خو شه چین

                             هرکه چو ن کند و پو ن کند

 

 هرکه چون کند وپون کند میگویم که د ردهنش بزنند، دهنش را خون کند

 وبا ز خو شحا لی کنا ن ، ز مز مه مینما ید .

                         گو له پشو ر ی میر ا     تا نگه لا هو ری میر ا

                                      می هی ا لبیلا تا نگی وا لا 

                                      می هی ا لبیلا تا نگی وا لا

                       را زه چه د وا له لا ل شو  غا له په غا له لا ل شو

                                    سیل چمن ته        ا ی نگا ره

                                     گو ره ......          مزه  دا ره

همه جنجا ل ها ی ما که  طی سا لیا ن متما د ی با آ ن سر د چا ربود یم،حل شد .

  ا زین به بعد ، د رقسمت قضا یا ی ا فغا نستا ن ، به را حتی بد و ن تکلیف خو د تصمیم میگیر یم ، آ هسته آ هسته ، قد م به قد م ، د ر د را ز مد ت و کو تا ه مد ت  عملی مینما ییم  .

  مو جو د یت ر و شن فکرا ن د گرا ند یش و تحو ل طلب ، به جبه زا ر می ما ند ند که هرآ ن لحظه ما نع تطبیق پر و گرا م ها ی ما میگر د ید ند ، بنآ ا ین ر و شن فکرا ن را ، چه د ر دا خل و طنشا ن و چه د ر پشا و ر و چها ر ا طر ا ف ، ز د یم و کشتیم وتر ورکر د یم ، ا ز جمله سید شمس ا لد ین مجر وح  و عبد ا لا حد کر ز ی را ، ا سا س تروریزم را ما د رپا کستا ن گذا شتیم وبه حیث مر کزتر و رستا ن جها ن شمو ل مبد لش کرد یم ، کنو ن د م تیغ به رخ سا زند ه آ ن د و رخو ر ده ا ست .

د ید ه شد که تعدا د وطن پر ستا ن و مدا فعین ا فغا نستا ن رو ز تا ر و زا ضا فه  ترگرد ید ، برا ی ما مشکل ا یجا د کر د ، پلا ن را تدا ر ک د ید یم که با ید یک تعدا د را خر ید ، نا را ضیا ن ز ما ن سلطنت و ز ما ن محمد دا و د را و یگا ن کسا نی که د و سیه ها ی جنا یی دا شتند ، ا ز تعقیب د و لت ها ی و قت د را من نبو د ند وغیره را ا زا ینجا وآ نجا جمع شا ن کرد یم ، برا ی شا ن پو ل دا د یم ،

و تربیتشا ن کر د یم ، حا میا ن بین ا لمللی ما ( ا نگلستا ن) زعما ی کشو ر ما د ر د و ره ها ی مختلف ، ا ز کا بل ز یبا هرا س دا شتند، ا ز کا بل دا را ی فر هنگ عا لی و متمد ن  هر ا س د ا شتند، د ر ین ا ستقا مت  کشو ر ها ی د و ست و همکا ر ما ا ز تا ر یخ کا بلی ها و تا ر یخ ا فغا ن ها خبر دا شتند ، و برا ی ما تو صیه میکر د ند ، که ما د ربا ره شها مت و دلا و ری مر د م کا بل و ا طر ا ف آ ن آ گا هی دا ر یم ، ا ین مر د م به هیچ و جه ا سیر نمیشو ند و میتو ا نیم که ا ز بین ا ز ا نها ا جیر ا نتخا ب نما ییم ، ا ین ا جیر ا ن ا ند که نا قلین سیا ست ها ی بعد ی ما میبا شند، ما به کته گوری ها ی مختلف د را ستخد ا م ا جیرا قد ا م کر د یم .

1- کتگه گو ر ی د ا نشمند ا ن و محققین که ا ز خصو صیا ت جا معه چند ین ملیتی کشو رشا ن ،  د ر رشته ها ی مختلف د ستر سی دا شتند ، د ر قسمت ، تهیه و تدا ر ک موا د تبلیغا تی به نفع د شمن مها ر ت عا م و تا م دا شتند و بر ا ی ا دا ره بعد ی کشور مو ثر و ا قع میگر د ید ند، ا ین ها را ا ز یو نو ر ستی ها ی مختلف جها ن ( بیر وت ، ایا لا ت متحد ه ا مر یکا و ا نگلستا ن و بعضی کشو ر ها ی ا رو پا یی ) جمع کر د یم و ا مکا نا ت ا و لیه ما دی آ نها را مر فو ع گر دا نید یم .

2- عد ه ا ی ا ز لو مپن ها و ا و با شا ن را که دا را ی د و سیه ها ی جنا یی بو د ند ، و بعضی ا ز جوا نا ن را که عقده ر وا نی دا شتند و میشد که به حیث ا نسا ن ها ی در نده خوی و قا تل  ببا رآ یند ، جمع آ  و ر ی نمو د یم ، و د ر مر ا کز تر بیتی ، پر و ر ش دا د یم با لآ خره ا ین ها تو ا نستند که طبق پلا ن تنظیم شده همه جرا یم سا ز ما ن یا فته را در کشو ر خو د شا ن د را فغا نستا ن به نفع سیا ست دو لت پا کستا ن و حا میا ن معتبر بین ا لمللی خو د ا نجا م د هند .

 کسی پر سید که چرا ا ز صفو ف حز ب د مو کرا تیک خلق ا فغا نستا ن ، جذ ب نکرد ید ، ما ا ین کا را خو ا ستیم که بکنیم ، د ید ه شد که ا ین ها، ر وحآ ، خصلت ویرا ن گر ی ندا شتند، و نمی خو ا ستند ، جر ا یم سا ز ما ن یا فته را علیه کشو ر خو د ا نجا م د هند ، هر سا ز ما ن سیا سی را د ید یم که ا ز مو قف ا پو زیس ، د ست به خشو نت بز ند و لی حز ب دیمو کر ا تیک خلق ا فغا نستا ن ، در بد تر ین شر ا یط د شو ا ر زند گی ، با آ نکه مر گ حتمی تهد ید شا ن میکر د

د ست به خشو نت نز د ند ، ا ین ها حس میکر د ند، دا را یی ها ی عا مه به مر د م تعلق دا ر د ، مو سسا ت د و لتی را به سهم خو د ، ملکیت کل کشو ر به حسا ب می آ و ر د ند و خو د را مکلف به آ ن میدا نستند که ا زا ن با ید حر ا ست صو ر ت بگیر د ، با آ نکه ا ز قد ر ت سیا سی کنا ر زده شد ه ا ند ، نخو ا سته ا ند که علیه د و لت کنو نی ا فغا نستا ن د ست به خشو نت و سبو تا ژ بز نند ، و حتی قبل ا زا نکه که خو د حا کم به سر نو شت کشو ر گر د ند ، د ر صو ر ت حا کمیت سا یر گر و ه ها ، به خو د ا جا زه نمی دا د ند که د ست به خشو نت بز نند ، مگر تجر به به ا ثبا ت ر سا ند ، بسیا ر ی ا ز گرو ها ی سیا سی ، مستقیم و غیر مستقیم ، به حما یه بین ا لمللی ، د ست به خشو نت ز د ه ا  ند و د ر جنا یا ت سا ز ما ن یا فته بین ا لمللی دا خل ا ند ، ا ین جنا یا ت سا ز ما ن یا فته ا ز زما ن حا کمیت  دا و د خا ن شر و ع شد ه بو د .

 ا گرا عضا ی سا بق حز ب د مو کر ا تیک خلق ا فغا نستا ن ( ز وا ل یا فته) و مما ثل آ ن مو فق شو ند که در یک تشکیلا ت و سیع خو د را با ز سا ز ی و با ز نگر ی نما یند ( حضو ر یا بند) ، قا نونآ د ر حضو ر دا شت جا معه بین ا لمللی ، حر یفا ن ملی و بین ا لمللی خو د را ، با تکیه بر جر یا نا ت مو جو د و گذ شته ، به سر زنش خوا هند گر فت و با رملا متی سی سا ل جنگ تحمیلی را ا ز سر شا نه خو د د و ر خوا هند نمو د ( خو شبختا نه که فر هنگ ا ختلا ف در میا ن آ نها بیشتر ا ثر میگذا ر د تا ا تفا ق و ا تحا د )

 گرم شه لا گرم شه شعر حما سی بو د که حز ب د مو کرا تیک خلق ا فغا نستا ن آ نرا ز مز مه میکر د ، مگر نتو ا نست که ر و ند ا قلا بی را گر م نگه کند و به پختگی بر سا ند ، روزتا روز به طر ف سر دی گرا یش پیدا میکر د ، بر خلا ف ما توا نستیم که آ تش جنگ دا خلی را د را فغا نستا به نفع خود تغیردهیم.

    ا و ل کا ریرا که ا نجا م دا د یم ا ین بو د ، تیشه را به د ست خو د ا فغا ن ها دا د یم که خو د به ر یشه خو د بز نند ، ما به حیث کا ر فر ما و آ ن ها به حیث کا ر گرچنا ن ، کا رها ی ضر بتی ا نجا م میدا د ند که ا ز تصو ر ا نسا ن با لا بو د .

  منا بع خبر ی و ا طلا عا ت جمعی ، د ر سرا سرا ر و پا وا مر یکا و کشو ر ها ی منطقه همه به ا تفا ق هم ، ا ز قطره با را ن، ا بحا ر می آ فر ید ند و ا ز ز ره  خا ک، سلسله کو ها ی سر به فلک .

 همینکه ما پا کستا نی ها میگفتیم کا بل با ید بسو ز د ، نه ا ینکه کا بل را سو ختا ند یم ، کل ا فغا نستا را سو ختا ند یم ، گا و ها  ی ما زا ییده بو د ، زمین خشک سو زا ن ا ز ما بو د ، پو ل ها ی فر ا وا ن ا ز کشو رها ی عر بی ، ا مریکا و ا ر و پا ، عر ق جبین و خو ن سر خ ا ز نسل ا فغا ن بو د ، بزی را به برگی

بر ا ی مجا هد ین ( بنا م تنظیم ها ) نه بر ا ی ا فرا د ، تحو یل دا د یم ، متبا قی را ما پا کستا نی ها صا حب شد یم ، ا ین قد ر ت ا تمی که میبینید همه ا ش ا ز بر کت ، جها د ا سلا م علیه کفر ا ست ( بین کفا رهم فر ق ا ست ) کفر یکه ا ز موا ضع ا سلا م حر یف تا ر یخی خو د را به زا نو د رآ و رد، حق دا ر د که د رتما م عر صه ها ی ا قتصا د ی ، سیا سی فر هنگی ، نژا د ی ، قو می ، منا سبا ت سر حد ی و غیره ا فغا نستا ن تصمیم بگیر د .

 و طن د و ستا ن و و طن پر ستا ن ا فغا ن را خلع سلا ح سا ختیم ، کنو ن به ما نند فر ز ندا ن یتیم ، با لبا ن خشک ، به طر ف تما م ویر ا نه ها ی ، نا شی ا ز تفکر سیا ست ها ی تجا و ز کا را نه ما و د و ستا ن ما می بینند ، ا زتر س لبی را به لبی شور نمی د هند ، ا گر شور بد هند ، د ربا لا ، د ر عنو ا ن تذ کر دا د یم ، هر که چو ن کند ، پو ن کند ، میگو یم که د ر د هنش بز نند د هنش را خو ن کن رمثا ل: تعدا د کثیر ا ز د و لت مر دا ن قبلی ا فغا نستا ن ، مجبو رآ به تر ک و طن  گر د ید ه ا ند،  ا ز جمله یک تعدا د در کشو ر ها لند د ر خو ا ست پنا هند گی دا ده ا ند  د رآ نجا هم ا ز گز ند ما د را من بو ده ، نمیتو ا نند ، به ا ثر را پو ر و زا ر ت خا ر جه پا کستا ن  وزا ر ت خا ر جه ها لند وزا رت عد لیه ها لند و وزا ر ت مها جر ین ها لند تعدا د کثیر ا ز مها جر ین را که ز یا ده ا ز هشت سا ل میشو د که د ر حا ل  بی سر نو شتی قر ا ردا ده ا ند گو یا ا ینکه شما نا قص حقو ق بشر میبا شید .

 ا گر ا ز حقیقت ما تیر نشو یم  ا ین ما بو د یم که ، که مین ها ی ضد پر سو نل و ضد و سا یط را که کشو ر ها ی ا ر و پا یی  روا ن میکر د ند ، تحت سر پر ستی ا ستخبا را ت آ ی ا س آ ی ، د ر جا ها ی مز د هم شهر و فر و شگا ه ها و ا ما کن همین مجا هد ین و یا مخا لفین د و لت  ا نفجا ر میدا د ند ، ز ما نیکه ا ر گا ن ها ی ا منیتی ، مجر مین را د ستگیر میکر د ند و ما به د فا ع ا ز همین مر دما ن مجر م بر می آ مد یم  و می گفتیم که د و لت ا فغا نستا ن حقو ق بشر را پا ما ل نمو د ه ا ست یعنی مخا لفین دو لت و قت که به منا فع ما کا ر میکر د ند ، د و ستا ن ما بو د ند ( جنا یت کا ر ر فیق جنا یت کا ر میبا شد ) حق دا شتند که ا نفجا ر بد هند ، تر و ر بکنند ، تخر یب بکنند  ولی ا گردو لت ما نع تخر یب می گر د ید ند  گو یا که نا قضین حقو ق بشر ا ند  .

چنا ن د ر قفس طلا یی ا ر و پا بند شا ن کر د یم که صدا ی خو د را با لا کر ده نمیتو ا نند ، تا ز ما نی ا ین ها نگه میدا ر ند که ا ز لحا ظ کبر سن به طر ف مر گ تد ر یجی سو ق دا ده شو ند ، تا د یگر نا م و طن پر ستی را به ز با ن نیا و ر ند(وطنش چی گپش چی) ( تو ره به و طن چی) هیچ مر جع حقو قی و قا نو نی ، حا ضر نمیشو د که که ا ز د و لت میز با ن بپر سد چرا ؟ ( ا تحا د یه ا ر و پا و      ملل متحد کا ملآ د رین قسمت بی تفا و ت بر خو ر د مینما یند ) 

      د ر وا و ل ، شبد ر را ، گند ه  د رو میگو یند .

 زما نیکه ز مستا ن سر د و سو ز ا ن ، عمر خو د را به فصل گو ا را ی ، بها را ن، میبخشد ، همه گو نه گیا ها ن ، سر ا ز زیر خا ک بیر و ن میکشند و به ز ند گی و نشو نما آ غا ز مینما یند ،، شبد ر ا ز جمله گیا ه طر ف مصر فی مر د م ا ست و بر ا ی غذا ی حیو ا نا ت ا ستفا ده مینما یند ، خصلتآ  که شبد ر قبل ا ز د ر و کر د ن مز ه تلخ دا شته میبا شد ا نسا ن چه، حتی حیو ا نا ت هم ، شبد ر تلخ را نمی خو ر ند زما نیکه شبدر بر ا ی ا و لین مر تبه در و شد ، شبد رنوا ز ریشه شبد ر سر بر یده به نمو آ غا ز مینما ید ، خیلی تا ز ه و جو ا ن ( نلغه ) که این مر حله را بنا م شبدر کو ر په یا د مینما یند  و ا قعآ شبدر کو ر په خو ر د نش به همرا ه مر چ و نمک ، مز ه دا ر ا ست ، بدا به حا ل ، بعضی مر د ما ن معتبر و بیگا نه ا ز کلتو رو فر هنگ ا صیل مر د م که ا زین نعمت ها ی طبعی محر و م ا ند ، قا عد تآ گند نه و شبد ر هر قد ر خو بتر و منا سبتر به و قت و ز ما نش ، د ر و شو ند و سر بیده شو ند  نسل جد ید تا زه و نا ز ک تر به نمو آ غا ز مینما ید و ا گر هر قد ر بگذا ر یم که ا ز عمر ش سپر ی گر د د ، ا ز خو رد ن بیر و ن میشو ند قا بلیت خر ید خو د را ا ز د ست مید هند .

 بهتر ا ست که د ر سیا ست گذا ر ی هم ا ز تجا رب د هقا ن ها ی عزیز ا ستفا ده شو د .       

  کا سه ها و طبق ها همه سو را خ شد ه ا ند ، به قرا ر دا دی ضر و ر ا ست تا کا سه و طبق و تلبر جد ید وا ر د نما یند ، کا سه ها با ید که مطا بق نمو نه وا رد شوند که به یک شب لیسید ن و لشتن سو را خ نگر د ند ، کو شش صو ر ت گیر د پو ل طبق و کا سه د ر جیب ها ی شخصی نر و ند ا عتبا ر نیست با ید که پشت کنترو لر ، کنتر و لر د یگر مو جو د با شد ، خد ا مید ا ند که کنتر و لر د و می هم آ د م صا د ق با شد ؟ .

 مرد ما ن خو ب ما را ا ز ما گر فتند سر بر ید ند ، آ نها خو ن خو د را د ر را ه آ با د ی و طن ر یختند و بد ا نید که مر د ما ن خو ب ما تنها د ر و جو د ا عضا ی حز ب د یمو کر ا تیک خلق ا فغا نستا ن خلا صه نمیگر د د  ا ین ها د ر ا جتما ع ما بو د ند ا ین ها د ر ا حزا ب و سا ز ما ن ها ی سیا سی د یگر بو د ند ، ا ین ها به هیچ صو ر ت با د شمن متجا و ز و ا شغا ل گر جو ر نبو د ند  ا ین ها گر چه مر ده ا ند و لی ا رما ن شا ن ز ند ه ا ست " گو یا که جنبش متر قی د ر ین عصر پیشر فته تکنا لو ژ ی ، د ر پر تگا ه نا بو د ی قرا ر گر فته ا ست " نه خیر ، با ید دا نسته شو د که  د ر جها ن بشر یت ، د ر پیشا پیش آ ن ، جنبش ها ی تو د ه ا ی و پیش رونده ، به عصر جد ید و تغیر ا نقلا بی گا م نها ده ا ند ( بر نا مه ها ی نا بر ا بر ی ها ی و حشت نا ک قر ن ( 21 ) د ر سطح جها نی ، آ را یش گر مو ج جد ید ا ز ا پو ز یسیو ن معا صر را با بر نا مه ها ی کا ملآ جد ید علمی ، علیه خو د پر و ر ش مید هد) همه ا ین جنبش ها  ا ز و جو د سر بر یده ها ر یشه میز نند ، جو ا نا ن آ گا ه و نیر و مند ، د ر یک تشکیلا ت  و سیع ا ز خو ن شهدا آ بیا ر ی میشو ند .             

 

 


بالا
 
بازگشت