احمد سعیدی
مدارس دینی و احزاب رادیکال مذهبی در پاکستان!
از چند هفته بدينسو حكومت نواز شريف در پاكستان تلاش مي نمايد تا با طالبان پاكستاني از راه مذاكره و مفاهمه كنار آيد هئيت را تحت رهبري پدر طالبان مولانا سميع الحق نيز مقرر نموده اين هئيت در ساحه تسلط طالبان رفت و آمد ها ي هم داشته اما تا كنون نتايج كه اميدوار كننده باشد به دست نيامده دوستان ميدانند من چند كتاب در مورد پاكستان نوشته ام زمان در آنجا وظيفه ديپلوماتيك داشتم معلومات كه خودم از تركيب مدارس ديني و احزاب مذهبي آن كشور دارم باور ندارم پاكستان بتواند از راه مذاكره و مفاهمه اين مشكل را براي هميش از سر راه خود بردارد و يا وزنه اين بار را بدوش افغانستان بي اندازد جهت معلومات خواستم روي سابقه احزاب مذهبي و مدارس ديني پاكستان چيزي بنويسم شما ميدانيد از بدو تاسیس پاکستان بعد از انقسام شبه قاره هند در سال 1947- درردیف کشور های مشترک المنافع تحت قیمومیت انگلستان که بطور ناگهانی در نقشه سیاسی جهان حضور یافت طرز تفکر افراطیت و بنیاد گرائی یکی از اجندای رسمی در چارچوب نظام نوبنیاد تلقی میگردید با گذشت زمان توسعه یافت و ابعاد گسترده را با خود گرفت اینکه این طرز تفکر دارای علل و عوامل عدیده میباشند ولی یک دلیل آن مسئله کشمیر که بعد از خروج سربازان انگلیسی ازنیم قاره هند به حیث یک تنازعه میان کشور های هندوستان و پاکستان پابرجا ماند که نظام حاکمه پاکستان به منظور اینکه احساسات مذهبی مردم را علیه کشور هند برانگیخته باشند مسئله کشمیر را در صدرمسایل قرار داده و تحت ازادی کامل کشمیر در مدارس دینی و احزاب سیاسی را دیکال مردم ترغیب میگردید تا در جهاد علیه هندوستان و حصول استقلال کشمیری ها تربیت نظامی را در کمپهای خاص فرا گرفته و راهی نبرد علیه هند گردد.
باوقوع جنگها میان هند و پاکستان روی مسئله کشمیر که در سالهای 1948 و 1965به وقوع پيوست حکومت های وقت پاکستان احساسات مذهبی مردم را تحریک نموده و از ان به حیث یک وسیله علیه هندکار گرفت با به قدرت رسیدن جنرال ضیا الحق بنیاد گرائی مذهبی در میان مردم شدت بیشتر کسب نموده و پاکستان در واقعیت امر به مرکز بنیاد گرائی در میان کشور های اسلامی مبدل گردید که روی همین منظور اربابان امور پاکستان را قلعه اسلام خطاب می نمودند هر چند بعد از کشته شدن جنرال ضیا الحق حکومت های غیر نظامی نیز پابر عرصه وجود گذاشت ولی از میزان احساسات رادیکالستی کاهش بعمل نیامد ولی برعکس ازدیاد یافت- در دوران جنرال پرویز مشرف این طرز تفکر دهشت افگنی و تروریزم کماکان پابرجا ماند . گرچه جامعه جهانی در زمان و مكان مختلف بالای حكومت هاي پاکستان فشار وارد نموده که در پهلوی ادامه جنگ با تروریزم در مورد آنعده از مدارس دینی و احزاب مذهبی که در توسعه و گسترش اندیشه افراطیت کار و فعالیت می نمایند تدابیر عملی جهت انسداد فعالیتهای آن اتخاذ و پروسه راجستریشن غرض تفکیک نهاد های افراطی و غیر افراطی آغاز نمايد برای تحقق این روند چند قبل از طرف چودري نثار وزير داخله پاكستان ضرب الاجل نیز تعیین و مشخص گردیده است که الی ختم ماه مارچ سال 2014 به پایان برسد امار و اعداد انتشار یافته میرساند که در پاکستان بطور مجموعی 25225 مدرسه دینی که در آن تعداد 394500 شاگرد مصروف اند، مصارف این مدارس را برخی از افراد و سازمانهای عربستان سعودی سالانه مبلغ 300 ملیون دالر پرداخت و تمویل مینمایند.
فراموش نشود که بعضی از نهادهای موجود در ایران نیز حرکتهای اهل تشییع را درین سوی مرز یاری و همکاری مینمایند. طبق اعداد انتشار یافته تعداد مدارسی که در آن آموزش نظامی فرا گرفته میشود به 142 می رسید، تعداد مجموعی مساجد در پاکستان به یک ملیون و یکصد هزار میباشد که از جمله 97600- آن برای حفظ قران مجید اختصاص داده شده است. ارقام ارایه شده فوق در مورد مدارس دینی یک رقم درشت بوده که البته تفصیل حقیقی آن نزد ادارات استخباراتی ووزارت امور مذهبی و اوقاف پاکستان موجود بوده ولی فهرست آنعده از مدارس دینی و احزاب رادیکال که سرگرم فعالیت ها ی مختلف میباشند و تاکنون به دریافت نام و جای شان که دقیق به همه گان معلوم نیست عبارت اند:
1- جامعه الزهرا ( برای خواتین) اور جامعه اهل حدیث.
2- دارالعلوم کورنگی گراچی.
3- مدرسه عربیه کراچی.
4- مدرسه احسان العلوم کراچی.
5- جامعه دار الخیرکراچی.
6- مدرسه دارالعافیه کراچی.
7- جامعه بنوریه کراچی.
8- جامعه ابی بکرالسلامیه کراچی.
9- حرکت الانصار کراچی.
10- جامعه فاروقیه کراچی.
11- مدرسه تحفظ القرآن کراچی.
12- مدرسه تعمیل القرآن کراچی.
13- تحریک جعفریه راولپندی.
14- تحریک جعفریه پاکستان راولپندی.
15- تحریک نفاذ فقه جعفریه راولپندی.
16- حرکه الانصار کویته.
17- حرکة المجاهدین بهاول پور پنجاب.
18- مدرسه نظامیه بهاول پور.
19- جامعه محمودیه تجدید القرآن لاهور.
20- تحریک جعفریه- ملتان.
21- سپاه صحابه پاکستان- ملتان- دهشت افگن.
22- امام بارگاه تحریک جعفریه پاکستان- سرگود ها.
23- نعیمیةالعلوم اسلامیه –فیصل آباد. -
24- خلافت راشده- فیصل آباد.
25- حرکة الانصار- فیصل آباد.
26- صدیقیه مسجد مربوط سپاه صحابه- لاهور.
27- سپاه صحابه- بهاولپور.
28- تحریک جعفریه – بهاولپور.
29- سپاه صحابه پاکستان فیصل آباد- پسر مولانا اعظم طارق.
30- تحریک جعفریه پاکستان- دیره غازی خان.
31- تحریک جعفریه پاکستان گوجرانواله.
32- العصر اسلامی- لاهور.
33- دفتر حرکت الانصار-سرگود ها.
34- جوانان شیعه.
35- تنظیم طلبه اسلامی.
36- تحریک نفاذ شریعت- ملاکند.
37- امامیه ستودنتس ارگانیزیشن- دیره اسماعیل خان.
38- حرکت الانصار- میران شاه.
39- لشکر چهنگوی.
40- جامعه العربیه المفت العلوم- حیدر آباد.
41- خدمت خلق فاوندیشن- حیدرآباد.
42- حزب المجاهدین.
43- لشکر طیبه.
44- جیش محمد.
45- تحریک مجاهدین جمو و کشمیر.
46- تحریک المجاهدین جمو و کشمیر.
47- العصر مجاهدین جمو و کشمیر.
48- شیران خدا جمو کمشیر.
49- جمعیت علما حدیث رهبر قاضی عبد القدیر خاموش.
50- مرکزی جمعیت اهل حدیث رهبر حافظ زبیر احمد ظهیر.
51- جمعیت اهل حدیث رهبر مولانا عبد الغفور روپری.
52- جمعیت مشایخ رهبر پیر فضل حق.
53- پاکستان شییعه پارتی- نوبهار شاه.
54- جمعیت اهل حدیث رهبر مولانا معین الدین لاخوی.
55- متحده علما فورم- رهبر مفتی فیروز الدین هزاروی.
56- جمعیت علمای اسلام رهبر مولانا فضل الرحمن.
57- جمعیت اسلامی پاکستان رهبر قاضی حسین احمد.
58- جماعت علمای پاکستان- مولانا شاه احمد نورانی.
59- تحریک اسلامی پاکستان- پرو فیسور طاهر القادری.
60- جماعت اهل حدیث.
61- جمعیت علمای اسلام رهبر مولانا اجمل قادری.
62- جامعه امداد العلوم پشاور- مولانا حسن جان.
63- جامعه حقانیه اکوره ختک- مولانا سمیع الحق.
64- جامعه محبت خان- مولانا محمد یوسف قریشی.
65- جامعه ایثار الحق- مولانا ذاکر فیروز.
66- جامعه سپاه خدا- مولانااکبر رند.
67- جامعه سرفروشان اسلام- مولانا محمد قاسم قدس.
آنچه را كه نوشته ام مشت نمونه خروار است تا دولت افغانستان و كشور هاي غربي بدانند كه بدون يك حركت فراگير بخاطر مبارزه عليه تروريزم در آنطرف خط ديورند هرگز نمي شود تروريزم را مهار كرد جنگ در افغانستان افغاني است منطقوي است و فرا منطقوي تا تفاهم روي اين سه اصل و سه محور ايجاد نشود اين كاروان صلح و امنيت به سر منزل مقصود نمي رسد .