په اروپا کی دمیـشـته افغانانو د تولنو فدراسـیون

   فدراسـیون سازمانهای پناهندگان افغان در اروپا

Federation of Afghan Refugee Organizations in Europe         


 

ضرورت مبارزه با فرهنگ پاکستانی قتل به امر ملا

۲۲ مارچ ۲۰۱۵

مسجد وزیارت شاه دوشمشیره در نفس شهر کابل واقع بوده شهریان کابل برای ادای نماز ویا اشتراک در مراسم فاتحهٔ دوستان به مسجد شاه دو شمشیره میروند. زیارت شاه دوشمشیره که در مقابل مسجد واقع است مرجع دعا واستدعا  برای کسانیست که به مشکلی مواجه اند یا مریض لاعلاجی دارند و میخواهند درین مقبرهٔ از خداوند برای حل مشکل خود کمک بطلبند. عده ای ازملا نما های فرصت طلب نیز به این زیارت می آیند تا تحت نام تعویذ وجادو نیازمندان نا امید را بفریبند  وازغم ورنج آنها پول کمایی کنند. بتاریخ ۱۹ جنوری، در آستانهٔ جشن باستانی نوروز درساعات بعد از ظهر، شهرکابل گواه یک عمل جرمی وحشتناک درین نقطه از شهر کابل بود. قرار معلومات رسانه های مختلف، فرخنده که فارغ دار العلوم بوده وازفریبکارانه بودن تعویذنویسی آگاه بود، با ملا نمایی که تعویذ میداد به بحث پرداخته و ازوی میخواست تا ازین عمل  بپرهیزد. تعویذگرکه فرخنده را مانعی برای کسب پول حرام میدانست ویرا متهم به این نمود که بدستور امریکایی ها آمده واین حرف ها را میزند. فرخنده این حرف را در مقابل افرادی که با شنیدن بحث در زیارت جمع شده بودند وبرخی با موبایل خود به فیلمگیری مصروف بودند ردنمود. احتمالأ فرخنده بنا به خرابی وضع روانی برخی کاغذ های تعویذ نویسی تعویذگر را پراکنده ساخته باشد. تعویذ گرکه عبا وقبای ملایی داشت، ادعا نموده که آن اوراق،صفحات قرآن بوده اند وبا معرفی فرخنده بحیث کسی که قران را به آتش کشیده، خشم جوانان بی تجربه ونا آګاه  را در برابر او چنان تحریک نمود که با سنگ وچوب بروی حمله ور شده وآن زن مظلوم راعذابکُش کردند وآنگاه جسدش را درمحضرعام درمقابل چشمان رهگذران وپولیس آتش زدند. این بود چگونگی رویداد ازقول رسانه ها. وزارت ارشاد، حج واوقاف بعد از تحقیق اعلام داشت که اوراق قران توسط فرخنده سوختانده نشده است. اکنون میړردازیم به برخی جوانب مهم قضیه:

حضورمداوم یک تعویذ گردر زیارت:   

وزارت ارشاد، حج واوقاف وظیفه دارد امورمساجد واماکن مقدسه را مطابق به قوانین افغانستان تنظیم نموده و بکمک سایر ارگانهای دولتی، مانع سوء استفاده ازین اماکن توسط عناصرسودجو وگماشته گان دشمن شود. طی سیزده سال گذشته از منبربرخی مساجد علیه ترقی وپیشرفت وامنیت افغانستان تبلیغ شده است، دربرخی مساجد مهمات وواسکتهای انتهاری نگهداری شده است ولی سیستم کنترول وزارت ارشاد، حج واوقاف در حال بیخبری، خبر همچو حوادث را از رسانه ها شنیده است. تبلیغ ضد جشن نوروز نیز برای افغانستان یک پدیدهٔ بیگانه است. باید وزارت ارشاد، حج واوقاف درهمکاری با وزارت های داخله وریاست عمومی امنیت ملی دریابند که چه نیروهایی درعقب تبلیغات ضد نوروز درمساجد قرار دارند؟ درارتباط با  موضوع مورد بحث ما  باید گفت که تعویذ نویسی، جادو و حاضر ساختن اجنه اعمال انحرافی اند که با اصول اسلامی ربطی ندارند. پس جایگاه آنها نیز در اماکن مقدسه اسلامی نمیباشد. چرا وزارت ارشاد، حج واوقاف به این موضوع توجه نمیکند؟

مدارس دینی تمویل شده از خارج وتبلیغ فرقه های وارداتی وانحرافی در افغانستان:

یک نظر دقیق به نقابی که فرخنده با آن در فیلم های ثبت شده با موبایل دیده میشود، از تعلق احتمالی موصوف بیکی از فرقه های وارداتی اسلام سیاسی گواهی میدهد. این مکاتب وارداتی ازدید اسلام مروج وسنتی که مردم افغانستان از قرون متمادی به اینسو به آن اعتقاد دارند، گرایشات انحرافی اند وخطری برای اعتقادات دینی مردم ما تلقی میگردند. بنا برعدم کنترول بر مدارس دینی ونگرفتن گزارش دقیق ازمنابع مالی آنها،  فرقه های انحرافی  گوناگون توسط ارگانهای استخباراتی کشورهای مختلف به کشورما صادرشده اند که با تأسیس مدارس دینی به اطفال، زنان ومردان کشورما گرایشات انحرافی وغیر اسلامی خویش را تزریق میکنند.  این فرقه های وارداتی درگیر تضادها با همدیگرنیز میباشند وزمینه سازتناقضات و تشنجات بزرگ مذهبی شده میتوانند. همچون حالت را میتوان پاکستانی ساختن سیستم دینی درکشور نامید. هر تشنج مذهبی میان دسته ها وفرقه های  مذهبی در پاکستان باعث قتل یکعده مردم بیگناه ملکی میشود. دولت پاکستان بخاطر بازگذاشتن دروازه های اینکشور بروی مدرسه سازی توسط هر شیخ عرب یا نمایندگان پاکستانی آنها، در ایجاد جنگلی ازشاخه های منحرف از اسلام درکشورخویش وتشنجات ناشی از آن مستقیمأ مسؤل است. هرگاه شورای امنیت ملی افغانستان چگونگی عملکرد وزارتهای معارف وارشاد وحج واوقاف در رابطه با  مدارس دینی را تحت کنترول جدی نگیرد، از عواقب آتی این تعلل خویش مسؤلیت سیاسی وتاریخی خواهد داشت.

- تعقیب عدلی جدی قضیهٔ ۱۹ جنوری از جانب دولت قدم مثبت است. آنچه قابل تشویش است جنبهٔ کلتوری واجتماعی قضیه است. حمله بر یک فرد به امر یک ملا وقتل وحشیانه ودسته جمعی آن شخص نمایانگر آنست که دربرخی افراد جامعه هنوزهم این درک بوجود نیامده که درکشور شان قانون وقاضی موجود است وحتی اگر کسی به مقدسات شان توهین هم کند، حق ندارند خود به مجازات آن شخص بپردازند، بل باید آن شخص را که با وصف ارتکاب عمل خلاف در ملای عام، هنوزهم مظنون گفته میشود، دستگیرنموده به مقامات عدلی وقضایی کشور تسلیم دهند. قرار معلوم برخی از افراد پولیس ازموقف تماشاگر بی تفاوت درین قتل دسته جمعی، مرتکب اعمال در اجرای وظیفه خویش شده اند ودر ایجاد نتایج عمل جرمی نیزدر حد تعلل خود، مسؤل تلقی میشوند.

وزارتهای عدلیه واطلاعات وکلتور ارگانهای ذیربط دولتی برای تربیت حقوقی ملت از طریق تبلیغ وعمل میباشند. اینکه معین نشراتی وزارت اطلاعات وکلتوریعنی سیمین غزل حسن زاده این قانونشکنی وعمل وحشیانه را تأیید وتقدیس کرده است، مایهٔ تعجب نیست. اشخاصیکه بی فرهنگی پاکستانی یا فرهنگ آخوندی ایران یگانه داشتهٔ فرهنگی شان است، در دولت افغانستان کم نیستند. مهم اینست که به همین شکل افشأ شوند تا شرشان از سر مردم رنجدیدهٔ افغانستان کم گردد. امیدواریم  دولت افغانستان معذرتخواهی های بعدی توجیه گران دولتی خشونت را معیار قرار نداده و خجالت داشتن همچو مسؤلین را در لیست کادرهای دولت نپذیرد.

 

"کمیتۀ حقوق بشر فارو"

 

 


FAROE, Post Box 707,   2300 AS,   Leiden,     www.afghandiaspora.org,    

faroe_af@hotmail.com

 


بالا
 
بازگشت