خوشه چین
جوان مرد
قسمت دوم:
جوان مرد،عیار،کاکه،سه کلمه ،سه برادر،شرط میدان سه است.جوان مردان کاکه ها عیاران،جوهرذاتی جامعۀ خود میباشند.به نظم وترتیب علاقه منداند.باانظبات آگاهانه ودسپلین چون عسکرآماده باش درمیدان محاربه،کمربسته،به حرکت. درمیان پرنده ها به عقاب بلند پرواز دل می بندند.همیشه ازنام گرگ خوششان می آید به خاطریکه گرگ چون سگ به امید لقمۀ نان تسمه به گردن
سرتسلیم به غلامی نمی دهد
ده اصل گاندی
1-خودتان را تغیردهید.
برای اینکه مسیرزنده گی را(انسانی)وهدف مند،موفقانه بپیماییم،باید که درخود تغیربیاوریم.بناًتغیرات درخود،ازحرکت بوجود می آید گویند که ازتو (حرکت) ازما (برکت).ازآب بیاموزیم که می آموزاند.اگرتوقف کنم دردلدلزاری((حاکمیت های سیاسی))آنچه که تحویل گذشته گردیده است.گنده میشوم.بناً ازجا حرکت می کنم به پیش(آینده)جاهای قدم(سبز)همینکه فردی ازخانه به مسافرتی میرود خویشاوندان می آیند.میگویند که(جایش سبز)هرمنزلش،تغیروهرجایش سبزمی گردد،میرود به سوی سبزساختن های دیگر.توزمانی درمیدان مبارزه پیروزمیشوی،مغلوبت را سرزنش نده وانتقام نگیر به زندان نیانداز وتحقیرش نکن بدین منابت تو درآینده جبهه خودرا درمقابل دشمن((جهالت وخرافات))بادیوارعظیم ایجاد کردۀ
2-شما تحت کنترول هستید.
همه ثوابها،گناها دراختیارخود مان است،عمده این است که کدام یک را مهمتر ارزیابی مینماییم.انسان دراعمال خود فاعل مختارخلق گردیده است.هرکسی به دستان خودش،کار نامۀ خودراخودخانه پری مینمایند.این خانه پری ها ازافراد شخصیت((مثبت& منفی))میسازد خوشا به حال کسی که در خودتغیرآورده است.ازکنترول جان سالم به در می آورد.
3- ببخشید ورها کنید
یگانه عملی که انسان را به زمین میزند.او کدام است؟دست زدن به عمل انتقام گرفتن. بزرگی وعظمت انسان درعفووبخشش است.کاری است که صرف عیاران درکر کترواخلاق خود دارند.نه سیاسیون راست گراوچپ های ماجراجوی افراطی. اگربخشش عفوو گذشت،درفرهنگ بعضاً سیاست مداران طرازیک((احزاب افراطی چپ وراست)) وجود می داشت.هرگزهمدیگرخودراچنگ ودندان نمی کندند.
بدون عمل به جایی نمی رسید.
اگرگفتیم که حلوا شیرین است.بدون خوردن شیرینی اش احساس نمی گردد. اگرمیگوییم که شهادت نامۀ دوکتورا بدست می آورم،نمیشود که بدون طی مراحل گذشتاندن دفاع دولتی وجواب دادن به پرسش های دانشمندان فیصله ومنظوری دانشمندان به داکتری نایل آمد.اگرمیگوییم که وطن ما دراشغال قرار دارد.باید وطن مان را آزاد بسازیم.می سنجیم که اشغالگرهزارویک نوع ذرایع ووسیله برای ایجاد افتراق دراختیار دارد.درمقابل دشمن بزرگ صف بزرگ((وطن پرستان)) میخواهد .برای ایجاد صف بزرگ،ایجاد جبهه درکاراست.جبهه برای خود برنامه کاری دارد.برای تطبیق برنامه سازمان دهی درکاراست.بدون سازماندهی نمیتوان صاحب وطن شد.
عیاران بیرون آمده ازمیان مردم افغانستان،معتقد براین اند که مردم افغانستان مظلوم شده اند.وطنشان ویران شده است.آزادی شان را ازدست شان گرفته اند.خودشان را درگیرمزخرفات وافتراقات ساخته اند.چون بلبلان به یاد وطن نوا وصدا می کشند.سوختن درچراغ آزادی را ازپروانه آموخته اند.درخصوص این مسئله،عیاران،ازصاحب نظران،خیلی سخنان آموخته اند،عشق انسان دوستی رآ آموخته اند.عشق به وطن را آموخته اند.پافشاری درتعقیب راه دفاع ازحق مظلومان رادرطول تاریخ بارها امتحان داده اند.
5-به این لحظه توجه کنید.
اگراین لحظه که ازگذشته مایه می گیرد ((اقتصادی،سیاسی ،نظامی))تعریفش را ندانیم،علت وعواملش بازگو وبرطرف نسازیم،سیاست داخلی مان را ریشۀ نسازیم،وبعد درسیاست بین المللی جایگاه منافع ملی مشخص نگردد،تنها تکیه دادن به برتری طلبی وحق دادن به دیگران آنهم بزی را به برگی به سران اقوام ،کاری برای فردا ازدست مان ساخته نیست.
6- همه انسانیم.
ازخانم پیره زنی پرسیدند که
پشتون هستی یا تاجک هستی،خانم درجواب گفت،گرسنه(( گشنه))هستم
همه انسانیم،اگرمرد است وزن است،سیاه است وسفید است،زرد است وسرخ است،به هردین وآئینی ،قوم وقبیلی که تعلق داریم همه انسانیم.همه باید که بخوریم،بنوشیم،کارکنیم،بخوانیم وبنویسیم،تداوی شویم، واستراحت نماییم.آن عده اشخاصیکه دهل بزرگ نمایی وبرتری طلبی را می کوبند.ازجمله وحشی ترین انسانهای قرن حاضر وپاسبانان منافع بیگانگان میباشند.
7- پایه داری.
پایه داری واستقامت میخ سزد گرعبرت بشرگردد
برسرش هرچه بیشترکوبند پافشاری اش بیشترگردد
همینکه دربالا تذکاررفته است همه انسانیم:برای اثبات حقوق وآزادیهای انسانی چون لیلی به یادمجنون سربه صحرا میزنیم وچون فرهاد به یاد شیرین،کوه می کنیم وآب را جاری میسازیم تا که آب روی رفته بازآید به جوی. 8-خوبیهای مردم ببینید وبه آنها کمک کنید.(به خوشبختی مردم توجه کنید) خوشبختی خودرا درخوشبختی مردم سراغ مینماییم.اگرمی خواهید مال ومتاع زنده گی تان درامن باشد.به خوش بختی همسایه های تان توجه داشته باشید.تاکه چشم به داراییهای شما ندوخته باشند. 9-هم آهنگ وقابل اعتماد باشید.مردم ازشعارهای میان تهی ووعده های سرخرمن وبرنامه های صرف روی کاغذ خسته شده اند.زمانی که هشت مورد بالا که یکا یک تشریح گردیده است،جنبۀ عملی را بخود بگیرد.حرفهای ما درمیان مردم قابل قبول واقع میگردد.اعتماد مردم بالای ما فزونی می یابد.یعنی که درمسیرمبارزه، علم آموخته ایم،ازتکنالوژی بهره مندیم،کادرهای جوان درعرصه های مختلف، اقتصاد،علم،اداره وسیاست ذخیره داریم،نسل جوان قادربه تحویل گیری وضع حال به سوی آیندۀ گردیه اند.میرویم به پیش سطوی ترقی وتحول. 10-به پیشرف وتکامل ادامه بده.زمانی که پای پیشرفت وتکامل درمیان است.پس میخوانیم ذیلاً:پیشرفتهای که درعرصۀ علم ((انقلاب صنعتی))درقرن هژده واواسط قرن نوزده،بوجود آمد ونتیجه اش تحول همان اندیشه های دانشمندان ملل شرق بوده که دراروپا به حیث علوم انسانی وعلوم اجتماعی تکوین یافت.دراثرتحقیقات علی الخصوص دربخش فزیک وکیمیا،مجهولات را مبدل به معلوم کردند.زنده گی بهتری را برای بشریت عرضه کردند.ودرضمن به این نتیجه رسیدند که حیات یک پروسۀ طولانی تکامل میباشد.تکاملی که باید به طرف بهترشدن وکامل شدن بر ((محورعلم))و((تکامل)) که دانشنمندا((علوم انسانی واجتماعی)) مسؤل ایجا قوانین اند.ومردم افغانستان((نسل جوان)) ازفیض وبرکت ساینس وتکنالوژی معاصر،به جامعۀ دارای اخلاق پیشرفته پیشرفته نایل آیند.
بااحترام
عبد اشکورخوشه چین
+++++++++
قسمت اول:
آب درکوزه وما تشنه لبان میگردیم
یاردرخانه وما گرد جهان می گردیم
ازیک من طلا می گذریم،برای به کرسی نشاندن یک مثقال نقره فاجعه افرینی مینماییم.
سرزمینی((آریانای کهن،خراسان پهناور،افغانستان کنونی)) که درطول تاریخ، شخصیتهای رادررشته های مختلف،علم،فلسفه،هنروادبیات،تاریخ وعرفان،آفرید. برای جهان خمیرمایۀ ازانکشاف علم وادب واقع شدند.اما امروز بدا به حال ما،که مردم جهان بی علم وبی ادب می شناسند مارا.
آب داریم،آب رونداریم،اکثرن دولت مردان درطی سه صد سال اخیر آب رووعزت مارابرباد دادند.منابع برقی فراوان((انرژی آفتاب،بادهای تند موسومی،آب شار های زیاد با سرکوب بلند وقوی داریم))امادنبال((چراغ))به پا بوسی ترک منستان، تاجکستان،ازبکستان میرویم.زمینهای خشک وبایر،قابلیت حاصل دهی گندم را برای زیاده ازیک صدوبیست ملیون انسان داریم چه رسد به اینکه باغ های میوۀ سردرختی ومیوه های زمینی.
جوان مردان درشرایط نوین عموماً با اصول زیرین وارد میدان برجهالت غلبه حاصل کرده،فضیلت را توضح،راهای بهترزنده گی رابرای مردم ،توسط خود مردم به نفع خودشان درجامعه پیاده میسازند.
اول_مردان میدان، ریگ های گندم خودرا می چینند.زمانی که گندم خودشان ریگ نداشت،آردش خوب ازآسیاب بیرون میگردد.نانش مزه داروقابل هضم،آسیابان را دشنام نمی دهیم،نان وارا توهین نمی کنیم.چراکه آسیابان وظیفه اش آرد کردن است ونانوا وظیفه اش پخته کردن است.مسؤلیت ازباد کشیدن گندم،چج وچغل وایلک بدوش کسی است که گندم را برای آرد کردن آسیاب می برد.
شنیده باشی ببیـن درجنگ خـــیله خنــــدان
تنــــها جــــان میــــدهـــند گـــــــوسفــندان
نه جنگ افروزمیدهد قربانـی،نه آن ابلیس
نه فرزند رهبرونه فــــرزند قـــــومانـــدان
اوفرزند آزادۀ کشور،وارددر میدان کاروزار
توکه کوره دیده وآب دیده ای،محنت کشیدای
وقت است شویم،باهم،دشمـنه،بفهمان،بفهمان
شعاردهید بگویید هرکه بندۀ خداست یاچهاریار
بروید،همراه کاکه ها،عیـاران وجوان مردان
چرا؟
کاکه ها،عیاران وجوان مردان،راه سازنده گی،درپیش می گیرند.
بعضی سیاست مداران راه بازنده گی درپیش میگیرند.
عیاران ازوطن دفاع می نمایند.
یگان سیاست بازوطن((مادر))را به قمارزده است ومی زند.برای اینگونه شخصیتها پول وسرمایه ارزش دارد.نه حیثیت عزت وآب روی مردم.
درسلک عیاری دروغ حرام است.
درسیاست دروغ مدام است.
عیاران صداقت می کنند.
سیاست بازان خیانت می کنند.
پاس آب ونمک فرهنگ بلند بالای مردم افغانستان است.
عیاردرخانۀ که نان میخورد.بی عزتی وبی عفتی درآن خانه برایش جرم وگناه تلقی میگردد.
سیاست مداردرخانۀ که نان می خورد.درآن خانه چشم طمع می بندد.
دوم_پندارنیک،گفتارنیک،کردارنیک
با فهم ازین مطلب که خداوند.طبعیت را زیبا آفریده،آسمان آبی اش زیبا است، زمینش زیبا است،برگهای درختان زیبا است.پرنده های مختلف را بارنگهای مختلف وآوازهای زیبا آفریده است،پروانه هارا بارنگ های زیبا زیبا آفریده است. رنگهای گل ها زیبا استند.میوه هایش زیبا هستند.مغزمیوه هایش،تربوز وخربوزه ،اناروغیره وغیره زیبا است.ازینکه انسان درمیان جمله حیوانات برتروزیبا خلق شده است مطلبی است که بایدبه ماهیت واصلیت خودپی ببرد بناً((عیاران)) درمورد رسالت خود به حیث انسان عاقلانه می اندیشند،نیک فکرمینمایند،اندیشه های نیکوی خودرا بازبان نیکو بیان می دارند،صمیمانه،محبت آمیز،صحبت میکنند تا آن زمان که مطا لباتش دربین مردم قابل فهم،قابل هضم وقابل درک باشد.یعنی برای مردم می فهمانند که (حاکم مستبد نه) بلکه خدمت گارواقعی برای مردم رنج دیده وعذاب کشیدۀ خود میباشند.کارهای باثمردراثراعمال نیکو انجام میدهند،خواستها ونیازهای عمومی جامعه را مطابق((ارزشها ومعیارها))ازارمان وهوس به حقیقت مبدل می گردانند.
سوم-مغزسرد،قلب گرم،دستان پاک
مردان حقیقی،عقلانیت را براحساسات ترجیح میدهند.برقله های شامخ پیروزی چون کوه نوردان،لقمۀ نان خودرا همراه یاران شریک ساخته،همراه ضعیفترین همسفرخویش هم گام وهم قدم،فاصله های بلند پرخم وپیچ راطی وطریق مینمایند. مبادا درراه رسیدن به منزل،به سوی گمراهی روند.تا اینکه انسان همراه انسان محیط را انسانی بسازند.ازمحبت محبت ایجاد می گردد،تخم کینه درخت کینه سبزمیدهد.کینه چون زنگ فلزرا موریانه میزند.انسان را ازدرون فرسوده میسازد.محبت چون روغن فلزرا صیقل میدهد،انسان را به مدارج عالی انسانیت چون نگین زمرد نشان درحلقۀ طلایی جامیدهد.
چهارم-
1-سیاست ملهم ازشرف
سیاست را باشرف شیروشکرمیسازیم،ازبی حیایی ود سیسه سازی((چون گروه سیاسیون)) وبدنام سازی دیگران خودرا برحضرمیداریم،ازروشنایی همه دست آوردهای علمی درخدمت انسان خودرا منورمیسازیم.سابقۀ جرمی نداریم،برای مبارزه درراه انسانیت خودرا دلاورمیسازیم.تهران بادارما نیست،خودراکنارازین ماران واژدهای پشاورمیسازیم.امریکا آقای مانیست کشورمارا،اشغال کرده،کشور خودرا آزادازان دولت ظالم وشرمسارمیسازیم.روس زیرنام اتحاد شوروی نامردی کرد.خودرا فارغ ازدغدغۀ دیروزه گنهکارمیسازیم.
2- لذت همراه باوجدان
ازمزایای زنده گی که لذت میبریم،می اندیشیم که آیا ما استحقاق چنین یک مزیت زنده گی راداریم؟آیا ازدست مزد خود ازراه مشروع گرفته ایم؟ویا دراثر خیانت ملی صاحب این همه امکانات گردیده ایم؟یگانه زنده گی ازنظرعیاران قابل وصف است.که آن مسیرازچکابۀ آبلۀ دست وپای کارگرودهقان آب پاشی شده باشد.
3-مزد درمقابل کار
آن مزد وتنخواه قابل ارزش است که کاری را به خاطررفآ همگانی انجام داده باشی،نه اینکه ازاثرخدمت گذاری،به ضررملت ودرخدمت بیگانگان صاحب قصروبنگله شوی.بناً زعما ورهبرانی که ازملت قرضدارمیشوند.ناگذیراند قرضه را بپردازند.ورنه تازیانۀ خلق منحیث قاضی درعقب دروازه تکیه بردیوارداده است.
4-شناخت وتعیین ارزشها
درمبارزه شناخت،موقعیت کشور،نام ونشان کشور،معرفی شخصیتها زیراکه دوره های تاریخی سرزمین وکشورها به نام شخصیتها زنده ومعروف میشوند.شناخت فعالیت های سیاسی((چپ وراست))ومراحل فرازونشیب آن ازلحاظ تاریخی شرط اولی است.تعین نوع مبارزه برای بیرون رفت ازمرحلۀ کنو نی،وارزش دادن به نوع مبارزه،قدم به قدم اهمیت به سزای دارد.
5-معامله وخرید وفروش دریک نظام سیاسی توام با علایق انسانی. کشورهای صنعتی:فابریکه های تولید سلاح دارند.باید سلاح های مرگ باروکشندۀ خودرا بفروشند.برای فروش سلاح ضروراست که شرایط جنگی ایجاد گردد ورنه فابریکه ازعدم شرایط کشت وخون.سقوط مینماید.کشورعقب ماندۀ که آماده می گردد،به منظورسرکوب مردم سلاح می خرد.این نظام حتماً راه سقوت در پیش می گیرد.زنده گی کردن دریک اجتماع،همیش با معامله بوده ومیباشد.عمده این است که اول باید روی داشته ها تأکید شود.کشورداریم دارای حدود اربعه،درکشورما آبهای سرگردان،چون خود کش بیگانه پرور،ایران،پاکستان،سمت آسیای میانه راسیراب میسازند.((آب سرگردان گفت،من موجود متحرکم،توقف برمن گناه است، ازتو که خیری نیست میتوانی با یک اشارۀ بیل مرابه نفع خودت تغیردهی، مجبورم ازنزد شما تنبلان وبیکاره های تاریخ فرارکنم)){{من شما تنبلان را میشناسم،اگر برای تان گفته شود که درانجام فلانه کارخیروجود شما ضروری است،هزارویک نوع دلیل معذرت پیش کش خواهید نمود واگرگفته شود که دردورترین نقطۀ ازکشور تورا به یک جرعه آب تلخ دعوت کرده اند،سرکنده وپا کنده خودرا به آن محل میرسانید}}.زعمای گذشته وموجود نتوانستند که آب را با علایق انسانی با کشورهای همجواردرمعامله قراربدهند.درعوض طی مدت قریب به سه صد سال حاکمیت دیکتاتوری سلطنت درمقابل مبالغ مستمری،ونظام سیاسی چپ،منافع بیگانگان را نسبت به منافع ملی ترجیح دادند.وازین مدرک برای خود خانوادۀ خود چیزی را کمایی کردند.
6- دانشی که انسانیت رابه مقام برساند.
دشمن دانا بلندت می کند
برزمینت میزنت نادان دوست
کشورهای متجاوز دشمنهای دانا ی وطن ما هستند.دوستان نادان وطن زعما ورهبران اجیرشده.
درکشورما کسانی وجود دارندکه ازعلمیت برخوردارند.آگاهی ودرایت شان((شها دت نامه))چون کاغذ تشناب درطاق نسیان گذاشته شده است.ازداشته های علمی اش،نکتۀ برجامعه عرضه نکرده است.ویا عدۀ هم وجود دارند که آگاهی شان درخدمت بیگانگان قرار گرفته به حیث دزدان چراغ دردست برضد منافع ملی به نفع بیگانه عمل مینماید.این گونه مردم را دارای شخصیت منفی می پندارند.
7-فداکاری درعبادت
تنها به این خلاصه نمیشود که پنج وقته پنج وقت،آب ووضوبگیری،دروغ بگویی،رشوت بگیری،جنایت وفحشا انجام بدهی...وغیره وغیره ازاعمال نا مشروع.هرپنج وقت دست وحاجات بلند نمایی وتوبه استغفار بگویی..فردایش برای انجام گناه هان دیگر آماده گی بگیری.بهترین عبادت آن است که درهروقت نمازبه خدای خود تعهد بسپاری که من آمده ام تعهد میسپارم به تو خدای بزرگ وتوانا ازآنچه که مرا منع کردۀ من همان کاررا نمی کنم.به آن عملی که درآن خیروصفا وصلح باشد.وتودرانجام آن به ما امرفرمودۀ همان کاررا انجام میدهم.پس ضرورت برای توبه کردن باقی نمی ماند.
بااحترام
عبد اشکور(خوشه چین)
باقی دارد.