خو شه چین
عا شق ترا زعا شق ها
عنوا ن فو ق، د رد ل بیننده ، چنگ میز ند، قلبش د ردا خل قفس سینه آ هنگ میز ند، به وجدآ مده ا حسا سا تی شده ، کومه گک ها یش، سرخ ر نگ میز ند ، گو یا که قا صد به د ر، د روا زه ، همراه زنجیر تنگ تنگ میز ند .
فکرتا ن با شد که قما ربا زا ن وطن، با لا ی مقد را ت مرد م نورنگ میزنند
د ر د عا شقی سخت ا ست ،ا گرسخت نمیبود ، قیس به یا د لیلی خو یش د یوا نه نمیگشت و دشت و صحرا را ا قا مت نمی گز ید و شرین خو د را به آ غو ش فرها د، د ردا خل یک قبرنمی ا ند ا خت و یو سف را با ذ لیخا بد نا م نمی سا ختند ، سیا مو به یا د جلا لی مو ها ی خو د را، به ما نند د ندا ن سفید نمی سا خت .
مگرسخت ترا زعا شق ها، که من عا شق ا م ، معشو ق من ز یبا ا ست ، زیبا ترا ز زیبا ها ، مقبو ل ترا ز، لیلی ا ست ، شر ین به تا را بر و یش مقا یسه نمیشو د ، هزا رسیا مو ، به قا مت رسا وسا قها ی بلورینش وچا د آ بی سیم دوزی که به سردا رد، برا برنمیشود،ا ومرا بسیا ر د وست دا شت خیلیها د وست دا شت ،آ نقد رد رد لم شر ین بود که پیما نه ا ش را گفته نمیتوا نم ، همه روزه به پیش پا ی ا و به سجد ه میر فتم .
ا ومرا د رآ غو ش خو د میگرفت و نوا زش میکرد ، خیلی ها شرین وعزیزبود، د لسوزترا ز ما د ربود، مهربا ن ترا زپد ربود ، یگا ن وقت به حا لم گریه میکرد ، صبحگا ها ن ، برسر م د ست میکشید ، نفس خو شبو وملا یمش د لم را تا زه مینمود ، آ نقد رزیبا ومقبو ل بود که فصل به فصل ، رنگ د یگر ی را به خو د ا ختیا ر میکر د ، در هر زما ن با تحفه ها ی جد ید ، به خبرگیری ما می آ مد،زما نی با د سته گل ها ی رنگا رنگ ، د فعه د یگر، با کجا وه میوه ها ی گو نا گو ن .
میدا نید که نا م ا ین معشو قه چه بو ده ا ست ، وطن مجبوب ود وست دا شتنی ، وطنی که هیج جا یش برا ی ما تننگ نبو د ، ر فیق ما بو د ، معلم ما بو د ، ما د رما بود ومیگو ید که ا ی ا ولا دها ی من ، من برا ی شما ، چه جرم را مرتکب شده ا م، من دربسیا ری موا رد رفیق تا ن بو د م ، را ز د ل میگفتم ، معلم خو بی بو د م و تعلیما ت خو بی برا ی تا ن دا ده بو د م و گفته بو د م کو شش کنید مرا حما یه کنید، که عز ت تا ن هستم ، من نا مو س تا ن هستم ، مرا خفا ظت نما یید که د رجها ن سربلند وسرفرا زبا شید، غفلت کرد ید .
د رد نیا ی د یگر، پو ل مید هند عز ت می خر ند ، مگرد رکشور شما ، پو ل کما یی کرد ند ، عز ت و نا مو س فروختند،همین حا لا شما مشا هد ه نما یید، فغا نستا ن به محل کا رنوا ل بین ا لمللی ، مبد ل گشته ا ست .
من به حیث وطن شما ، به حیث پرورش د هند ه شما وعد ه میدهم،با ا لآ خره مرد م برا ی شما و طن پر ستا ن بگو ید که حق به جا نب بو د ید ، کنو ن کشو ر را بحر ا ن سیا سی ، پیچا نده ا ست ، ا قتصا د ی که بتو ا ند ، جا معه را به طر ف ثبا ت رهنما یی نما ید، به طو ر قطع ا زهم پا شیده ا ست ، ا ید یولو ژیکه وطن پرستا ن را د ر یک مر کز جمع نما ید ، به با ز نگری نیا ز دا ر د .
د و لت قا بلیت حر کت خو د را ز د ست دا ده ا ست ( عنوا ن مقا له ما هی ا ول ا ز سر گند ه میشو د را ، فرا مو ش نکر د ه ا م که د ر روز نا مه پیا م ا رگا ن نشرا تی حز ب وطن ا نتشا ر یا فته بو د) د و لت کا ملآ بوسیده شده ، گنده وکثیف شد ه ا ست .
د و لتی که ا مروز د ررا س قرا رگر فته ، نما ینده کمپنی ها ی نفت خوا رجها نی ا ست ، نا ف پیشگا ما ن سیا سی ، به ا صطلا ح جها د مقد س را چر ب کر ده ا ند ، ا ین ها د نیا ود ین فرو ختند کا رگر ودهقا ن را کشتند ، د رین د و ره د خترا ن و ز نا ن خو د کشی کر د ند .
جهل و خر ا فا ت را ر وا ج دا د ند، د رضمن و ظیفه گر فته بود ند که بنا ها ی ا قتصا دی را ا زبنیا د تخر یب نما یند . د رجا ییکه آ با دی ا ست حتما درپهلو یش چقری بوجود میآ ید . چهره سرما یه دا ری یعنی چه ؟ شیوع ا مرا ض سا ری ، ا یجا د لشکر بیکا را ن و تبد یل آ ن به گروه گدا یا ن شهر، د زدا ن ا طفا ل ، تجا وزبه نا مو س مرد م ، تکثیر ، تو ر ید و پر و سس ، هیرویین ، بمبا رد ما ن هوا یی وزمینی ، با لا ی خا نه ها ی مسکو نی بید فا عا ن کشو ر .
چاره جزا ین نیست که میگو یند( کا رد به گو شت ولی ا ستخوا ن بری را جوا زنیست) مرد م با تما م قوا د ست به مقا ومت نز نند ، را ه ها و جا ده ها را ، نبند ند، زد و خو ر د ها ی خو نین را سا ز ما ن دهی نکنند ، گنجشک حتی دروقت حلا ل کرد ن به تیغ چنگ میز ند .
مبا رزا ت مرد می وتظا هرا ت خیا با نی، بویش ا زکو چه و پس کوچه به مشا م میرسد. ا نسا ن گر سنه به چشم شیرچنگ میزند ، تدا بیرلا زم ا تخا ذ میگرد د ، همفکرا ن وهمنظرا ن بالآ خره متشکل و متحد میگرد ند ، نا له و صدا ی ملیو ن ها ا نسا ن گر سنه و با ا حسا س ، ا ز لا ی یک حنجره بیر و ن میگرد د و مشت ها ی گره خورده به جا نب مقا بل ، همز ما ن و یکجا حوا له میگرد د . ا ین را ا ز یا د نبریم که هو شیا ری سیا سی وا ستقلا ل فکری ، پیو ندا رگا نیک نیر وها ی سیا سی را تضمین میکند در کشو رما ،ا گرهرسیا ست مدا را شتبا ه کند ، هر زعیم ا شتبا ه کند ، هر حز ب سیا سی غلط کند ، هرا مپرا طورا شتبا ه هرتجا وزگرا شتبا ه کند
فقط ا کتفا میشود که یک ا شتبا ه بود چرا ؟ ، هرد ست آ ورد پا دا ش خو د را می طلبد، هر ا شتبا ه و غلطی با ید بد ون مجا زا ت با قی نما ند، ا گر د ر سطح کشورا شتبا ه صو رت گر فته ا ست ، دو لت ها ی قا نو ن مند ، به سرا غ مجر مین گا م بر دا رد و اگر د ر سطح بین ا لمللی ، غلطی ها با عث و یرا نی کشو رما گر د یده ا ست با ید که جا معه بین ا لمللی عدا لت وا نصا ف را ا ز نظر د و ر ند ا شته با شند.
چرا مر د م بید فا ع ما تا وا ن بد هد، مر د می که سرا پا ا ز سروسیما یشا ن ، ا خلا ق فو را ن میکند ، صد ا قت وا یما ن دا ری جزء ا خلا ق شا ن ا ند ، قربا نی یک عده ا زرهبرنما یا ن غیرمسول شو ند .
و با ید بدا نیم که که توا نگرا ن با رها و د رهرمرحله ا ززبا ن ، وسا یل قا تله وجا ر حه سخن گفته ا ند ، جو ا ب ا سلحه را ا سلحه مید هد، ا سلحه مر د م هما نا آ گا هی آ نها ا ست که با یدا زلحا ظ فکری ،آ ما د ه شو ند ، زما نی ما میتوا نیم بگو ییم که جا معه را ه ا ر تقا یی خو د را می پیما ید که مر د م آ گا هی سیا سی پیدا نما یند ، د رخصو ص ا ین مطلب رعا یت ا ز نکا ت ذ یل میتوا ند رهمنا ی عمل وا قع گر د د .
1- با ز سا زی تفکرا کثر یت قا طع مر د م
2- صر ف نظرا زخو د خوا هی ها ، ر قا بتها ی غیر سا لم ، و ا خلا قیا ت تنگ نظرا نه و حقیر شمر د ن ا ستعد ا د ها ی د یگرا ن د رعر صه مبا ر زه سیا سی .
د ولت ها و حکو مت ها و د ر مجمو ع نما یند گا ن توا نگرا ن ،ا زا صطلا حا ت قرا ردا دی برا ی ا دا ره مر د ما ن عا د ی جا معه ا ستفا د ه کر ده ا ند ، ا ین ا صطلا حا ت عبا ر ت ا ند، ا ز ، د ولت ، قا نون ، د موکرا سی ، د کتا توری ، خیرخواهی ونیکی ، برا بری وغیره .
مگر پیشگا ما ن سیا سی ، به ا ین نظرا ند که در شرا یط مو جو د برا ی ا دا ره سا لم جا معه فقط سه مقو له کا فی ا ست ، د و لت ، قا نو ن ، د مو کرا سی ، ا لبته با بیا ن علمی ا ش میتو ا ند جا معه را به پیش ر هنما یی کند .
سیا ست ا ست که به حیث محورمرکزی ، همه چیزرا به محورخود میچرخا ند، ا ین آ گا ها ن سیا سی ا ند که پس ا ز د گر گو نی ها ی بنیا د ی جوا مع فر سو ده . آ گا ها نه و خر د مندا نه برا ی ر فع نا برا بری ها ی ا جتما عی ، نوا قص و کمبو د ی ها ، تا به محو کا مل ستم و ظا یف را به پیش میبر ند .
میگو یند که بعضی ا و قا ت بقه ها هم میر و ند ، به پیش نعل بند و پا ی خو د را بلند میکنند که به پا ها ی شا ن نعل ببند ند ، تا به ما نندا سپ ها ی پیش تا ز، گا هی ا یرغه، گا هی د کلا ن ، گا هی چها ر نعل پر ش نما ید .
د ر لب آ ب می نشینند قرمیز نند، ا ز طر یق جا غورمیز نند، در جا ها ی آ را م نشسته ا ند غمبر میزنند ، ا گر و ظیفه د شوا ربرا یش پیش کش شو د ، ا ز ا ند یشه خو د تیر میشو ند ، به پیشا نی شا ن سند ر می زنند ، د ر گو شه خلو ت نشسته ، چا یک خو د را همرا ه گر میز نند .
خو شبختا نه ا زین سیا ست با زها ی بقه ما نند ما د ر کشورما خیلی فرا وا ن دا ر یم ، هر زما نیکه به کا روا ن فیل وشتر رو به رو شد ه ا ند ، پا ما ل کا روا ن ها گر د یده ا ند .
ا ین گو نه سیا ست مدا رها با ید که کله فیل دا شته با شند، یعنی مغز پر،آ گا هی کا مل وتفکر نبوغ دا شته با شندا ین گو نه آ د م ها ، جا معه و مرد م را ا زتصا د ما ت ملی و بین ا لمللی د را من نگه مید ا رند .
خا نو ا ده جنبش سیا سی را برآ ن ا ست که متحد ا نه ا ز بقه ها جلو گیری بعمل آ و ر ند ، چرا که آ ن ها د رهیچ ، پله ترا ز و جو ر نمی آ یند ، ا ز کفه ترا زوخیز می زنند ، کشو ر به فا جعه کشا نیده میشود ، چنا نچه با رها ، خیزا ین بقه ها را تجر به کر ده ا ند .
تحلیل گرا ن سیا سی به کرا ت گفته ا ند . با تو جه به چنین صحنه ها ی پیچید ه سیا سی ، جنبش چپ ، بیشترا زهرزما ن د یگربه پرورش صدها، رهبرسیا سی ، ز بده وهو شیا رنیا ز دا رد ، تا ز مینه ها ی ، یک حز ب نیر و مند و منسجم با ا ید یو لو ژ ی دو را ن سا زرا آ ما د ه گر دا نند .
تکیه کر دن به حر کت ها ی آ را م و قت را برا ی د شمن تبه کا ر، چا لا ک و سر یع مید هد ، ببینیم همین ا کنو ن ، ا ر تجا ع نو و کهنه هر د و، تحت ا مر و ا دا ره ا مپریا لیز م خو ن خو ا ر و جها ن خوا ر، د رصحنه حضور دا رند،نیروها ی چپ که وا رثا ن حقیقی کشورخودا ند
د ر حا شیه را ند ه شد ه ا ند،آ نها را تو ته ، تو ته کر ده ا ند ، چپ پرا گنده و ضعیف ، طعمه ا ر تجا ع میگر د د .
ا کثری سیا ست گذا را ن ، چپ د یروزی ، به ا ند یشه ها ی ا ر تجا عی آ لو ده شد ه ا ند ، جنبش به رهبرا ن سیا سی با ثبا ت نیا ز دا ر د ، که با ر د یگر سر نو شت کشور ما را درمعا مله قرا ر ند هند .
" ا ند یشه ها ی نو ین و سا ز ند گی ، به ما نند جر یا ن آ بی ا ست که د ر زمین ها ی خشک و بی آ ب نفو ذ میکند ا ین ا ند یشه را با ید که به طبقه محروم جا معه ا نتقا ل دا د"