نظری به خوشه ها

 

" خرمن خو شه ها"جلد اول گزینهء مقالا ت اجتماعی، سیا سی، انتقا دی عبد الشکور خوشه چین است.

    خوشه چین فرزند یکی ا زدهقا نان آزا دهء پروان ویکی ازهزا را ن د هها و صد ها هزار از خو شه چینان رنجد یدهء ا فغا نستا ن و پروان است.خوشه

چین د ر دو ران کود کی، از مهر پدر محروم و یتیم شد ما نند صدها هزارپد ر مرده گا ن وطن، د ر شرا یط زمیندا ری ا ربا بی، فقرمرض وستمها ی گو نه گون ا جتماعی ملی ز ند گی کرد و ر نج سرد مهری زند گی و زمان را در گو شت، پوست وتا مغز استخوان ا حسا س کرد.با فر زندا ن د هقا نا ن کم زمین و میا نه حا ل روستا ها و تا کستا نهای پروا ن در مکتب ابتدا ییه امکان آ مو زش و پرورش یا فت،تحصیلا ت متوسطه وعا لی را در مکتب متو سطه ا بن سینا د ارا لمعلمین کا بل و رشته سا ینس د ارا لمعمین عا لی  کا بل به پا یا ن رسا نید.د رنو جوانی وجوانی به د رد های ریشه دار مردم ورنجهای بیکرا ن ما درا ن یتیم پرور به ز با ن سا ده ورو ا ن و سنن پسندیدهء مبا ر زا ت ملی و آزا دی خوا ها نه مردم، قلعهء سوخته ا ستا لف، تتمدره کو هدا من و دیگر کوهستا نیان هندوکش آ شنا یی یا فت در مجالس غم وشا دی مردم، نا مها ی میر مسجدی خان میر بچه خان کوهدا منی ا میر حبیب ا لله کو هدا منی ر هبر جنبش دهقا نی شمالی ومجید آ غای کلکا نی و کار نامه های الهام بخش آنا ن را شنید.بیست سا ل زند گی آگا ها نهء خود را به آ موزگاری و کا ر شریفا نه آموزش و پرورش فرزند ان مستعد وطن پر دا خت. دردورا ن کشمکش ها ی خو نین تنظیم ها ی بنیا د گرا ، ما نند د هها هزار ا ز کا ر آ گا ها ن ر شته های گونه گون دانش معا صرآ مو ز گا را ن کا ر مندا ن د و لتی ود یگرا جرا کنند گا ن فعا ل سیا ست حزب د مو کرا تیک خلق ا فغا نستا ن، قهرآ در قا ره ارو پا مجبور به مها جرت اجبا ری شد و در حال حا ضر د ر کشو ر گل پرور ها لند زنده گی کا رآ گا ها نه و مبا ر زه میکند.

   خو شه چین د ر چنین  بستر زند گی ا جتما عی، ا قتصا دی فرهنگی آ مو ز شی پرورشی وروا نی و تا ریخی، با احسا س درد ها ی ر یشه دار مردم ا فغا نستا ن و شنا خت ژرف ا زآ ب وخا ک، کمر، دریا، با غ تا ک، کا ر تو لید مبا رزه ء مر د م پروا ن و تما می  کوهستا نیا ن هند و کش مقا لا ت ا جتما عی ا نتقا دی سیا سی آ موزشی  وپرورشی  خود را  نوشت  وا ز طریق سایت آر یا یی، 28 اسد، گاه گاه مشعل وسا یت مهر به انتشار آنها آغا ز نها د وا ینک ا زین تجارب تلخ و شیرین زند گی وخوشه های مبارزه خرمنی ساخته ا ست.

ولی تا جا ییکه من با کا ر و زند گی  د هقا نا ن گو شه گو شه ء افغا نستا ن آشنا یی داشته ام خرمن ها نیز گونه گو نه میبا شند د ر خرمن ز مین دارا ن بزرگ، غا لبآ پله کاه بردا نه آن میچربد ولی در خرمن خو شه چینا ن جنس بیگانه راه نمی یا بد.خا لص بیغش، سیردا نه و بی کاه و سا قه و گیا ها ن هرزه میبا شد.

      گزینهء مقا لا ت خو شه چین د یا ر ما، نیز ا ز چنین ) خرمن ا نتخاب شده ا ست. برا ی  همه نسل ها ، بویژه کو دکا ن نو جوا نا ن جوا نا ن دا نش آمو ز، آمو ز گا را ن و فعا لا ن  ا حزا ب سیا سی د مو کرا تیک و ملی سخت سو د مند ا ست و مخا طبا ن ا ین مقا له ها ، اعضا و شا خه ها و گروه ها ی  چپی د یروز، نسل دیگری ا ز جوا نان نو ر سته د ا نش آ مو زا ن محصلا ن وآ موزگا را نی میبا شند که تازه به جای سلا ح قلم وکتا ب بدست گرفته ا ند، مطا لعه میکنند می آ موزند و ا ند ک ا ند ک به نرم ا فزا ر ها  و ا نتشا را ت ا نتر نیتی آشنا یی مییا بند.

         گزینهء مقا لا ت خو شه چین نیز سر شا را ز چشمه سا ر ها ی خرد و تجربه تو ده های مردم خا طره ها ی دورا ن کو د کی جوا نی و خو شه چینی ا ست. مثلها ی تمثیلی ا صطلا حا ت سخنا ن قصا ر پر مغز و معنای  بزرگا ن دین و د نیا، ا صطلا حا ت، سیاسی وفلسفی، طنزهای گزنده و گهگاه بیش ا ز حد مجاز، عریان و بیان سا ده و روشن د رد ها، د رما نها  وراه و رسمها ی پسندیده و قصه های آ موزنده و خرد مندا نه و به  زبا ن شفا هی  و شستهء مرد م ا ست.

        خوشه چین نه به گونه ء نصرالله کا تب موء لف کلیله د منه، با شیران گا وان سرو کا ر دارد، بل کا تب قرن بیست و یک وزمان دوران غربت مرد م خود ا ست و با شنا خت نیا ز ها ی مبرم مردم ا فغا نستا ن به سوی فا بریکه های نیمه جان تولید برق کشور خود میرود با تور بینهای بیصد ای خا مو ش و بی های هو ی  نغلو را ز د ل  ود ررو شنی دا نش معا صر را ز و رمزهای د ریا ها ی سر کش و چر خش تو ربین ها ی غو ل  پیکر و تو لید ا نر ژی را با زبا ن سا ده و رو شن مرد می بیا ن میکند و ا ز جنب و جو ش شهرها ی صنعتی  و پید ایی شهرها ، و رو نق تجا ر ت و فر هنگ و نزدیکی دا سها  و چکشها مژده میدهد وبه خواننده ا ین پیام روشن ز ما ن معا صر را به با نگ ر سا میرسا ند که " زند گی مبا رزه است، حرکت است مبا رزه نو ر و ظلمت ا ست در نها یت" درحرکت برکت است".

        در خوشه های ا ین خرمن د رسهای سودمند وطن دوستی شور زند گی خروش دریا ها و غرش طو فا نها طنین آهنگین دارد. خو شه چین تر جما ن فصیح جویبا را ن دریا  ها ی سر کش و آ بها ی خرو شا ن و طن ا ست، این طبعیت شناس تبعیدی با شناخت نیرو های طبعی قهار و زوا ل نا پذ یر کشور خود ا ز د یا ران د ور با ز هم صدای د ل و دریا ی ها ی خرو شا ن ، آ بها ی مست و چشمه سا ران زلا ل را می شنود و نسل ا مروزرا فرا میخواند که ا ی فرزندا ن ملیو ن ها شهید و معلول، معیوب، بیوه و بیچاره ویتیم وطن ز خمی ما. به پا خیزید، به جای سلا ح و تفنگ قلم و کا غذ را بد ست گیرید. قوا نین تکامل طبعیت جامعه و انقلا ب را بیا موزید.قطره قطره دریا شوید بحر شو ید طو فا ن شوید ا بر شوید  با ران شوید.

     صحرا های سیستان را سیراب کنید تا کستان های پروان وکوهدامن هرات قند ها ر و فا ر یا ب را شا دا بی کو چه ها ی کثیف شهر کا بل را پا کیزگی و دا مان و دا ما ن کوهها و با غها ی تشنه آب و طن را نشا ط و طراوت بخشید ود رپا یا ن ا ین د ر س های سو د مند تا ریخ را به نسلهای ا مروز و فردا ی میهن میرسا ند که بگونه شا ها ن و ا میران دوران ا ستعمار آب وخا ک خود را به بیگا نگا ن نفروشید به گفتهء عا صی"بیگا نه بیگا نه است" و این پند پر مغز ومعنی توده ها را بیا د بیا و ر ید که: " ا گر آ ب دا ری آ برو داری" درین خو شه ها ی ا ین خر من ا هدا ف پشت پرده گنج بران جها ن ونیر نگ فرا ر مغز ها نیز با ز با ن مردم و مثا ل ها ی رو شن بیا ن شده ا ست.

     خو شه چین به ا ین با و ر ا ست که شکست د لها شخصیتها ا حزا ب د و لتها کا خها و تند یسها و شا هکا رهای هنری بامیا ن و فرو ر یزی نا گها نی و شکست آ سما ن خرا شهای تجا ر ت جها نی ، را کت پرا نی و شکست د ر وبا مهای شهر کابل همه صدا های مهیبی داشته ا ست و دارد.مرغ ها بو د نه ها گا وا ن وسگا ن، یکی قر میکشد دیگری قو له  و د یگر ی قا ن میکشد و د ر پا یا ن به شکست خود اعترا ف میکنند و غا لبآ رو به فرار می نهند، د ر پا یا ن ا ین آ مو زش تو ده ها را با منطق مر دمی به کر سی مینشا ند که :

" هر شکستی، صدایی دارد"

 

     تا جا ییکه من از خوشه چین شناخت دارم هزار پیشه است، پهلوان ا ست و عضو حلقه جوان مردا ن است ا ین حلقه بطو ر کلی شا یسته ترین وممتا ز ترین شا گردا ن مکا تب و دا نشکده های خو د بوده اند ، پخته جوش وسخت پیما ن وبسته به همه گروه های قومی واقلیت های ملی و مذهبی اند ولی همه رو شن فکر و کم وبیش خصلت خورده بو رژ وازی داشته اند یکی ا ز ا ستا ذا ن ایشا ن استا ذ ستا ر ا زقلعه قا ضی چها ردهی کا بل بود ولی با د ریغ و درد که که سا ل پا ر د د یا ران غربت ،  د ر کا نا دا به علت بیما ری  سرطان زبا ن و فا ت کرد و د رد ل د وستا ن جا ودا نه شد، یا د ش بخیر با د.

      خوشه چین نه تنها خوشه چید دهقا نی کرد، دانش آموز بود آموز گا ری کرد فعا ل سیا سی شد عضو حلقه جوا نمردا ن بود پهلوا نی را آ مو خت ، تو زیع کننده ا خبا ر د ر د یار غربت و مقا له نویس شد بل به ا صطلا حا ت قما ر با زا ن و با زیها ی آنا ن نیز آشنا یی دارد و گهگاه سیا سی با ز با ن شطرنج با زا ن مبا رزه میکند و کشت و ما ت میگو ید ا ز نو شته ها ی ا و این سخن آشکا را ست که ا گر قماربا ز نبوده ولی درمجلس این قما ش مردمان نشسته  ا ست و هر مفت بر سیا ست با زی کیسه ا ورا خا لی و عقل او را تسخیر نه میتوا ند.

گزینهء مقا لا ت خو شه جین د ر رو شنی تجا ر ب غنی ز ند گی  و مبا ر زه د و را ن آ موز گا ری  وبا زبا ن و ا د بیات شفا هی فا ر سی ز با ن  پروا ن

نو شته شده ا ست مضمو ن و گوهر ا نتقا دی ا جتما عی فر هنگی و سیا سی مرد می دار د ا ز مزرعه سبز و خرمن برشت نیزخوشه چیده است وخوانند ه ا ین گزینهء خو د را با سخن استوا ر برشت و د ر د یا ران غر بت ا ین گو نه الهام می بخشد.

   " بدان که شکست خورده گان امروز فاتحان فردایند "         

                با عرض حرمت

  ا کادمیسین غلام  دستگیر "پنجشیری"

       ایالت واشنگتن –امریکا

   اول نوروز 1386 خورشیدی

                        

 

  


بالا
 
بازگشت