه ا ند رهیچگا هی جا ی فرزند ا صلی را گرفته نمیتوا ند.

غلط کر د ند که د ربغل را ست خوا بید ند ، وبا ید که نمی خوا بید ند، نا فرما نی کرد ند، ا ز گفته ها ی پیش وا یا ن خو د سرپیچی کرد ند، پد را ن و ما د را ن ا صلی شا ن برا ی آ نها ا ین ( نصیحت) را کر ده بو د .

یگانه نصیحت پد را ن و ما د را ن ا صلی همین ا ست که با مر د ما ن  ( د ید و، ا یله گرد و کو چه گر د ) نگرد ید که بد نا م میشو ید .

معا مله دا را ن و ا یجا گرا ن قضا یا ی موجو د و گذ شته ا فغا نستا ن که ( عا ملین ا صلی همه بلا ها و آ فت ها د ر کشو ر ما میبا شند)

 چا ره جز ا ین ندا ر ند ، تا که هما ن پیا له شکسته را د وبا ره ( پطره)  نکنند و هما ن ا طفا ل نا زدا نه و د ردا نه خود را ،( که پوزو پکل وا لد ین خو د را میده کرد ه ا ند) د ر هما ن پیا له ( پطره ا ی ) ا ز شیر ینی ها ی ما یع سیرا ب نسا ز ند و د ر طی مرا حل بعد ی ا گر بتوا نند( پیا له) نو را برا ی کلا ل فرما یش بد هند .

و لی کلا ل میفرما ید ( نبا ید که سر جل حما یل گل ا ندا خته شو د)

 شما شنیده با شید که میگو یند ( آ ب ا ز روی کا سه خو رده میشو د)

 من کا سه تیا رمیکنم ، طبق تیا ر میکنم و پیا له ، با د ستا ن پا ک خو د خو د تیا رمیکنم ، با قلب گرم خو د تیا رمیکنم ، با حو صله مند ی و شکیبا یی ، ظریف و شفا ف تیا رمینما یم .

   ا ین را شنید ه با شید که گفته ا ند

   " کا سه چینی که صدا میکند"  " خود صفت خو یش ا دا میکند"

کسا نی که د ستا ن پا ک دا ر ند ،آ لو ده به خو ن ملت نیستند، قلبشا ن برا ی نجا ت وطن و برا ی ا عتلا و ا رتقا ی وطن و برا ی نسل با لند ه وفردا ها ی و طن میتپد، نظر یه پردا زا ن نیکو ، خیر خوا ها ن وخرد مندا ن و صا حب نظرا ن مثبت و فعا ل ا ند .

د و رطبق بنشینند، غذا ی و حد ت ملی ، و یک پا رچگی و کشو ر تجزیه نا پذ یر را نو ش جا ن کنند ، فردا ا زا نر ژی ذ خیر و ی آ ن

گا م ها ی بلند تر همسو یی و همگر ا یشی را بر دا ر ند .

 


بالا
 
بازگشت