مبارز ات انتخاباتی و  پارلمانی خیزی  بسوی حاکمیت ملی است

 

               

   در روشنی  اصو ل وموازین علمی  مبارزه  ء  اجتماعی، نخست با اطمینان میتوان  گفت که  مبارزه ءسیاسی  یکی از عرصه های عمده ء مبارزهء اجتماعیست  این عرصه ء نبرد اجتماعی  در احوال واوضاع  وشرایط   رشد جامعه  گاه به شکل  مسالمت آمیز   ومبارزات انتخاباتی  تظاهرات خیابانی  وزمانی بشکل  قهر آمیز  قیامهای مسلحانه  جنگهای توده  یی طولانی   صورت میگیرد

مبارزهء پارلمانی  نیز  بخش عمده  ء مبارزات  سیاسی واجتماعیست  این شکل مبارزه  همزمان با اشکال  دیگر مبارزات سیاسی   واجتماعی  گاهی  ودر شرایط

ویژه ء خیلی کسب اهمیت میکند  ودر زمانی   ودرشرایط  ویژه  رشد   جنبش  وبه هنگام  اوج  مبارزات اجتماعی تحریم  میگردد  ونفی میشود

پارلمانها  نظرات  سیاسی ، نهادهای  سرمایه داری  اگر درمبارزه علیه فیودالزم قبیله سالاری  وخرافه های قرون  وسطایی  واستقرار ورشد  زیر بنای  سرمایه سالاری  اروپا  حیثیت  واعتباری  کسب کرده بود  دردوران کنونی  غالبا  ماهیت  دموکراتیک  ومترقی خودرا باخته و  خصلت ارتجا عی بخود میگیرد وبوسیله وافزار سرکوب تمام نیروهای دموکراتیک  ملی ومترقی کشورهای جهان مبدل گشته اند

پارلمان افغانستان  نیز از آغاز تأسیس آن به استثنای شورای ملی دورهءهفتم و چند مورد مشخص مانند هر موسسه ونهاد روبنایی جامعه ،افزار ستمگری و استثمار طبقات حاکمه و بازیچه های استبداد وارتجاع سیاه بو ده است   

 تاجاییکه بیاد دارم تمام حکومتهای  دو دورهء  تقنینیه (1344-  1352خورشیدی )   بویژه دکتر  یوسف   نور احمد اعتمادی  ودیگران با  پار لمانهای واپسگرای افغانستان میانهء خوب وسازگاری نداشته اند  وغالبا مناسبات حکومتهای شاهی با پارلمانهای دوره دوازده هم  وسیزدهم   تیره وتار میگردید ه است   حکومتها ی آن دوران  با خواستهای ضد  دموکراتیک و کاملا ارتجاعی  پارلمان  همراهی وهمگامی نه میتوانسته اند

وپارلمانها به مثابه  آلت اجرای مقاصد  ملاکان فیودال  سرمایه داران دلال  ومحافل حاکمهء اشرافی  ،ابر قدرتها و اقمار منطقه  یی آنان  مورد استفاده ء ضدموکراتیک قرار میگرفته  است   طرحهای  اصلاحی ونیم  بند  حکومات شاهی به شکست مواجه  میگردید  واسباب  سقوط   سلب اعتماد حکومتها  وبی ثباتی سیاسی  جامعه مهیا میشد  با شناخت  ماهیت  ضد دموکرا تیک  وواپسگرای پارلمانهای کشور،هیچ  عنصر ترقیخواه وهیچ جریان سیاسی  نه به  چنین  پارلمانهای ضد دموکراتیک میتواند  دلبسته گی داشته باشد   ونه این شکل  مبارزه را یگانه وعمده ترین شکل ممکن مبارزه ء  سیاسی  تلقی میکند  ودر موضع دفاع از پارلمانترزم قرارمیگرد وصرف در انتظار  یورش بر دژ  کهن استبداد  قومی قبیله  یی انجو سالاری  ونماینده  گان  وابسته  جامعه ء جهانی ازطریق پار لمان و وضع قوانین دست روی دست  می نشیند وعرصه ها واشکال  دیگر مبارزه را  نفی میکند  یا کم بها  میدهند

ولی تجربه سالهای پس از دهه ء  قانون اساسی  1343  خورشیدی بوضوح کامل آشکار ساخت که  جریانات   فکری  وسیاسی دموکراتیک  ونیروهای تحول طلب جامعه  نه تنها  در مبارزات  انتخاباتی بدون هر گونه ماجراجویی  اشتراک  فعال کردند  بل در تمام مبارزات  اقتصادی  صنفی اجتماعی  اعم از نهضت اعتصابی و مارشهای ظفرنمون  کارگران   جنبش دموکراتیک محصلان  در تظاهرات صنفی جوانان  زنان ودر جنبش ضد  استعمار نو  و ضد  محافل  تجاوزکار امپریالستی جهان نقش سمت وسو بخشندهء  خودرا ایفا میکرده اند

واز کلیه امکانات  ومنافذ قانونی ومسالمت آمیز به نفع بیداری شعور ملی واجتماعی مردم و بسود تشکل عناصر آگاه جامعه استفاده هوشیارانه به عمل می آوردند

طرفداران پیگیر دموکراسی وجریانات سیاسی طرفدار مبارزه پا رلمانی از جمله جمعیت دموکراتیک خلق  به این گرایش بی خطای دوران معاصر باورداشته  اند که جز در شرایط قیامهای مسلحانه ووضع انقلابی  یا در شرایط اختناق ،ترور ،تعقیبات شدید پلیسی  یا دروضعیکه از طرق وشیوه های دیگر مبارزه ءاجتماعی زمینه های  انتقال قدرت سیاسی به مردم سهلتر وصرفه جویانه تر مهیا شده باشد در سایر موارد انصراف از مبارزهء پارلمانی وتحریم پارلمان  بدون ترس از اشتباه انصراف از مبارزهء سیاسی  اجتماعی ورو گردانیدن از استقرار حاکمیت ملی  خالی گذاشتن میدا ن مبارزه به بنیادگرایان وواپسگرایان وسیطره جویان قو می  ،ازدست دادن  فرصت مساعد مبارزه سیاسی  ودرنهایت بیم وترس آشکار از مبارزء  گسترده وهمه جانبهء دموکراتیک ومردمی میباشد

تجارب مبارزات انتخاباتی  مردم پنجشیر شعار تحریم مبارزات  انتخاباتی  منجمله مبارزهء  پارلمانی دروضع مشخص کنونی کشورما هنوز که  اندیشه  های آزادی دموکراسی ترقی  وحاکمیت قانون  از قشر روشنفکران شهری واحزاب سیاسی بی پشتوانه ء  آنان  به کلبه های دهقانان فقیر وپر عدد  به کوی کارگران زحمتکشان وپیشه وران شهری وروستاها  به غژدیهای کوچیان سر گردان و طن راه خودرا باز  نکرده، نهضت اعتصابی  کشور گسترش پردامنه نیا  فته است  وجنبش دموکراتیک درمرحله  قشری محفل بازی  پراگنده گی  سازمانی قرار دارد جز به شانه خالی کردن از انجام  وظایف دموکراتیک واجتماعی  وبی پروایی به امر بیداری  سیاسی توده ها  هیچگونه توجیهه  منطقی دیگری  شده نه میتواند  البته در شرایط کنونی  بهانه تراشی  مردم گریزی  وتحریم مبارزهء پارلمانی  اگر  بی اعتنایی  به امر توده های مردم نباشد  بدون  ذره ء تردید ترس از گژدمهای کرخت زمستان تاریخ و  اشتباه  شرافتمندانه وذهنیگرانه  روشنفکران ونعره با زان شهرها ی د یار ما میباشد

خلاصه  دروضع مشخص کنونی کشورما ، مبارزهء پارلمانی  واشتراک درمبارزات انتخاباتی  یکی از اشکال عملی   ممکن  تکان دهنده  وبیدارکننده  مبارزهء اجتماعی وسیاسی  بشمار میرود  

 اشتراک  درمبارزات  پار لمانی وانتخاباتی ازین  جهت نیز  حایز اهمیت فراوان است  که  افغانستان  در حال حاضر  کشور فوق العاده  عقب نگهداشته شده است تنظیمهای بنیادگرای  ساخت پاکستان  عربستا  ن   سعودی و مصر سلطنت طلبان کهنه ونو  طالبان  وطالب گرایان  درون وبیرون دولت اسلامی  دشمنان  عمده  دموکراسی  رشد مستقل و ناوا بسته گی ملی  ترقی اجتماعی  وبیداری  سیاسی واجتماعی  مردمان  ما  اند  اکثریت  نزدیک به اتفاق فرزندان  میهن  بویژه دختران مردم مسلمان کشور ، عمری از آموزش وپرورش  نوین وجوهر معارف اسلامی و فر هنگ اصیل ملی ومردمی خویش جدا افتاده اند   فقر سیاه   بیماریهای  مزمن  بیکاری  بیسوادی  اسارت معنوی وجهل   فرزندان  خانه زاد  زحمتکشان شهری وروستایی  میهن ومیراثهای شوم  نظامات  قبیله  سالاری   و ماقبل  فیودالی وسلاطین نفت در افغانستان است  در چنین وضعی  ،اشتراک  فعال توده ها  در مبارزات  انتخاباتی  ورسانیدن  پیامهای  شفا هی  آزادی دموکراسی   ترقی اجتماعی صلح  ومردمسالاری   به  تود ه های محروم  کشور  بدون ترس از اشتباه  اهمیت زنده گی بخش وانسانی دارد

گذشته ازین درکشور های عقب نگهداشته شده بویژه  در افغانستان  مبارزات انتخاباتی  بویژه مبارزه پارلمانی  ،از یکسو بهترین  دبستان نبرد عادلانه اجتماعی  برای مردم است واز سوی  دیگر  جولانگاه مشق  نبرد عادلانه اجتماعی  آزمو نگاه سیاسی ورشد شخصیتهای اجتماعی   وعرصهء  پهناور  تبارز استعدادهای  خلاق مبارزان  نو اندیش  پیشرو   ونیروها ی طرفدار دموکراسی را فراهم   میکند

تجارب  مبارزات انتخاباتی  دوره های دوازدهم وسیزدهم  شورای ملی  بیانگر این حقایق روشن است  :  درحوزه های که   مبارزات انتخاباتی   میان نیروهای مخالف ومختلف  نوخو اهان  پیشاهنگ  و واپسگرایان  کج آهنگ  صورت گرفته و افراد عناصر محافل   جمعیتها و جریانا ت  سیاسی   ناوابسته  دموکراتیک  وترقیخواه  درحیات سیاسی مردم  از طریق پارلمان  اشتراک  ومبارزه   فعال وافشا  گرانه    توا نسته بوده  اند  درچنین حوزه های انتخاباتی  شور وشوق  سیاسی بیشتر به نظر میرسد   شعور سیاسی مردم  واقشار تحول  طلب  این حوزه ها  بیش از حوزه های دیگر بیدارشده که دران  مبارزات  انتخاباتی  پرجوش وخروش سیاسی صورت نه گرفته بود ه است درچنین حوزه های انتخاباتی   ماهیت نامردمی  دولت سلطنتی   شورا   حکومت  قوه قضاییه  وخصال ضد ملی وضد دموکراتیک  وضد مردمی محافل حاکمه  وابر قدرتهای تجاوزکارجهان  بیش از سایر  منا طق کشور افشا  وبی اعتبار گردیده است مقاومت عادلانه  نماینده گان جبهه ء متحد مقاومت در کنفرانس  "بن"  بویژه پایه  داری وپیگیری  روشنفکران وتحصیلکرده گان پنجشیر  درلویه جرگه ها ودر مطبوعات داخل وخارج  ، بر ضد باز گشت رژیم  سلطنتی درافغانستان  یکی از پدیده های مثبت ونتایج منطقی   مبارزات دموکراتیک  اقلیتهای ملی ومذهبی وتمامی نیروهای  ضد استبداد استعماری  وضد  فیودالی کشور  طی قرن بیستم بوده است

اشتراک در مبارزات انتخاباتی  ازین جهت نیز دارای اهمیت  سیاسی میباشد که کاندیدان  طرفدار استقرار دموکراسی  درصورت پیروزی  واحراز کرسی وکالت و نماینده گی مردم  از تربیون  شورا ی ملی  (  ولسی جرگه وسنا )  میتوانند استفاده گسترده کنند  خواستهای دموکراتیک  و فریاد  اعتراض مردم را  بوسایل  گونه گون  ازجمله بوسیلهء رادیو   جراید  نشریه شورای    پامفلتها   ونشر اوراق  گردهما یی ها   وسخنرانیها ی آزاد  وبا مصوءو نیت  بیشتر وجسورانه تر بیان نمایند  وهرگاه   حلقه ء حاکمه  ونماینده گان  برجسته حاکمیت تک قومی  واداره های محلی وولایتی و کمسیونهای به اصطلاح مستقل که بهتراست گفته شود نظارت  انتخاباتی  دربرابر خواست عادلانه  ودموکرایتک  مردم کشور سنگ اندازی  توطیه های آشکار پنهان تقلب وتزویر و  قانون شکنی کنند وحقوق  وآزادیهای دموکرایتک  مردم را  زیرپا  نهند   درآن صورت ماهیت ضد دموکراتیک ونامردمی نقض کننده  گان قانون و  دشمنان سوگندخوردهء  مردم  با استفاده از تربیون  شورا   ازسوی نماینده گان  منتخب و آگاه  مردم افشا گری میگردد  تبلیغات مردمفریبانه  حلقه های حاکمه  در درون وبیرون  ولسی جرگه نقش بر آب میشود و باین وسیله از آزادی  سری بودن  مستقیم بودن  وعادلانه بودن جریان انتخابات  دفاع پرشور وگسترده صورت میگرد 

همچنان  با اشتراک  فعال نیروهای طرفدار دموکراسی در مبارزات انتخاباتی  مردم  کشور به  اهداف تاکتیکی  شعارهای عمده  و خطوط اساسی اصول مرامی وبرنامه عمل آنان آشنا میشوند  هرگاه  برنامه  ء  عمل  وخطوط اساسی اهداف ستراتیژیک و ونهایی  واهداف دور ونزدیک این  قدرتها ی پیشگام،وتحول طلب جامعه ،  پاسخ گوی روشن منافع  ونیازمندیهای اکثریتهای محروم جامعه باشد بدون ترس از اشتباه از پشتیبانی بیدریغ توده  برخوردار میشوند 

رویمهرفته  در جریان مبارزات انتخاباتی  زمینهء  ملاقاتها  مفاهمه ها   تماسهای نزدیک  وگفتگو های متقابل  با اقشار وطبقات مختلف ومخالف  واقشار تحول طلب جامعه مساعد میشود  واستعدادهای  برجسته  مردم به درستی شناخته میشود  وبه مبارزات  فعال اجتماعی سمت وسو مییابد  کافیست  تا به گونه ء   مشت نمو نه ء خروار  یاد آوری گرددکه  تنها  درجریان  مبارزات انتخاباتی  دورهء دوازدهم  ولسی جرگه در پنجشیر  به علت  اشتراک فعال  جریان نو ظهور سیاسی  ودر روشنی شعارهای روشن وقابل فهم  وپلتفورم  صریح مبارزه  انتخاباتی  کاندید  جمعیت دموکراتیک  خلق  ودر نتیجه  تبلیغ  گسترده  این اهداف روشن وتأمین صحیح  پیوند با اقشار ولایه های  گونه گون  مردم  نزدیک به پنجاه تن  از تحصیلکرده گان   محصلان دانشگاه   معلمان و استادان دانشگاه  وپیشه وران  پنجشیر  وتعدا د انگشت شماری  ازکارمندان ملکی ونظامی  دولت شاهی بیدرنگ  به سیاست  ومبارزه ء متشکل  سیاسی واجتماعی  روی آوردند وجلب وجذب شدند

دلیل روشن ومنطقی  دیگری که  در وضع مشخص کشورما  ضرورت اشتراک نیروهای  دموکراتیک  و ترقیخواه  را در مبارزات انتخاباتی  موجه جلوه  میدهد این واقعیت تلخ تاریخ است که  میهن  ما  از لحاظ  رشد اقتصاد فرهنگ  ودرجهء تشکل وبیداری  سیاسی  واجتماعی  بویژه  پس از هجوم  طاعون طالبا ن تنظیمهای بنیادگرای  ساخت پاکستان ومهاجرت اجباری روشنفکران شهری وکار آگاهان رشته های گونه گون علمی وفنی فوق العاده  عقب نگهداشته شده است با تأسف  که هنوز فیصدی زیاد  مردم ما  در تاریکی  قرون  وسطایی  جهل موأقت اسارت معنوی وبیسوادی  زنده گی دارند  زنان کشور   وبطور کلی زنان وفرزندان دهقانان بی زمین وکم زمین   ودیگر طبقات واقشار تهیدست  روستایی از تعلیم وتربیت مجانی  واجباری وهمگانی  شور بختانه  بی بهره مانده اند

همچنین  اکثریت مردم افغانستان به علل کندی رشد اقتصادی  فرهنگی  وبیسوادی  از رادیو افغانستان   مطبوعات  روزانه  ووسایل تبلیغات و  اطلاعات  جمعی  غالبا استفاده لازم نه میتوانند  گذشته ازین عوامل اقتصادی وفرهنگی  اگر  اتفاقا شماری  از  دهقانان مرفه  متنفذین روشن بین محلی پیشه وران شهری وروستاها   ملاامامان  مساجد  وکارگران شهری ومراکز تولیدی کشوروجنگسالاران محلی  قادر به استفاده از رادیو  تلویژیون  ودیگر وسایل اطلاعاتی شده اند  این اقشار اجتماعی بویژه فرزندان اقلیتهای ملی کشور به دلیل سیاست فرهنگی  ضد ملی ضد دموکراتیک  ونامردمی  دولتها ی افغانستان شوربختانه  از نشرات  وتبلیغات رسانه های گروهی  به دلایل زیرین  استفاده مثبت وثمر  بخش نه میتوانند

اولا د ر نشرات  رادیو افغانستان  وتلویژیون  دولت بطور عمده   ذوق سلیقه  گرایش زبان وروان  وسطح دانش وفرهنگ  اقشار تحصیلکرده  وصاحبان عالیترین  امتیازات اقتصادی واجتماعی  وفرهنگی جامعه مد نظر  قرار گرفته است ومیگیرد  نه سطح فهم  تود ه های مردم  گرایشها  ونیازمندیها  معنوی  تربیتی   معرفتی  ذوقی  هنری  روانی  زبانی بیسوادان وکم سودان جامعه

ثانیا : رادیو وتلویژیون  افغانستان با همه  طول وعرض ونام ونشان تاریخی  وتنوع فرهنگی  خویش تاکنون  تمام افغانستان را  زیر پوشش قرار داده نتوانسته است اگر روزی زیر پوشش هم  گرفته میتوانسته است   با دریغ ودرد نشرات و وسا یل  اطلاعات  جمعی بطورکلی در انحصار دری زبانان وپشتو زبانان کشور بود وفرزندان اقلیتهای  ملی بویژه ازبکها  ترکمنها  پشه یی ها نورستانیا ن ودیگران  از نشرات رادیو افغانستان  ومطبوعات کشور  بزبانهای  مادری خود حد اقل استفاده  علمی  هنری  تربیتی  واطلاعاتی نه میتوانسته اند  واین ظلم ملی را  با همه  خشونت  وتعصب در گوشت وپوست وتا مغز استخوان احساس  ودر بی حقی کامل زنده گی میکرده اند

خوب بیاد  دارم  که چهل  ودوسال  پیش  مزاری  نجرابی  هنر مند محلی  در کنار جمعی از  مزدور کاران  تعمیر نوساخت مطبعه دولت   به هنگام  نا ن چاشت  سرود شور انگیز ی را بزبانهای محلی  کهستانیان هندوکش  زمزمه میکرد  گرچه بزبان این سرود  آشنایی نداشتم غالبا پراچی یا پشه یی بود  ولی همانگونه که میگویند موسیقی تر جمان همه زبانها روانها  حتا زبان اموا ج خروشنده دریا ها وطبعیت  است این سرود فرزند ژنده پوشان  وطن نیز  در تار تار روانم  شو ر  زنده گی ونغمهء مقاومت علیه ظلم ملی  آفرید  این نوجوان را یکجا بابر ادر مزدورکارش به رادیو ا فغانستان وبه شعبه ء موسیقی بردم گفتم  آواز خوش وسرود  دلکش این گل کوهی را ثبت کنید  انحصار گران هنر موسیقی  بهانه های فراو ان  تراشیدند  که  آهنگ این جوان " سر و  لی "  ندارد  این نوجوان با  ریزه کاریهای هنری و  موازین موسیقی آشنا   نیست  " زونگه " نه میتواند و.و.و  خلاصه  اورا  نزد دکتر حبیبی  رییس نو اندیش  رادیو افغانستان بردم  وبرایش  گفتم  یک بار آوازو سرود دلکش این جوان ر ا بشنوید  با همه  کمی وکاستیهای هنری آن دربخش موسیقی محلی  امکان نشر آنرا  مساعد کنید من که در دوران حکومت  انتقالی  دکتر یوسف  ومدیر تدقیق نشرات وهمکار او بودم پیشنهادم را پذیرفت  آوازش ثبت و حق الزحمه اندکی نیز به او پرداخته شد با  نشر  این سرود هزار ان نامه  به بخش  پروگرامهای فرمایشی رسید  وسر انجام  همین جوان به هنرمند  مشهور محلی کشور تبدیل  گردید  

  به همین  ترتیب ابراهیم  نسیم  ومیرمن پروین این دوهنرمند مردمی که یادشان به خیرباد   با ثبت ونشر  نخستین   آهنگ دوگانه بزبان ازبکی   در پروگرامهای محلی  رادیو افغانستان  از پل صراط  سیاست ملی و فرهنگی  حکومتهای د وران  " دموکراسی  تاجدار"   پیروزمندانه عبور کردند  البته در تهیه شعر وثبت آن شرعی  جوزجانی  مدیر اعلانات رادیو تلاش پر امید کرده بود 

  یکی از قرصکیهای مست و مشهور ملک مرزا ی  پنجشیری را دریکی ازروزهای جمعه که نوکریوال  ووکیل اداره ء رادیو بودم احتمالا به کمک ابراهیم نسیم معاون  شعبه ء موسیقی خلاف امر ونهی دستگاه  ثبت ونشر کردیم اینها وهزاران مانع دیگر از سوی سردار نعیم خان رهبر سیاست ملی نا مردمی  وفرهنگی  خاندان سلطنتی در نهاد های فرهنگی  مطبوعاتی  اطلاعاتی  ونشراتی  به میراث مانده بود اشرافیت بیگانه پرور  ونوکران برجسته ء آنان نه به مردم ونه به هنر وموسیقی وسازوسرود وادبیات  مردم حتا  به لندیهای پشتو وسرود های  فلکولوریک پشتو وبه کار  گردآوری  گلهای صحرایی قبایل  کوچی ارجی قایل نه بود ه اند  اگر آثاری  هم گرد آوری ونشر شده است بطورکلی  درنتیجه کار آگاهانه و  داوطلبانه شاعران وادبیات شناسان  وهنر مندان بادرد ومردمی  پشتونهای آگه وبافرهنگ بوده است نه توسط نهادهای فرهنگی حکومتها و  دولت سلطنتی  .                

 تشکیل  شعبه ء موسیقی دردوران سلطنت باوصف کارها ی خلاق  وآفریننده هنرمندان نو خوا ه  وتعصب شکن وطن در رأس  خیال زلاند وآقای  مددی ودیگران وتنوع وظایف آنا ن  تا سطح معاونیت ریاست رادیووتلویژیون به بست دو یا  اول هیچگاه ارتقا نیافت  

    خوب  بیاد دارم که شاغلی  حبیب الله  رفیع بخشی از   ادبیات شفاهی مردم را  گرداوری  و این گهر های ناب  زبان پشتورا بادقت تنظیم کرده بود  من در ریاست کلتور مدیر فولکلور بودم   پیشنهاد نشر آنرا به ووزارت  اطلاعات وکلتور تقدیم داشتم  آنان به آن گوهرهای ناب  بابولاله ها  وسرودها ی بسیار غنی شبهای عروسی دختران مردم    بادریغ ودر د  ارزشی قایل نشدند وبه بهانه نبود بودجه از نشر باز ماند   در  یکی ازان ابیات  که تاکنون درحافظه ام  نقش بسته است     این واقعیت تلخ زنده گی زن افغان باز تاب یافته است که :  دختران یکی از قبایل پشتون کشورما  تا هنگامیکه به خانه ء پدر زنده گی میکند تنبان  و ایزار سپید میپوشند  و هنگامیکه  به  خانه ء شوهر  میروند  به  حکم  سنت ریشه دار قبیله باید تا پایان عمر ایزار سرخ به پوشند  درین بیت  درد استخوانسوز زن افغان به بهترین وزیباترین شکلی بیان شده است یعنی ایزا ر وپایچه های سپید چند روزی مهمان دختر خانه است   ولی  زن درخانه  شوهر تا قیامت زنجیر زولانه واز حق زنده گی آزاد محروم میشود  من از همانروز  درک کردم که این بیت استخوانسو ز  زن افغان پدیده  نظامات آزادی کش قبیله یی است وبرضد این مناسبات کهن مبارزه ء خودرا آغاز کردم ولی درنیمه راه  اصلاحات ارضی مارا از انجام وظایف  انقلابی ما که  حل "مسأله کوچی "  است باز داشتند  به کرزی رییس جمهور ودولت تک قومی او پیشنهاد میکنم که  در روشنی این فریاد دادخواهانه ء زن افغان :

"سپینی  پایچی می  میلمنی دی    سره پایچی  می تر قیامته  زولنی دی  "

مسأله کوچی  ومناسبات قبیله یی را حل کنند   وزن را از زندان وزولانهء طالبان زن ستیز  جاودانه رهایی ومرحله تشکل ملی  را آهنگی پرشتاب  بخشند    

 بیک سخن اشرافیت  فیودالی  و تمرکز های خونین  عامل اساسی  کندی رشد ادبیات شعر  موسیقی هنر فرهنگ  ودشمن استعدا د های  فرهنگی کشور بوده اند    از مسعود سعد سلمان وخوشحال خان  گرفته تا  داوی فقید سرور جویا  استاد خلیلی  بسمل وصفا  وسلیمان لایق و زمانی ، شاعری نه بوده است که رنج زنجیر وزولانه  زندانها وشکنجه گاه های روانی  استبداد  این سرزمینها را آزمایش نکرده باشد

با ذکر  موجز  این همه  دلایل وعو امل  تاریخی فرهنگی  وملی وسیاسی  خلق وطن ما   عملا  وقهرا  از اطلاعات جمعی  مطبوعات  تبلیغات مثبت موثر بیدار کننده و آگاهی بخش  واز دست آوردهای  دانش فرهنگ هنر ها  و تکنالوژی پیشرفته ء عصر  تا همین امروز خلاف جوهر معارف اسلامی  در تاریکی های  قرون وسطایی توسط پاسداران خرافه  های  کهن ورهبران  نهاد های وهابی ودیوبندی  نگهداشته  میشوند

خلاصه  تبلیغ اندیشه های  دموکراتیک  آزادی  ترقی  صلح دوستی وجوهر معارف اسلامی در تو ده ها ی مردم   جلب وجذب آگاه ترین افراد به حیات سیاسی  تأمین پیوند وجوشش خلل ناپذیر  با توده ها  ، کار و زنده گی درمیان مردم  شناخت روان زبان خصال وسنن پسندیدهء  توده ها   شناخت شیوهء برخورد  وطرز در امیختن بامردم  بدست اوردن اعتماد  مطلق مردم  بلند بردن درجه سازمان پذیری  وقدرت سازماندهی  فعالان  مردم  ودر نهایت  تقویت  شور مبارزه توده  های مردم همه و همه  از طریق  مبارزات  انتخاباتی  در شوراهای محلی ملی ولایتی ایالتی وشاروالی ها ودیگر نهادهای دموکراتیک  برای نیروهای  طرفدار دموکراسی  ممکن عملی  وازراه گوش وچشم  وتبلیغات شفاهی  به بهترین شیوه ء ممکن  میسر ومهیا میشود                                                   

تصادفی نبود ونیست که  بابای قوم حاکم ما  در دهه دموکراسی (1343 -1352  )   ورییس جمهوری کنونی کشورما دردوران تحولات  غول آسای  فرو ریزی مرزهای کهن قومی وقبیله یی جهان  در مقابل حل مسأله ملی  و  خواست عادلانه مردم تمامی  گروه های قومی واقلیتهای ملی ومذهبی افغانستان توطیه می چیده اند   و هنوز هم این سنگ اندازیها با ابعاد پیچیده تر وجهانی آن علیه وحدت  خلقهای  کشور ادامه دارد

تاجاییکه  من شخصا  بیاد  دارم  وناظر وشاهد زنده  ء رویدادهای سیاسی واجتماعی  کشور خود بوده ام   حکومت های  دهه دموکراسی تاجدار  در سالهای  (  1343-1352 خورشیدی)  به دلیل احتیاط  مضر شاه و خصلت سکون پرستانهء  خاندان سلطنتی  نسبت به ارزشهای  دموکراتیک قانون اساسی در زمینه ء   طرح  تصویب و تطبیق قانون احزاب سیاسی   قا نون شاروالی ها  جرگه های ولا یات  قانون اجتماعات وتظاهرات ، قانون معارف ، قانون کار ودیگر قوانین ضروری  و دمو کراتیک  در هر دو دوره ء تقنینیه  دیده ودانسته  تلاش موذیانه میکرده اند  تا  تغییرات مثبت وضروری ایکه  قبلا در قوانین  ونظام حقوقی جامعه افغانی  طرح تدوین وضع ونافذ شده بود  هرچه آهسته تر  تدریجی تر  کند تر خام تر  محتاطانه تر  وبصو رت نیم بند ومسخ شده از قوه به فعل آید                                      و دوام این مشی محافظه کارانه  ازسوی  رییس جمهور کرزی  به باورم  بازهم  ضرورت اشتراک  فعال نیروهای  د موکراتیک  وتحول طلب جامعه را  در مبارزات انتخاباتی مبارزات  پار لمانی  به خاطر  تأ مین پر شتاب حقوق و آزادیهای دموکراتیک وحا کمیت  مردم  برجسته وبرجسته تر میکند

خلاصه  نیروهای  وجمعیتها  سیاسی  طرفدار  تطبیق  بی چون وچرای  ارزشهای دموکراتیک قانون اساسی  با شناخت  همه جانبه  این نیازمندیهای  سیاسی ومعنوی  مردم  درک  صحیح تکامل  تاریخ وجامعه  ماهیت  دولت   و آرایش  نیروها ی سیاسی  اجتماعی وملی  دردوره دوزدهم وسیزدهم  ولسی جرگه به مبارزات انتخاباتی آغاز نهادند

یکی ازین  حوزه های انتخاباتی   پنجشیر بود   روشنفکران  تحول طلب ونوخواه پنجشیر در هردو دوره  مبارزات  انتخاباتی  اشتراک فعال ورزیدند  درمیان مردم ستمدیده وتحقیر شدهء خود رفتند  از شکستها وپیروزیها درسهای سودمند گرفتند 

افتخار خصومت  دربار  وافزار های سرکوب حکومت اشرا فی سردار نور احمد اعتمادی را  کسب کردند بازداشت شدند  وبه  اصطلاح  محاکمه وبه دستورعالیترین مقام دولت به شش سال حبس  محکوم  گردیدند  برای اینکه  نسلهای رویندهء امروز

وفردای کشور  به تجارب  مبارزات  ضد استبدادی  مردم پنجشیر بویژه  در دوران قبل از  دوران کشمکشهای  خونین  تجاوز وزور آزمایی ا بر قدرتها  آگاهی یابند در آینده به ارز یابی  موجز جریان  مبارزات  انتخاباتی مردم   درحوزه های انتخاباتی پنجشیر  آغاز میکنیم

 

 


بالا
 
بازگشت