اکادمیسین  دستگیر پنجشیری

 

 

باشــــــد  سپه  و  تیر  و کمانم   ، قلمم

همـــــــسنگرم   و تیغ   زبانم    ،  قلمم

تا خامه ء من "فروغ هستی"من است

باشد    سپر  نســــــــل  جوانم   ،  قلمم

"فروغ هستی "

 

 

عقل به سر است نه به سال

و باذهنیت  قبیله سالاری نمیتوان  قوم وملت ساخت

 

دوسه هفته پیش  شاغلی انجنیر زکریا  ، پیرامون  مقالت " از کدام ملت دفاع کنیم ؟ "درسایت 28 اسد ، گویا   نقدی! نوشته بود. هرچند  آن مقالت فاقد  هرگونه  گره لفظی ومعنایی است ولی بازهم  به   بحرمت روز ( 28 اسد ) و بخواهش آقای زکریا  ودیگر تیر آوران"  این  سایت   پا سخ  میگویم .    

اینک بار دیگر مقالت  خودرا  بزبان ساده  وعام فهم تر  وبه ایجاز کامل مینویسم  :

 شاغلی زکریا ، کم وبیش آگاهی  خواهد داشت که  امپراتوری  احمد شاه درانی  پس از تاجپوشی  عاری از افتخار  شاه شجاع  ( 1938 م)  درشهر قندهار ، تا ختم زنده گی ننگین  امیر حبیب الله سراج  ( 20 /  21 فبروری 1919 ) تجزیه پراگنده ومستعمره ء بریتانیای کبیر شده بود و طی 80 واند سا ل تمام  ، ملت  ودولت مستقل ملی  به مفهوم" مدرن " آن درین سرزمین  ظهورنتوانست .                                                                                                     از استرداد استقلال سیا سی افغانستان (1919 م) توسط شاه امان الله  تا فرو پا شی دولت نجیب الله ( 1992م) هرباری  که نماینده گان آگاه و  سازما ن یافته  مردم  این  سرزمین برای ملت سازی  واستقرار دولت ملی  ،قامت بر  افراشته اند ، به دلیل  سنگ اندازیهای آشکار و پنهان  محا فل امپریالستی  و میراثخواران  استعمار بریتانیای کبیر  درپا کستان ومنطقه  ،  این نهضتهای نو پای  ملی ومردمی شور بختانه درنطفه  ، در حالت  جنینی  " خون آشامی " "بیماری کودکی " و عمدتا درجریان مبارزات مسالمت آمیز وقا نونی  سرکوب  ورهبران آنان  لقمه ءتوپ یا بدار آویخته شده یا  عمر عزیز خودرا  در زندانهای استبداد استعماری   ودرتبعید  سپری کرده یا باخته اند.

اگر ازبیان سرنوشت تلخ  ولی رهگشا و  الهام بخش مولوی محمد سرور واصف کندهاری ویاران مشروطه خواه اول  ایشان که قبل از استقلال افغا نستان  به توپهای خونخوار بالاحصار بسته شد ه یا بدون  محاکمه بفرمان امیر حبیب الله سراج تیرباران و زندانی  شده اند با ذکر خیری بگذریم  ووارد اصل موضوع شویم  ، در دوران شاه امان ا لله ، استبداد سیا ه  نادرخا ن وخا ندان ستمگستر این شاه ودیگر افراط کاران مستبد وخون آشا م  سده ءبیست، محمد اختر فرزند ناظر صفر ، دلاور پنجشیری، عبدالرحمان لودین ،  محمد  ولی دروازی  وکیل شاه امان الله،  مرزا مهدی  چنداولی  سرمنشی شاه امان الله ، فقیر  احمد پنجشیر ی مشروطه خواه ودیپلومات ،  خا ندان گشن بیخ  سپهسالار  غلام حیدر چرخی ، سید اسماعیل  آغای بلخی  ،دکتر  عبد الرحمان  محمودی ،میر غلام محمد غبار، فیض محمد انگار ، دکتر عبد الهادی محمودی ، استاد  اکرم یاری جاغوری ، استاد  انجنیر عثمان ، محمد اسماعیل  مبلغ ، استاد علی محمد زهماء ، محمد طاهر بدخشی ، مولانا باعث ،    عبدالمجید آغای  کلکانی  ، قیوم رهبر ،  دکتر محمد  یونس اکبری،  دکتر لطیف محمودی  ودکترسید کاظم   دادگر ، دکتر زرغون ، استاد  گل آغا باءیس  (  نیازمند )  واستا د رستاخیز هراتی  وصدها وهزاران  تن از همرزمان  شا یسته وعلاقه مندان هر یکی  ازین رهبران سیاسی اجتماعی ملی ومذهبی    فهرست ناقص   شخصیتهای سیاسی اجتماعی  فرهنگی   کشورما بوده اند که با سنگیندلی وقساوت وحشیانه لقمه ءتوب ، غرغره  و تیربار ان گردیده  ،-در زندانهای استبداد سیاه   در راه آزادی دموکراسی وترقی   جان سپرده، جوانی خودرا باخته ترور  یا  شکنجه شده اند .

پس از طرد  ودفع ناپیگیر و  گذرای  القاعده وطالبان ، تشکیل  کنفرانس "بن " تشکیل  لویه جرگه ء قانون اساسی وانتخابات  پراز تقلب  وتزویر،   بازهم  ارزشهای  دموکراتیک قانون  ، اسا سی توسط رهبران تنظیمهای ساخت پاکستان  وعربستان سعودی ونماینده گان فوق العادهء " جامعه ء جهانی "!  با قو انین فرعی وضد  دموکراتیکی  میخکوب  واز  محتوای  دموکراتیک  تهی شد.

اینک تبارگرایان  سیطره جو ، سلطنت طلبان وفرصت طلبان رنگارنگ طرفدار  حضور ونفوذ  جاودانی "  جامعه جهانی "  بایک دل ویک زبان  های وهوی  وغوغای  جنون آمیز  تبلیغاتی  میکنند که  " وحدت  ملی! "ما چرا توسط نیروهای طرفدار آزادی دموکراسی ترقی واصول عدالت اجتماعی وارزشهای جهانی اعلامیه ء حقوق بشر بویژه محترم  بشیر بغلانی ودیگران  خد شه دار میشود . 

 همانگونه  که از آقای  میر عبد لواحد سادات  پرسش کرده ام  باردیگر ازین هواداران  سینه چاک  " وحدت ملی! " از جمله از آقا ی انجنیر زکریا  میپرسم   که :    او لا  تعبیرایشا ن  از "ملت " و  " وحدت ملی"  چیست ؟

چرا اینهمه مبلغین و  احزاب سیاسی به اصطلاح ملی در باره  " ملت  -  وحدت ملی " تعریف جامعی را در دسترس مردم  نه میگذارند ؟

دودیگر دولت اسلامی  کنو نی ،آیا یک دولت ملی است یاخیر؟                                                  

سوم پایه ها  عناصر و ارکانها ی  این دولت  و حاکمیت  سیا سی  کدام  گروههای قومی ملی ومذهبی  سیاسی  اجتماعی  ونهاد های دموکراتیک این سرزمین اند ؟ 

 چهارم آ یا میان نماینده گان منتخب  این ارکانها  عناصر  ونهادها  قانونی جامعه  برای تشکیل  ملت  ودولت  ملی  وحل  دموکراتیک " مسأله ملی"  ومشارکت  همه اقلیتهای ملی ومذهبی  بحیث  شهروندان  برابر حقوق جامعه توافق عادلانه مشروع وپیمان  قانونی ودموکراتیکی  صورت گرفته است یاخیر ؟

 پنجم ازدیدگاه ایشان   این  دولت  چی  ترکیب وماهیتی دارد  ؟

  ودرنهایت اگر پایه های سیاسی  اجتماعی وقومی این دولت  ، طالبگرایان افغان تبارامریکا    تبارگرایان  سیطره  جو ،  سلطنت  طلبان   ورهبران  تنظیمهای ساخت پاکستان ،عربستان سعودی  وخشخا ش سالاران  باشد  باز هم میتوان  چنین دولتی را " دولت  ملی"  نامید ؟  وچنین حاکمیت سست بنیاد ودارای پایه های لرزان ونا مردمی را دولت فراگیر ملی  وقانو نی دانست. برای  وحدت این  دشمنان تاریخی  مردم خویش ، فرزندان  وطن را قربان منافع  رهبران تنظیمهای ساخت پاکستان حضرت صبغت الله مجددی و طالبگرایان درون دولت  کرد ؟ 

  تاجاییکه من ازین نیروها شناخت دارم به کما ل سلامت عقل  وبه با نگ رسا  فریاد میکشم  که این نیروها ی اجتماعی  ملی  مذهبی تنظیمی  ودولتی، به تمامی  واجد جوهر مشترک تباری نژادی   و ذهنیت قبیله یی نیرومند اند   شعور روان تفکر  وبرنامه روشن قومی و  ملی ندارند.  به ارزشهای دموکراتیک قانون اساسی خویش نیز پابندی نشان نمیدهند و پیر85 ساله و  از پا افتاده ء خودرا ، خلاف نص صریح قانون اساسی   ومنطق ابتدایی زنده گی ، نامزد داور داوران  (ر یاست  قوه ء قضاییه) میکنند.   نماینده گان  آگاه  اکثریت قریب به اتفاق زنان ، جوانان  مهاجران اجباری ، بازنشسته گان ملکی ونظامی ، معلولین و  معیوبین، معلمان و  روشنفکران   طرفدار جدایی دین از دولت و ارزشهای اعلامیه ء جهانی حقوق بشر ،هواداران  جنبش تشکیل نظام فدرالی و  برابری حقوق زنان بامردان ، رهبران  احزاب ملی ودموکراتیک  و بیک سخن نماینده گان آگاه ومنتخب اکثریتهای محروم  کشور درین دولت درعمل حق مشارکت دموکراتیک  وعادلانه بمقیاس  ملی نیافته اند.    

بباور این پیر نو خواه و کهنه ستیز ، راه بیرون رفت  ازین وضع همانگونه که  محترم بشیر بغلانی انجنیر  مجید سکندری  پوهنمل  بصیر کامجو، انجنیر عالم ، نبی زاده ، وطندار، دولتی ، خالق بهادر   ودیگران بصراحت نوشته اند :

تشکیل  جبهه متحد  ملی  ، حل دموکراتیک  وعادلانه "  مسأله ملی "  واشتراک  همه مردم  به حیث  شهروندان برابر حقوق افغانستان درتنظیم حیات اجتماعی و رهبری سیاسی اقتصاد ی و  فرهنگی  جامعه بدون  تقلب تزویر  وتبعیض قومی  مذهبی  ومحلی ،

"ایجاد شوراهای  انتخابی برای خودگردانی  قدرت واد اره ء دولتی  به پیشاهنگی شهروندان بومی ،

ایجاد نظام فدرالی  برپایه اتحاد داوطلبانه  ودموکراتیک گروههای قومی درچهارچوب اداره ء واحدو تجزیه ناپذیر افغانستان مستقل "   میباشد.

ودرنهایت ممکن است که  تبارگرایان حاکم کشور ، با تکیه به ژاندارم  تجاوزکار جهانی علیه مخالفان سیاسی ودیگر اندیشان عربده کشند  نیشخند زنند  زندانی و سربه  نیست نمایند  ترورانتحاری  کنند  وپیران 90  ساله و بی دیپلوم  خودرا  قاضی القضات ، داور داوران  " میرداد "  و تحصیلکرده گان  گروههای قومی دیگر  کشور را" شیخ فا نی" قلمداد کنند. شاهان وامیران مزدور ونیمه جان  خیل وتبار خودرا  در قانون اساسی  به نام و القاب مطنطن " سایهء  خدا  واجب الاحترام  وغیر مسوء  ول و بابا ...و.و.و " درج  و"عیاران خراسان " قومهای دیگر وطن  را بدستور محمد  نادرخان   مبلغان وخامه بدستان  برجسته ء خاندان  خاکفروش سلطان محمد طلایی ، بنام   دزد  و "بچه ء سقاء"  اهانت نمایند  وبه کرامت انسا نی  سقاء  یان (آبرسانهای  )  جنگ دوم ضد استعمار انگلیس  بتازند و به این شیوه های منسوخ  اهداف نژادپرستانه  ء سمسور افغان  و.و. و دیگر تبارگرایان ونژاد پرستان   را از قوه به فعل آور ند. 

 ولی باید دانست که مردم بویژه نسل جوان کشور  ازدرون کوره های داغ وسنگر های آتشین مبارزه  سربلند کرده اند این نسل پخته جوش وسخت پیمان را  با تبلیغات واهی وبی مغز نمیتوان فریفت   مردمان آزاده ء  امروز وطن  بجای  " دوصد گفته ، فقط  نیم کردار  " از حاکمان تبارگرا ی خود  مطالبه میکنند.

مردم عا قل ما دیگر سمت وسوی  حرکت تاریخ را  بدرستی شناخته اند . وضع رقت بار کنو نی ملیونها  زن مرد پیر جوان وکودک وطن را  خلاف نوشته های خیر خواهانه ء پد یده نگران میراث شوم استعمار بریتانیا ، سلاطین و امیران افغانی نظامیگران  پاکستا نی ومیراثخواران منطقه یی استعمار  وابرقدر تهای دوران جنگ سرد  ارزیابی میکنند  وبه مبلغان آنا ن میگویند که :

"برو این دام بر  جای دیگر نه      که عنقارا بلنداست  آشیانه   "

 خلاصه  طرحها ی اصولی  و مباحثات گسترده  ،همچنین  واکنشهای  پرحرارت ودیوانه واری که  پیرامون " حل  مسأله ملی   " در افغانستان  امروز جریان  دارد  وبه گرهگاه  کشا کشهای میان پیران نو خواه و جوانان سکون پرست  ، مبدل  گردیده  است  اصولا  ریشه های تاریخی، اجتماعی  ، ملی ومذهبی  دارد.  ریشه ء این برخوردها را درتشدید تضادهای فرعی جامعه بلا دیده ما ، با ید  سراغ کرد . تضادهای  که  درشرایط  کشمکشهای خونین  قومی ،ملی ،مذهبی  ،محلی ، منطقه یی ، سازمانی ، تنظیمی وطا لبی  از ژرفای  جامعه ء پرتب وتاب وبیمارما  واز درون مناسبات  ناعادلانه  اجتماعی  قومی ، ملی ،  مذهبی  ،محلی  ودرنتیجه  دخالت ومداخلات مسلحانه ء آشکار وپنهان ابرقدرتها  وکشورهای پاکستان وعربستان  به  سطح آمده وتشدید وعمده شده است .  ما با  چنین درک وشناختی  برای نیل به ارما نهای داد خواهانه  مردم افغانستان  خلاف غوغاهای  تبلیغاتی مدعیان کوته اند یش  وتنگ نظر " وحدت ملی! "  در راه  " ایجا د  شوراهای  انتخابی  مردم "    ،  " تشکیل اداره  فدرالی  در افغانستان  واحد وتجزیه ناپذیرما " جدایی  دین  از دولت ،حاکمیت قانون  " ودفاع  از ارزشهای اعلامیه ء جهانی حقوق بشر  با قلم وقدم  مبارزه صلح آمیزو اصولی  میکنیم   همبسته میشویم  به پیش میرویم    وبدون اشتباه این اند یشه های دموکراتیک وپیشرو زمان ما در آیندهء نه چندان دور بخواست عادلانه ملیونها  انسان تحت ستم وبپاخاسته وطن تبدیل وسرانجام به شیوه ء دموکراتیک حل و پیروز میشود . هموطنان تبارگرا وانحصار طلبی که  به این راه  آزمون  شده ء تاریخ معاصر باور ندار ند  راه صحیح  ملت سازی دولت ملی  و  وحدت ملی  خودرا بروشنی وبا استفاده از آخرین برنامه ها  و  آموزشهای رهبران" پرنبوغ"  خویش  بدون ماستمالی  خواستهای داد خواها نه  تمامی گروههای قومی برابر حقوق کشور،  بصورت عریان  مطرح کنند  تا کارآگاهان میان دیدگاهها ی مختلف ومخالف ما داوری درست و اشتبا هات مارا تصحیح وراه اصولی حل مسأله ملی  را  در شرایط  افغانستان هموار وروشن نمایند .    وسخن آخر اینکه :   مسایل عمومی  ملی باجنگ وترورهای انتحاری ، دشنام ،اتهام بستن ،ژاژخایی ،تحقیر ملی- مذهبی  مخالفان سیاسی  و نو اندیشان  ،  به هیچصورت  حل شده نمیتواند . فقط اعتراف به  تساوی حقوق شهروند ان ، تأ مین آزادی،رعایت موازین  دموکراسی، اصول عدالت اجتماعی  وانتقاد ازخود  واعتراف به اشتباهات بویژه در عرصه ء  سیاست اجتماعی ملی  ومذهبی  ، دوستی  و اعتماد  متقابل  مرد مان عذاب کشیده ء  ما  را میتواند تقویت بخشد، راه اتحاد وحدت  و  مبارزه ء اصولی مردم  را روشن وهموارکند، برای ایجاد چنین فضای اعتماد متقابله  اینک  پیشنهادهای مشخص ودیدگاه شخصی  خودرا به پیشگاه کار آگاهان  محترم کشوربه ایجاز  کامل  مطرح میکنم : 

همانگونه که در اغاز  تذکر رفت  در دوران  استقلال افغانستان  هربار یکه  نیروهای ملی دموکراتیک وترقیخواه میهن ،  برای ملت سازی ودولت ملی قامت افراشته اند  به اشکال گونه گون توسط  خاندان محمد  نادر شاه    ونیروهای تنظیمی وطالبی ومداخله گران  تجاوزکار خارجی  سرکوب خونین زندانی وبه شکست  گذرا قهرا  مجبور شده اند.                                                                         درحال حاضر آنچه ازامپراتوری احمدشاه درانی ، تاریخ وطبیعت  برای مردم  کشور کنونی ما  بجا ما نده است  همین  محد وده ء  محاط به خشکه افغا نستان و دل پر تپش  آسیای بیدار  است.

 بباورم فرایند  (پروسه ء)  ملت سازی وتشکیل دولت ملی  افغا نستان را  باید ازنو  آغاز کرد.

عناصر ،ارکان  وپایه های اجتماعی ملی  بالقوه   این  ملت    بدون ترس از اشتباه ، گروههای  قومی  خورد وبزرگ یا  اقلیتهای ملی ومذهبی  پراگنده ء  ونماینده گان منتخب طبقات واقشار  روینده ءاجتماعی آن   میباشد .

با  حذف ، ذوب ، در آ میختن  اجباری  وسرکوب خونین گروههای قومی غیر افغان (پشتون )  نه امیر عبدلرحمان ، نه نادر  خان  وخاندانش  نه  حفیظ الله امین ودکتر نجیب الله نه حضرت صبغت الله  مجددی ، ملا  عمر وهو اداران  بین المللی ایشان  ،هیچیکی قادر به تشکیل ملت  دولت ملی و وحدت ملی  شده  نتوانست. برخلاف این خصومتهای قومی، نسل کشی ، برده سازی ، بر تری جویی تباری ، آمیزشهای اجباری قومی ، استثناء  طلبی تباری، برخورد ناعادلانه  با آقلیتهای ملی ومذهبی در داخل وخارج حزب ودولت های انحصار طلب حتا در داخل اقلیتهای  ملی وقومی  بویژه  میان قبایل  درانی وغلجایی  بادریغ ودرد موجبات تشدید  تضادهای قومی قبیله یی  مذهبی  منطقه یی و محلی را فراهم وو ضع را پیچیده تر ساخته  است. 

بنابرین احزاب سیاسی قبیله گرای دارای پسوند  وپیشوند ملی  افغانستان  باید با عبرت اندوزی ازین درسهای تلخ تاریخ  در قدم  نخست برذهنیت قبیله یی خود غلبه کنند.  قبایل پراگنده ء نوار مرز استعماری دیورند  را با طرح مشخص برنامه ء اتحاد  قبیله های ساکن افغا نستان وحدت بخشند.  احزاب سیاسی نوتشکیل  دارای پشوند و پسوند های  ملی  کندها ر، پکتیا ،ننگرهار، میدان ،لوگر،  غزنی ، زابل وفراه واطراف کابل  باید روی  برنامه واحد دموکراتیک  خویش به توافق برسند  " حل مسأله کوچی "   ودیگر بادیه نشینان  را به اشتراک  نماینده گان واقعی  کوچنده گان  در دستور  روز ووظیفه  ء مبارزه ء ملی قرار دهند. دیگر نباید انرژی صد ها  هزار  کوچنده وبا د یه نشین وطن از  بام تا شام   درکوبیدن میخهای خیمه ها بیهوده ضایع شود.  یا از نیروی این انرژی وقدرت پایان ناپذیر انسانی ،بازهم  قاچاقبران و  تاجران دلال کارخانوی آنسوی خط استعماری دیورند ،  مافیای ترانسپورتی ، طالبان  القاعده بنیادگرایان ونظامیگران پاکستان  بسود خویش استفاده ء غیر عادلانه  وسرباز گیری کنند. از طرح اصلاحات ارضی  بسود  کوچیان ودهقانان بی زمین وکم زمین نوار مرز ی کشور باید  مجدانه  دفاع شود.  برای الغای  فرما نهای خصومت برانگیز دوران استعمار واستبداد استعماری در زمینه ء استفاده  از چراخوارهای مناطق مرکزی  افغا نستا  ن   و بد خشان مبارزه ء فعا ل صورت بگیرد . پیوند دوستانه ء   هموطنان  نوار مرزی مارا با اقدامات مشخص توزیع زمین، بهبود  شرایط کار آموزش وپرورش  تأمین زنده گی مدنی  تقویت همبستگی   قومی و ملی بادیگر اقلیتهای ملی سمت وسوی آگاهانه وهما هنگی پرشتاب  بخشند  .                                          

 باید دانست  که احداث راهها،  شهرها ،ساختمان  مرا کز فرهنگی ،آموزشی وپرورشی ، صحی ، بیمارستانها، بندهای برق ، انکشاف کشاورزی ،اصلاحات اراضی  وانکشاف صنایع دستی وماشینی  پرورش کار آگاهان و  فعالان سیاسی واقعا قومی وملی  ،  ایجاد  نهادهای اجتماعی  سیاسی  فرهنگی ومدنی درنوار مرز استعماری  دیورند  وغلبه بر غرور کاذب ونا سالم  قبیله یی و قومی  ودرک ضرورت ورسالت همبستگی واقعا  رزمندهء  ملی  بادیگر  گروههای قومی برابر حقوق  افغانستان  ، شرایط رشد مستقل ملی دولت ملی وهمبسته گی ملی مارا طی زمانی نه چندان دور مساعد میکند وکوچیان سرگردان ومستعد وطن رانیز برای نخستین  بار  وارد فر آیند (عملیه ) قوم سازی وملت سازی میکند .                                       

احزاب سیاسی  دارای پسوند  وپیشوند ملی  پشتون تبارکشورما  همزمان با چنین کارهای  سازنده در نوار مرزی ، باید  بیدرنگ بفکر وذکر  تأمین اتحاد ووحدت  سیاسی سازمانی و  رهبری با احزاب سیاسی دموکراتیک قومی ملی  طرفدار جدایی دین از دولت  شوند  و حرکت خودرا بسوی جبهه ء متحدملی  وسا ختار دموکراتیک  ملت و دولت  ملی شتاب بخشند   وراه خودرا  با چنین موضعگیری جسورانه ،    با طالبان ظلمت  ا حزاب اسلامی  گلبدین حکمتیار  یونس خالص مولوی حقانی  سلطنت طلبان وتبارگرایان سیطره جو وطالبگرایان درون دولت اسلامی ورهبران تنظیمهای ساخت پاکستان والقاعده ، جداکنند   واین مشی اصولی ودموکرایتک مبارزه را ،  در برنامه  ء حزبی خویش باصراحت کامل  مشخص نمایند.   فقط باچنین سیاست اصولی با روشنفکران سایر اقلیتهای ملی ومذهبی زبان مشترک پیدا  میتوانند  ودر سنگر مشترک  مبارزه دموکراتیک –ملی برای قوم سازی وملت سازی قرار میگیرند.  باید دانست که با کلی گویی  "شه کوه بد مه کوه" وشعار خوشایند ولی خشک وخالی " وحدت ملی " وتبلیغات دروغین   نمیتوان اعتماد  سایر گروههای  قومی وطن را   جلب کرد هرگاه درین طرحها  وپیشنهادها رگه های بدبینی تاریخی خصومت وکینه ء قومی ملی محلی یا  اختلاف نظری  نهفته باشد بگونه  محترم دکتر  محمداله صا فی بران  انتقاد کنند  نظرات  مختلف ومخالف  خودرا بیان نمایند تا  درنتیجه  تبادل نظروگفتگوهای سازنده  راه حل اصولی  بدست آید.

مسأله مورد اختلاف  فرعی وغیر عمده دیگری که به گرهگاه  تضادهای حاد  فکری  احزاب  سیاسی  دارای پیشوندها  پسوندهای قومی  ملی ودینی  جامعه ء بلا دیده ء ما مبدل  شده است  همانا دنباله روی کورکورانه از ابرقدرتها  ، بیش بها دادن به نقش  و حضور ونفوذ دایمی "جامعه ء جهانی  " و  فراموش کردن نقش تعیین  کننده ء توده  های ستمد یده بویژه  اقلیتهای ملی ومذهبی تحقیرشده  افغانستان   در تحولات دموکراتیک ساختار دولت اسلامی  وروند صلح و جنگ عادلانه ء کشورما  است   .                                                                                                 

همچنین تجربه ء 168 سال  تاریخ کشورما ،  از دوران شاه شجاع تا امروز  بروشنی این واقعیت تلخ تاریخ  را آشکار ساخته است   که سیاست وابسته گی  به استعماربریتانیای کبیر، اتحاد شوروی ، پا کستان ،ایران آخوندی، عربستان ، امریکا،  ا روپا  هیچگاهی به تقویت پایه های  اجتماعی سیاسی قومی وملی حاکمتیهای ما  مساعد تی نتوانسته است.  رهبرانی که ازین کشورها  خلاف اصول وموازین بین المللی به افغانستان  صادرشده اند ازجمله شاه شجاع، امیر دوست محمد ، امیر عبدلرحمان ، نادرخان، ملاعمر رهبران تنظیمهای ساخت پاکستان بنام  منفورترین  وبدنام ترین ومستبدترین پادشاهان  امیرا ن  ورهبران افغا نستان ثبت تاریخ  میباشند. تصویر امیری که رکاب مکناتن  را بوسه زده است ازیادگارهای خجلت آور تاریخ افغانستان است.  بنابرین  ازتاریخ  واز رویدادهای تصادفی  دوشنبه  8  جوزای  1385 خورشیدی وآتشفشان خشم  وخروش مردم ما  یکبار دیگر بایستی درس  عبرت گرفت و اشتباهات گذشته را  نباید تکرار کرد  وباز هم   به فکر  اعجازی  از سوی وارثان همین تمرکزهای خونین و همین امیران انحصار طلب وابسته  ء  استعماری خود  شد.                                                                                 

بباورم  کشمکشها ی خونین وتضادهای سردر گم اجتماعی ملی و مذهبی   درعراق، ایران، افغانستان  ، پا کستان ، خاورمیانه عربی ، میراثهای شوم استعمارکهن بویژه  بریتانیای کبیر  ، شاهان،  امیران مستبد  ونظا میگران  خون اشام  وابسته به  ا بر قدرتها  ی جهان  میبا شد . ولی  ا ین نظامات انحصار طلب وتبارگرا  درین برهه  حرکت تاریخ دیگر به تقاضاهای روبه گسترش  نفتخواران  جهان   کنونی  پاسخ لازم گفته نمیتوانند و" این دستهای شکسته دیگر به حما یل گردن " آنا ن تبدیل شده است.  بنابرین بروشنی میتوان  پیشبینی تاریخی کرد  که  تمرکزهای فرتوت و پوسیدهء   طراز  قر ون 19و20 از مصر تا پاکستان   زیر چرخ پیشرونده ء حرکت  تاریخ در آینده ء نه چندان دور،  یکی پس از دیگری خوردوخمیر خواهد شد  وبر ویرانه های آنان دولتهای اسلامی دارای سمتگیری سرمایه سالاری  نظیر دولت  حامد کرزی  یا  طراز دموکراسی هندوستان بنا خواهد یافت.  با حضور ونفوذ  ایا لات متحدهء امریکا وانگلیس  دولت فدرالی  در عراق بد شواری  استقرار مییابد ومسأله ملی عراق یکپارچه  سرانجام از مجاری قانونی ودموکراتیک حل میشود.  برای انجام تحولات دموکراتیک وملت سازی  در افغا نستان  شتابی نمیشود.  برای تجرید و  سرنگونی دولت آخوندی ایران  نیز دردرون وبیرون تبلیغات وفشارهای بین المللی جریان دارد. پاکستان نیز آبستن  تحولات دموکراتیک است  به  رهبران سنتی دوران استعمار ، به چنبرها و کمربند های سبز دوران جنگ سبز  ،  به شاخه های مسلح  تنظیمهای  گونه گون و مولاناهای بنیادگرا و القاعده  بویژه  به هزاران  مدارس  پرورش نظامی  دیروز  پاکستان دیگر نیاز ی ندارند  وپس از تراژیدی  تجارت جهانی  ورسوایی  خرید وفروش ومعا مله  قدیرخان با ایران  ورویدا د های ترورستی لندن ،  اعتماد  متقابل حلقه های حاکم این کشورها  درز  برداشته ومتزلزل شده است  خطر نفوذ  بنیادگرایی در بدنه وصفوف  فوج پاکستان پیشبینی میشود  با عقد پیمان همکاری هندوستان  وامریکا  تعادل وتوازن نوین در منطقه ءما  روبه پیدایی نهاده است  بسیار احتمال دارد که  زخم خونین کشمیر نیز  درمان شود  وبسود وخواست عادلانه  مردم کشمیر  وصلح وثبات  نیم  قاره  حل شود.

بیک کلام  خلاف تصور ودید گاه  جناب  احمد الله  صافی ، تجربه های تلخ  امیر عبدالرحمان  ونادرخان ، حفیظالله امین،  دکتر نجیب الله  ، ضیاءالحق وملا عمر مجاهد ودولت آخوندی ایران  بر اقلیتهای ملی ومذهبی عراق به پاخاسته کنونی  ،افغانستان ،ایران آخوندی، پا کستان  وخاورمیانه عربی  قابل تطبیق نبوده  و قطعا نمیباشد.   مردم هزارستان، کوهستانیان هندوکش،  بدخشان  وکرانه های  دریای پنج و آمو بگونه ء کردها وسنی های عراق   کمتر از اشتراک  دموکراتیک  دردولت ملی افغانستان   به چیز دیگری  قناعت نمیکند .  ولی حواریون  شا ه  مخلوع ،رهبران افغان تبار امریکایی ،  طالبگرایان درون دولت  رهبران تنظیمهای ساخت مولاناهای  پاکستان وخاشخاش سالاران هیلمند وکندهار دریغاکه  به نقض ارزشهای اعلامیه حقوق بشر و نقض صریح احکام  دموکراتیک  قانون اساسی عادت کرده اند  وخودرا وارث تخت وتاج امیر دوست محمد، امیر عبدالرحمان ، نادرخان وشریک دولت قبیله گرای اسلامی  میپندارند  وبنام بابای ملت هنوزهم خلاف ارزشهای دموکراتیک   قا نون اساسی در مقا مات کلیدی  دولت  ووزارت امور خارجه با همه  کبرسن  شریک میباشند   درارگ شاهی می  خسپند    زنده گی   شا هوار  دربار وبودجه  ء دالری دارند درعزل ونصب وزیران ومقا مات بلندپایه ء دولتی نقش فعال  بازی میکنند احزاب سیا سی  ملی گرا وتعدادی ازچپیهای دیروز بر پایه ء این متل مردم که "آموخته  خور به از میراثخور است  "  چندانی بی میل نیستند که   درهمین آسیاب به شیوه ء آشکار وپنهان درینجا وآنجا  آب بریزند .  بنابرین  دلایل روشن طرفدارن  جدایی دین از دولت آزادی  دموکراسی  ترقی  تساوی حقوق شهروندان وهواداران  تطبیق ارزشهای اعلامیه ء جهانی حقوق بشر  ، جز اتحاد وحدت   مبارزه  مسالمت آمیز  برای  تشکیل جبهه متحد ملی   تشکیل شوراهای محلی  ولایتی  شهری  ایالتی وتشکیل اداره  فدرالی در چهار چوب افغانستان مستقل دموکراتیک  متحد ویکپارچه  راهها و وسایل دیگری دراختیار ندارند  

محترم دکتر احمدالله صا فی بروشنی  آگاهی دارند که  تمرکزهای دوران استبداد استعماری  شاهان امیران  جناحهای  مخالف ومختلف  حزب دموکراتیک  خلق و "ارباب حل وعقد " وغنایم  ساخت پاکستان وعربستان سعودی  به اصول دموکراسی درعمل باور وپابندی نداشته اند وندارند   خوب بیاد دارم که حلقه تمرکز طلب دکتر نجیب الله   برای حفظ  و کسب قدرت سیاسی  ، دستان پاک شما را با همه تحصیلات  عالی  دکتری علوم  شایسته گی وبیگناهی یکجا با بیست عضودیگر  کمیته مرکزی بدون هیچگونه عمل  جرمی  با طنابهای نیلونی سخت بستند و پس از گرفتاری از منازل شان   بدون حکم  محکمه   به زندان پلچرخی انتقال داد ند  کوته قفلی وشکنجه کردند  وتعدادی را بدون محاکمه تیر باران  نمودند  وبه این نیرنگ  خواست دموکراتیک و عادلانه بیش از هشتاد هزار عضو حزب دموکراتیک خلق افغانستان  سرکوب خونین شد و رهبری حزبی  ودولتی  به وسیله ء  حلقه طرفدار  تمرکز خونین  به دکتر نجیب الله  رهبر  " بظاهر! "  آ هنین "حزب وطن"   خلاف موازین انتخابات  دموکراتیک سری ومستقیم وبه شیوه کاملا  مسبتدانه  وتوطیه گرانه  انتقال یافت این رهبر "زیرک !"  حزب وطن نیز   باهمه زیرکی  بدوحلقه  افتید  و  با توسل بزور ازهمان نردبانی که (زینه ایکه ) به اوج قدرت مطلقه صعود کرده بود   مجبور به فرود و  پناهنده گی شد  وکار نامه های بعدی  او که بدون ترس از اشتباه بهتر از  حامد کرزی دست آوردی داشته  نمیتوانست  ناتمام ما ند   و اتفاقا  با شهادت ومرگ تلافی جویانه  او  توسط  نظامیگران وحشی  پاکستان  اندکی از کثیر  کینه  ونفرت بی پایان  حزب ومردم را نسبت به خود کاهش وبسوی  محافل  تجاوزکار پاکستان وحامیان بین المللی آ نان سمت وسوی آزادیخواهانه ومیهنپرستانه بخشید . با ذکر این بازیهای سیاسی درد آلود وغمناک کشور ،  من  به  این  باورم که  ماهیت وخصلت تمامی نیروهای چپی راستی وطالبی وتنظیمی   به هیچوجه تغییر نکرده است ویگانه  وسیله   ا  یکه میتواند  این نیروهای سرکش   مخالف ومختلف  عصیانگر ولجام گسیخته ء تاریخ را مهار کند  فقط حاکمیت بدون چون وچر ا وتقلب وتزویر  قا نون ،  اصلاح قانون  اسا سی کنونی   و تأمین مشارکت قا نونی ودموکراتیک  تمامی آقلیتهای ملی ومذهبی خورد وبزرگ درحاکمیت ملی و درچهار چوب افغانستان یک پارچه میباشد .

نام افغانستان نیز مسأله قا بل حل است همانگونه که نام خراسان  درشرایط  سلطه استعمار  بریتا نیای کبیر  قهر ا از  خراسان به  افغا نستان تغییر یافت  بدون ترس از اشتباه این نام ومرزها   ، با تقویت مناسبات کشورهای ایکو  پیمان شانگهای ناتو وایجاد وتحکیم مناسبات کشورهای نوبنیاد  آسیای میانه  روسیه فدراتیو  چین  با  افغا نستان ایران پاکستان  هند وستان  جنوب  وجنوب شرق آسیا ،  تا پایان قرن21 م  تقدس دوران سلطه ء استعماری خودرا ازدست خواهد داد  وبه مرزهای نوین صلح دوستی وهمکاری متقابل میان ملل ومردمان وجهان  مبدل  خواهد شد  ودیوار های بلند بی اعتمادی  زیر فشار حرکت پیشرونده ء تاریخ  ومنافع متقابل مردمان جهان ومنطقه  فرو خواهد ریخت وبیطرفی دایمی وغیر نظامی شدن افغانستان درقلب "آسیای بیدار "  ونوین از سوی ابرقدرتها  وهمسایه گان ما تضمین خواهد شد .بنابرین جبهه متحد احزاب دموکراتیک ملی  وجرگه  بزرگ ولی انتخابی ملی میتوانند این نام دوران استعمار وجنجال برانگیز  را به  خراسان  شیر سرخ   شمشاد  ، پامیر  هریوا  بلخ بامی  بامیان  واز همه روشنایی بخش تر وآفتابی  تر به  " نورستان  " پر ازشگفتی  وموزیم زندهء  این سرزمین تاریخی  تغییر دهد .

 در فرجام  به فرصت طلبان  دنباله رو وتیرآ وران معلوم الحال  ا ین وآن ابرقدرت ودستگاههای  شکنجه  وعذاب  آنان، بازهم  به بانگ رسا اعلان میکنم  که به ارزشهای نخستین اصول مرامی واهداف غا یی  مبارزه ء مردمی وملی  خویش هنوز  هم  باور خودرا نباخته ام فقط خرد باخته گان میتوانند دنباله رو جنبشهای خود بخودی واپسگرایانه وتنگنظرانه   شوند وبه دوستی جاودان  وثروت سرشارملل و  مردمان  همسایه و جهان  باور خودراببازند.  

 برخلاف طعنه های تیر آوران سایت   28 اسد من  بازهم به این باورم که دوستی برابر حقوق  ملل ومردمان ستمد یده ء افغانستان و جهان ثروت سرشار توده های  مردم افغانستان است و مردم افغانستان  فقط  با تکیه  بدوستی وهمبسته گی رزمنده  با زحمتکشان جهان ،  شبهای دراز وپر رنج وعذاب  مرد مسالاری را به مقیاس ملی وجهانی  بدون ترس از اشتباه کوتاه میکنند  و آفتاب درخشان   آزادی دموکراسی ودوستی ازد ل ودامان  سرزمین  مردمان برابر حقوق ما  چی حلقه های ثبات پرست خوش باشند چی خفه   طلوع میکند .

بنابرین دلایل روشن ، مخالفت با مشی سیاسی  تندروانه  وضد دموکراتیک القاعده  ملاعمر  انجنیر حکمتیار مولوی خالص استاد سیاف مولوی حقانی ودیگر رهبران  بنیادگرای ساخت  پاکستان سلطنت  طلبان یا باپالیسی دهها حزب سیاسی  ملیگرا قومی قبیله یی محلی منطقه یی  مذهبی انجویی ،  بمعنای خصومت و  دشمنی با خلقهای زحمتکش  پشتون  ودیگر گروهای قومی افغانستان  ایران  اعرا ب  پاکستان روسیه فدراتیو یا امریکا نمیباشد   من  به فرصت طلبان بازهم به بانگ رسا میگویم که باصدور ا نقلاب ازشوروی وضد انقلاب ازپاکستان وجهان کنونی مخالف بوده ام  ولی میان خصلت وماهیت این دو تجاوز کار  حضور ونفوذ  آنان  علامت تساوی هیچگاهی نگذاشته ام ونمیگذارم . زیرایکی خصلت سازنده داشته است ودیگری حرص سیری ناپذیر ،  یکی هرسال یکهزار محصل وکارآگاه  ملکی ونظامی را  برای افغانستان امروز تربیت میکرد ودیگری طی  چهار سا ل شاید  چهل بورس تحصیلی در دسترس وزارت تحصیلات عالی قرار نداد ه باشد   این خبر گیچ کننده را  در پایان ماه  می  ، شنیدم که 85 درصد تمامی داراییهای  منقول وغیر منقول امریکا  به یک در صد  از ملیاردر ها  تعلق دارد  واین  تقسیم نابرابر ثروت جامعه  ماهیت و  خصلت اجتماعی دموکراسی واقتصاد  بازار آزاد وتب وتاب  وبیماری درونی مردم  پیشرفته ترین  نظام سرمایه سالاری  جهان را  آشکار میکند  .    

 بهر حا ل  گرداننده گان 28 اسد بدرستی  آگاهی دارند که  طی چهل ویکسا ل   گذشته شاید به استثنای  دکترصا لح زیری  کمتر جوانی  با قبول  چهار بار زندان  سیاسی  هشت سال کوته قفلی یکبار محکومیت به  اعدام ،  12سال غربت  وکشیدن رنج  دونیم سال اسارت دوفرزند جوان خویش ، درسنگر مبارزه ء ضد استبداد سلطنتی و واپسگرایی وعلیه  طاعون طالبان  وبنیادگرایی گام برداشته وتاهفتاد وسه سالگی از آزادی دموکراسی ترقی صلح وبرابری حقوقی مردم افغانستان  وتساوی حقوق زنان بامردان بدون پشیمانی عقب نگری وخسته گی وشنیدن شطحیات نا پاکیزه مغزان  دفاع کرده باشد  برای اینکه به صحت برخوردم با  مسأله ملی  ودوستی برابر حقوق مردم  افغانستان آشنایی بیشتر کسب کنید  این حقیقت را نیز در سراشیبی عمر  پنهان  نمکینم  که   نخستین کمیته ء حزبی  خوست وپکتیا را این  جانب وهادی کریم پنجشیری  بر فراز کوه متون خوست  درپا یان عقرب  سال 1344خورشیدی  بنیا د نهاد ه بودیم  نخستین کمیته حزبی پکتیا ازمحترم  سلیمانزی  عبدالله تنی استاد حدت شاه واستاد عبدالخالق سازمان یافته بود  دران وقت دکتر زرغون شهید شاگرد صنف یازدهم بود این ولایت بهترین فرزندان خودراازجمله دکتر زرغون ملا لعل پاچا وصدهها  مبارز لشکری وکشوری را درراه انقلاب ملی  دموکراتیک کشور  قربان کرد ه است  روان ایشان شادباد .

و اینک پس از چهل واند  سا ل سرود  همبسته گی رزمندهء مردمی ملی ومیهنی  خودرا به وارثان  شایسته ء وادا مه  دهنده گان سنن  همان معلمان کمیته ء حزبی  پکتیا بویژه  بوارثان  هم صنف هم سبق  وهم طبق دوران فاکولته  ء خود زنده یاد  محمد صدیق روهی  صمیمانه تقدیم میکنم  به دانشمند یکه نسلی از جوانان پکتیا وشا گردان خودرا  منطق نو فلسفه نو نقد ادبی  وفرهنگ نو آموخت در تأسیس  کمیته تدارک کنگره  موءسس  جمعیت دموکراتیک خلق  اشتراک کرد  ودهسال پیش در دیاران غربت ودر  دل دوستان ومردم خویش جاودانه شد

 

سرود همبسته گی رزمی

  بازهندوکش

 

باز بیگانه کند  ، حمله  ء دزدانه ،  به  خوست

باز  افتد  شرر  و  راکت   دیوانه  ،  به  خوست

 باز   د ر سنگر  سربا ز    وطن       میریزد

دانه ء مرگ  بجای   در   ودردانه   به خوست  

باز   با تیر بلا    خصم  خدا    می   دوزد 

جگر لا له  ء صحرایی   وپروانه ، به خوست  

   میزند    آتش بیداد     بجان     مرد م

 عنصر  بی هنر  وپاد و   بیگانه  به  خوست

به  سرکوه  " متون "   تاکه  برافراشته ام 

بیرق حزب طراز  نو وجانانه   ،  به  خوست 

هست برجای همان  کوه  وهمان  صخره ء سبز

آن درفش وسپر   مردم  مردانه  ،  به  خوست 

برو ای هموطنم  سوی  همان   جبهه  گرم

تاشود رزم توهم  قصه  وافسانه  به خوست

باز هندوکش  وبگرام   به گردش  بادا 

تا نیابیم  دگر  خانه ء ویرانه  ، به خوست 

"صخره ء سبز   " 

 همچنین بنیاد نخستین کمیته حزبی ننگرهاربزرگ  را نیز  در سال  1346 خورشیدی در کارته ء دوستی نزدیک  بندبرق درونته  ننگر هار پایه گذاری کردم در نخستین  کمیته ء حزبی  ننگرهار انجنیر محمد ابراهیم دهقان  زنده یاد  انجنیر حمیدی زنده یاد  انجنیر جلیل پنجشیری میرداد پنجشیری جان محمد پنجشیری انجنیر ملک اشتراک فعال ونقش رهبری کننده  داشته اند یاد  رفته گان وزنده گان آنان نیز  درهرکجای جهان که  کاروزنده گی ومبارزه میکنند بخیر با د

 واینک حما سه  نبرد  ایام الدین کارگر  وسپاهی انقلاب  را که فرهاد صفت، باچکش وقلم دل سنگ را  درشهر   جلال اباد شگافت وسنگری برای پاسداران قهرمان آن  شهر ساخت  به  زحمتکشان میهپرست  جلال آباد وتمامی فرزندان مردم افغانستان بوسیلهء روزنه ء آریایی نشر میکنم تا بدوستی  وهبسته گی رزمی مردمی ملی ومیهنی خویش باملل ومردمان دربند وزنجیر واز بندرسته   جهان باور خودرا هر گز  نبازند  ودرفش انقلاب دموکراتیک –ملی را تاپیروزی نهایی  " به نیم راه  نگذارند  "

 

  شمشا د جوان من 

 

امروز  اگر  غوغا  در شهر  شما   افتد

یاراکت   نا بینا  بر  خلق  خدا        افتد

 

در کابل  دریا دل  ویرانگر   آب وگل

افروخته  آتش را   ،در راه  خطا افتد  

گردانه ودامی را  گسترده  بما   دنیا

تادست وسر وپاها  ،دربام  وهوا  افتد

با دادن  جان  وسر  ای خسته  دلان  آخر

زنجیر زدست ما     ز ولانه    زپا  افتد

"شمشاد "  جوان من   امید  جهان من

شرم است درفش ما ، از شانه  جدا افتد

"صخره سبز "  

  خلاصه  

 من به این باور بوده وهستم که   صفوف ،فعالان سیاسی وتوده ها ی مردم  اجرا کننده گان فعال سیاست احزا ب و رهبران حزبی یادولتی میباشند  بنابرین  من شخصا  هیچگاهی با این ثروتهای سرشار مردم پشتون وغیر پشتون وبا تمامی  فرزندان آگاه  مردم افغانستان کینه  خصومت مشکل واختلافی نداشته ام وندارم  آشتی ناپذیری و  اختلاف من همیشه با حلقه های حاکم بیدادگر  کجروش بویژه با  تفاوت گفتار وکردار،  کیش شخصیت رهبران و  با انحراف خشن  وآشکار آنان   از  برنامه ها  و اساسنامه ها وقوانین اسا سی  تنظیم وتصویب شده  حزبی ودولتی آنان  بوده است من دردرون وبیرون حزب ودولت  ج .دخ.ا علیه کجروشیها وگرایشهای خودمحوری  وانحصار طلبی رهبران بدون هیچگونه سازش کاری ومعامله ء سیاسی باقلم وقدم  مبارزه میکرده ام. .ودر آینده  نیز از آزادی  دموکراسی ترقی صلح  برابری حقوقی مردم افغانستان مستقل  دموکراتیک متحد  وتجزیه ناپذیر ما وارزشهای اعلامیه ء جهانی حقوق بشر دفاع میکنم   وانحرافات سیاسی آنانرا خلاف امر ونهی این یا آن  تبارگرا  طالبگرا ،  تنظیمهای بنیادگرای ساخت پاکستان وسلطنت طلبان ،  انتقاد وافشاگری میکنم  باور تزلزل ناپذیر دارم که این فصل دردناک  تاریخ کشور ما  نیز  باهمه رعد وبرقها وابرهای سیاه وغوغاهای  تبلیغات میان تهی آن دیر یازود  سپری میشود  ولی  روی سیاه به زغال  بغاصبان  حقوق و  آ ازاد یهای دموکراتیک مردم افغانستان  وافزارهای خیره چشم طالبان  القاعده  اد اره ء نظامی پاکستان وهواداران و آرایشگران آشکار وپنهان  بین المللی آ نا ن   بجای میما ند .

 

با عرض حرمت

اکادمیسین  دستگیر پنجشیری

ایالت واشنگتن   - امریکا

    20 جوزای  1385

 

 


بالا
 
بازگشت