آشیل بخارایی
شاهکاری که کاندیدای جایزهء نوبل می کنم !
(جلد اول)
به نام نامی ی مردم سرزمین مقاوم و قهرمان افغانستان ؛
مردم و سرزمینی که کم از کم دو صد سال است که تمام دنیا یکسوست و آنها یکسو؛
مردم و سرزمینی که با دنیای توحش زده در نبرد است برای بودن ، برای بشر بودن ؛ برای آزاد بودن در بدنیا آمدن ، در« بشر شدن » و در به کمالات و فضایل و کرامت انسانی رسیدن .
برای آنچه که دیگران دارند و دیگران برای خود می پسندند !
برای نجات از تحمیق و تخدیر و توحش ؛
برای رهایی از جهل و عقب مانده گی در مقیاس عصر و تاریخ تکامل اجتماعی ؛
برای تولید فضا ها و امکانات با همه بودن ، با همه دوست و برابر بودن و در حق و وظیفه مساوات داشتن ...
یکبار دیگر ابراز شادمانی و سر افرازی ی بینظیر میکنم که جلد اول شاهکار خلق شده در دره ها و بیغوله های افغانستان را بروز می دارم و در گسترهء انترنیت انتشار میدهم .
من در حدی نیستم که این شاهکار همانند الماس « کوه نور» و اصلاً بر تر از هر گونه الماس و مروارید ... را توصیف و تعریف کنم و البته لزوماً در ساحت مقدس دیگر صاحب نظران و منم خوانان و منم دانان متعرض نمی شوم و اما حسب تجربهء شخصی که با تجارب جمعی از همسویان و سخت گیران و دیر باوران جستجوگر حقیقت ؛ تأئید اطمینان بخش گردیده است ؛ نکاتی را حسب احساس مسئولیت ملی و بشری خاطر نشان میسازم :
خیلی شاد کننده و غرور آفرین است که نوع ما ـ نوع بشر ـ در حد بیرون از شمار کتاب های داستان و شعر و درام و فیلم نامه و آثار علمی و هنری ی گوناگون که تعدادی هم درجهء تقدس یافته و به چیز های دیگری مبدل شده اند ؛ به وجود آورده است !
ما فقط به همین دلیل ؛ نوعی حیهء با کرامت و دارای اشرفیت در عالم خلقت هستیم !
اگرهمهء آنها و شاید یک فیصدی ی وزین تر آنها هم نبود ؛ مسلماً شاهکاری که من از آن سخن میگویم هم نبود و نمی توانست پدید آید و خلق گردد .
اینکه سخن من بدین معنی است که نخست همهء آن کتب و آثار خوانش شود و مطالعه گردد و سپس نوبت شهکار عالم افتخار فرا میرسد ؛ نمیدانم . مگر به نظر میرسد چنین چیزی لا اقل برای همه گان مقدور و میسر نیست . و آنگاه تصور ـ و نه حکم ـ می کنم که یک اثر بزرگ و کمال یافتهء پسین میتواند و باید ما را از سرگردانی های عمر تباهکن در گنجهء کتاب خانه های بسیار فارغ کند و کم از کم این بار گران را مقداری سبکتر سازد .
ولی چیزی که تقریباً به قاطعیت و به طور مشورهء سخت دلسوزانه و انسانی میتوانم عرض کنم این است که اثر « فقط به دنبال یگ گوهر اصیل آدمی .. » قبل از همه یک پدیدهء جادویی مؤثر در روان است ؛ و موجود حیه به ویژه بشر ؛ اگر از روان جدا در نظر گرفته شود ؛ مقداری کاربُن و سایر عناصر است که در بازار تیز به هرحال قیمت آن به 1 دالر امریکایی نمیرسد .
نویسندهء بزرگ و آفرینشگر شگفت انگیز اثر ؛ خود در آغازین یاد داشت ها خاطر نشان ساخته است که حین خوانش و مطالعه و استفاضهء اثر باید نظم سیستماتیک آن رعایت گردد ؛ و اثر به طریق زینه وار ؛ و نه روزنامه ای و انتخابی و غیر محتاطانه و بی نظم و ترتیب ور انداز و مرور گردد . چرا که درینصورت وارد آمدن آسیب های روانی بر شخص محتمل است که میتواند خیلی وخیم نیز باشد .
در جامعهء ما که با تأسف هزارم حصهء معرفت و شناخت تفنگ و شمشیر ؛ در مورد کتب مقدس و غیر مقدس وجود ندارد و حتی از کتب مقدس جز « تلاوت » و « ختم » ما چیزی نفهمیده ایم و نمی گذارندمان که بفهمیم ؛
خیال چنین است که کتاب مجموعه ای از کلمات و جملات است و میتوانیم هر آن و از هر آنجای آن که اراده کردیم ؛ چیزی زمزمه کنیم و بقیه را رها سازیم .
اما من که مسئولیت چندین جانبهء تقدیم این اثر کمنظیر و احتمالاً بینظیر را به هموطنان و همنوعان به دوش گرفته ام ؛ احتراماً خاطر نشان میسازم که مَثل « بازی ، بازی ـ با ریش بابا هم بازی ؟!» درین مورد صدق هزار فیصدی دارد .
خوشبختانه این اثر برای نخستین بار در انترنیت نشر میشود و کاربر انترنیت ؛ از مفاهیمی مانند انستالیشن ؛ دینامیزم نرم افزارها و غیره آگاهی دارد و برهمین زمینه عرض من این است که شما خواننده و استفاده کنندهء اثر «... گوهر اصیل آدمی ـ 101 زینه ...» با یکی از قوی ترین نرم افزار ها مقابل می باشید که بر سخت افزار ارگانیزم یا بافت اَبَر کامپیوتر وجود شما نصب یا انستالیزه میشود . لذا به درجهء اول فرمان « !pleas wet » را جداً احترام نمائید . به نظم و ترتیب انستالیشن مداخله نفرمائید !
تا آنجا که شخصاً تجربه کرده و از طریق دوستانی تشابهات آنرا دریافته ام عرایض ذیل را خدمت خوانندگان به ویژه جوان پسران و جوان دختران و جوان بانوان و جوان مادران (*) عزیز ؛ مؤکداً خاطر نشان میسازم :
1ـ در حالی به خوانش و مطالعهء این اثر اقدام فرمائید که مطمین باشید لا اقل وقت و امکانات پیگیریی مطالعهء دقیق یک جلد را به طور منظم دارا هستید .
2 ـ حین جریان مطالعه سعی فرمائید صبحانه ورزش خوبی در هوای آزاد داشته و در صورت امکان یک دوش آب معتدل ـ و در فصل گرما دوش آب سرد ـ بگیرید و به کیفیت غذای صبحانه و سایر اوقات خویش نیز حتی الامکان دقت بیشتر نمائید .
3 ـ سعی کنید حد اقل حین خوانش و مطالعهء یک زینه ؛ مجبور به کار و ملاقات و معاشرتی نباشید که حالت روانی ی شما را دگرگون سازد . یعنی حتی الامکان فارغبال و در اختیار خود باشید !
4 ـ در حالیکه مطالعهء تان برای مدت قابل ملاحظه منقطع گردد ؛ سعی کنید زینهء زیر مطالعه را مجدداً از سر به خوانش گیرید .
5 ـ در حالیکه پس از مطالعه یک یا چند زینه به خواب و استراحت و سیاحت و معاشقه و ( خدا ناخواسته ) ماتم و حالات دگرگون کنندهء روان به گونهء مثبت یا منفی می پردازید ؛ در برگشت سعی نمائید کم از کم یک زینهء قبلی را باز خوانی کرده و بعد وارد زینهء متعاقب شوید .
6 ـ در صورتیکه وقت و بخت خوانش چندین زینه را طور پیهم داشته باشید ؛ هنگام هیجانات نسبتاً شدید که با آن روبرو خواهید شد ؛ تنفس های عمیق و در صورت لزوم گردش های مختصر در هوای آزاد و آرامبخش را فراموش نفرمائید .
7 ـ بر حسب تجربهء من و دوستان دیگر ؛ در جریان این مطالعات خیلی اشک خواهید ریخت و لذا دستمال خشک کنندهء چشم آماده داشته باشید . ولی نگران نباشید ؛ سرازیر شدن اشک ؛ علاوه بر اینکه یک توجیه نیرومند دینی و عرفانی دارد ؛ حسب دانش طبی غدوات اشکیه را فعالتر ساخته و بر بینایی اثر مثبتی برجا خواهد گذاشت . و تازه هرچه اشک بریزید بدین معنی خواهد بود که شفایاب میشوید و آسیب های وارده در طئ زنده گی بر گوهر تان رفع و دفع شده می رود .
8 ـ سعی فرمائید داستانهایی از ردیف زینه ها را به اقارب و دوستان و به ویژه کودکان علی الحساب تعریف و روایت نکنید و در عوض به ایشان مدد نمائید تا به طرز سیستماتیک به خوانش و دانش آنها روی آورند و بپردازند . مخصوصاً برای کودکان ـ این نسل آیندهء بشریت ـ و سایر اهالی ی محروم از سواد کافی است که اساساً پروژه ؛ برای تولید به گونهء فیلم سینمایی مد نظر میباشد . به همین لحاظ اجرا و دکلمهء هنری و ماهرانهء داستانیی آنهم ارزش بلندی خواهد داشت !
9 ـ جداً سعی فرمائید در خوانش ؛ سطحی و در قضاوت عجول و عنود تشریف نداشته باشید 0چرا که این نرم افزار شما را نهایتاً به شگفته ترین متفکر و اندیشمند به سطح عصر کنونی مبدل خواهد کرد و در آن صورت حتی پیشرفت شما در گستره های تخصصی از علوم دینی گرفته تا ساینس فضایی ، کوانتم مکانیک و نانو تکنولوژی شتاب صد برابر خواهد گرفت .
10 ـ پرسش هایی که در اوایل ممکن است پیش آید به مرور در ادامهء مطالعات حل میگردد و اما سایر نظریات و پر سش ها جداً احترام و استقبال میشود . توقع مسلمی هست که گرهء کور معضل یا سندروم افغانستان که اساساً معضل یا سندروم «اور آسیا» ست ؛ با جهانشناسی ی ساینتفیک که این شهکار فقط فصل صفر آن است ؛ امکان تشخیص کلینکی و در نتیجه تداوی ی ممکن ترین ؛ پیدا نماید .
در رابطه لطفاً به ایمیل bokharaye@gmail.com مماس شوید و نیز از دریچهء نظریات ویبلاگ http://aashil.blogfa.com/ میتوانید بهره بگیرید .
***
شک نیست که داشتن سواد معین برای خوانش و دانش این اثر ژرف و شگفت انگیز شرط اول است ؛ ولی با توجه به بافت داستانی ی اثر میتوان از تکنیک های شهنامه خوانی و قصیده خوانی و حافظ خوانی و مثنوی خوانی ... هم استفاده کرد ؛ درین حالت سواد و هنر و حرارت ارائه کنندهء اثر برای جمع ؛ خیلی مهم است و جمع هم باید حد اکثر موارد دهگانهء یاد شده و سایر ملزمات حد اقل تمرکز و یوگا را رعایت نماید .
به تمنای پیروزی و بهروزی ی همه ؛ لطفاً برای دریافت جلد اول که حاوی 52 زینهء نخستین میباشد به اینجا کلیک و یا از همین لینک ( ) فایل PDF را دانلود فرمائید .
بنابر دلایل زیاد ؛ تقدیم مصور اثر به چاپ مطبوع موکول گردید .
سایت ها و ویبلاگ هایی که بخواهند میتوانند همراه با مقالات معرفی کنندهء اینجانب لینک ( ) را به خواننده گان خویش معرفی نمایند و در صورتی که خواستار درج مکمل این اثر سه جلدی در خود سامانهء مربوط باشند ؛ کافیست با من تماس بگیرند .
در عین حال مؤسسات چاپ کتاب که در رابطه علاقمندی کسب کنند ؛ لطفاً با اینجانب در تماس شوند .
با احترامات و عرض تبریکات صمیمانه !
ا. س . آشیل بخارایی ژورنالیست و دپلومات
---------------------------------------------------------------
(*) قابل یاد دهانیی غرور آفرین و در واقع عالی ترین بشارت است که در این شاهکار ؛ هیچ قشر و جنس و طبقه اجتماعی و نژاد .. بشری بازنده نیست . در مجموع برنده ؛ کافهء نوع بشر می باشد و به همین دلیل نفش و مقام و حیثیت زن و مادر به درجات « غیر منتظره ! » اعتلا می یابد .
میتوان خلاصه کرد که :
نهایی ترین و بزرگترین پیام شاهکار این است که برای یک بشریت آرمانی ؛ به حکم طبیعت و آفرید گار باید زن را و مادر را ) از لمحهء تولد خودِ او ) دریافت ؛ تا گوهر اصیل آدمی در وئ آسیب نبیند و اصالت گوهر آدمی در نسل های آتی ایمین شده برود !
لطفاً به اینجا کلیک و یا از همین جا فامیل PDF را دانلود فرمائید .