خوشه چين

 

وا قعیت

 

سر خی گل یک وا قعیت ا ست ، و لی خا ر دا رد ، ا ظها ر حقیقت تلخ ا ست ، تلخی هم یک حقیقت ا ست ، بته کا سنی گل آ بی دا رد ، مزه ریشه آ ن تلخ ا ست ، حرا رت بلند بد ن ا نسا ن ، غا لبآ ، به معنی مر یضی ا ست ، آ ب تلخ کا سنی مر یضا ن را شفا می بخشد .

مو تر ا ز کا ر ا فتیده ا ست وبا ید که فعا ل شو د ، مستری به سرا غ آ ن می آ ید که آ نرا

فعا ل نما ید ، رنچ و پلا س را گر فته ، آ نرا به پر زه ها تقسیم می کند تا علت خرابی آ نرا د ریا فت نما ید و بعد به ا صلا ح نو ا قص ا قدا م می نما ید .

مر یض را به شفا خا نه می بر ند ، د اکترا ن ا و ل معا ینا ت مقد ما تی را تکمیل نمو ده

وبعد ا ز تشخیص نو ع مر ض ، د ا کتر معا لج ا قدا م به تدا وی مینما ید .

گا هی ا گر به با غ ها د رماه ها ی بها ر ، تا بستا ن و خزا ن سر زده با شید، چشما ن خو ا ب آ لو د شکو فه ها ی بها ری ، و لبا ن پر ا ز خنده گل ها به رنگ ها ی گو نا گو ن ، نو ید برا ی ثمر و حا صل د هی ا ست .

رنگ ها ی ما یل به شیر چا یی ، گلا بی و سر خی به ما نند عرو سا ن آ را سته به شب ز فا ف ، و ا قعیت پختگی ، لذت و شر ینی را بیا ن میکند ، که ا نسا ن ها ، مو ر و ملخ و پر نده ها را به جا نب با غ ها می کشا ند و دا ما دا ن را به تخت عر و س .

 به ا مید آ نر و زی که همه فرز ند ا ن و جو ا نا ن و د خترا ن ما به ا رزو ها ی شا ن بر سند ، رنج و غم و ا ند وه در وا زه ها ی شا ن را د ق ا لبا ب نکند ،  و آ یند ه ها ی با ثمر با بسته و د سته گل ها ی بها ری ِ خو شبختی ها را نثا ر شا ن کند ، زند گی خو ش و با سعا د ت ا ست که آ د م ها را به جا ده ها ی نو ع د و ستی و نوعپر و ری رهنما یی میکند، ا ین گو نه جو ا نا ن ما د یگر آ له د ست بیگا نگا ن نمی گر دند و هرنو ع مکر و ب  سیا ست ها  ی بیگا نه به و جو د ا نسا ن ها ی سا لم ا ند یش کا ر گر نمی ا فتد .

کشو ر ما د ر بهترین مو قعیت ( در مر کز ) آ سیا قرا ر دا رد ، کو تا ه تر ین را ه فا صله بین شما ل و جنو ب و فا صله بین شر ق و غر ب می با شد ، کو ها ی بلند و سر بفلک ، ز مین ها ی ها ی حا صل خیز ، آ سما ن همیشه پا ک و آ بی ا ش شبا نگا ها ن گو یا که مر دم به خو ا ب رفته ا ند ، لحا ف آ بی سیم د وزی و یا ستا ره د و زی را با لا ی مهما نا ن خو یش همو ا ر کر ده ا ست .

منا بع زیر زمینی ، طلا و نقره لعل و زمر د آ ن ، د رآ را یش و پیرا یش ، د خترا ن و جو ا نا ن ، جا یگا ه خا ص دا رد ، لبا ن یا قو تی و لعل بد خشا نی د خترا ن، آ د م را به تشو یش می ا ندا زد ، ا حتما ل دا رد که ا ین همه لعل ویا قو ت ا ز کشو ر  ما  آ و رده  شد ه با شند .

معلما ن و ا ستا ذ ا ن هیچ گا هی نخو ا سته ا ند که به شا گر دا ن بی سو یه نمره کا میا بی بد هند ، تا حقیقت جو ا ب سو ا ل را به پا ر چه ا متحا ن ثبت نکر ده با شند ،  آ ن ها مید ا نستند که تقد یم کر د ن شا گر دا ن بی سو یه ، د ر جا معه به معنی آ ن ا ست که آ ینده ها ی  سیا سی جا معه ما د ر گر و سیا ست با زا ن  نا آ گا ه که ا ز سیا ست ها ی مد رن و پیچیده و مغلق جها نی بی خبرا ند با فتد ، جا معه و کشو ر ما را به ما نند در یو را ن بی لا یسنس ونا وا رد به قو ا نین تر ا فیکی ، د ریک تصا د م ملی و بین ا لملی ، موا جه بسا زد ، قا عد تآ مو تر زما نیکه به یک ما نع بر خو ر د میکند ، طبعآ د ریو ر و را کبن مو تر همه یکجا تلف میشو ند .

شکست ا مریکا د ر ویتنا م  یک و ا قیت بو د ، ا زین شکست ملت و مر دم و یتنا م سو دی نگر فت ، گر چه ا مر یکا فرا ر کر د ، و لی و یتنا م به حیث یک کشو ر عقب ما نده و وا بسته به ا قتصا د بیر و نی با قی ما ند ، ما نمیتوا نیم بگو ییم که و یتنا م آ زا د شده ا ست ، مفا د ا صلی را د رین جنگ خا نما ن سو ز د ر آ ن د و ره کی ا ز آ ن خو د سا خته بو د ، ا ین فقط ا تحا د شو رو ی بو د که ا زین جنگ ا ز لحا ظ سیا سی نفع می بر د و ا مر یکا به حیث حر یف شکست خو رده و خجل  د ر ا نتظا ر حصو ل آ بر و ی ا ز د ست ر فته زما ن و محل را جستو جو میکر د .

ا فز و ن بر آ ن ، پیش ر وی ا تحا د شو رو ی ، ا ز لحا ظ ا ید یو لو ژ یکی د ر شا خه ا فر یقا و ا مر یکا ی لا تین و بعضی ا ز کشو رها ی ا رو پا ی شرقی و قسمآ ا رو پا  غر بی، د و لت ا مر یکا و شر کا ی ا قتصا دی آ نرا د ر یک مذیقه ، قرا ر دا ده بو د ، که بر مبنا ی آ ن، د و کتو رین سیا سی و نظا می و ا قتصا دی و ا ستخبا را تی آ ن بهتر ین محل را برا ی به د ا م ا ند ا ختن حر یف د ر منا ز عا ت بین ا لملی ا نتخا ب کر د ند ، که آ ن محل عبا رت بو د ا ز ا فغا نستا ن . خو ب محل د ریا فت گر دید . برا ی تطبیق پلا ن د ر محل ، و ا سطه ها و ذرا یع بکا ر ا ست که با ید بکا ر گر فته شو د . بر ا ی سا زما ن د هی د ر د را ز مد ت ، ا نتخا ب شعا رروز بکا ر ا ست ، که مو رد پذ یر ش  هما ن جا معه با شد ، ا زینکه کشو ر ما یک جا معه سنتی و مذ هبی و قبیله ای بو د ، بنآ ، د ر همچو یک یکشو ر عقب نگه د ا شته شده که ا کثر یت مطلق آ ن مسلما ن هستند ، بعضی  ر هبرا ن و پیشو ا یا ن مذ هبی آ ن ها هموا ره د ر خد مت ا رتجا ع بو ده اند و خصلت ها ی ضد تر قی و تحو ل را دا ر ند ، میشود د ر مقا بله به هجو م ا ند یشه ها ی ا نتر نا سیونا لیزم کا ر گری ا ز سیا ست ها ی بنبا دگر ا یی ا سلا می کا ر گر فت و متعا قب به آ ن، زمینه ها ی برچسپ تبلیغا تی را سا ز ما ن دا د ند ، بنیا د سا ز ما ن ا خو ا ن ا لمسلمین د ر ا فغا نستا ن  نطفه گذا ری گر د ید .

قبل بر ین یا همز ما ن بر آ ن حلقا ت وگروه های سیا سی مختلف با برنا مه و یا مر ا منا مه د ر ر و شنا یی د یمو کرا سی ، مو قتآ اجا زه فعا لیت را یا فته بو د ند ، جرا ید و ر وز نا مه ها ی مختلف ، ا ز قبیل ،ا فغا ن ملت، جر یده خلق و بعد جر یده پر چم تحت بر نا مه و ا حد ، شعله جا و ید ، مسا و ا ت ، تر جما ن ، مر د م ، گهیز وغیره به فعا لیت سیا سی آ غا ز کر د ند ، طبعآ د ر مجمو ع ، ا ین ا حزا ب و حلقا ت سیا سی ، تعلقا ت بیرو نی خو د را د ا شتند ، و ا ز حا نب کشو ر ها ی ما نند ا تحا د شو ر وی، ا لما ن غر ب ، ا یا لا ت متحده ا مر یکا و جمهو ریت تو د ه ای چین و کشو ر ها ی حو زه خلیج ، حما یه سیا سی و ما لی میگر د یدند .  بعد ها د و لت و قت، یعنی سلطنت به اثر فشا ر دو ا م دار پا کستا ن ، چو نکه همه طرف ها ی بند ری را به رو ی ا فغا نستا ن بسته بو د ند ، بنا به ا شا ره غر بی ها و کریز ا ز اعترا ضا ت عا مه ، ملی و بین ا لمللی ، حا ضر گر دید ند ، تا به خا طرجلب کمک های غر ب ، به ا یجا د نظا م شا هی مشرو طه گر دن نهند، ا زینکه هنو ز  دیمو کرا سی به کر کتر شا ها ن و سر دا ر ا ن مبد ل نگشته بو د ، حو صله ا نتقا دا ت را ندا شتند ، یکی پی د یگر ، همه جرا ید و ا خبا ر سا نسو ر و ا ز نشر با ز ما ند ند .

و لی نه شد جلو آ ن آ زا د ی ها ی نیم بند را که ا ز جا نب سر کا ر با یک د ست دا ده شد و با د ست دیگر پس بگیر ند .  حس آ زا دی خو ا هی وو طن پر ستی د ر عقو ل و قلو ب مر دم ر خنه کر د ، هر کسی ما یل بو د ا نکشا ف و پیشر فت را د ر کشو ر خو د ، ا ز د ریچه جها ن بینی خو د ببیند ، ولی بو د ند ا حزا ب و گر وه ها ی و ا پس گرا که جلو ا نکشا فا ت را د ر کشو ر بگیر ند و خو د شا ن به ما نند مو ش ها ، و بوم ها

د ر ویرا نه ها لا نه کنند .

جنگ ها ی که ما د ر ا فغا نستا ن شا هد آ ن بو د ه ا یم ، ریشه خو د را ا ز هما ن د و ره آ غا ز مینما ید که محمد دا ود خا ن به حیث ا نسا ن متعهد به پیشر فت و تر قی ، میخو ا ست کشو ر خو د را ا ز حا لت ا نزوا بیرو ن بکشد ، مو جو د یت دو کشو ر حر یف را در همسا یگی خو د به حیث کشو ر ها ی د ا را ی همه ا مکا نا ت تحمل کر ده نمیتوا نست ، برا ی ا ولین مر تبه خوا ست که کمک ، ا یا لا ت متجده ا مر یکا را طلب نما ید و لی بعد ا ز مرا جعه به ا مر یکا ، سردا ر محمد دا ود خا ن ، همرا ه با برا د رش سر دا ر محمد نعیم خا ن ا ز جا نب ا دا ره  آ ن وقت ا یا لا ت متحده ا مر یکا این سفا رش را گر فتند ، یعنی که شما میتوا نید همه پر و گرا م ها ی خو د را ا ز کا نا ل ها ی پا کستا نی با ما د ر جر یا ن بگذا ر ید ،  ا ین و ضعیت تحقیر آ میز د ر برا بر نما یند ه یک کشو ر آ زا د و مستقل را نا جا یز ا رز یا بی میکنیم .

 (یک د ر وا زه بسته صد در وا زه با ز) جا نب ا تحا د شو ر وی را ا ختیا ر نمو د ند ، بر عکس ا ز جا نب ا تحا د شو رو ی آ ن و قت به ا ستقبا ل شا یا نی موا جه شد ند ، و کمک ها ی فرا و ا نی را د ر جهت عمرا ن وآ با د ا نی کشو ر ا ز جا نب ا تحا د شو رو ی آ ن و قت به د ست آ و رد ند .

ا ین همکا ری ها را ا یا لا ت متحده ا مر یکا ، به منز له یک قد م پیش ر وی ا تحا د شو رو ی به طر ف آ ب ها ی گر م ، به محا سبه گر فتند ، عقده  به د ل و کینه تو ز به ا نکشا فا ت  پیرا مو ن ا و ضا ع  می نگر یستند .

ولی شا نه ز نی ها ، و جا به جا سا ختن  صد راعظم ها ی د و را نی ، ا زد ا کتر یو سف گر فته تا آ خر ین صد را عظم جو ا ن و کا ر آ گا ه  مو سی شفیق، نمو نه ا ز جنگ ها ی ر وا نی  و بعضآ  جنگ ها ی تن به تن و خیا با نی ، بین حلقا ت و گر وه ها ی متما یل به د نیا ی بیر ون ، بیا ن مقا بله د و ا بر قد رت جها نی د ر کشو رما بو ده ا ست ، که شد ت و حد ت ا ین مقا بله ها آ غا ز خو د را ا ز زما ن مو سی شفیق می یا بد .  جنبش بنیا د گرا یی  د ر زما ن صد ر ا عظم مو سی شفیق  قو ت بیشتر پیدا میکند و حتی مبا رزه بر ضد زن ها ا ز هما ن آ غا ز شر و ع میشو د .  به طو ر مثا ل ، با و جو د یکه ز ن ها ا ز لحا ظ سنتی و عر ف و عا د ت ، عیا را ن نا مو س پر ست ، موقف بس با ا حتر ا م را د ا را ا ند و لی صد ر ا عظم مو سی شفیق  تبعیض را د ر سر و یس ها ی شهر ی  ا یجا د کر د که خا نم ها صر ف میتوا نند ا ز چها ر چو کی ا و ل ا ستفا ده نما یند ، فا صله بین زن و مر د را زنجیر تعین میکر د . گو یا که ز ن ها علف ا ند و مرد ها علف خور، ا ین د ر ذا ت خو د یک نو ع بی حر متی و تبعیض به مقا م ا نسا ن بود .

د ر زما ن مو سی  شفیق بخش ا ز بنیا د گرا ها جو ا ز دا شتند به یک سلسله سبو تا ژ ها د ست بز نند  و جنگ ها ی تن به تن را سا ز ما ن د هند . د رین خصو ص کشته شد ن عبد ا لر حمن ، د ر لغما ن ، شها د ت سیدا ل سخن دا ن د ر حر یم پو هنتو ن کا بل ، بر خو رد مسلحا نه بنیا د گرا ها د ر لیلیه پو لی تخنیک خو د م شا هد صحنه بو د م ، مدیر لیلیه د ر آ ن و قت صو فی عبد ا لر حمن بو د ، یکی د و شب قبل ا ز شب ر مضا ن د ر مسجد پل خشتی با جمع ا ز نما ز گذا را ن  بعد ا ز نما ز خفتن ، ا ز جو ا نا ن مشو ره خو ا ست که چطو ر میشو د، د ر شب ها ی ر مضا ن عد ه ز یا دی ا ز محصلین نا ن را به ا طا ق ها ی خو د می بر ند ، و ا ز نما ز گذا را ن طلب کمک کر د که تا د ر شب ها ی ر مضا ن کسی نا ن را به ا طا ق ها نبر ند . حو ا نا ن حا ضر د ر صحنه پیشنها د را پذیر فتند . فر دا ی آ نر و ز ، شب هنگا م ، جو ا نا ن دیگر بخش ها ی سیا سی را که با ا خو ا ن ها رقا بت دا شتند ، د عو ت دا د ، و برا ی شا ن گفت که من ا ز د ست ا ین اخو ا ن ها به عذا ب هستم ، د ر امو ر کا ر ها ی ا دا ری ما مدا خله مییکنند ، به شما چه را بطه دا رد د ل مر دم هر کس حق دا رد ، یک لقمه نا نی به مهما ن خو د به ا طا ق ببرد ، ا حسا سا ت جو ا نا ن آ ن و قت را به شو ر آ و رد .  یک جا نب آ ماد گی گر فتند که ما به کسی ا جا زه نمی دهیم که نا ن را به ا طا ق ها ببر ند و جا نب د یگر گفت که این حق ما است ، دل ما و ا ختیا ر ما . فر دا ی آ نر وز ، صو فی عبد ا لر حمن نزد معا و ن ا مو ر محصلا ن ، نا مش را فرا مو ش کرده ا م ، میر فت ، مرا هم با خو د گر فت و برد  و جر یا نا ت  د ا خل پو لی تخنیک را برا یش یکا یک برا ی معا و ن امو ر محصلا ن و قت قصه کر د ، و گفت که با هما ن ا د بیا ت کو چه با غی ( .... ......) این ها ره با هم نه ا ند ا زم و لا گه با نم .

فردا ر مضا ن ا ست ، همه کس رو زه گر فته ا ست ، نا ن مکلف هم برا ی خو ردن آ ما ده گر دیده ا ست . سو پ جا نا نه ، ا کثرآ شا ید مزه هما ن سو پ ها را فرا مو ش نکرده با شند ، آ ما ده بو د . همه کس د ر ا نتظا ر تو پ بود ، این طرف و آ نطر ف د ید م جو ا نا ن متما یل به جر یا نا ت سیا سی بنیا د گرا یی اسلا می ، د ر حا ل تر صد ا ند ، رفتم نزد هر یک شا ن گفتم که ، شما د ر و ظیفه ما تشبث نکنید ، ا ز ا صل پلا ن ، برا ی شا ن آ گا هی دا د م د رهما ن شب ا ول ، حر ف ها ی ما را پذ یر فتند ، شب د و م شد چها ر ا طرا ف را مشا هد ه کر د م د ید م که گپ ا ز گپ گذ شته ا ست ، کنتر ول ا ز توا ن ما با لا بو د بنآ صحنه را تر ک دا د م . بر خو رد طبق پلا ن صو رت گر فت ، تعدا دی زخمی گر دید و خسا را ت ما لی فرا و ا ن به ا دا ره پو لی تخنیک وا رد آ مد .

کو د تا ی سا ل 1352 و ضعیت را تغیر دا د . تا ا ندا زه  ریژ یم ا ز جا نب عنا صر متما یل به چپ حما یه می گر دید ، زیرا که بیا نیه خطا ب به مر دم ، د و  ر نما ی خو بی برا ی مر دم بو د ، اگر ا زا ن عد و ل نمیشد ، د و لت سر دا ر محمد دا ود مو رد ا ما ج حملا ت  بنیا د گرا ها و اقع گر دید ، کو د تا ها ی نظا می ، علیه آ ن به راه ا ندا خته ، با لا ثر فشا ر ها ی د وام دا ر عنا صر مخا لف  یعنی بنیا د گرا د ر پا کستا ن و وا بستگا ن ا ستخبا را ت پا کستا ن ، د ا ود خا ن ، ا ز خط و مشی که پیش رو د ا شت ا زا ن صرف نظر و بر گشت 180 د رجه را پذ یر فت و سفری به کشو ر ها ی خا و ر میا نه ، مصر عر بستا ن سعو دی ، کشو را یرا ن و پا کستا ن کر د ، که این سفر ها ی د و ره ا ی ، مو رد پسند  اتحا د شو روی و قت وا قع نگر دید ، ا ز نظر آ نها ، کمک ها ی د و مر حله ای که ر و س ها به د ا ود خا ن ا نجا م دا ده بو د ند ، نتوا نست د ا ود خا ن رضا یت ر و س ها را فرا هم نما ید ، بنأ برا ی سقوط د ا وود خا ن د ست به ا قدا م شد ند ، د و بخش ا نشعا بی حز ب جبرآ و ا دا ر به ا تحا د گر دیدند ، د ر خصو ص این تغیرا ت ظا هری ، این طو ر وانمو د میگر دید که تحو ل د ر پیش ا ست ، با آ نکه عده ای ا ز کا ر شنا سا ن ا ز قبل ، رسید ن به قد ر ت سیا سی را ا ز طر یق نظا می مجا ز نمی د ا نستند ، د ر رو شنا یی همین مخا لفت ها حر یف پخته کا ر ، به یک تیر د و هد ف را زد ، ا و ل ا ینکه میر ا کبر با تغیرا ت نظا می ، مو ا فق نبو د ، ا ز طر ف ا فرا د نا معلو م تر و ر گر دید ، ا حسا سا ت ا عضا ی حز ب دیمو کرا تیک خلق را جر یحه دا ر سا خت ، ا عضا ی حز ب بنا بر سنت ها ی ا جتما عی با ید مرا سم رهبر خو د را با شکو ه ا نجا م مید ا د ند ، د و لت محمد دا ود ا ز حر کت نما یشی و تقریبا قد رت نما یی خو شش نیا مد ، امر د ستگیری رهبری حز ب را دا د ند ، رهبری حز ب ، بندی گر دید ند ، قرا ربود که بعد ا ز محا کمه ، رهبری د ر قلع و قمع ، کا د ر ها و صفو ف ا قدا م نما یند ( ا لبته ا قدا م ا ین عمل نمیشو د که بدو ن را بطه بو ده با شد ) درینجا خلا ف آ نچه که رهبری حز ب اعلا ن کرده بو د که ا زین ا نقلا ب نه غرب خبر دا شت و نه شر ق به عقیده من ، د ر ا صل ما جرا ی تحو لا ت  هفت ثو ر ، هر د و طر ف گر دا نند گا ن قضا یا ی ا فغا نستا ن ، د ر ما جرا بند بغل بو د ند ، جا نب غر ب و شر کا ی ا قتصا دی و سیا سی ، ا ز هما ن میتو دی ا ستفاده کر دند که به ا صطلا ح پهلو ا ن ها ی ا فغا نی ما ا ز تخنیک د و بر چها ر ، ا ز ا مکا نا ت مخا لف به نفع خو د کا ر گر فتند ، این بو د قدمه ها ی کشا نید ن پا ی رو سها د ر قضا یا ی د ا خلی کشو رما و مدا خلا ت نظا می آ نها ، تا حر یف غا لب را مغلو ب خو د سا ز ند .

قضیه کشو ر ما به یک منا زعه بین ا لملی مبد ل گشت و مر دم ما ا ز همه طر ف ها بد ون آ نکه بدا نند ، د ر جنگ د ر گیر شد ند آ نقد ر گیر ما ند ند که بر آ مد ن ا ز این جنگ تحمیلی  مشکل بو د ، سر ا نجا م ، روس ها  ا ز حما یه د و لت د ا کتر نجیب دست بر دا شت و پشتی با نی خود را ا ز د و لت مجا هد ین ا علا ن نمو دند .

ا ز آ غا ز تحو لا ت ا لی پیر و زی ا یا لا ت متحده  ا مر یکا با لای حر یف ، دو کلمه معنی خو د را د ر سر لو حه همه حر فها د ا شت  و جنگ را د را فغا نستا ن د ر تو ا زن نگه کر ده بو د .

حیا ت را ا ز لحا ظ علم بیو لو ژ ی چنين تعریف می کنند، حیا ت عبا رت ا ز ا نتظا م مغلق موا د کیمیا و ی ا ست که د ر ا جسا م حیه برو ز میکند . و تعریف فلسفی را این طو ر بیا ن می کنند ، عملیه تعمیری و تخریبی با لای ما ده عبا رت ا ز حیا ت ا ست .

ولی رو ح و روا ن جنگ د ر ا فغا نستا ن ، نتیجه بر خو رد منا فع ا قتصا دی  د وا بر قد رت جها نی بود که د ر فضا ی سیا سی ، نظا می ، ا قتصا دی ، فر هنگی و مذ هبی کشو ر ما  سا یه ا فگنده بو د و ما ا فغا نها را د ر خو د پیجا نده بو د ، حتی یک روز قبل ا ز حا د ثه ، شعله ای ، خلقی ، پر چمی ، ا خو ا نی و غیره و غیره را ا ز ر فت و آ مد و دا د ستد و معا ملا ت زند گی با یکد یگر هیچ ما نع نبو د ، و لی چه شد ، آ ن صمیمیت و ا حترا م متقا بل ا نسا نی که ا ین جنگ تحمیلی و فر سا یشی که آ نرا ا ز بین بر د ، همه را ا ز ا عصا ب فلج نمو ده بو د ، به سا ز لو گر نر قصید ند به سا ز رو س ها و غر بی ها ، چینا یی ها و عر بی ها همه د ر رقص آ مد ند .

شعا ر تخر یب و سا زند گی ، د ر جا معه بلند گر دید .

جا نب د و لت و ظیفه سا خنن و تر میم ، حفا ظت و حرا ست ، ا ز تما م تآ سیا ت و ملکیت ها ی د ولتی و مر دمی را به عهد ه دا شتند .

مخا لفین که ا ز طر ف پا کستا ن می آ مد ند و ا ز طر ف ایرا ن می آ مد ند ، شر و ع کر د ند ، به تخر یب آ مد ند ، با کلنگ و چکش ، همراه با گیلنه ها ی تیل آ مد ند .  آ مد ند تا همه چیزی را که به د رد مرم و جا معه به درد، بخو رد، به ا مر پا کستا نی ها د ر دا دند ، گلب ا لد ین برا ی شا ن د ستو ر دا ده بو د ، سیا ف برا ی شا ن دستو ر دا ده بو د همه سرا ن جها د ی ا زین عمل د ریغ نکر د ند ، ا و ل ا ز قر یه ها شر و ع کر د ند ، آ ن مکا تبی را که فر زند ا ن دهقا نا ن د رآ ن د رس می خو ا ند ند ، معلمین فر زند ا ن د هقا نا ن را کشتند .

کسا نیکه به طر ف د فا تر می آ مد ند حکم تکفیر را با لا ی شا ن صا د ر کر د ند ، و ما نع گشتند تا به دفتر نر وند د ر صو رت عد م ا طا عت ، حکم کشتا ر صا د ر شد گی   بو د ، خا نه ها ی مر د م بی گناه را سنگر گر فتند و ا ز آ نجا به جا نب د و لت فیر میکر د ند ، جنگ را به خا نه ها کشا نید ند ، د رین جنگ تنها ا فغا نها کشته می شدند ، برا ی سرا ن مجا هد  مر دن ا فغا ن ا ر زش ندا شت ا ر زش با لا تر ا ز همه ، تطبق ا وا مر و د سا تیر ا ستخبا را ت پا کستا ن و با د ا را ن بین ا لملی آ نها بو ده و ا زین مد ر ک آ نها پو ل وا فر به د ست می آ و رد ند ، ببینیم هر کسیکه ا ز سرا ن مجا هد د ر تخر یب وویرا نی کشو ر و کشتا ر ا فغا ن ها ، نقش خو ب د ا شته ا ست هما ن نفر پو ل دا ر تر ین آ نها ا ست .

با ا لا خره  با ا لا ثر فشا ر ها ی ملی و بین ا لمللی و توا فقا ت بین ا لمللی ، ر و س ها ر فتند ، جا نب د و لت با علا قه مندی خا ص آ ما ده گر دید ، با د رک همین مطلب که سر ا نجا م هیچ همو طنی با همو طنی د شمن با قی نمیما ند ، ا گر ما با هم کنا ر نیا ییم فر زندا ن ما ، نا زکی مسله را با ا لا خره د رک میکنند ،با هم کنا ر می آ یند و طن خو د را می سا زند با فهم ا ین تعریف ( حرکت د ر یک مکا ن صو رت میگیرد بنأ حر کت ا ست که زما ن را به و جو د می آ و رد ، حر کت و زما ن همرا ه با مکا ن جها ن ما را میسا زند ، جها ن ما د رتغیر ا ست ، خو ا ست ها و نیا زها مطا بق نیا ز مندی ها ی زما ن د ر تغیر ا ند ، پس جها ن هم ، رید ر شیب جد ید خو د را د ر عر صه پیش کش مینما ید )

سیا ست مصا لحه ملی د ر سر لو حه ، همه ا جرا ت قرا ر گر فت که می با یست ، مجا هد ین ما د ر هما ن زما ن د ست به کا ر می شد  ند ، د سته گلی که با صدا قت کا مل تهیه دیده شد ه بو د، تسلیم میگر دید ند ، یک د ست می آ مد ند ، قو ی تر ین قد رت ، قد رت نظا می د ر منطقه را با د ا شتن پر سو نل و کا د ر ها ی نظا می و و رزیده و بر آ مده ا ز کو ره جنگ خا نما ن سو ز و هو ا با زا ن و عقا با ن بلند پرو ا ز ، شما خو د د ر جنگ جلا ل آ با د قهر ما نی و فدا کا ری آ نها را به چشم سر دید ید ، د ر شرا یط د شو ا ر آ سما ن ا بری و رعد و برق ، پر وا ز متوا تر و بد ون و قفه ، بعضآ تا پروا ز بیست مر تبه ای و ظا یف خو درا ا نجا م دا دند ، این ها ا فسرا ن ا رد وی ملی ا فغا نستا ن می بو دند ، اما پا کستا ن به هیچ و جه حا ضر نبو د ، که شما د ا را ی همچو نیر و ی قوی و کا رآ گا ه جنگی ، د ر همسا یگی آ ن د ا شته با شید ، پا کستا ن ا ین را د رک می کر د ، زما نیکه ا فغا نها د ست ا ز جنگ دا خلی بر دا رند ، قو ت مجا هد، جمع قو ت د و لتی ، گپ را به کجا می کشا ند ، ا مکا ن دا رد با یک منا قشه سر حد ی ،آ ب ها ی د ر یا ی گنگا و جمنا د ر انتظا ر ما خو ا هد بو د ، شما خو د به ما نند مر یض ها ی عقلی و عصبی ، با زوا ن خو د را خو د دندا ن گر فتید ، آ مد ید ا رد و را تکه تکه کرد ید و ا ز بین بر دید و را ه را برای حضو ر طا لبا ن آ ما د ه گر دا نید ید ، ازین به بعد ش برا ی همگی قا بل فهم ا ست که چه شد و چه گذ شت .

فعلا جا معه بین ا لمللی ، د ر کشو ر ما حضو ر دا رند و نمی خو ا هند که به ا ین زو دی ها  ا ز کشو ر ما بر آ بند و تصمیم دا رند ، که ا فغا نستا ن را به پای خو د ش ا ستا د نما یند ، ا ما د ر د ا خل کفش ها ی بعضی ها هنو ز ، ریگ مو جو د ا ست ، ا ز جنگها ی دا خلی ما منفعت فرا و ا نی را به دست آ و رده ا ند ومیخوا هند که برا ی سو د جو یی خو یش ، مو قف خود را د ر سیا ست ها ی بعد ی ا فغا نستا ن د ا شته با شند .

                                " یا را ن ا ین زما نه همه کا غذ گل ا ند"

                               " بو ی هم نمی دهند و وفا ی هم نمیکنند"

د و لت پا کستا ن بنا به ضر و رت  سا خته شد ه بو د ، کنو ن ضرو رت بر طر ف گر دیده ا ست ، ا ز و جو د همچو د و لت ها ی مصنو عی بو ی مصنو عی می آ ید ، بو ی طبعی که با عث فر حت و خو شی گر دد نمی آ ید ، چو ن برا ی شیطنت سا خته شده بو د ، ا زو جو د آ ن  برا ی همیش بو ی شیطنت می آ ید ، با ید که د ر مقا بل شیطا ن لا حو ل و ا له گفته شود .

به صحبت ها و گفت و شنید ، کا ر شنا سا ن و سیا ست مدا را ن و شخصیت ها ی جها د ی و شخصیت ها ی دورا ن حا کمیت حز ب دیمو کرا تیک خلق ا فغا نستا ن ، د ر را بطه به ربع یک قرن ا ز تجا و ز ا تحا د شو رو ی ، و تا ثیرا ت جا نبی آ ن د ر ا فغا نستا ن و منطقه ، ا زجا نب  کا ر شنا سا ن ، سیا ست مدا را ن ، و تحلیل گرا ن ، تا ریخ دا نا ن ، شخصیت های جها دی ، و بعضی ا ز رهبرها ی سا بق ، حز ب دیمو کرا تیک خلق ا فغا نستا ن و حز ب و طن ، د ر مقا بل پر سش ها ی ، خبر نگا را ن و ژ و ر نا لستا ن بی ، بی ، سی  لند ن  پا سخ ا را یه گر دید .  شنو ند گا ن را دیو بی بی سی ، چیز ی را که قنا عت آ نها را فرا هم سا خته با شد نه شنید ند ، فقط آ ن نو ع جو ا ب شنید ند که هر کس میخوا ست بر ف با م خو د را به با لا ی با م همسا یه بیندا ز ند . هیچ کسی حا ضر نگر دید که بگو ید ، که روح و روا ن جا معه ما به ا ین ا مر آ ما ده نبو د تغیرا ت نا گها نی وفو ری صو رت بگیرد ، کشو ر ها ی ذینفع د ر قضا یا ی کشو ر ما ، د ر مجمو ع ، همه طر ف ها  سا زما ند ه همه جنا یا ت در کشو ر ما بو ده ا ند ، ا نکشا فا ت ا و ضا ع  را د ر ا فغا نستا ن ، د ر و جو د مجا هد ین ، به گفته بعضی ها د ر مقا بل نظا م طر ف دا ر شو روی ، به حما یه و کمک ما لی ، ایا لا ت متحد ه ا مر یکا ، عر بستا ن سعود ی ، کشو ر ها ی منطقه و کشو ر ها ی غر بی ا رزیا بی کر دند ، و این را هم متذ کر گر دید ند که را ه برا ی سا ز ما ن ها ی بنیا د گرا یی ا سلا می  آ ما ده گر دید .

بنیا د گرا یی اسلا می نه ا ینکه ، د ر دو را ن جها د ایجا د نگر دیده ا ست، بلکه و ا قعیت خو د را ا ز سا ل ها ی قبل د ر سطح ملی و بین ا لمللی ، به ا ثبا ت رسا نده بود و مو رد حما یه  دنیا ی غر ب  د ر مقا بل ا تحا د شو روی سا بق و جمهو ریت تو ده چین بو د . د ر آ ن زما ن ا ز جا نب کشو ر ها ی غر بی و شیخ نشین ها ی عر ب ، به حیث بنیا د گرا ها یا د نمی گر دیدند ، ا کنو ن که ا تحا د شو رو ی ، زوا ل یا فته ا ست و به حیث ، نیرو ی  بد ون آ د رس ونا معلو م ، ما یه د رد سر غر ب گر دیده ا ست ، لقب بنیا د گرا و تر و رست با لا ی آ نها ما نده ا ند ، لقب که قبلا کشو رها ی سو سیا لستی و دیمو کرا تیک ، ا زا ن یا د میکر دند .

ا ز سقو ط د و لت جمهو ری ا فغا نستا ن تحت قیا د ت دا کتر نجیب ا له ا لی د و لت ، کنفرا نس بن ، د و لت عبو ری و ا نتقا لی و د و لت ا نتخا بی فا صله زیا دی سپری شده ا ست ، رو ی جنگ ها ی دا خلی ، د زد ی وتا را ج د ا را یی ها ی عا مه ، جنگ ها ی خیا با نی ، ترو ر و قتل عا م مر دم ، تجا و ز به ما ل و نا مو س مر د م ، کشتا ر هزا ره ها تو سط سیا ف ، و ا ز سیا ف تو سط  نفر ها ی آ قا ی مزا ری ، جنگ پکو ل و جیلک و چپن ، جنگ مسعو د و گلب ا لد ین ، هیچ حر فی به زبا ن آ و رده نشد( هیچ پد ری حا ضر نمیگر دد که اعما ل زشت فر زندا ن خو د را بشنود ، اگر بشنو د مو جب خجا لتی و شر مسا ری ا ست ) قرا ر معلو م د رین ا و ا خر همه قا چا ق برا ن هیرو یین و موا د مخد ره و آ ثا ر قد یمی که ا فتخا را ت ملت بو ده ا ند ، مو رد عفوه قرا ر خو ا هند گر فت ، یعنی که د زد را د زد با ید ببخشد.  مردم بنده ها ی خدا هستند ، حق بنده ها را ، رییس حمهور بخشیده نمیتوا ند .

ا ز تها جم شو رو ی ، حر فی به زبا ن می آ ید ، و آ نرا یک سر و یک گر دن تقبیخ میکنیم ا ما ا ز تها جم پا کستا ن و همکا را ن بین ا لمللی آ ن و د رپیشا پیش آ ن طا لبا ن هیچ حر فی به زبا ن آ و رده نشد و چرا؟

چرا گر دا نند گا ن تغیر و تحو ل ا فغا نستا ن با لا ی هر کثا فت کلاه میگذا رند ، کثا فت د یگری را سا زما ن مید هند ، آ خر مرد م ا فغا نستا ن بنده ها ی خدا هستند ، هیچ ملکی به ا ین مر د م بیچا ره رحم نکر د ، هیچ خا نی به ا ین مر د م رحم نکر د ، هیچ کشو ر کشا یی به ا ین مر دم رحم نکر د ، هیچ ا مپرا طو ری به این مر دم رحم نکرد ،  هیچ مکتبی و مذ هبی به این مر دم رحم نکر د ، هر کسی آ مد به قتل عا م ا زین مر د م د ست ز د و رفت .

ا نکشا فا ت جو سیا سی و پیشرو ی ها ی برق ا سا و بد و ن ما نع ا ز جا نب طا لبا ن ، وسا طت و رهنا یی ها ی نما ینده ا مر یکا ، د ر بعضی قسمت ها مبنی بر وا گذا ری ، مو ا ضع به نفع طا لبا ن ، و عکس ا لعمل ا حمد شاه مسعو د د رمیدا ن هو ا یی بگرا م ، گو یا که مسعو د گفته بو د من ا ز کلاه خو د د فا ع میکنم ، بیا ن نوا زش ، پدر کلا ن ا ز نو ا سه ا ش ا ست .

چه کسی گفته میتوا ند که طا لبا ن مر دم با میا ن را قتل عا م نکر ده ا ند ، چه کسی گفته میتوا ند که طا لبا ن ، با غ ها ، تا ک ها، مزا رع ، کشت زا رها، منا زل مسکونی مر دما ن کو ه دا من و منا بع آ بی مر دم شما لی را تخر یب نکر ده ا ند ، آ یا د را یجا د جنا یا ت نا بخشید نی سا زما ن یا فته ، پا ی قد رت مند ها دخیل نیست .

حر ف ها ی تا ا ند ا زه و ا قعی را یکی د و سه نفر ا فغا نها بیا ن کر د ند ، مگر حر ف ا صلی را ، تحلیل گرا ن سیا سی رو س ها ، پا کستا نی ها ، نما یند ه عر بستا ن صعو دی بیا ن کر د ند ، د ر ا ظها را ت ، ا شا ره ندا مت د ر میا ن نبو ده ا ست ،  فقط پا یا ن و ختم پر و ژ ه جنگ سر د ، ا شا ره دا ده شد ، و به جو ا نب د ر گیر منا ز عا ت چند ین سا له ا فغا نستا ن ا ین طو ر وا نمو د گر دید که ، گذ شته تا به ا کنو ن تا ریخ تا ن را تشکیل مید هد ، این کا ر نا مه ها ی تا ن را مطا لعه نما یید ، خو د تا ن به خود نمره بد هید . آ ینده ها با این خصلت و کر کتری که دا ر ید شما را تحو یل نمی گیر د ، برا ی آ ینده ، صفحه جد ید با ز گر دیده ا ست . عصر جد ید ، آ د م ها ی جد ید ، ا فکا ر جد ید ، د ر عر صه ، دهکده جها نی می طلبد ، زیرا که د هکده جها نی ، همه د ر و دیوا ر قر یه و قبیله را د رهم می کو بد ، ا خلا ق و کر کتر جد ید می زا ید .

به ما و شما همو طنا ن خو ب خو ا هد بو د که به شرا یط و ا و ضا ع نو خو د را د مسا ز نما ییم ، نه ا ینکه شرا یط را تا بع خو ا سته خو د سا زیم اگر ا ین تما یل و جود د ا شته با شد، خو ا ب ا ست و خیا ل .

 


بالا
 
بازگشت