خو شه چین

                 قا نونیکه د رتکا مل ا جتما عی نقش با زی میکند

                            ستم و مقا و مت ا ست

 

هرجا که دا را ست ، نا دا روجو د دا رد ، هر جا که خا ن و معتبر ا ست ، غریب و جو د دا رد، هر جا که حا کم ا ست ، محکو م و جود دا ر د، هر زمیندا ر مزدور دا رد ، هرفا بریکه دا ر، کا رگردا رد ، در هر جا که فقر ا ست ، د ر آ نجا ا سا ر ت و برد گی ا ست .

دا را با لا ی نا دا رستم میکند ، حا کم با لا ی محکو م ستم میکند ، خا ن با لا ی غر یب ستم میکند ، ز میندا ربا لا ی د هقا ن و یا مزد و رخو د ستم میکند، کا ر فرما با لا ی کا رگرستم میکند.

دا را و خا ن ، حا کم ، ز میندا ر و فا بر یکه دا ر، همه ا عضا ی متشکله نظا م ها ی ، ا ستبدا دی ا ند

که ستم را برمر د م جا ری  میسا ز ند ، پا یه حما یوی ا ین گو نه نظا م ها را ا ز لحا ظ معنو ی ، ر و حا نیت  تشکیل مید هد.

آ وا ز ر و حا نییت ، به ما نند آ وا زمرمی ا ست ، که ا زلوله تفنگ بیرو ن میشود، صدا ی مقا و مت را خنسی مینما ید . 

ا شا ره به ا ین مید هد که ا ز منا فع ظا لما ن د رهر د و ره تا ر یخی حما یت کر ده و میکند و د ربقا ی نظا م ها ی ، فا شستی و قر و ن ا و ستا یی نقش خو بی را با ز ی میکند و حتی حیا ت و مما ت خو د را د رمو جو د یت نظا م ها ی مستبد و سر کو ب گر میبینند .

کی ها مقا و مت میکنند ،همه محکومین و ستم کشا ن ، ا ز شکنجه و عذا ب ، د رد ی د ر د ل ها دا رند که بگو یند و لی نمیتو ا نند به طو رد سته جمعی ا ز منا فع زند گی خو د شا ن د فا ع نما یند ، زیرا د رمحیط بسته نگه دا شته شده ا ند ، کا رشا قه 24 ساعته وآ ذ و قه گل چا ه و سر چا ه ، تما س آ نها را با د یگر محیط کا ملآ محد و د نگه دا شته ا ست ونبو د وسا یل ا طلا عا ت ا ز قبیل را د یو و تلو یز یو ن  ، بی سوا دی محظ د رعد م آ گا هی آ نها موء ثر و ا قع میگرد د ، آ نا ن به ما نند پر نده ها ی ، بی با ل و پر ی میما نند که درهرزما ن ود رهر مو قع د ستا ن فر یب کا را ن به طر ف آ نها د را ز میگر د د ، ا ز صد ا قت و پا کی آ نها ا ستفا د ه نا جا یز مینما یند ، ا زا مکا نا ت با لقوه تود ه ها ی ز حمت  کش سو د فرا وا ن  به د ست می آ و رند ، بعد د رشرا یط که جریا نا ت ا جتما عی ، به نفع توده ها چرخ میخو رد  ، تو ده ها را ا ز پشت سر خنجرزده علیه تو ده ها قیا م میکنند .

مگر هستند کسا نیکه ، آ گا ه ا ند و خرد مند ا نه میخو ا هند ، ا زمنا فع ز حمت کشا ن د فا ع  نما یند و میخوا هند ، معنی وا قعی ز ند گی را تجز یه و تحلیل نما کنند و به حیث معلمین د لسو ز، برا ی نسل  ها ی با لنده ، پیش تا ز، ورشد یا بند ه طی یا د دا شت ها و رسا له ها مطا لب و خو ا سته آ نها را، تو ضیح و تقد یم نما یند ، ا ین آ گا ها ن حتمی نیست که  ا ز قر یه تا ن با شد  و شا ید هم نبا شد ، ا ز و لا یت تا ن با شد ، ا مکا ن دا ر د که یا فته نتو ا نیم ، ا ز کشو رما ن بو د ه با شد و حتمی نیست که ا ز کشو رما با شد ، ا گرمیبو د ا فلا طو ن ا ز قر یه شما میبود، ا گر نیو تن وا د یسن ا ز ا رو پا ، شا یسته آ ن گر د ید ه ا ند که به بشر یت تعلق بگیرند، ا گرمیر عبد ا لقا در بید ل و مرزا غا لب ، زا ده سر زمین پهنا و رهند ا ند سزا وا ر ا حترا م ا هل قلم گر د ید ه ا ند . لطفآ مرا جعه بفر ما یید ، به سا یت ها ی د یگر کشو رها ا زسا یت ها ی آ نها ا ستفا ده کنید  و بر ا ی آ گا هی مر د م تا ن  بر سا نید .

علما و د ا نشمند ا ن علو م ا جتما عی معنی ز ند گی را د ر آ زا د ی  و ا نکشا ف ا جتما عی ، تجز یه و تحلیل کر ده ا ند و علا قه مندا ند که کشو ر شا ن به مدا ر ج عا لی ا زا نکشا فا ت و منا سبا ت ز ند گی ا جتما عی ا نسا نی بر سد .

گروه د یگری و جو د دا رد که سقو ط و مر گ حتمی خو د را د ر ا جتما عا ت مد ر ن و پیش ر فته می بیینند ، د رحا لی ا ست ا ین قما ش مر د م ، هنو زبا لا ی و ضع جا معه ما حا کم ا ند ، ریشه د ر تو ده ها دا رند، و ضعیت را د رهمه حا لت به نفع خو د تغیر دا ده میتو ا نند ، پا یگا ه ملی دا ر ند و حما یه گرها ی بین ا لمللی دا ر ند .

و قتی که ما میخوا هیم مقا و مت نما ییم و یا مقا و مت ها را سا ز ما ن دهی نما ییم، چشما ن ما با ید که ر و شن با شد و گو ش ها ی ما کر نبا شند  بد ین معنی که جا معه خود را بشنا سیم و بدا نیم که جا معه ما به کد ا م نو ع ا مرا ض مصا ب ا ند ، تا ما بتو ا نیم درد ها ی ا ستخوا ن سو ز جا معه خو د را د ر ما ن نما ییم ، د وا ی د رما ن ، ا مر ا ض ا جتما عی ، هما نا آ مو ز ه ها ی ا نقلا بی ا ست

همه چیزعلم خو د را دا رد، مبا ر زه هم به ا سا س علم پیریز ی گر دیده ا ست  که ما را به طر ف خو د آ د رس مید هد(ما تریا لیز م د یا لکتیک ا ست) ومیگو ید که من به طو رد قیق، نظم وکا ینا ت و چگو نگی فعا لیت آ نرا تو ضیح مید هم  طر یقه ها و را ه ها ی  سا ده  را برا ی رسید ن به ا هدا ف سیا سی را ا سا س گذ ا شته ا م وا ود رآ غو ش من ا ست  مرا بپا لید و جستو جو نما یید، من بهتر ین عصا ی حر کت ا نقلا بیو ن میبا شیم ، شما به د ر وا زه ها ی ، د ق ا لبا ب کر ده ا ید که     ( پر و گرا م ها ی ملی تا ن را) (  نا سیو نا لستا ن و عضمت طلبا ن  ، به سر ما یه سا لا ر جها نی د و د سته تقد یم کر ده ا ند ، د مو کر ا سی بو رژوا زی ، با تو پ و با ر و ت دا ر د که خو د را در جا معه ما ا بدی بسا زد ، پویا وجو یا به د نبا ل منا فع خو د سر گر دا ن ا ست و با لا ترا ز همه منا فع ملی کشو ر ما ، در زمین و آ سما ن کشو ر ما جو لا ن میز ند  ) همه ا ش غلط ا ست  شما را به جا ن هم ا ند ا خته ا ست ، شما را به د شمنی د رمقا بل هم قرا ردا ده ا ست ،شما را د ر خد مت بیگا نگا ن بد و ن آ نکه بدا نید، رهنما یی کر ده ا ست ، همه ما تغیر میخوا هیم، تغیر ا ت ا ز قبل آ ما د ه نمی گر د ند که ما آ ن را به ما نند دا نه ها ی تو ت  وچها رمغزا زرو ی ز مین بچینیم و بخوریم، بلکه جر یا ن پیوسته و د وا م دا ری ا ست ، که د ریک د یگرد خیل ومکمل یکد یگرا ند، ا ینها عبا ر ت ا ند ا ز، پیشرفت ، عقب نشینی ، عملیه تخر یب و تعمیر، پا یا ن و آ غا ز، زوا ل وا حیا.

 بیا یید که همگو نی مبا ر زه را د ریک جهش نو سا زما ن د هیم ، چنا نچه قا نو ن مند ی مبا ر زا ت نو برکهنه وگذا ر،ا زیک مرحله به مرحله د یگرتوسط جهش ها ا نجا م می پذ یرد.

و قتیکه ما جهش نو میگو ییم حسا سیت ما د رمقا بل کهنه میبا شد، جهش ها و خیز ش ها ی د یروز ی ما مطا بق به نیا ز مند ی دیروز ، بر خوا سته ا ز نیا زها وآ رزو ها ی د هقا نا ن و کا رگرا ن بو د و مجهز با تیو ری عمو می ا نقلا بی و تیو ر ی عمومی ا نطبا قی بو د ، بنآ ا ین ا ند یشه، د رچها رد یوا ری خو د، آ ثا را ز تبعیض را ا جا زه نمی دا د ، تنها و تنها چیزی که مو رد تو جه ، تحو ل طلبا ن بو د ، وطن پیش ر فته ، متر قی و متمد ن بود ، علا قه مندا ن ا ین مکتب ، د ر یک زما ن تو ا نستند ا لبته به شکل  تصا د فی ، نه برپا یه علمی ، به قد رت سیا سی بر سند د یر ی د وا م نکرد با قبو ل تلفا ت و خسا را ت جا نی و ما لی ، شکستا ند ه شد ند ، ا ما ا عضا ی ا ین جنبش مد عی آ ن ا ند، که ما شکست را پذ یر فته ا یم ، یگا نه چیزی که با قی ما ند ه تعهد ما به مر د م ا ست آ نرا ما با ید که ا نجا م د هیم .

دا نشمندا ن تعر یف کر ده ا ند که هرعصر فیلسو ف خودرا دا رد. جنبش شکست خو رده چپ سیا سی  د یر و زی شخصیت ها ی د ست ا و ل خو د را دا شت ، آ ن شخصیت ها رسا لت خو د را ا نجا م دا د ند و به جا ودا نگی پیو ستند، ر و ح همه شا ن شا د و کسا نی که زند ه ا ند ، طو ل عمربرا یشا ن میخواهیم .

عا شقی ، پو ل نقد کا ر دا رد و زبا ن عا شقا نه ، هیچ عا شقی را و معشوقی ند یده با شید که برا ی معا شقه با ز ی ، تر جما ن گر فته با شند ، عا شقا ن خد ا ، پیو سته درعبا د ت گا ه به در با رخدا ، تو به و ا ستغفا ر میگو یند ، عا شقا علم و قلم را هما ن کا غذ و کتا ب ، و عا شقا ن د نیا ی سپو ر ت را هما ن مید ا ن ها ی سپو ر تی ، عا شقا ن و طن را مید ا ن گر م و دا غ مبا ر زه د رکا را ست ، کسا نیکه ا زد رو ن پنا ه گا ها میخو ا هند که سیا ست نما یند آ ین ها را بنا م دزدا ن سیا سی قلم دا د میکنند، دزدا ن سیا سی را محکمه ها ی کنگره در پیش ا ست .

هستند بعضی ا زشخصیت ها یکه  که قلم میز ند ا و را ق تا ر یخ را ر قم میز ند ، مشت کو بنده ، به د ها ن ا ربا ب ستم میز ند . ولی د یگرا ن چرا خا مو ش .

د ر کشو ر محبوب ما ا فغا نستا ن ، همین ا کنو ن ، زیر سا یه حا کمیت مو جود ا نو اع ستم ، جا ری ا ست ، حا کمیت مو جو د ا ست که برا ی بقا ی خو د ش ، چنین ستم ها را روا میدا ر د .

وضعیت پد ید آ مد ه در کشو ر ، و طن پر ستا ن حقیقی را تحت تاء ثیر قرا ر دا ده ا ست ، ا ین ها د رمجمو ع میخوا هند شرا یط بهتر و خو بتر در جا معه حا کم گرد د و جا معه مسیرا رتقا یی را د نبا ل نما ید ، بنآ لا ز مه ، تغیر نظا م د رد ستو ر کا ر ، مبا رزا ن وا قعی قرا ر میگیر د ، مبا رزا ن و ا قعی ، ا زا نبو ه ، ویرا نه ها ی  حر کت ها و گرا یش ها ، د رشرا یط جد ید ، با همه کهنه ودا ع میکنند .

درین جا کهنه عبا ر ت ا ز ود اع با سیا ست ها ی ، سو یتیزم وما ویزم ، تک حز بی و تک گر و پی ، و با ند گر و پ ها ی سیا سی که درد رو ن جنبش سیا سی به نفع فرد خا ص درفعا لیت ا ند و به ما نند مو ر یا نه جنبش را می خو رد ، با محا فظه کا را ن دود ل و بزد ل ،  میبا شد  .

میر و ند به طر فی که همه گرا یش ها و شخصیت ها صر ف نظرا زکمیت، تا به ا تفا ق هم ا ز و جو د عنا صرخو ش نا م و نیک نا م که کلاه سرخ ندا شته با شند و لنگی سبز.   

  جهش نو را ا یجا د نما یند       

وستم و مقا و متبه حیث قا نو ن د رتکا مل نظا م ا جتما عی جزء مبا حث یومیه ا نقلا بیو ن کشور و ا قع گردد                       

 


بالا
 
بازگشت